Mediadator (4k playback), förra dog.

Permalänk
Medlem

Mediadator (4k playback), förra dog.

Hej.

Mitt mediacenter dog ikväll efter ett antal reboots för att testa vilken hdd som orsakade problem.

Nu behöver jag alltså tyvärr nya saker, tanken är att klara playback och strömmning av 4k material till andra enheter.

Vill egentligen kolla billigt undan och har tittat på Inet billigaste grejer, tex

A560 MB (800kr)
Ryzen 5 3600 (600kr)
16GB Ram (4-500kr)

En större lagringsdisk vore på sin plats i med detta skitet hände, tex Toshiba Enterprice 16TB.

Uppfyller dessa kraven eller var ska jag annars testa? Rent prismässigt känns det svårt att komma billigare undan.

Frågan är om behoven tillgodoses?
Tack

Permalänk
Medlem

Hade kollat på en intel, just den amd prollen har ingen igpu.

På am4-plattformen behöver du ha en G-processor, på am5 har alla igpu om det inte är en F-modell.

Men för just mediaspelare hade jag satsat på typ en intel 12400-12100 inga K eller F-modeller. Deras igpu fixar 4K utan problem. Med en bräda för ddr4, kör en sån setup själv och streamar plex till 4-5 enheter i hushållet på 4K.

För disk hade jag kollat på amazon för en refurbad disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Hade kollat på en intel, just den amd prollen har ingen igpu.

På am4-plattformen behöver du ha en G-processor, på am5 har alla igpu om det inte är en F-modell.

Men för just mediaspelare hade jag satsat på typ en intel 12400-12100 inga K eller F-modeller. Deras igpu fixar 4K utan problem. Med en bräda för ddr4, kör en sån setup själv och streamar plex till 4-5 enheter i hushållet på 4K.

För disk hade jag kollat på amazon för en refurbad disk.

Hej!

Glömde tillägga att jag redan har en GPU, typ 1050 med passiv kylning eller något i den stilen.

Finns det någon disk du kan rekommendera? Har fått rådet att titta på Seagate Exos innan, men även topsäljaren på Amazon blir totalt sågad över att det är halvkassa diskar som skickas i vadderade kuvert mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Hej!

Glömde tillägga att jag redan har en GPU, typ 1050 med passiv kylning eller något i den stilen.

Finns det någon disk du kan rekommendera? Har fått rådet att titta på Seagate Exos innan, men även topsäljaren på Amazon blir totalt sågad över att det är halvkassa diskar som skickas i vadderade kuvert mer eller mindre.

Då är jag med! 1050 lär fungera likvärdigt, drar väl mer juice bara men det blir säkert inga kronor att tala om på årsbasis.

Köpte 2 st HGST Ultrastar He10 10TB från amazUn refUrbed, de har tuggat på fint i över 18 månader nu. Låter lite, men det är enterprise diskar så får man leva med. Skickades då inte i några kuvert de inte, var bra paketerat.