Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjunifer:

skillnad på priser

jag är kanske trög men samma bolag, men olika priser. så dom konkurrerar ut varandra

Permalänk
Medlem

my bad menade retrospelsbutiken såklart

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wargreymon:

Har du själv ens läst ändringarna i användaravtalet? Om du känner att det påverkar dina planer så tackar vi dig för att du bojkottar Nintendo.

Skrivet av Exydia:

Du kanske kan inkludera några utklipp ur EULAn som du stör dig på så blir det lättare att fortsätta diskussionen...

Sååå.. alla dessa inlägg och videor om det är allt lögner?

edit:
EULAn är på tok för lång att lusläsa, så jag tog ChatGPT till hjälp:

Citat:

You said:
People say that nintendo will permanently "kill" or "brick" the switch 2 console if anyone modifies it.

ChatGPT said:

Yes, Nintendo's updated End User License Agreement (EULA) for the Switch 2 explicitly states that the company reserves the right to render your console "permanently unusable" if you violate certain terms, such as modifying the hardware or software without authorization. This means that if you engage in activities like installing unauthorized software, bypassing security features, or using pirated games, Nintendo could disable your console remotely.

In summary, while you own the physical Switch 2 console, your use of its software and services is subject to Nintendo's licensing terms, which include provisions that can significantly affect your control over the device.

You said:

So buying the console for the explicit purpose of removing Nintendos software completely and tinker with the hardware (which I bought and own) risks it being bricked?

ChatGPT said:

Yes, according to the Nintendo Switch 2 EULA, even if you legally bought the hardware, Nintendo explicitly reserves the right to render the device “permanently unusable” if:

You modify or tamper with its software or firmware.

You install unauthorized software (homebrew, custom firmware, etc.).

You bypass security mechanisms or reverse engineer protected elements.

In short: yes, Nintendo can brick the console remotely, even if your modifications never connect to Nintendo’s online services again. The moment they detect unauthorized use (e.g., via logs, telemetry, or even when registering your device), the EULA gives them permission to nuke it.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vilka inlägg? Jag har inte av intresse att kolla på några Youtubevideor kring detta så jag bad om några exempel så det är lättare att fortsätta diskussionen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tänker inte titta på massa videos bara för att du länkar något utom någon som helst kontext av vad du vill få fram, sämsta sättet att diskutera något på ett forum. Kom tillbaka när du läst det de ändrade på och du vet vad du faktiskt är så upprörd över så kan man föra vettig diskussion.

PS stycket tar 2 minuter att läsa och de flesta nyhetssidorna förvränger det till det värsta eller rapporterar från någon som missuppfattat, inklusive Sweclockers tills jag bad om rättning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wargreymon:

Tänker inte titta på massa videos bara för att du länkar något utom någon som helst kontext av vad du vill få fram, sämsta sättet att diskutera något på ett forum. Kom tillbaka när du läst det de ändrade på och du vet vad du faktiskt är så upprörd över så kan man föra vettig diskussion.

PS stycket tar 2 minuter att läsa och de flesta nyhetssidorna förvränger det till det värsta eller rapporterar från någon som missuppfattat, inklusive Sweclockers tills jag bad om rättning.

Inget är förvrängt.
Nintendo har gett sig själva tillåtelse att pemanent bricka hårdvara som man själv äger.

Att Nintendo skulle kasta ut mig från deras tjänster har jag inget problem med. Men hårdvaran jag explicit äger och är min egendom? Nä, där går gränsen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Inget är förvrängt.
Nintendo har gett sig själva tillåtelse att pemanent bricka hårdvara som man själv äger.

Att Nintendo skulle kasta ut mig från deras tjänster har jag inget problem med. Men hårdvaran jag explicit äger och är min egendom? Nä, där går gränsen.

https://en.as.com/meristation/news/nintendo-can-disable-your-...

Sådär nu behöver du inte oroa dig mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Inget är förvrängt.

Så har det väl alltid varit? Minns när min chippade Xbox 360 blev permanent bannad från Xbox Live (mer eller mindre brickad).

Skrivet av Voidbolt:

Titt, någon källa där man kan läsa om detta, tack!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Inget är förvrängt.

Konstigt att tycka att man har rätt att hacka och/eller attackera deras tjänster utan att de får ge dig mer än en liten smisk på handen.

Jag varken tror eller tycker att de lättvindigt ska bricka folks konsoler. Men kan definitivt tänka mig extrema fall där folk förtjänar det. Dels för Nintendos säkerhet, men även andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Så har det väl alltid varit? Minns när min chippade Xbox 360 blev permanent bannad från Xbox Live (mer eller mindre brickad).

Nej det är inte mer eller mindre samma sak som brickad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wargreymon:

Konstigt att tycka att man har rätt att hacka och/eller attackera deras tjänster utan att de får ge dig mer än en liten smisk på handen.

Jag varken tror eller tycker att de lättvindigt ska bricka folks konsoler. Men kan definitivt tänka mig extrema fall där folk förtjänar det. Dels för Nintendos säkerhet, men även andras.

Mitt intresse med hårdvaran är att experimentera med olika homebrew-lösningar och själv vara delaktig i dem.
Likaså kunna få till Linux på hårdvaran.

Vill också kunna modifiera hårdvaran med egenutvecklade PCBer för olika adapter-ändamål.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej det är inte mer eller mindre samma sak som brickad.

Fair enough, inte hårt brickad, men en 360 utan Live var mer eller mindre värdelös så det kändes som det i alla fall.

Men att Nintendo skulle bricka konsolen och göra den helt oanvändbar är bara clickbait. Det kan likväl betyda att dom låser konsollen från att ha åtkomst till Nintendos servrar. Se jämförelser på EULAs nedanför:

Skrivet av Nintendo:

You acknowledge that if you fail to comply with the foregoing restrictions Nintendo may render the Nintendo Account Services and/or the applicable Nintendo device permanently unusable in whole or in part.

Källa Nintendo

Skrivet av Microsoft:

If You do, Your Xbox Console, Kinect Sensor or Authorized Accessory may stop working permanently at that time or after a later Xbox Software update.

Källa Microsoft

Skrivet av Sony:

(c) the permanent or temporary disablement of access to any PSN Content, PlayStation Devices, products, services or features

Källa Sony

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Mitt intresse med hårdvaran är att experimentera med olika homebrew-lösningar och själv vara delaktig i dem.
Likaså kunna få till Linux på hårdvaran.

Vill också kunna modifiera hårdvaran med egenutvecklade PCBer för olika adapter-ändamål.

Var har detta med att bricka konsoler att göra? Inget av dessa faller under det ändrade stycket i användaravtalet. För visst har du läst ändringarna som du blivit ombedd att göra flera gånger?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Exydia:

Titt, någon källa där man kan läsa om detta, tack!

Skrivet av wargreymon:

Var har detta med att bricka konsoler att göra? Inget av dessa faller under det ändrade stycket i användaravtalet. För visst har du läst ändringarna som du blivit ombedd att göra flera gånger?

Så de har en separat EULA för EU? Det lättar ju något...
Men det försvarar inte deras usla beteende gentemot sina kunder i överlag i övriga regioner.

Och Nintendos fans borde lyfta fram uselt beteende mer även om det inte påverkare dem direkt.

Frånsett EU varianten...
För det är fel att ett företag skall ha juridisk rätt att bricka ens hårdvara på basis av "unauthorized modification".
För rent juridisk sett kan de då bricka en enhet så fort någon vill reparera sin joystick.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

För det är fel att ett företag skall ha juridisk rätt att bricka ens hårdvara på basis av "unauthorized modification".
För rent juridisk sett kan de då bricka en enhet så fort någon vill reparera sin joystick.

Nej, det står inte det. Har du fortfarande inte läst stycket eller förstår du det bara inte?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wargreymon:

Nej, det står inte det. Har du fortfarande inte läst stycket eller förstår du det bara inte?

läs hela inlägget.

Jag frångick EU varianten och nämner de övriga regionerna där den mer åtstramade EULAn fortfarande gäller. Det är visserligen utanför ditt intresse, men jag vill ändå nämna det mer generellt för övriga.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

läs hela inlägget.

Jag frångick EU varianten och nämner de övriga regionerna där den mer åtstramade EULAn fortfarande gäller. Det är visserligen utanför ditt intresse, men jag vill ändå nämna det mer generellt för övriga.

Var vänlig peka på detta stycke för det är då inte med i den ändrade texten, oavsett region.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wargreymon:

Var vänlig peka på detta stycke för det är då inte med i den ändrade texten, oavsett region.

Från den amerikanska versionen:

Citat:

"You acknowledge that if you fail to comply with the foregoing restrictions Nintendo may render the Nintendo Account Services and/or the applicable Nintendo device permanently unusable in whole or in part."

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Från den amerikanska versionen:

Och hela det användaravtalet handlar om hur du använder deras tjänster ingenting alls om konsolen, mer än att du får inte modifiera din konsol att kringå, hacka eller påverka deras tjänster utöver det som är förväntat.

Du kan ju inte citera "straffet" när jag efterfrågar källa på det som är förbjudet. Läs hela stycket och återkom med ett citat på det du tycker är orimligt att du inte får göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wargreymon:

Och hela det användaravtalet handlar om hur du använder deras tjänster ingenting alls om konsolen, mer än att du får inte modifiera din konsol att kringå, hacka eller påverka deras tjänster utöver det som är förväntat.

Du kan ju inte citera "straffet" när jag efterfrågar källa på det som är förbjudet. Läs hela stycket och återkom med ett citat på det du tycker är orimligt att du inte får göra.

Nu flyttar du bara på målet.
Då kan jag lika gärna klistra in hela EULAn här. Nekar du den i helhet?

https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nu flyttar du bara på målet.
Då kan jag lika gärna klistra in hela EULAn här. Nekar du den i helhet?

https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a...

Jag gissar att det du syftar på är detta (tänk om du kunnat citera det du vill diskutera):

Citat:

After the Software is updated or changed (including without limitation in connection with an Update), any existing or future unauthorized modification of the Console or the Software, or the use of an unauthorized device in connection with the Console, may render the Console and/or the Software permanently unusable in whole or in part.

Så handlar det inte om att Nintendo kommer bricka din konsol för att du gjort en icke-auktoriserad modifikation. Utan att denna modifikation kan leda till att din konsol blir obrukbar av en uppdatering.

Ganska uppenbart att konsolen är förväntad att fungera som Nintendo gjort den, har du gjort egna ändringar och den går sönder vore det ju konstigt att Nintendo ska stå till svars.

På tal om att flytta målet så har ju detta inget med det uppdaterade stycket att göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wargreymon:

Jag gissar att det du syftar på är detta (tänk om du kunnat citera det du vill diskutera):
Så handlar det inte om att Nintendo kommer bricka din konsol för att du gjort en icke-auktoriserad modifikation. Utan att denna modifikation kan leda till att din konsol blir obrukbar av en uppdatering.

Ganska uppenbart att konsolen är förväntad att fungera som Nintendo gjort den, har du gjort egna ändringar och den går sönder vore det ju konstigt att Nintendo ska stå till svars.

På tal om att flytta målet så har ju detta inget med det uppdaterade stycket att göra.

Du citerar ett annat stycke. Det gör inte stycket jag citerade till mindre eller irrelevant.

"Nintendo may render the Nintendo Account Services and/or the applicable Nintendo device permanently unusable in whole or in part."

...skall inte existera i någon form i någon region. Den går inte att sonika tolka bort.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Du citerar ett annat stycke. Det gör inte stycket jag citerade till mindre eller irrelevant.

Det är det enda jag hittar som handlar "Unauthorized modification" som du började snacka om. Men eftersom du inte kan citera det du syftar på så är det helt lönlöst at försöka föra en diskussion med dig. God kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Inget är förvrängt.

Vad är skillnaden mot andra konsoler/telefoner?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

"Nintendo may render the Nintendo Account Services and/or the applicable Nintendo device permanently unusable in whole or in part."

...skall inte existera i någon form i någon region. Den går inte att sonika tolka bort.

Motsvarande har både Sony och MS haft enda sedan Playstation 3- respektive Xbox 360-tiden. Jag är förvånad att Nintendo inte har detta redan. No brainer enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Motsvarande har både Sony och MS haft enda sedan Playstation 3- respektive Xbox 360-tiden. Jag är förvånad att Nintendo inte har detta redan. No brainer enligt mig.

Fast dom blockar dig bara för att spela online och ladda ner från digitala butiken ? konsolen går fortfarande att använda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fast dom blockar dig bara för att spela online och ladda ner från digitala butiken ? konsolen går fortfarande att använda...

Ok, så den skulle inte ens gå att använda offline eller att starta den för att göra en fabriksåtersällning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kan ni flytta diskussionen till en ny tråd med ämnet Nintendos EULA och innebörden av det i olika regioner? Ämnet är tämligen ointressant i denna tråd för oss som beställt konsolen inom EU och inte planerar att hacka/modifiera konsolen som kommer om två veckor...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Men allas texter, Sony, Microsoft och Nintendo så står det att din enhet KAN bli helt obrukbar. Nintendo har också bara blockerat folk från deras tjänster online, men nu uppdaterat att de skulle kunna göra din enhet obrukbar.

Det skulle vara PR-mardröm om de lättvindigt skulle bricka folks konsoler utan extrema anledningar, men de vill ha det med utifall det skulle gå så långt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har inte köpt någon konsol på väldigt länge, men är sugen på en switch 2 till barnen (och mig själv...).

Vet ni om det brukar komma bundles med flera spel om man väntar några veckor med köp? Hade gärna väntat med att köpa och få 2-3 spel samtidigt.

Tack på förhand