Uppringd nästan dagligen av olika nummer och ingen där

Permalänk

Uppringd nästan dagligen av olika nummer och ingen där

För ca 2 år sedan bytte jag från Tele2 till Telenor, efter ha varit kund hos tele2 sedan tidigt 2000-tal. Aldrig tidigare har jag haft detta problem som började för ca 1 år sedan. Jag blir alltså uppringd av olika nummer ett par gånger i veckan och svarar man så är antingen ingen där eller så läggs det på. Jag har både spärrat samtal till och från utomlands och även spärrat hos nix sedan många år tillbaka. I höstas gjorde jag även så att jag plockade bort mitt nummer från flera av de större nummerupplysningarna, vilket tycktes fungera fram tills för någon vecka sedan när detta började igen.

Något jag noterade redan i höstas är att majoriteten av dessa nummer som ringer är registrerade hos ett företag som heter Applion Nordic. Läser man om vad folk skrivit om detta företag så är det inte direkt positiva recensioner.

Oavsett så står det på deras hemsida att man ska kunna spärra uppringare ifrån deras nummer gratis via sms. Har dock inte vågat på detta eftersom de uppenbarligen tillåter massa "fishy" verksamheter att använda deras nummer. Tänkte därför höra mig för om någon annan råkat ut för detta och även om någon provat spärra?

Permalänk
Medlem

Applion är bekant, blir också uppringd från dom och svarar inte men väljer blockera.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Haha jag med Appilion otroligt störande. Tror det har med att göra om man deltar i några frågor på FB eller liknande och skriver i sitt email som sen är kopplat till ditt mobil nummer. Tycker detta borde vara olagligt.
Jag deltar inte längre i några frågor eller tävlingar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

För ca 2 år sedan bytte jag från Tele2 till Telenor, efter ha varit kund hos tele2 sedan tidigt 2000-tal. Aldrig tidigare har jag haft detta problem som började för ca 1 år sedan. Jag blir alltså uppringd av olika nummer ett par gånger i veckan och svarar man så är antingen ingen där eller så läggs det på. Jag har både spärrat samtal till och från utomlands och även spärrat hos nix sedan många år tillbaka. I höstas gjorde jag även så att jag plockade bort mitt nummer från flera av de större nummerupplysningarna, vilket tycktes fungera fram tills för någon vecka sedan när detta började igen.

Något jag noterade redan i höstas är att majoriteten av dessa nummer som ringer är registrerade hos ett företag som heter Applion Nordic. Läser man om vad folk skrivit om detta företag så är det inte direkt positiva recensioner.

Oavsett så står det på deras hemsida att man ska kunna spärra uppringare ifrån deras nummer gratis via sms. Har dock inte vågat på detta eftersom de uppenbarligen tillåter massa "fishy" verksamheter att använda deras nummer. Tänkte därför höra mig för om någon annan råkat ut för detta och även om någon provat spärra?

Nu är det här kanske inte problemet, men kom ihåg att om du byter operatör, så tas din Nix anmälan bort ibland! (oftast)
Det har hänt mig båda gångerna jag bytt operatör senaste året.
Så kan vara värt att kolla så numret verkligen är Nixat fortfarande, även om du gjorde det för flera år sen.
Är la ett almänt tipps till alla egentligen.
Om Appilon fortsätter ringa dig trots att du är på nix, så anmäl dom till NIX-Nämnden.
Det fick jag göra med ett företag som sålde ID skydd här för något år sen, efter dom ringt mig 8 ggr på ett halvår, och jag bett dom från första samtalet att ta bort mig från deras lista.
"Dommen" kom, och dom fick en prick eller anmärkning för att dom inte sorterat ut mitt nummer från Nix, samt att dom inte tagit bort mig trotts upprepade tillsägningar.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte något råd att ge gällande Applion Nordic.

Men om du inte har behov av att okända nummer ska kunna ringa till dig, skulle du kunna aktivera inställningen tysta/blockera okända nummer för att få lite ro.

Aktivera Tysta okända nummer om du har en Apple enhet: https://support.apple.com/sv-se/111106

1. Gå till Inställningar > Appar > Telefon.

2. Rulla ned till Samtal.

3. Tryck på Tysta ned okända uppringare.

4. Tryck för att aktivera funktionen.

Eller om du kör vanliga telefonappen på android. https://support.google.com/phoneapp/answer/6325463?hl=sv

Blockera okända nummer

1. Öppna appen Telefon.

2. Tryck på Mer (tre prickar).

3. Tryck på Inställningar följt av Blockerade nummer.

4. Aktivera Okänd.

Då blockeras samtal från hemliga eller oidentifierade nummer. Samtal från telefonnummer som inte finns bland dina kontakter kommer fortfarande fram.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SupaBeast:

Jag testade att spärra jobbmobilens nummer m.h.a Applions SMS-tjänst efter att ha blivit uppringd av massvis med Applion nummer. Efter ca 1 vecka så ringer de inte längre. Så, det verkar ha fungerat i alla fall. Jag har insyn i inkommande fakturor på jobbet också, och vi har inte blivit debiterade för det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Nu är det här kanske inte problemet, men kom ihåg att om du byter operatör, så tas din Nix anmälan bort ibland! (oftast)
Det har hänt mig båda gångerna jag bytt operatör senaste året.
Så kan vara värt att kolla så numret verkligen är Nixat fortfarande, även om du gjorde det för flera år sen.
Är la ett almänt tipps till alla egentligen.
Om Appilon fortsätter ringa dig trots att du är på nix, så anmäl dom till NIX-Nämnden.
Det fick jag göra med ett företag som sålde ID skydd här för något år sen, efter dom ringt mig 8 ggr på ett halvår, och jag bett dom från första samtalet att ta bort mig från deras lista.
"Dommen" kom, och dom fick en prick eller anmärkning för att dom inte sorterat ut mitt nummer från Nix, samt att dom inte tagit bort mig trotts upprepade tillsägningar.

Jo, jag har dubbelkollat så att nix ligger kvar.

Skrivet av EWS:

Har tyvärr inte något råd att ge gällande Applion Nordic.

Men om du inte har behov av att okända nummer ska kunna ringa till dig, skulle du kunna aktivera inställningen tysta/blockera okända nummer för att få lite ro.

Aktivera Tysta okända nummer om du har en Apple enhet: https://support.apple.com/sv-se/111106

1. Gå till Inställningar > Appar > Telefon.

2. Rulla ned till Samtal.

3. Tryck på Tysta ned okända uppringare.

4. Tryck för att aktivera funktionen.

Eller om du kör vanliga telefonappen på android. https://support.google.com/phoneapp/answer/6325463?hl=sv

Blockera okända nummer

1. Öppna appen Telefon.

2. Tryck på Mer (tre prickar).

3. Tryck på Inställningar följt av Blockerade nummer.

4. Aktivera Okänd.

Då blockeras samtal från hemliga eller oidentifierade nummer. Samtal från telefonnummer som inte finns bland dina kontakter kommer fortfarande fram.

Jo, det har jag också tittat på. Fast problemet är att ibland behöver man nås av okända nummer. Typ om man varit i kontakt med någon vårdcentral eller liknande. Eftersom dom tack och lov endast ringer på dagtid så funderade jag lite på stör ej läge. Men det blir lite samma där också (om det skulle ringa något viktigt samtal).

Skrivet av Xyborg:

Jag testade att spärra jobbmobilens nummer m.h.a Applions SMS-tjänst efter att ha blivit uppringd av massvis med Applion nummer. Efter ca 1 vecka så ringer de inte längre. Så, det verkar ha fungerat i alla fall. Jag har insyn i inkommande fakturor på jobbet också, och vi har inte blivit debiterade för det.

Okej! Det var egentligen det jag undrade över mest. Dvs. om man ens vågar använda sms tjänsten, så att inte den i sig är scam.
Men då kanske man vågar ge det ett försök. Jag tror ju inte att det är Applion själva som ringer, utan det är deras abonnenter som håller på. Sen är det under all kritik att det tillåts hålla på trots nix.