Flint 2 - (GL-MT6000) - En högpresterande hemma router med snabb VPN, dubbla 2.5G WAN samt stöd för OpenWrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Fy, äntligen har jag fixat allting!

Kör Flint2 med 2x wireguard tunnlar.

Fallback funkar
Failover funkar
Killswitch funkar

Var väldigt svettigt att fixa upp det. Fick remote hjälp av en kille i Openwrt forumet.
https://forum.openwrt.org/u/patrakov/summary

Nu ska jag bara fixa hastighetsbegränsning per lan-port, sen är jag klar!!

För övrigt:
på dd-wrt funkade allt förutom fallback.

Snyggt jobbat! Antar att du använder Policy Based Routing (PBR förkortat, en app)?

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Snyggt jobbat! Antar att du använder Policy Based Routing (PBR förkortat, en app)?

Jag tror inte det, är inte säker. Även fast jag gjorde jobbet så var det han på openwrt som var med och sa vad jag skulle trycka på. Har försökt spela in skärmen samtidigt för att minnas men vi gjorde fel några gånger så det är dessvärre en soppa på 3 inspelningar. Bad han göra en guide men han hade inte tid på några veckor framöver..

Kan skicka dig backupfilerna jag har, men måste då först byta key på VPNen.

Tack!

Permalänk

Ja just det, jag ska ordna någon cronjob också med heartbeat monitoring till en extern server så man kan få upptid på när routern är nere. Vet du hur man kan göra det? ;D

DDNS rekommenderade inte han på openwrt p.g.a att det funkade dåligt med 2x vpn.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det, är inte säker. Även fast jag gjorde jobbet så var det han på openwrt som var med och sa vad jag skulle trycka på. Har försökt spela in skärmen samtidigt för att minnas men vi gjorde fel några gånger så det är dessvärre en soppa på 3 inspelningar. Bad han göra en guide men han hade inte tid på några veckor framöver..

Kan skicka dig backupfilerna jag har, men måste då först byta key på VPNen.

Tack!

Det fina med PBR är att du kan välja att typ en hemsida eller en enhet ska gå rakt till internet (inte via VPN).

Vet inte om det du nämner i posten efteråt.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Det fina med PBR är att du kan välja att typ en hemsida eller en enhet ska gå rakt till internet (inte via VPN).

Vet inte om det du nämner i posten efteråt.

Ja, men suger inte det där? Menar om man går in på t.ex netflix.com så hämtar den ju säkert data ifrån media.streamxx9x90x.netflixserver2.com eller något.

Kanske funkar på typ svt.se, men tveksamt om det gör det på alla sidor.

Permalänk
Medlem

Ja, men suger inte det där? Menar om man går in på t.ex netflix.com så hämtar den ju säkert data ifrån media.streamxx9x90x.netflixserver2.com eller något.

Kanske funkar på typ svt.se, men tveksamt om det gör det på alla sidor.

Jag använder det mest för vissa devices som ska vara utanför VPN-tunneln av olika skäl. Har även fungerat för vissa sidor som du säger - kan säkert bli knasigt för vissa.

Permalänk
Medlem

Flint 3 på ingång, tri-band Wi-Fi 7 för hemmet, men WireGuard tar en smäll, inte bra imo, jag sitter på Halebop 1000mbit. Tankar? Ska klara 640 mbit.

Permalänk

snart kommer stöd för ddwrt, tillverkaren ska ha donerat en till ddwrt gänget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Flint 3 på ingång, tri-band Wi-Fi 7 för hemmet, men WireGuard tar en smäll, inte bra imo, jag sitter på Halebop 1000mbit. Tankar? Ska klara 640 mbit.

Någon tipsade om denna router i en nyhetstråd. Verkar väldigt intressant för mig!

Jag har bara 500/500, så borde man vänta in nya?

Wifi 7, det kommer ju dröja 5 år innan mina enheter stödjer det x)

Permalänk
Skrivet av aradove:

Någon tipsade om denna router i en nyhetstråd. Verkar väldigt intressant för mig!

Jag har bara 500/500, så borde man vänta in nya?

Wifi 7, det kommer ju dröja 5 år innan mina enheter stödjer det x)

https://www.gl-inet.com/products/gl-be9300/?utm_medium=menuba...

Specifications
Interface 1 x 2.5G WAN Ethernet port
1 x 2.5G WAN/LAN Ethernet port
3 x 2.5G LAN Ethernet ports
1 x USB 3.0 port
1 x Reset Button
CPU Qualcomm Quad-core @1.5GHz
Memory / Storage DDR4 1GB / eMMC 8GB
Protocol IEEE 802.11a/b/g/n/ac/ax/be
Wi-Fi Speed 688Mbps (2.4GHz), 2882Mbps (5GHz), 5765Mbps (6GHz)
Ethernet Speed 10/100/1000/2500Mbps
Antennas 4 x Foldable External Wi-Fi Antennas
LEDs 1 x Dual-Color LED Indicator
Power Input DC5521, 12V/4A (5.5 x 2.1mm)
Power Consumption Without USB Load: <25W
With USB Load: <37.2W
Operating Temperature 0 ~ 40°C (32 ~ 104°F)
Storage Temperature -20 ~ 70°C (-4 ~ 158°F)
Dimension / Weight 240 x 157 x 74 mm / 848g

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk

Jag har köpt denna men har inte ens någon användning för den, lol ;D

Räckte inte till med OpenVPN så var tvungen att köpa en ytterliggare router..

Permalänk
Medlem

Flint 3 går att förbeställa nu, nån som är sugen?

https://www.gl-inet.com/products/gl-be9300/#pre-order

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Beställa du?

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Räcker 2x2 på varje band på flint 3? Jag har typ 30-40 enheter på mitt wifi.

Trådar på reddit och openwrt avråder från det chippet som flint 3 har också.

Skulle vara nice att ha bra router som klarar många enheter openwrt och wifi 7 om jag ändå ska uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Beställa du?

Nej, lite besviken faktiskt att chipet är sämre vilket gör att jag kommer att tappa 2-300 mbit/s hastighet på wireguard.

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Varför ska man beställa den? Den är sämre på allt, sämre vpn speeds och sämre cpu, den är enbart bättre på wifi 7.
Den är en downgrade från flint 2 som kör MediaTek chip, vilket är mycket bättre för OpenWrt, eller har jag fel?

Jag fick precis hem min flint 2, och tänkte köra den stock ui, är det dumt?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Räcker 2x2 på varje band på flint 3? Jag har typ 30-40 enheter på mitt wifi.

Trådar på reddit och openwrt avråder från det chippet som flint 3 har också.

Skulle vara nice att ha bra router som klarar många enheter openwrt och wifi 7 om jag ändå ska uppgradera

För närvarande finns, vad jag vet, bara två val för OpenWrt och WiFi 7: Asus BT8 och Sinovoips BPi-R4 med extra WiFi 7-kort ”BE14”. Jag tvivlar på att någon av dem funkar perfekt med vanilla OpenWrt och WiFi 7 än - jag har en BT8 köpt av Telia som ligger i kartong tills jag får tid att sätta upp den. Pulver på forumet verkar köra båda skarpt och skulle kunna jämföra.

Skrivet av blue eyed devil:

Varför ska man beställa den? Den är sämre på allt, sämre vpn speeds och sämre cpu, den är enbart bättre på wifi 7.
Den är en downgrade från flint 2 som kör MediaTek chip, vilket är mycket bättre för OpenWrt, eller har jag fel?

Vanilla OpenWrt-stöd kommer dröja eller inte komma alls.

Beror nog mest på hur mycket man litar på kineserna och vad man tycker är bra med stock. Av nyfikenhet: Varför vill man köra stock GL.Inet?

Permalänk
Skrivet av KAD:

För närvarande finns, vad jag vet, bara två val för OpenWrt och WiFi 7: Asus BT8 och Sinovoips BPi-R4 med extra WiFi 7-kort ”BE14”. Jag tvivlar på att någon av dem funkar perfekt med vanilla OpenWrt och WiFi 7 än - jag har en BT8 köpt av Telia som ligger i kartong tills jag får tid att sätta upp den. Pulver på forumet verkar köra båda skarpt och skulle kunna jämföra.

Beror nog mest på hur mycket man litar på kineserna och vad man tycker är bra med stock. Av nyfikenhet: Varför vill man köra stock GL.Inet?

Precis är ju bara dumt att köpa Flint 3, hur tänkte dom när dom bytte ut Mediatek? Med Qualcomm kommer man väl aldrig få fullt openwrt stöd?

Det är väl mest bekvämlighet? Och det ska vara användarvänligt? Och folk säger att det funkar mycket bra nu efter alla updates?

Det skadar väl inte att testa? Tycker det verkar jobbigt att byta till openwrt, men det kanske inte det är? Går det att få så det ser likadant ut som stock ui?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om du inte bryr dig om att den kanske skickar data om dig till kina så är det inga problem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Om du inte bryr dig om att den skickar data om dig till kina så är det inga problem

Kan du hänvisa till uppgifter om att det sker?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad, är detta en förtäckt betald annons?
Rubriken och trådstarten är som en annons med lite egna kommentarer inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Kan du hänvisa till uppgifter om att det sker?

Inte 100% säkert men såg detta och blev lite orolig: https://forum.openwrt.org/t/was-gl-inet-firmware-compromised-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Inte 100% säkert men såg detta och blev lite orolig: https://forum.openwrt.org/t/was-gl-inet-firmware-compromised-...

"Hi, this is Alzhao from GL.iNet.

Thanks for raising this issue. Here is my reply.

From your screenshot we cannot identify the real problem. The DNS query may be from my PC to the router because you use DNS encryption. It also does not show if the query is successful or not.

I didn't get your report anywhere. Can you send again? To our support email or just to me via the forum.

The Chinese national security law does impact HK a lot. We have not yet affected and I don't see in which way we could be affected. The law does not require us to install backdoor in products. We need to obey the law where we sell the product to, not where we produce the products.

We have all our servers in the USA, Europe and Japan, not even in Hong Kong.

We do have a USA company and migrating some business there, especially for SAAS.

We are auditing our code from renowned information security companies. I just got a report weeks ago. We do have some issues to deal with, but not yet security risks. Especially we scanned the firmware and didn't find any info about the domain you provide."

Om man nu kan lita på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag såg att asus bt8 hade rätt processor. Kikade lite i tråden på openwrt och någon verkar iaf jobba på det.

Telia hade ett rätt bra pris på den nu ändå, men det är väl aldrig säkert att openwrt funkar som tänkt om ett år med wifi 7 heller.

Men jag såg idag att openwrt two är under utveckling. Kanske väntar in den