Volvo: Filma inte bilens lidar-sensor

Permalänk
Melding Plague

Volvo: Filma inte bilens lidar-sensor

Kamerasensorer tål inte laser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och våra ögon då?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och våra ögon då?

Står bokstavligen i första paragrafen i artikeln.

Permalänk
Medlem

Ska man vara lite jobbig, så är det väl ett problem att man inte ser ljuset. Starkt ljus blinkar man för, så att ögonen inte tar skada. Är ljuset av en typ som ögat inte ser, så kommer ögat inte att reagera om detta ljus är för starkt.
Om jag har förstått saken rätt då (måste man skriva för att slippa alla påhopp).

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför vidvinkelkameran inte var skadad. Den linsen och sensorn sitter max någon cm från den andra och fångar dessutom in ett större omfång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag förstår inte varför vidvinkelkameran inte var skadad. Den linsen och sensorn sitter max någon cm från den andra och fångar dessutom in ett större omfång.

Gissar att det beror på att telelinsen är som ett förstorningsglas, den samlar mer energi från lidarn på sensorns yta.

Permalänk
Medlem

Men hur drabbas fartkameror då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vilket jag har väldigt svårt att tro på.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Exakt min tanke, kanske äntligen blir av med dem varje km... och med tanke på alla EPA-traktorer som håller nere farten så behövs inga kameror där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Volvo må vara många saker, men att de skulle sätta hälsovådliga produkter på vägarna som har sådana risker, det tvivlar jag väldigt starkt på. Företag brukar vilja tjäna pengar, att då riskera vädigt dryga kostnader pga. att man är orsak till produkter som aktivt skadar människor är inte en bra strategi.

Lidar har väl dessutom funnits i konsumentprodukter ett antal år vid det här laget, har inte ex ipad/iphone sådana?

Men du får gärna utveckla varför du inte tror på det. Något som pekar på motsatsen till vad som står i artikeln?

Eller är det så enkelt att du bara tror något?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Rent principiellt: vet inte om de möjligen kan ha något filter som hjälper, men annars drabbas de väl på samma sätt som vilken digitalkamera som helst.

Dock misstänker jag att placeringen gör det mindre sannolikt att de öht träffas; LIDAR-system på bilar som har detta försöker ju hitta föremål direkt i färdvägen, och det är ju laser så det lyser ju inte åt alla möjliga håll.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Beroende på hur de funkar så är nog inte slutaren öppen annat än när någon kör för fort.

Det jag oroar mig mer för är kamerorna i min egen bil när jag möter en volvo...

Permalänk
Medlem

Det enda rimliga är att överge digitala sensorer och återgå till film!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Det är för långt avstånd, för kort tid för att ta skada.
Du ska teoretiskt parkera bilen med LIDAR:n i jämnhöjd med sensorn 3m ifrån isf i några sekunder.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gurk:

Du ska teoretiskt parkera bilen med LIDAR:n i jämnhöjd med sensorn 3m ifrån isf i några sekunder.

Det tog ju inga sekunder i videon ialafall... var ju omedelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Skadan sker ju direkt när lasern hamnar på sensorn, så det kan gå på en millisekund beroende var lidarn pekar just för tillfället.

Permalänk
Medlem

Så om jag tar en bild av en EX90 i typ USA så bör jag därmed kunna stämma skiten ur bilägaren då den förstör min kamera? (För jag vet ju inte om att det är skadligt, jag äger ingen användarmanual för en EX90,,)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Har du något annat än din känsla att gå på? Några källor som styrker det du känner?

Skrivet av evil penguin:

Rent principiellt: vet inte om de möjligen kan ha något filter som hjälper, men annars drabbas de väl på samma sätt som vilken digitalkamera som helst.

Dock misstänker jag att placeringen gör det mindre sannolikt att de öht träffas; LIDAR-system på bilar som har detta försöker ju hitta föremål direkt i färdvägen, och det är ju laser så det lyser ju inte åt alla möjliga håll.

Ett yppterligt tillfälle att utveckla en LIDAR sensor som letar specifikt efter fartkameror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Beroende på hur de funkar så är nog inte slutaren öppen annat än när någon kör för fort.

Det jag oroar mig mer för är kamerorna i min egen bil när jag möter en volvo...

Man kan ju hoppas att det ställer till det för vägtullar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ska man vara lite jobbig, så är det väl ett problem att man inte ser ljuset. Starkt ljus blinkar man för, så att ögonen inte tar skada. Är ljuset av en typ som ögat inte ser, så kommer ögat inte att reagera om detta ljus är för starkt.

Precis. Det är en viktig egenskap.
UV-lysdioder som ju producerar ljus som är farligt för ögat brukar också producera lila ljus, som en varning för att visa att lysdioden är strömsatt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Volvo må vara många saker, men att de skulle sätta hälsovådliga produkter på vägarna som har sådana risker, det tvivlar jag väldigt starkt på. Företag brukar vilja tjäna pengar, att då riskera vädigt dryga kostnader pga. att man är orsak till produkter som aktivt skadar människor är inte en bra strategi.

Lidar har väl dessutom funnits i konsumentprodukter ett antal år vid det här laget, har inte ex ipad/iphone sådana?

Men du får gärna utveckla varför du inte tror på det. Något som pekar på motsatsen till vad som står i artikeln?

Eller är det så enkelt att du bara tror något?

Ren och skär fysik.

Det handlar om mängden energi, där konsumentprodukter och LIDAR på ett fordon, inte är jämförbara på långa vägar. Skillnaden mellan ett duschmunstycke och en högtryckstvätt. Ju större avstånd som laser måste nå, ju mer energi och desto farligare blir lasern på kort avstånd.

För att inte tala om den potentiella kumulativa effekten som skull kunna uppstå om vägen börjar trafikeras av ett stort antal sådana fordon, särskilt i städer. Det sistnämda är et enormt oroväckande frågetecken för att det finns absolut noll forskning om det ännu. (Bortom det grundläggande, att vi vet att om två lasrar träffar samma punkt, så resulterar det i en kumulativ effekt.)

Att företag sedan inte skulle göra något som "aktivt skadar människor" är inte ett särskilt starkt argument, då det bevisligen finns väldigt många företag som skiter fullständigt i det, så länge det itne kan knytas till dem i närtid. Finns ju hur många företag som helst sedan, som har bestället vinklad forskning för att bevisa att deras produkter är ofarliga, över det sista århundradet.

Tobak, asbest, PFAS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Precis. Det är en viktig egenskap.
UV-lysdioder som ju producerar ljus som är farligt för ögat brukar också producera lila ljus, som en varning för att visa att lysdioden är strömsatt.

Mm, lite därför jag funderade om ljuset är så pass starkt att det skadar sensorn i en kamera, så kanske det är tillräckligt starkt för att skada ett öga? Speciellt med tanke på att färgen på ljuset gör att ögat inte kommer att skydda sig själv.
Men det kan ju såklart vara så att tiden för att ett öga ska skadas, är så pass lång att det inte är rimligt att det kommer att ske...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Om jag inte minns fel så sitter det fortfarande systemkameror med spegelreflex i fartkameror. Sensorn blir bara utsatt för ljus under slutartiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Gillar inte riktigt "förklaringen" där dock: "Vi kan inte se det ljuset och det är inte farligt för ögonen"

Det är två separata påståenden som tas upp tillsammans, men de har ju inget med varandra att göra så jag tycker det känns olyckligt att en så viktig fråga blandas ihop med ett helt orelaterat självklart påstående lite som om det faktiskt hade varit relaterat.
Och inget stöd läggs fram i artikeln för att underbygga påståendet att det är säkert.

Vad jag förstår är detta iaf ett system som uppfyller Laserklass 1 och då alltså utifrån tillverkarens certifieringar *ska* vara säkert för människor.

Jag antar att det i princip är vad artikeln har att peka på, men det vore ju intressant med mer detaljer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Och våra ögon då?

Som jag förstått det så går 1550nm-våglängt inte igenom ögats vävnader så bra.
Lite som att infraröd kamera inte kan filma genom plexiglas.
Så ljuset från de här systemen når inte retina, och fokuseras inte av ögats lins heller.

Det kan skada hornhinnan som är ytters på ögat. Men - återigen så har ljuset inte fokuserats med en lins först så det är inte så starkt då.
För kameran så har ljkuset först gått igenom linser vilket gör ljuset starkare. Och det stoppas väl då inte av vätskor på vägen heller som i våra ögon.
Därför är det rimligen säkert för oss - men inte för kamerorna.

Me det är spännande det här!
För i vanliga fall är det ju tvärt om. Mobilkameror kan man filma med rakt in i solen - eller direkt in i en svetslåga utan problem. Något våra ögon inte pallar med så oftast tål de där teknikerna ljuset bättre än våra ögon. Men inte här ;).

Skrivet av Dumbullen:

Yes. Frågan är ändå ganska rimlig - för det beskrivs väl inte riktigt varför ändå.

Skrivet av beh:

Jag vet inte heller. Gissar på några möjligheter.

En är att det skulle vara annat material i linsen eller nå filter som skyddar lite mer mot just 1550nm för vidvinkelkameran.
Vet inte varför.
En annan är väl då att teleobjektivet tar ljus från ett litet område. Ljusinsläppet blir begränsat av den optiken. Därmed behövs ljuskänsligare sensorer.
Vidvinkelobjektivet tar in ljus från många fler håll så det öser in mycket mer ljus till den sensorn så denna är då kanske mindre ljuskänslig och tål nivån av det starka ljuset lite bättre?

Men jag vet inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Helt annan vinkel och avstånd.
Optiken kan bara skadas rakt fram i från, på nära håll.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

En åsikt du baserar på vadå ?

Lasereffekt väldigt starkt reglerat enligt IEC 60825. En produkt som är skadlig för ögonen släpps inte ut på marknaden. Anledning till att ~1500nm laser inte är skadligt på samma sätt är att det absorberas av hornhinnan, och når därför inte ögats känsligare delar. Hornhinnan tål ganska mycket effekt innan det blir ett problem, precis som med dom kamerorna som faktiskt har ett filter.

Men du kanske vet bättre än dom flera hundra människorna som arbetat med detta och varit involverad i certifieringsprocessen ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Mm, lite därför jag funderade om ljuset är så pass starkt att det skadar sensorn i en kamera, så kanske det är tillräckligt starkt för att skada ett öga? Speciellt med tanke på att färgen på ljuset gör att ögat inte kommer att skydda sig själv.
Men det kan ju såklart vara så att tiden för att ett öga ska skadas, är så pass lång att det inte är rimligt att det kommer att ske...

Jag är verkligen inte superinsatt men av det jag läst så innebär användandet av infrarött att energin absorberas bra i vätska (som i ögat då t.ex.) och att det därför mest verkar vara hornhinnan som man har frågetecken kring, så länge man pratar om måttlig effekt på lasern då.

Men det är ju en fråga om hur starkt och hur länge, den sveper väl fram och tillbaka rätt snabbt så det är väl ingen särskilt lång exponering varje gång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

905 nm penetrerar ögat och kan skada synen. 1550 nm stannar mycket ytligt i hornhinnan, givet de låga totala energinivåerna så är det inte sannolikt att detta kan göra någon skada (undtaget extrema situationer, typ person stirrar i timmar in i en Lidar på nära håll).

905 nm är det billigare alternativet, förväntar mig att alla Kina-bilar har detta. 1550 nm är dyrare men bättre och säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om jag har förstått saken rätt då (måste man skriva för att slippa alla påhopp).

UV ljus kan vi inte se. men det tar vi skada av.