Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

MSI:s säkra strömkabel har bränts igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

2. Mixat Corsair+ msi

Nej, han har använts msis medföljande adapter med ett Corsair psu, inget konstigt alls. Det har nämnts tidigare i tråden

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, han har använts msis medföljande adapter med ett Corsair psu, inget konstigt alls. Det har nämnts tidigare i tråden

Missade det!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Om du ska svara på det viset kan du ju iallafall hänvisa till en bra källa för att "läsa på" eller?

http://www.hjern.se/ovrigaamnen/el/el_basic.html

* En sladd skall inte alls bli särskilt varm - blir den kännbart varm så går det på tok för hög ström genom den!!
Använd då grövre kabel *

Permalänk
Medlem

Tsk tsk de får göra bättre kretsar/kort som håller sig under 400W... antingen det eller använda flera ledare på 12pins-kabeln... inte lägga all last på en.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tsk tsk de får göra bättre kretsar/kort som håller sig under 400W... antingen det eller använda flera ledare på 12pins-kabeln... inte lägga all last på en.

Tjockare kablar eller många tunnare.
Här har man använt samma tunna skit, i ett 12-stifts "hipowah"...

Dock håller jag med dig om att det vore önskvärt om kretsarna drog mindre effekt, helt klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

* En sladd skall inte alls bli särskilt varm - blir den kännbart varm så går det på tok för hög ström genom den!!
Använd då grövre kabel, eller anslut färre apparater till den, apparater som inte drar så mycket ström! *

Frågan var ju hur ett bristande nätagg (t ex 650 W-nätagg till 5090) kan ge varma kablar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan var ju hur ett bristande nätagg (t ex 650 W-nätagg till 5090) kan ge varma kablar.

Det var inte frågan jag svarade eller citerade på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Det var inte frågan jag svarade eller citerade på.

Så tolkar jag det iaf.
Artikeln säger "ett Corsair HX1500i på 1500 watt, utesluter effektbrist som orsak."
Kommentaren du citerar frågar hur brist på kräm (dvs svagt nätagg) kan orsaka att kablar smälter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Alldeles uppenbart att kabeln måste revideras. Värdelös från början.
Från 24-stift (8x3) till 12-stift enkel, som ska klara ännu högre belastning!? Utan att öka tjockleken?
Vi behöver ju ingen Drakaflex åla 20mm² men... telefonkabel fortfarande...

Permalänk
Medlem

12VHPWR är en lösning på ett problem ingen hade.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så tolkar jag det iaf.
Artikeln säger "ett Corsair HX1500i på 1500 watt, utesluter effektbrist som orsak."
Kommentaren du citerar frågar hur brist på kräm (dvs svagt nätagg) kan orsaka att kablar smälter.

Jag har inte skrivit om Corsair 650w någonstans som du hävdar tidigare?
Frågan var ju som sagt: Borde inte brist på effekt snarare motverka varma kablar/smält/brand?
Men det är ju inte alls sant även om kan tro det om man inget kan.

Allt handlar om kabeln och dess area att transportera energi. För att förtydliga; var är den svagaste länken från ett 650(eller 1500w) nätagg? I slutet av kedjan eller? Där man envisas med en 12v highpowah, 12-stfit, samma area...

Gav en länk så man förstår. Resten måste vara upp till läsaren att missförstå eller inte.

Skrivet av Gender Bender:

12VHPWR är en lösning på ett problem ingen hade.

Håller med 100%

Permalänk
Medlem

"Totalt har det nu rapporterats minst sex bekräftade och ett obekräftat fall av smälta 12VHPWR-kablar på RTX 5000-serien, "

Inte så att det händer var och varannan... Och även i detta all handlar det om någon som
1. Böjt kabeln
2. Mixat Corsair+ msi

8 pin pcie har använt sedan många år på rätt- och fel sett, böjd, med förlängning kablar osv men har inte bränt !
Felet är inbyggt i själva kontakten och kommer alltid att vara ett problem ! Ingen säger att det händer ofta men sådant katastrofalt fel borde inte förekomma alls !

Permalänk
Medlem

Felet är inte bara kontakten. Det har sagts många gånger. Det största felet är i hur spänningen hanteras av kortet.
Det är två fel.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De hade kunnat använda 4 8-pin.

Om de vill ha dessa nya finns en enkel lösning. Två 12 pin så de delar på strömmen.

Detta problem uppstår inte på korten som inte drar lika mycket. Det borde därför inte ske med 2 12 pin.

Enda anledningen att de inte sätter 2 12 pin är att Nvidia förhindrar tillverkarna att göra det. (Minns inte om det var HUB eller Der8our som sa det. Anledningen till det vet bara Nvidia men jag gissar att de helt enkelt inte vill göra något som erkänner att det är något problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

8 pin pcie har använt sedan många år på rätt- och fel sett, böjd, med förlängning kablar osv men har inte bränt !
Felet är inbyggt i själva kontakten och kommer alltid att vara ett problem ! Ingen säger att det händer ofta men sådant katastrofalt fel borde inte förekomma alls !

Enda anledningen är att din 8pin går efter en regel i sin standard de har utelämnat i 12pin standarden... Och det är att varje par skall balanseras (par=8pin kontakt) medan 12pin går tillväga med en helidiotiskt sense pin som inte fungerar som sig tänkt.

Kabeln i sig är helt okey, implementering är dock inte den bästa 🙂 de skulle lagt större tyngd vid begränsning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

"Totalt har det nu rapporterats minst sex bekräftade och ett obekräftat fall av smälta 12VHPWR-kablar på RTX 5000-serien, "

Inte så att det händer var och varannan... Och även i detta all handlar det om någon som
1. Böjt kabeln
2. Mixat Corsair+ msi

Ja, och vad är mörkertalet, eller är alla som kör dessa kablar/kort tekniknördar som hänger o rapporterar i diverse forum på internet så fort något skulle hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja, och vad är mörkertalet, eller är alla som kör dessa kablar/kort tekniknördar som hänger o rapporterar i diverse forum på internet så fort något skulle hända...

Jag gissar att fler kort har defekter (DoA) från fabrik än kort som smälter (procentuellt). Det har påvisats väldigt mycket om denna kontakt och många videos som motsäger varandra.

Men vi båda kan hålla med om att kontakten skulle behöva en revision (igen) där man faktiskt förser den med korrekta begränsningar och krav på andra änden.

Det konstiga är ju att serversidan verkar inte brinna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Missade det!

Mitt fel!
Då jag först uppfattade det som att han använt MSI kabel ihop med Corsair HX1500i på 1500 watt.

Fick sen reda på att det var en bläckfiskkabel...

Sorry!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Viking
Skrivet av Falcon:

Alldeles uppenbart att kabeln måste revideras. Värdelös från början.
Från 24-stift (8x3) till 12-stift enkel, som ska klara ännu högre belastning!? Utan att öka tjockleken?
Vi behöver ju ingen Drakaflex åla 20mm² men... telefonkabel fortfarande...

Både antalet ledare och tjocklek har ju ökat? 12VHPWR kör 6 x 1,5mm2, medan en 8-pin är specad för 3 x 0,75 mm2. Så total area för en 12-pin motsvarar 4 st 8-pin.

Däremot är kontakten och avsaknaden av lastbalansering såklart dåligt, vilket orsakar överhettningarna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Här är interssant video, tycker jag, dom testar kontakten och skickar igenom upp till 1200W i 25min. Vid 1200W blir kontakten varm ~112-115 grader Celsius men tydligen inte nog för att smälta den.
10:58 börjar han simulera dålig kontakt vid 450W och får direkt hög värme.
Deras slutsats startar 25:34 in i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tjockare kablar eller många tunnare.
Här har man använt samma tunna skit, i ett 12-stifts "hipowah"...

Dock håller jag med dig om att det vore önskvärt om kretsarna drog mindre effekt, helt klart.

Jo, grövre ledare är också rätt väg givetvis! Tänkte bara på nån video jag såg där i princip all effekt/värme i princip gick på en tåt... vilket är konstigt då pinne 1-6 är 12V och 7-12 är jord, vilket är lika många man får med 2st 6/8-pin av den äldre sorten.

Men man undrar vad de gjort på GPU-sidan för att få det här beteendet, verkar inte som om 5090s och liknande inte fördelar lasten jämnt alls. Känner mig tveksam till att bara lägga skulden på kabel eller PSU.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

1. Böjt kabeln
2. Mixat Corsair+ msi

Var ju en tecyoutuber som upptäckte ett smält stift när han plocka ur 4090 kortet efter 2 år. Så man kan ju också vara helt ovetandes om detta kan ha hänt, dessutom får man ställa de till portion till hur många kort som egentligen sålts.

Sen finns de inte påstående i alla fall i staterna att de lagas hel del 4090, för diverse fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jo, grövre ledare är också rätt väg givetvis! Tänkte bara på nån video jag såg där i princip all effekt/värme i princip gick på en tåt... vilket är konstigt då pinne 1-6 är 12V och 7-12 är jord, vilket är lika många man får med 2st 6/8-pin av den äldre sorten.

Men man undrar vad de gjort på GPU-sidan för att få det här beteendet, verkar inte som om 5090s och liknande inte fördelar lasten jämnt alls. Känner mig tveksam till att bara lägga skulden på kabel eller PSU.

Tidigare kort hade någon form av lastbalansering, var rätt naturligt när grafikkortet hade mer än 1 kontakt. Nvidia överdrev också balanseringen rätt rejält för äldre serier kort. Nu kör de ju bara med en kontakt så de struntade helt enkelt i balanseringen. De har inte varit lika vanligt just balansera lasten om grafikkortet bara hade 1 kontakt (så strömmen kunde rent teoretiskt gå genom 1 kabel även med de gamla pcie kontakterna).

Enda kortet med balansering med liknande kontakt som 4090 och 5xxx var 3090 som hade balansering (men sens pinnarna användas inte). Säger likvärdig, för var inte med i standarden än utan mer custom lösning då (tror den även reviderades med 4090 lanseringen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Som någon skrev ovanför, det balanseras sjukt dåligt eller inte alls, det är ett problem av flera.
Vem eller vad ska balansera lasten? Motstånd, nätagget, GPUn, 12vhpw, nvidia?

Finns ju fan ingen standard för skitkabeln. (Finns säkert men den borde revideras!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kan brist på kräm orsaka brand, borde det snarare inte vara tvärt om xD

Här får du och @Thomas ett hyggligt svar...

Skrivet av grogt:

Här är interssant video, tycker jag, dom testar kontakten och skickar igenom upp till 1200W i 25min. Vid 1200W blir kontakten varm ~112-115 grader Celsius men tydligen inte nog för att smälta den.
10:58 börjar han simulera dålig kontakt vid 450W och får direkt hög värme.
Deras slutsats startar 25:34 in i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Både antalet ledare och tjocklek har ju ökat? 12VHPWR kör 6 x 1,5mm2, medan en 8-pin är specad för 3 x 0,75 mm2. Så total area för en 12-pin motsvarar 4 st 8-pin.

Däremot är kontakten och avsaknaden av lastbalansering såklart dåligt, vilket orsakar överhettningarna.

Hur ser stiften på kontakten ut när man jämför dom olika typerna? 12VHPWR ser ut att ha typ synålar. Låsningen på dessa små kabelskor kanske inte kan greppa tag i stiften ordentligt då materialet ser klent dimensionerat ut? Både 6-8 pin kontakterna brukar klämma fast rätt bra om stiften och sitta som berget.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Använd då grövre kabel *

Frågan var ju "hur kan brist på kräm orsaka brand". Svårt att se varför "Brist på kräm" skulle vara boven när det handlar om en för tunn kabel med för mycket motstånd.

Har fångat mer än en signalkabel på värmekameran i jobbmobilen när jag felsökt något på jobbet och i varenda fall har det varit skadad kabel eller dåligt monterad på kopplingsplint.

Oavsett kan tilläggas att grövre kablar tenderar att vara lite känsligare för att bli böjda, beroende på typ givetvis. Jag har haft överhettade PCIe kablar av gamla typen, ingen har börjat brinna men var nog inte långt ifrån. Men hur tillverkarna kan tycka att denna lösning är bra när allt verkar tyda på motsatsen kan man ju undra. Tycker gamla standarden har fungerat utmärkt i många år. Hela denna grej är väl en av få saker som faktiskt får mig att inte vilja uppgradera alltför snart, hoppas verkligen detta har lösts eller gåtts vidare ifrån innan det är dags för nya grejer för min del.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen roll hur mycket de fjantar med färgade kontakter, stela kontakter eller vad som helst. Grundproblemet är Nvidias feldesign i från början, att inte lastbalansera lasten över alla pinnarna. De snålade in eller satte sommarpraktikanten på att designa strömmatningen, och resultatet därefter.

Alla OEM-tillverkarna måste gå till Nvidia och undra vafan de håller på med och se till att det omdesignas som det ska vara.

Du kan tejpa, klistra och stötta upp ditt rasande hus hur mycket du vill med frigolit, tuggummi och uttorkade snusprillor, men om inte grunden fixas först så hjälper ingenting ändå.

Nvidia, tillbaka till ritbordet, sparka ekonomerna och anställ ett par riktiga ingenjörer som vet hur man designar strömmatning.

Permalänk
Medlem

Hoppas folk lämnar tillbaka sina kort, jag ska iallafall återlämna mitt 5080.

Permalänk
Medlem

Att klämma in mer ström i mindre kablar och mindre kretskort för att få en ny generation gpus som är marginellt bättre kallar jag inte utveckling över huvud taget. Krävs ett rejält nytänk.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.