Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Lite ölprovning istället för melodramat.

Heritage var en intressant upplevelse men hade litr för höga förväntningar.

Permalänk
Medlem

Ekerö Brygghus Barley Wine. Räcker med en, men god.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kör en fuling. Rom och Cola

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZzZ:

Kör en fuling. Rom och Cola

Absolut inget fult med det.
Går bra att göra på en Caroni också 😊

Permalänk
Medlem

Mauro Primitivo. Lite av en trojänare, har t.o.m. en flasköppnare/korkskruv med samma märke, som jag har för mig jag fick som "bonus" vid köp av Barilla spaghetti för en massa år sen.

Permalänk
Medlem

Fick en bränd pizza från pizzan på hörnet, till Eurovision, men, jag drog fram en ZollerHof schwarzbier som matchade rätt bra. Kom i halvlitersflaska som tur var. Helt ok men inget speciellt. Bra köp, men köper kanske inte igen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

På sjön tar man en ful-öl och en wirre, det är sen gammalt…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Inget just nu när man är på jobbet, men igår kväll blev det ett glas Ardbeg Smokiverse!
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/ardbeg-4185101/

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Inget just nu när man är på jobbet, men igår kväll blev det ett glas Ardbeg Smokiverse!
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/ardbeg-4185101/

Den har jag spanat på
Kan du ge ett utlåtande?

Permalänk
Medlem

Helt OK belgare, kanske lite väl mild.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Blev lite Irish Coffee ikväll (igen). Det är fan inte äckligt om man säger så.

Permalänk
Medlem

En Kalim­otxo i kvällssolen...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG STRIX B550-F GAMING |
HyperX Fury DDR4 2x16GB@3600MHz CL17 | ASUS TUF RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Blir några glas av detta ikväll, efter något glas Baron de ley

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Lite whisky blended för att kurera förkylningen.

Permalänk
Medlem

Igår blev det jämförelse mellan 3x Laphe (10y, Qtr qask samt 4 oak).
Här gick Qtr cask som segrare.

Samt en jämförelse mellan 10y och 14y Bruichladdich Port Charlotte 🥰
14y var svart som starkt kaffe och hade en gudomlig matighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Igår blev det jämförelse mellan 3x Laphe (10y, Qtr qask samt 4 oak).
Här gick Qtr cask som segrare.

Aha, länge sen jag testade dem mot varandra men har klart för mig jag föredrog vanliga 10-åringen.
De andra två kändes lite förenklat som lite tamare varianter av samma tema, utan att ha tillräckligt mycket egenkaraktär för att ge något extra... Men kanske fanns mer nyanser i Quarter cask och 4 oak som jag inte fångade?

Skrivet av Otori:

Samt en jämförelse mellan 10y och 14y Bruichladdich Port Charlotte 🥰
14y var svart som starkt kaffe och hade en gudomlig matighet.

Oooh, den jämförelsen skulle jag gärna göra! 10 åriga Port Charlotte är en favorit! Kompakt rökigt kraftpaket redan där... Skulle gärna prova något som är ännu mörkare o matigare i samma stil

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, länge sen jag testade dem mot varandra men har klart för mig jag föredrog vanliga 10-åringen.
De andra två kändes lite förenklat som lite tamare varianter av samma tema, utan att ha tillräckligt mycket egenkaraktär för att ge något extra... Men kanske fanns mer nyanser i Quarter cask och 4 oak som jag inte fångade?

Oooh, den jämförelsen skulle jag gärna göra! 10 åriga Port Charlotte är en favorit! Kompakt rökigt kraftpaket redan där... Skulle gärna prova något som är ännu mörkare o matigare i samma stil

Alla tre ligger på samma procenthalt (40%).
För egen del tycker ändå att den vanliga 10-åringen hade en för tydlig spritighet och för lite smak. Peaten fanns tydlig så klart, men det var liksom inte mycket mer.
Vi började med just denna.

Fyra ekar doftade tydlig fatkaraktär men tappade en del i eftersmaken.
Medan jag upplevden Quartern som mest balanserad.

Dessa Port Charlotte är två private casks som ena grannen köpte in sig på och fick levererade för några år sedan.
Helt gudomliga.
Mina två grannar föredrar 14-åringen men jag föredrar faktiskt 10-åringen.

Har försökt få köpa loss en av vardera 10/14 men han totalvägrar släppa någon. Men han har inga problem att bjuda iaf.

Han brukar stå för whisky och jag för rom 😊

Permalänk
Hedersmedlem

Liten ölprovning

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Rökig! Nästan lite saltlakritstoner! Märklig, mäktig och mättande med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Någon belgisk veteöl från tillfällighyllan, kunde lika gärna druckit ett glas vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Någon belgisk veteöl från tillfällighyllan, kunde lika gärna druckit ett glas vatten.

<Uppladdad bildlänk>

Ajdå. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

<Uppladdad bildlänk>

Ja... Har inte provat just den, men tycker det dräller av ljus belgisk ale och veteöl på bolaget, medan de (hos mig) har endast 1 icke-ljus belgisk ale - Chimay blå. Den är iofs bra, men med tanke på hur mycket annan ale och ipa det dräller av från andra länder så borde bolaget bredda sig lite gällande mellan/mörk belgisk ale.

St Bernardus är bra, har en av deras tillfälliga (Combine) på kylning, men det är då en ljus. Har även en Averbode på kylning, den är rätt alkoholsvag (4.8) men innehåller bland annat en nypa råg. Kanske blir den till maten ikväll.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kör vidare på lite hederlig GT, med Roku Gin.
Detta är riktigt bra❣️

Skrivet av Pirum:

Ja... Har inte provat just den, men tycker det dräller av ljus belgisk ale och veteöl på bolaget, medan de (hos mig) har endast 1 icke-ljus belgisk ale - Chimay blå. Den är iofs bra, men med tanke på hur mycket annan ale och ipa det dräller av från andra länder så borde bolaget bredda sig lite gällande mellan/mörk belgisk ale.

St Bernardus är bra, har en av deras tillfälliga (Combine) på kylning, men det är då en ljus. Har även en Averbode på kylning, den är rätt alkoholsvag (4.8) men innehåller bland annat en nypa råg. Kanske blir den till maten ikväll.

Har förmånen att kunna åka till två bolag med bra utbud, brukar finnas en hel del olika belgiska ale.
Bra grejer, men tycker det är mer skoj (oftast iaf) att testa från tillfällighyllan.

Permalänk

Lite finsk, med en lime i, såhär på eftermiddagen:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/carlsberg-1804115/

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Lite finsk, med en lime i, såhär på eftermiddagen:
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/carlsberg-1804115/

Carlsberg, finsk ⁉️

Permalänk
Skrivet av Otori:

Carlsberg, finsk ⁉️

Det var vad återförsäljaren påstår på sin hemsida i alla fall.

Nu efter maten är det Periquita Reserva från 2023 samt Lucky Bait i glasen.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Blir en Ey Bro och lite rester från grillningen tidigare idag.

Permalänk
Medlem

Lite whiskey och cola nu efter frukosten.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra mjöd från Florida.

Sorry för lite vänd bild.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Krakens twist på Cuba Libre

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"