Spillde Kaffe över Grenutagget till Datorn!

Permalänk
Medlem

Spillde Kaffe över Grenutagget till Datorn!

Tjena, har ett litet bekymmer! Köpte en ny dyr dator nyligen, och igår när jag satt och spelade så råkade jag spilla ut kaffe som rann ner längs bordet och rann lite på grenuttagen även sladden. Datorn funkade i 3 minuter, sen så löstes säkringarna ut.

Försökte torka med handduk och papper för att få bort att kaffe, sen lite senare så startade jag datorn. Och den fungerade.

Har nu dragit ut alla sladdar och låter dem torka i 24 timmar, har även slängt det gamla grenuttaget. Min fråga är, hur illa är det ifall strömkabeln fått lite vätska på sig, och tror ni datorn kan ha gått sönder på något sätt?

Permalänk
Medlem

Att kabeln fått kaffe på sig är inte farligt, se bara till att stickproppen är fri från kaffe och annat innan du sätter in den i ett nytt grenuttag.

Om det är bra nätagg bör datorn klarat sig utan större bekymmer.

Stäng av direkt om du spiller något över grendosan eller om du ens befarar att något kan kommit på chassit, helst bak vid nätagget direkt för att minimera risken för skador, är iaf bättre än att den slås ut på annat vis.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Att kabeln fått kaffe på sig är inte farligt, se bara till att stickproppen är fri från kaffe och annat innan du sätter in den i ett nytt grenuttag.

Om det är bra nätagg bör datorn klarat sig utan större bekymmer.

Stäng av direkt om du spiller något över grendosan eller om du ens befarar att något kan kommit på chassit, helst bak vid nätagget direkt för att minimera risken för skador, är iaf bättre än att den slås ut på annat vis.

Okej, hoppas den klarar sig! Bra tips, så ifall det kom lite vätska på grendosan så kan den ändå ha klarat sig?

Permalänk
Medlem

Den hade jag inte återanvänt tror jag då det runnit ner i grendosan, menar själva stiften på kablarna.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Sötast
Skrivet av alex1203:

Okej, hoppas den klarar sig! Bra tips, så ifall det kom lite vätska på grendosan så kan den ändå ha klarat sig?

Det som har skett är att vätska hamnat mellan fas och nolla på grendosan och orsakat en kortslutning.
När vätskan har torkat bort så är det åter igen fritt fram att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex1203:

Grendosan består bara av en serie kontakter, det finns i övrigt 0 elektronik. Det som kan hända är dock ärgning som medför sämre kontakt och därmed högre värmeutveckling, och i värsta fall brand. Grendosor är så billiga att jag helt enkelt bara skulle köpa en ny om jag var du.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex1203:

Skrivet av Shinjed:

Den hade jag inte återanvänt tror jag då det runnit ner i grendosan, menar själva stiften på kablarna.

Skrivet av Allexz:

Det som har skett är att vätska hamnat mellan fas och nolla på grendosan och orsakat en kortslutning.

Skrivet av dlq84:

Grendosan består bara av en serie kontakter, det finns i övrigt 0 elektronik. Det som kan hända är dock ärgning som medför sämre kontakt och därmed högre värmeutveckling, och i värsta fall brand. Grendosor är så billiga att jag helt enkelt bara skulle köpa en ny om jag var du.

När det blivit överslag i grendosan så kan det ha blivit andra skador på kablar inuti den. Dessutom kan det vara svårt att veta om man fått bort all fukt ur den då de flesta idag är omöjliga att komma in i. Det är troligtvis ok att använda den, men eftersom en grendosa inte kostar många tior hade jag bytt ut den likt vad @dlq84 föreslår.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skrivet av giplet:

När det blivit överslag i grendosan så kan det ha blivit andra skador på kablar inuti den. Dessutom kan det vara svårt att veta om man fått bort all fukt ur den då de flesta idag är omöjliga att komma in i. Det är troligtvis ok att använda den, men eftersom en grendosa inte kostar många tior hade jag bytt ut den likt vad @dlq84 föreslår.

Helt utan att ha gjort några beräkningar så vill jag påstå att det är troligare att kaffet har löst ut jordfelsbrytaren då jag vill tro att kaffet har för högt motstånd för att kunna orsaka en kortslutning.
Men jag är inte säker på den hypotesen, så om någon har lite insikt i hur många ampere 19 mm med kaffe kan dra så vore det kul att veta

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Okej grymt, tack för alla svar! Så även ifall strömkabeln till dator/skärm fick någon droppe på sig behövs den kabeln inte bytas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex1203:

Okej grymt, tack för alla svar! Så även ifall strömkabeln till dator/skärm fick någon droppe på sig behövs den kabeln inte bytas ut?

Kablarna är rätt så täta, så det lär nog inte trängas in något i dem. Så torka av dem ordentligt och kör vidare bara.