Uppgradera till W11 utan tpm

Permalänk
Medlem

Uppgradera till W11 utan tpm

Hej!

Min gamingdator har fortfarande W10, och då det snart inte kommer några fler uppdatering är jag illa tvungen att uppgradera OS. Det lilla problemet är att min gamle trotjänare inte har tpm stöd och därför kan jag inte göra en "normal" uppdatering till W11.
Däremot har jag kollat runt lite och sett att man kan gå runt detta och lura(?) systemet för att slippa tpm kravet, så jag tänkte höra om det är någon här som har gjort det? Och i så fall hur krångligt detta är och eventuella nackdelar med att skippa det?
Är student just nu så en ny dator för 30 lappar är kanske fel prioritering i dagsläget tyvärr.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/MBCiMK4AmEI?si=LY8pPCw2Y0fL4_Xl

Där är en video som visar allt du behöver veta för att installera på din burk

Permalänk
Medlem

Den eventuella nackdelen att kringå den spärren är att du kanske inte får uppdateringar i framtiden, dock tror jag att det bara är skrämselpropaganda från MS sida.

En fråga, är windows ett måste? Annars finns ju alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den eventuella nackdelen att kringå den spärren är att du kanske inte får uppdateringar i framtiden, dock tror jag att det bara är skrämselpropaganda från MS sida.

Nä det är inte ett måste, har väl funderat på Linux men frågan är väl om man orkar sätta sig in i det.

Permalänk

Vet inte vad du har för moderkort men min moderkort hade en TPM kontakt, köpte TPM modulen för ca 200kr och löste det den vägen. Det som var utmanande var att hitta TPM modulen till ett moderkort som var så pass gammalt men hittade det tillslut på Inet eller Webhallen.

Permalänk
Medlem

Intressant med TPM kontakt för jag har ett sådant moderkort, men det verkar ha TPM 1.2 då det är från 2012. Hade ditt moderkort stöd för TPM 2 eller TPM 1.2. Du hade väl troligen också Secure boot i BIOS, vilket mitt tyvärr inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WooZzeeN:

Hej!

Min gamingdator har fortfarande W10, och då det snart inte kommer några fler uppdatering är jag illa tvungen att uppgradera OS. Det lilla problemet är att min gamle trotjänare inte har tpm stöd och därför kan jag inte göra en "normal" uppdatering till W11.
Däremot har jag kollat runt lite och sett att man kan gå runt detta och lura(?) systemet för att slippa tpm kravet, så jag tänkte höra om det är någon här som har gjort det? Och i så fall hur krångligt detta är och eventuella nackdelar med att skippa det?
Är student just nu så en ny dator för 30 lappar är kanske fel prioritering i dagsläget tyvärr.

Du är inte tvungen att uppgradera OS. Du kan fortsätta köra W10 även efter att Microsoft slutar stödja det. Det är inte precis världens bästa idé att köra ett icke-supportat OS, men du kan göra det.

Är din dator så pass gammal att den inte har TPM stöd så kan du nog få en ny, bättre, dator för betydligt mindre än 30 lappar. Men även om du kanske kan komma undan med bara 7-8000kr så är det ju fortfarande inte en trivial summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WooZzeeN:

Hej!

Behöver inte vara krångligt alls.

1. Du laddar ner rufus från offentliga sidan.
2. Du laddar ner media tools och skapar en ISO-fil eller ison från Microsoft sida
3. Du gör en USB-sticka med rufus med ison från MS egna sida

När du trycker start kommer det upp en ruta där du kan trycka i vissa inställningar. slopa tpm-kravet, lokalt konto, m.m.

Jag brukar alltid installera allt från början, blir det rent och fint i windows. Men att uppgradera kanske går denna vägen också, men det kanske någon annan har erfarenhet av. Sedan kör du O&O Shutup och så är du klar typ.

Och sedan märker du hur länge du kommer få uppdateringar utan tpm-modul och tar ställning då när det händer. Så har iaf jag tänkt göra med mina gamla NUCar och surface som kör win 10 nu.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Om du har datorn primärt till gaming (då det beskrivs som en "gamingdator") kanske det går bra att fortsätta köra Windows 10 så länge inte spelen kräver mer. Kanske i form av Windows 10 LTSC. Skulle tro att det i höst dyker upp Rufus-liknande alternativ som fixar installation av LTSC på ett enkelt sätt (förutom licensen/aktiveringen som man nog får fixa själv på något sätt).

Annars har jag kört Windows 11 utan större problem på en burk sannolikt äldre än din, det är mest filhanteraren jag tycker är segare än i Windows 10.

Installerade, för skojs skull, Windows 10 LTSC (som ger några år extra uppdateringar) på två datorer i helgen, det gick bra vad det verkade, hade Windows 10 Pro som utgångsläge och valde i ena fallet att behålla appar och filer, och i andra fallet att endast behålla filer (enda möjliga valet där).

Kan ju tänkas att även där några spel ställer till problem om inte allt i Windows är uppdaterat, men, då kan man ju prova Windows 11 som sagt. GPU kan ställa till med mer problem än CPU, AMD RX400-serien och Nvidia 900 är väl lägsta gränsen om man inte ska köra med begränsat Windows 11-stöd.

Så, Windows 11 går att köra med 15 år gammal CPU och ca 10 år gammal GPU, med hjälp av Rufus eller liknande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men att uppgradera kanske går denna vägen också, men det kanske någon annan har erfarenhet av. Sedan kör du O&O Shutup och så är du klar typ.

Det går alldeles utmärkt. Det har jag gjort på flera enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slacker2:

Intressant med TPM kontakt för jag har ett sådant moderkort, men det verkar ha TPM 1.2 då det är från 2012. Hade ditt moderkort stöd för TPM 2 eller TPM 1.2. Du hade väl troligen också Secure boot i BIOS, vilket mitt tyvärr inte har.

Även om du skulle ha de grejerna så har inte Windows 11 officiellt stöd för din processor, så du behöver använda workarounds (som Rufus) oavsett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Även om du skulle ha de grejerna så har inte Windows 11 officiellt stöd för din processor, så du behöver använda workarounds (som Rufus) oavsett.

Har en 8th gen i7, som jag fattat det så lirar Windows 11 fr.o.m den generationen av cpu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WooZzeeN:

Har en 8th gen i7, som jag fattat det så lirar Windows 11 fr.o.m den generationen av cpu?

Jaha, jo, det ska funka. Men då är det absolut inte från 2012.
Däremot ska processorn ha integrerat TPM som du nog kan slå på i BIOS!
Secure Boot lär också finnas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har varit på Win11 och installerat tillbaka Win10.
Var inte alls nöjd med 11:an.

Saknade bland annat att det inte går att lägga saker (toolbars) i task baren.
Provade Start11 men var ändå inte samma funktion som på 10.

Jag kommer nog att pung ut de där 360 kronorna som det ryktas kosta att få MS uppdateringar i ytterligare ett år.

Efter det så finns det 3.e part företag som skapar patchar men hoppas att MS få ut en bra version av Win11 eller att de lyckas klämma ur sig Win12 istället

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WooZzeeN:

Hej!

Som andra personer nämnt så är det TPM modul(om du kan hitta) eller betala Microsoft för extra förlängd säkerhetssupport.
Dock gäller den extra supporten endast 1 år för privatpersoner. År 2 och 3 i det programmet gäller endast företag, organisationer, skolor etcetera.
Det positiva är detta, om du använder microsoft 365 appar(office) är att Microsoft kommer fortfarande ha support för Windows 10 användare efter oktober.
Notera att det endast gäller Microsoft 365(office) och inte office 2019 och endast säkerhetsuppdateringar.

Källor:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/extended-...
https://support.microsoft.com/en-us/office/what-windows-end-o...
https://arstechnica.com/gadgets/2024/10/home-users-can-only-b...

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jaha, jo, det ska funka. Men då är det absolut inte från 2012.
Däremot ska processorn ha integrerat TPM som du nog kan slå på i BIOS!
Secure Boot lär också finnas.

Tack, det hade du helt rätt i, jag som är blind
Däremot så fanns det ingen uppdatering som jag kunde köra för att uppdatera till Windows 11, men det kanske dom pushar ut i perioder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är redan implementerat bakvänt. Du kan bara hämta mindre uppdateringar till en max 2 år gammal version av Win 11. Sen måste du uppdatera Win 11 versionen till nyare. Detta kräver TPM 2.0 på plats. Oavsett hackat Win11 vid installationstillfället.

Alltså. Om du tar en Win11 ISO idag och tar bort TPM 2.0 spärren och lägger in på låt oss säga en I7-3770. Så kommer den installationen sluta få fixar 24 månader efter versionsnumret.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av WooZzeeN:

Nä det är inte ett måste, har väl funderat på Linux men frågan är väl om man orkar sätta sig in i det.

Finns många distributioner som ser ut och praktiskt för slutanvändaren är väldigt likt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Alltså. Om du tar en Win11 ISO idag och tar bort TPM 2.0 spärren och lägger in på låt oss säga en I7-3770. Så kommer den installationen sluta få fixar 24 månader efter versionsnumret.

Lösningen är ju då att man idag fixar en W11 LTSC version med långt stöd om man prompt ska ha W11 istället för W10 LTSC. Man blir visserligen fast med just den versionen av windows 11. Men säkerhetsfixar osv får man ju ett bra tag framöver (24H2 har stöd till 2029). Och har man så pass gammal hårdvara att man inte kan fixa TPM, så bör man nog iaf uppgradera på 2030 talet!

Hur man då fixar en W11 LTSC version får var och en lista ut själv. Men jag har personligen inget dåligt samvete från min segling då MS inte ens vill ha mig som kund för mina äldre maskiner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är redan implementerat bakvänt. Du kan bara hämta mindre uppdateringar till en max 2 år gammal version av Win 11. Sen måste du uppdatera Win 11 versionen till nyare. Detta kräver TPM 2.0 på plats. Oavsett hackat Win11 vid installationstillfället.

Bara att uppgradera till en nyare XXH2 version med hjälp av Rufus på äldre enheter som inte har officiellt stöd. Gjort så på många äldre enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara att uppgradera till en nyare XXH2 version med hjälp av Rufus på äldre enheter som inte har officiellt stöd. Gjort så på många äldre enheter

Absolut. Så gör jag också. Jag bara förklarar dilemmat. Att råda bot är en då en ominstallation för att klargöra.
Men det är inte lika smidigt som att uppgradera

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Absolut. Så gör jag också. Jag bara förklarar dilemmat. Att råda bot är en då en ominstallation för att klargöra.
Men det är inte lika smidigt som att uppgradera

Jo, men du behöver inte göra en ominstallation, en uppgradering räcker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WooZzeeN:

Vad har du för moderkort, Tillverkare och modellbeteckning?
Så blir det lättare att guida dig till inställningar i BIOS.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"