bra ide att byta från fiber till 5g nätverk?
Visa signatur
Senast redigerat
Senast redigerat
Förtydligat texten
I form av ett extra data-SIM till mitt befintliga mobilabonnemang med obegränsade data. Det är inte länge sedan Telenor chockhöjde priset från dåvarande 89 kronor!
Jag nämner det i mitt långa inlägg på trådens första sida. I vissa fall är det billigare och bättre att skaffa ett extra data-SIM än att teckna ett separat abonnemang för 5G-bredband. Flera operatörer har dessa möjligheter till lite olika priser.
Den enda egentliga skillnaden mot ett separat abonnemang där man får låna en 5G-router är att du själv måste skaffa en 5G-router, men sådana hittar du för ca 1 500 kr på Tradera och Blocket. De pengarna är oftast snabbt intjänade.
Se även det tidigare inlägget från @medbor:
Tillägg: Det blir förstås alltid billigare om man är en familj som redan har ett obegränsat mobilabonnemang, men man kan ju även vara några stycken som delar på ett familjeabonnemang hos vissa operatörer. Jag vet inte hur det funkar hos övriga operatörer men Telenor (som är min operatör) skriver så här under frågor och svar om sina familjeabonnemang:
”Vilka kan dela på ett familjeabonnemang?
Vilka som helst! Det går jättebra att dela familjeabonnemang med morfar, grannen eller bästa kompisen och ni behöver inte bo på samma adress.”
Om 169kronorspåhänget förutsätter ett obegränsat grundabonnemang för 500(?)kr/mån så är det inte rättvist att jämföra detta med ett helt fristående abonnemang.
De finns flera operatörer som erbjuder olika grupp eller familjeabonnemang, man behöver då kika på hela kostnadsbilden.
Det finns tex mycket billiga mobil abb med begränsad data för de som inte strömmar hundratals timmar filmmaterial på rullande fot varje månad.
I ditt fall där du inte tar upp grundavgiften skulle du ju kunna dela internet med telefonen till resten av bostaden och ha "0kr internet". Förutom att det är inte sant...
Om 169kronorspåhänget förutsätter ett obegränsat grundabonnemang för 500(?)kr/mån så är det inte rättvist att jämföra detta med ett helt fristående abonnemang.
De finns flera operatörer som erbjuder olika grupp eller familjeabonnemang, man behöver då kika på hela kostnadsbilden.
Det finns tex mycket billiga mobil abb med begränsad data för de som inte strömmar hundratals timmar filmmaterial på rullande fot varje månad.
I ditt fall där du inte tar upp grundavgiften skulle du ju kunna dela internet med telefonen till resten av bostaden och ha "0kr internet". Förutom att det är inte sant...
Jag har hela tiden varit mycket tydlig med att det har varit ett extra data-SIM knutet till mitt vanliga mobilabonnemang med obegränsade data.
Eftersom jag måste ha ett sådant mobilabonnemang blir det separata bredbandet i mitt fall klart billigare jämför med ett separat abonnemang. Och de 89 kr/månad jag betalade i flera år var verkligen rena fyndet.
Det är självklart att man måste se hela kostnadsbilden – det ska jag väl knappast behöva skriva? Tanken var främst att tipsa dem som redan har ett abonnemang med obegränsade data.
Jag har också nämnt det faktum att det självklart blir billigare för en familj eller flera som delar på ett abonnemang, men jag vill inte skriva folk här på näsan genom att vara alltför övertydlig (även om det verkar behövas ibland …).
Det är alltid dyrare per person att vara själv jämfört med att vara två eller flera betalande vuxna.
Jag svarar som jag brukar svara på liknande frågor, att det beror på vad du ska använda nätet till. Jag är singel, och använder så gott som aldrig mer än en enhet samtidigt, det som drar mest för mig är att streama TV. Ska du ha nätet till TV och streaming så överväg obegränsade data, för det drar GB fortare än man tror. Sitter du med onlinespel, så rekommenderar jag inte mobila internetlösningar. Spelar du inte onlinespel, och kan nöja dig med att i värsta fall få vänta en timme eller två att streama din favoritfilm när hastigheten svajar, så kan mobilt vara ett alternativ.
Jag bytte ner mig av ekonomiska skäl, när fibern skulle stiga från 299:- till ca 600:- (minns inte det exakta priset just nu). Det mobila går dessutom att flytta med när jag åker till stugan, så jag slipper köpa extra mycket surf till luren att ha som hotspot.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.