[Löst] 64GB minne b350 f gaming . Vill inte starta

Permalänk
Medlem

[Löst] 64GB minne b350 f gaming . Vill inte starta

Såg att mit b350-f kan ha 64GB minne så jag tänkte uppgradera från 16 till 64. Köpte
CMK64GX4M2E3200C16

Uppdaterat BIOS.

1 sticka i b2 funkar bra. 1 sticka i A2 funkar inte . Och om jag tar både A2 och B2 som verkar vara rekommenderat så fungerar det inte heller.

Är det bara att bita i sura äpplet eller gör jag något fel? Testat båda två av stickorna så verkar inte vara något fel på dom.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

A2-kanalen verkar ha problem, samma med A1/B1?
Fungerar de gamla minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

A2-kanalen verkar ha problem, samma med A1/B1?
Fungerar de gamla minnena?

Dom gamla minnena fungerar och klr a2/b2 . Får väl testa a1/b1 . Sitter en cpu kylare så det är väldigt trångt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om de gamla fungerar så fungera iaf kanalerna. Se vad du kan göra i UEFI om datorn startar men dina minnen är inte med i QVL vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om de gamla fungerar så fungera iaf kanalerna. Se vad du kan göra i UEFI om datorn startar men dina minnen är inte med i QVL vad jag kan se.

Något jag ska leta efter i UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

A1/B1 verkar fungera! Antar att även om a2/b2 är rekommenderat i manualen så påverkar det väldigt lite?

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta om du även fick upp XMP till 3200 MT/s, samt vilken processor du har som driver det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Såg att mit b350-f kan ha 64GB minne så jag tänkte uppgradera från 16 till 64. Köpte
CMK64GX4M2E3200C16

Uppdaterat BIOS.

<Uppladdad bildlänk>
1 sticka i b2 funkar bra. 1 sticka i A2 funkar inte . Och om jag tar både A2 och B2 som verkar vara rekommenderat så fungerar det inte heller.

Är det bara att bita i sura äpplet eller gör jag något fel? Testat båda två av stickorna så verkar inte vara något fel på dom.

Du verkar ha en 1st gen Ryzen 7 processor. Den CPU generationen är känd för sin värdelösa minnes kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vore intressant att veta om du även fick upp XMP till 3200 MT/s, samt vilken processor du har som driver det hela.

Hur kan jag konfigurera detta. Kör asus "ai tweaker" dvs har inte gjort några manuella förändringar och minneshastigheten står på 2133 vilket känns väldigt lågt?

Processor AMD Ryzen 7 1800X Eight-Core Processor, 3600 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Hur kan jag konfigurera detta. Kör asus "ai tweaker" dvs har inte gjort några manuella förändringar och minneshastigheten står på 2133 vilket känns väldigt lågt?

Processor AMD Ryzen 7 1800X Eight-Core Processor, 3600 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s)

Aktivera DOCP / XMP i bios. Namnet kan skilja lite men bör vara nån variant av DOCP.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Aktivera DOCP / XMP i bios. Namnet kan skilja lite men bör vara nån variant av DOCP.

Ja det fanns två D.C.O.P och D.C.O.P Standard

den satte minnena till 3200 och lite andra inställingar.

Fick tyvärr blåskärm efter 2-3 minuters användning.

Är det processorn som är boven i dramat eller moderkortet? Funderade på att uppgradera processorn till AMD Ryzen 7 5700X3D , ge datorn ett sista liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Är det processorn som är boven i dramat eller moderkortet? Funderade på att uppgradera processorn till AMD Ryzen 7 5700X3D , ge datorn ett sista liv

Ingen aning. Omöjligt att veta men ryzen 1 är lite sådär. Svårt att veta. Tänk också på att du kanske måste flasha bios för att ha högre än ryzen 3000.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja, 1800X lär knappast klara 3200 om du inte har haft en väldigt tur. Förmodligen ramlar inställningarna tillbaka ner till låga JEDEC-hastigheter (2133) då den misslyckas att stabilisera XMP-hastigheten. Det du skall göra är att bekanta dig med ditt BIOS, se hur den presenterar AKTUELL minneshastighet, till skillnad till vad du BEGÄRT att den skall använda. Detta skall göras efter en omstart om du ändrat någonting.

För att bättre nyttja dina minneskort så aktivera XMP i BIOS, gå sedan till fliken där du kan göra manuella inställningar av minnesfrekvensen och sänk den två steg från 3200. Stäng av strömmen (för säkerhets skull) och starta upp så att den får minnesträna igen (kan ta ett par minuter första gången?). Gå in i BIOS och verifiera att den låst på den begärda hastigheten. Prova att köra så ett tag för att se om den är stabil. Oavsett hur det går så kan du sedan prova steget under 3200 också.

Dina tankar att uppgradera processorn är positiva för minnet, de senare generationerna klarade högre hastigheter utan att trilskas. Moderkortet kan spela in också i.o.f.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Minnes kontrollern är inbyggd i processorn, så det är där problemet ligger. Ska du skaffa en Ryzen 5000 processer bör du kolla upp om moderkortet stödjer en så pass ny processor. Jag körde en Ryzen 7 5700X3D på ett ASRock x470(Ryzen 2nd gen) moderkort ett tag, och det var inte någon trevlig upplevelse i spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Minnes kontrollern är inbyggd i processorn, så det är där problemet ligger. Ska du skaffa en Ryzen 5000 processer bör du kolla upp om moderkortet stödjer en så pass ny processor. Jag körde en Ryzen 7 5700X3D på ett ASRock x470(Ryzen 2nd gen) moderkort ett tag, och det var inte någon trevlig upplevelse i spelandet.

Vad för problem fick du i spelande? Mitt moderkort ska stöda 5700x3d enligt deras specificationer (vid nyaste versionerna av bios såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Vad för problem fick du i spelande? Mitt moderkort ska stöda 5700x3d enligt deras specificationer (vid nyaste versionerna av bios såklart).

För mig låg processorn på 100% cpu konstant. På ett AMD B550 moderkort också det från AsRock gick processorn aldrig över 50% cpu. I övrigt var det samma hårdvara, på båda datorerna.