bra ide att byta från fiber till 5g nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

I form av ett extra data-SIM till mitt befintliga mobilabonnemang med obegränsade data. Det är inte länge sedan Telenor chockhöjde priset från dåvarande 89 kronor!
Jag nämner det i mitt långa inlägg på trådens första sida. I vissa fall är det billigare och bättre att skaffa ett extra data-SIM än att teckna ett separat abonnemang för 5G-bredband. Flera operatörer har dessa möjligheter till lite olika priser.
Den enda egentliga skillnaden mot ett separat abonnemang där man får låna en 5G-router är att du själv måste skaffa en 5G-router, men sådana hittar du för ca 1 500 kr på Tradera och Blocket. De pengarna är oftast snabbt intjänade.

Se även det tidigare inlägget från @medbor:
Tillägg: Det blir förstås alltid billigare om man är en familj som redan har ett obegränsat mobilabonnemang, men man kan ju även vara några stycken som delar på ett familjeabonnemang hos vissa operatörer. Jag vet inte hur det funkar hos övriga operatörer men Telenor (som är min operatör) skriver så här under frågor och svar om sina familjeabonnemang:
Vilka kan dela på ett familjeabonnemang?
Vilka som helst! Det går jättebra att dela familjeabonnemang med morfar, grannen eller bästa kompisen och ni behöver inte bo på samma adress.

Om 169kronorspåhänget förutsätter ett obegränsat grundabonnemang för 500(?)kr/mån så är det inte rättvist att jämföra detta med ett helt fristående abonnemang.

De finns flera operatörer som erbjuder olika grupp eller familjeabonnemang, man behöver då kika på hela kostnadsbilden.

Det finns tex mycket billiga mobil abb med begränsad data för de som inte strömmar hundratals timmar filmmaterial på rullande fot varje månad.

I ditt fall där du inte tar upp grundavgiften skulle du ju kunna dela internet med telefonen till resten av bostaden och ha "0kr internet". Förutom att det är inte sant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om 169kronorspåhänget förutsätter ett obegränsat grundabonnemang för 500(?)kr/mån så är det inte rättvist att jämföra detta med ett helt fristående abonnemang.

De finns flera operatörer som erbjuder olika grupp eller familjeabonnemang, man behöver då kika på hela kostnadsbilden.

Det finns tex mycket billiga mobil abb med begränsad data för de som inte strömmar hundratals timmar filmmaterial på rullande fot varje månad.

I ditt fall där du inte tar upp grundavgiften skulle du ju kunna dela internet med telefonen till resten av bostaden och ha "0kr internet". Förutom att det är inte sant...

Jag har hela tiden varit mycket tydlig med att det har varit ett extra data-SIM knutet till mitt vanliga mobilabonnemang med obegränsade data.
Eftersom jag måste ha ett sådant mobilabonnemang blir det separata bredbandet i mitt fall klart billigare jämför med ett separat abonnemang. Och de 89 kr/månad jag betalade i flera år var verkligen rena fyndet.

Det är självklart att man måste se hela kostnadsbilden – det ska jag väl knappast behöva skriva? Tanken var främst att tipsa dem som redan har ett abonnemang med obegränsade data.
Jag har också nämnt det faktum att det självklart blir billigare för en familj eller flera som delar på ett abonnemang, men jag vill inte skriva folk här på näsan genom att vara alltför övertydlig (även om det verkar behövas ibland …).
Det är alltid dyrare per person att vara själv jämfört med att vara två eller flera betalande vuxna.

Permalänk
Medlem

Jag svarar som jag brukar svara på liknande frågor, att det beror på vad du ska använda nätet till. Jag är singel, och använder så gott som aldrig mer än en enhet samtidigt, det som drar mest för mig är att streama TV. Ska du ha nätet till TV och streaming så överväg obegränsade data, för det drar GB fortare än man tror. Sitter du med onlinespel, så rekommenderar jag inte mobila internetlösningar. Spelar du inte onlinespel, och kan nöja dig med att i värsta fall få vänta en timme eller två att streama din favoritfilm när hastigheten svajar, så kan mobilt vara ett alternativ.

Jag bytte ner mig av ekonomiska skäl, när fibern skulle stiga från 299:- till ca 600:- (minns inte det exakta priset just nu). Det mobila går dessutom att flytta med när jag åker till stugan, så jag slipper köpa extra mycket surf till luren att ha som hotspot.

Förtydligat texten
Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig TS? Har du bytt till 5G?

Har själv bytt från 500/500mbit fiberanslutning till Telenors 5G nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Hur har det gått för dig TS? Har du bytt till 5G?

Har själv bytt från 500/500mbit fiberanslutning till Telenors 5G nät

@Loke6074: hur har det gått för dig? Är du/ni nöjda efter att ha testat ett tag?

Permalänk
Medlem

Än så länge verkar allt fungera som det ska, med en brasklapp för uppströms hastigheten som inte vill klättra över 100mbit. Ska höra med supporten om det är någon inställning som är fel för när jag var förbi och mätte innan jag flyttade in, med mobilen utanför så passerade uppströms hastigheten 100mbit

Sonen spelade CS igår med en stabil latency på 25-30 och jag hörde inte något mer klagaomål än att han hade 10 i latency med fiber där vi bodde innan så jag antar att det här är helt acceptabelt för mobilt bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Än så länge verkar allt fungera som det ska, med en brasklapp för uppströms hastigheten som inte vill klättra över 100mbit. Ska höra med supporten om det är någon inställning som är fel för när jag var förbi och mätte innan jag flyttade in, med mobilen utanför så passerade uppströms hastigheten 100mbit

Sonen spelade CS igår med en stabil latency på 25-30 och jag hörde inte något mer klagaomål än att han hade 10 i latency med fiber där vi bodde innan så jag antar att det här är helt acceptabelt för mobilt bredband

Det låter ju bra! Mobilt bredband ger asymmetriska hastigheter för upp- och nedladdning så där funkar det inte på samma sätt som fiberbredband. Jag har i snitt 700/100 Mbit/s här hemma vid en mottagning med ”fulla pinnar”.
Hastigheterna kan ju variera en del men jag har aldrig haft över 161 Mbit/s i UL var jag än har befunnit mig (den gången hade jag en DL på 1 246 Mbit/s och använde mobilen).
Testa även och jämför UL med din mobil. 5G-routrar brukar ge högre UL än mobiler. Min killgissning är att det beror på att 5G-routrarna har större (och kanske fler) antenner och kan sända med full effekt hela tiden eftersom de inte behöver ta hänsyn till batterisparfunktioner.
Om du ligger nära 100 Mbit/s i UL bör du nog vara klart nöjd.
Hur mycket data förbrukar ni varje månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det låter ju bra! Mobilt bredband ger asymmetriska hastigheter för upp- och nedladdning så där funkar det inte på samma sätt som fiberbredband. Jag har i snitt 700/100 Mbit/s här hemma vid en mottagning med ”fulla pinnar”.
Hastigheterna kan ju variera en del men jag har aldrig haft över 161 Mbit/s i UL var jag än har befunnit mig (den gången hade jag en DL på 1 246 Mbit/s och använde mobilen).
Testa även och jämför UL med din mobil. 5G-routrar brukar ge högre UL än mobiler. Min killgissning är att det beror på att 5G-routrarna har större (och kanske fler) antenner och kan sända med full effekt hela tiden eftersom de inte behöver ta hänsyn till batterisparfunktioner.
Om du ligger nära 100 Mbit/s i UL bör du nog vara klart nöjd.
Hur mycket data förbrukar ni varje månad?

Enda problemet jag har är att klienterna tappar anslutningen en kort stund & har fått veta att det går inte bra om man spelar ca för då blir man kickad.

Men det tror jag mig veta beror på att tp links deco enheter synkar kasst med zte routern från Telenor, men högst osäkert här men tror den tappar emellanåt mellan nätverken av någon anledning

Datamängd vet jag inte riktigt men ska kolla nu för juni och juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Enda problemet jag har är att klienterna tappar anslutningen en kort stund & har fått veta att det går inte bra om man spelar ca för då blir man kickad.

Men det tror jag mig veta beror på att tp links deco enheter synkar kasst med zte routern från Telenor, men högst osäkert här men tror den tappar emellanåt mellan nätverken av någon anledning

Datamängd vet jag inte riktigt men ska kolla nu för juni och juli

Vilken ZTE 5G-router har du? Kör du mesh från din ZTE till TP-Link-enheterna?
De flesta inomhusroutrar brukar gå att ställa i bryggkopplat läge. Då inaktiverar du enhetens routerdel och använder bara de övriga delarna (antennerna och 5G-modemet). Sedan ansluter du valfri router (med tillhörande meshenheter) via kabel till Zyxelns LAN-uttag. Då slipper du risken att enheter av olika märken inte riktigt funkar med varandra trots att de har stöd för en gemensam standard.
Nackdelen är att du då troligen behöver en extra TP-Link-router i ditt meshsystem.

Du växlar mellan bryggkopplat läge och routerläge med knappen ”Byt” vid ”Aktuellt läge:” lägst upp i vänstra hörnet på gränssnittets startsida. När bryggläget är aktiverat kan du sedan endast ansluta till routern via LAN-uttagen.

Permalänk
Medlem

Routern är en ZTE MC888 Ultra köpt från Telenor, eller den följer med abonnemanget i vart fall

Hittade inte den fliken i gränssnittet när jag loggade in som admin

Men har kopplat enligt följande

ZTE = 5G router
Deco S7 #1 via lan kabel till ZTE
Decon är ställd till AP läge i Deco gränssnittet
Deco #2 & Deco #3 står vid datorerna kopplade till dom via lan kabel
Dom är också ställda i AP läge nu

Men jag får inte dom att sända ut samma WiFi som ZTE routern så nu har jag 4st olika wifi 😂

Tror jag behöver semester snart

Permalänk
Medlem

Funktionen verkar finnas kvar. Jag kollade i den ZTE MC888 Pro jag har liggande som reservenhet (den är nästan identisk med Ultra-modellen) och där såg det ut så här (på engelska) … (Jag hoppas att Telenor inte har specialkonfigurerade enheter …)

Tryck på knappen Change till höger om Current mode nästan längst upp till vänster på startsidan. I dialogrutan Change Mode som öppnas klickar du på Bridge Mode > Apply.
Kör sedan den av dina Deco-enheter som är ansluten till ZTE:n i routerläge (med valfritt SSID) och de andra två enheterna som meshnoder. Då borde det funka bättre.

Jag har varit med om att när en ZTE-router är i bryggkopplat läge (Bridge mode) går det inte alltid att nå den via mitt vanliga nätverk. Om du vill ändra några inställningar i ZTE-enheten kan du i så fall behöva koppla in dig direkt med en dator via enhetens LAN-port eftersom alla routerfunktioner, inklusive Wi-Fi, stängs av när enheten är i bryggkopplat läge.