Krönika: Generationens stora budgetduell är här!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av DLM:

Ja det är intressant att Sweclockers konsekvent glömmer Intel(?). Såg ett 8GB B580 för runt 2500kr på Webhallen. Fantastiskt värde mot vad AMD och Nvidia erbjuder.

Kortet var vår primära motståndare i RTX 5060-videon, men att man kan få det på rea för 2500 kronor är inte allt för relevant. Om man däremot sänker det för överskådlig framtid, ja då är det en annan femma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

5070 får du ju billigare idag än du gav för 2070.

Du får ett INNO3D Geforce RTX 5070 12GB Twin X2 OC för 6990kr hos Inet.

Fast du kanske menade 5070Ti som kostar 11k hos Inet?

Ditt 2070 för 7099kr motsvarar för övrigt 9007kr idag efter inflationsjustering (bortser från skillnad i USD/SEK här).

Ja, fast nu borde ju 5070 egentligen heta 5060 eller till och med 5050 TI och 5060 presterar som ett kort från xx30-serien när man jämför med största kretsen för konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

De kommer definitivt inte vinna över mig.
Har tappat intresset helt för gpu i mellan klassen.
Sitter kvar på mitt 6700XT och PS5 och vägrar uppgradera som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Att båda AMD och Nvidia lyckas gaslighta en del gamers och delar av gamingcommuityn är illa i sig. Tycker alla borde fördöma denna typ av namn- och prissättning på 8GB-korten.

8GB VRAM är absolut inte tillräckligt i nådens år 2025 och noll framtiddsäkert. De är gamla redan innan ni fått de i handen och andrahandsvärdet kommer i praktiken vara noll om några år.

Det är ett sätt att förvirra och delvis lura konsumenter som inte är tillräckligt insatta.

Ska de ändå envisas med att kränga ut 8GB-modeller så fine men DÖP då korten till något annat för vad det är.
9060 XT 8GB borde alltså heta 9050 och 5060 8GB borde döpas till 5050 inkl. 5060 Ti 8GB = 5050 Ti.

En kulle jag och flera andra är beredda att stå kvar på!
https://videocardz.com/newz/amd-defends-rx-9060-xt-8gb-says-m...

Exakt lika illa som när Apple försökte tuta i konsumenter att 8GB RAM är fullt tillräckligt för "alla". De verkar dock tagit sitt förnuft till fånga (eller var kanske så illa tvungna pga Apple Intelligence)

Så länge det är samma GPU med samma mängd resurser upplåsta så är jag helt ok med att de har samma namn. Förr i tiden när partnertillverkare fick lov att sätta större minnesmoduler på korten så döpte de inte om dem. Med all rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, fast nu borde ju 5070 egentligen heta 5060 eller till och med 5050 TI och 5060 presterar som ett kort från xx30-serien när man jämför med största kretsen för konsumenter.

Jag är nyfiken på hur du dragit denna slutsattsen när Nvidia inte ens släppt ett *30-kort de flesta generationer...

Edit: eftersom #detvarbättreförr så kan vi jämföra med försra generationens titan-kort:
Titan hade 2688 kärnor med arkitekturen kepler tillverkade på 28nm.
Om vi jämför med 730 som tillhörde samma generation, namnmässigt, så har den 96 körnor med den äldre aritekturen Fermi, tillverkad på 40nm.

750 var sock väldigt udda. Det släpptes typ sammtidigt med 900-serien med maxwell-aritekturen. Så det ger en dålig jämförelse. Den bästa jämförelsen är istället 650 eller 650ti som hade 384 respektive 768 kärnor Keppler på 28nm.
Detta är mycket mer i linje med proportionerna mellan 5060 och 5090, som har 3840 respektive 21760 kärnor.

Permalänk
Medlem

3600Kr är ju större delen av semesterkassan (5000Kr).
8GB VRAM kort borde gå för 2500Kr som RX7600, B570, medans hos GeForce finns det bara RTX3050 i den klassen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Köper inget kort med mindre än 16 gb vram idag. Således borde det bli ett lätt val 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Ett Nvidia xx60-kort som får se sig slaget av ett två generationer gammalt xx70-kort. Och då med hyfsat god marginal.
Det tål att jämföras med GTX 1060 som slog GTX 770 med omkring tre gånger prestandan i en del spel. Sluta fundera på det här med grafikkort och gör något annat med era liv istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

var det möjligen ett B570?
EDIT: B570 har 10G...

Se mitt svar till Rosenvik nedan.

Skrivet av Rosenvik:

Kortet var vår primära motståndare i RTX 5060-videon, men att man kan få det på rea för 2500 kronor är inte allt för relevant. Om man däremot sänker det för överskådlig framtid, ja då är det en annan femma!

Det är inte på rea men jag såg nu att det var ett A580 och inte ett B580. My bad...vet att du har med B580 i testerna vilket är toppen, men min feedback kvarstår dock. Sweclockers pratar bara om Nvidia och AMD i krönikor och "snabbkoll" fast Intel numera är ett lika starkt alternativ.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att AMD inte heller sätter RÄTT MSRP pris längre.

Menar recensioner..
Pris/prestanda ÄR viktigt för att sätta ett betyg. (Anledningen varför jag köper begagnad hårdvara. btw)

Å betyg är viktiga för oss konsumenter..

Till det viktiga.

Nvidia har lämnat GPU marknaden, de gör vad de vill i detta segment (grafikkort).
Var är Intel? Vi, konsumenter, behöver Intel för at konkurrera mot AMD.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag är nyfiken på hur du dragit denna slutsattsen när Nvidia inte ens släppt ett *30-kort de flesta generationer...

Edit: eftersom #detvarbättreförr så kan vi jämföra med försra generationens titan-kort:
Titan hade 2688 kärnor med arkitekturen kepler tillverkade på 28nm.
Om vi jämför med 730 som tillhörde samma generation, namnmässigt, så har den 96 körnor med den äldre aritekturen Fermi, tillverkad på 40nm.

750 var sock väldigt udda. Det släpptes typ sammtidigt med 900-serien med maxwell-aritekturen. Så det ger en dålig jämförelse. Den bästa jämförelsen är istället 650 eller 650ti som hade 384 respektive 768 kärnor Keppler på 28nm.
Detta är mycket mer i linje med proportionerna mellan 5060 och 5090, som har 3840 respektive 21760 kärnor.

Skulle givetvis vara xx50-serien, inte 30.
Det var till och med så att Gamers Nexus gått igenom det nyligen, fast då med fläskigaste kortet som referens.

Men det går tydligt att se att de ändrat riktmärket för vad man kan förvänta sig av 60/70/80-serien namngivningen.
5060 kontra största GB202 så ligger vi under 16% (Samma mått som Gamers Nexus använder) och lite fler försämringar som grädde på moset.

Kollar vi in 5070 TI så ligger det lägre i relation mot toppmodellen än vad 2060 (basmodellen) gjorde.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle givetvis vara xx50-serien, inte 30.
Det var till och med så att Gamers Nexus gått igenom det nyligen, fast då med fläskigaste kortet som referens.
https://i.imgur.com/iCMwCAC.png

Men det går tydligt att se att de ändrat riktmärket för vad man kan förvänta sig av 60/70/80-serien namngivningen.
5060 kontra största GB202 så ligger vi under 16% (Samma mått som Gamers Nexus använder) och lite fler försämringar som grädde på moset.

Kollar vi in 5070 TI så ligger det lägre i relation mot toppmodellen än vad 2060 (basmodellen) gjorde.

2000-serien verkar ju dock inte vara en särskilt bra referens då de olika modellerna ligger ovanligt tätt där. Vilket skulle kunna vara en konsekvens av att det var ganska litet prestandakliv från 1000-serien.

Oavsett så finner jag inte denna diskussionen särskilt relevant. Om det var dramatisk skillnad till en specifik generation kanske det varit problematiskt, men som syns av grafen så har det alltid varierat en hel del. Det har glidit lite över tid, men det har också introducerats nya modeller för att täcka upp prestandahålen.

Sedan så är andelen av störata kretsens maximala utförande inte direkt en jättebra referens, då det beror på hur extrem de väljer att göra den. 5090 är den mest extrema kretsen vi sett någonsin ur flera aspekter, bla strömförbrukning, minnesbredd och kretsarea*. Så det skapar ju en skev bild av vad lägre klasser "bör" vara.

*Titan rtx är faktiskt marginellt stärre än 5090, men sedan är det ett stort hopp tilll nästa.

Över lag tycker jag ändå Nvidias namngivning är mycket bra om man jämför med resten av branchen. Trotts det så är folk mest högljudda med att kritisera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

2000-serien verkar ju dock inte vara en särskilt bra referens då de olika modellerna ligger ovanligt tätt där. Vilket skulle kunna vara en konsekvens av att det var ganska litet prestandakliv från 1000-serien.

Oavsett så finner jag inte denna diskussionen särskilt relevant. Om det var dramatisk skillnad till en specifik generation kanske det varit problematiskt, men som syns av grafen så har det alltid varierat en hel del. Det har glidit lite över tid, men det har också introducerats nya modeller för att täcka upp prestandahålen.

Sedan så är andelen av störata kretsens maximala utförande inte direkt en jättebra referens, då det beror på hur extrem de väljer att göra den. 5090 är den mest extrema kretsen vi sett någonsin ur flera aspekter, bla strömförbrukning, minnesbredd och kretsarea*. Så det skapar ju en skev bild av vad lägre klasser "bör" vara.

*Titan rtx är faktiskt marginellt stärre än 5090, men sedan är det ett stort hopp tilll nästa.

Över lag tycker jag ändå Nvidias namngivning är mycket bra om man jämför med resten av branchen. Trotts det så är folk mest högljudda med att kritisera dem.

Vi kan väl summera det så här? Prestandalyften generationellt blir mindre & korten blir dyrare för konsumenten.

Det går att försvara nVidia hur mycket som helst, men i slutändan så känns det som att de inte bryr sig om konsumentsidan längre då de drar in storkovan från serversidan (+90% av degen kommer därifrån?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vi kan väl summera det så här? Prestandalyften generationellt blir mindre & korten blir dyrare för konsumenten.

Det går att försvara nVidia hur mycket som helst, men i slutändan så känns det som att de inte bryr sig om konsumentsidan längre då de drar in storkovan från serversidan (+90% av degen kommer därifrån?)

Korten har absolut blivit dyrare, och det håller jag med om att det är tråkigt. Jag tror dock det finns anledning till att det inte går att göra moderna grafikkort lika billiga som förr.

Att prestandalyften generellt blivit lägre är jag inte lika övertygad om. 4000-serien hade ett otroligt stort prestandalyft. Men om du jämför mot för 20 år sedan så har de blivit lägre prestandalyft, det är sant.

Jag har inget intresse av att försvara Nvidia i sig. Tycker främst mycket kritik är märklig. Jag tror Nvidia bryr sig ungefär lika mycket om konsumenter som de flesta andra stora företag. De drivs av att tjäna pengar, och det speglas i deras prioriteringar. Sammtidigt är det dumt att lägga alla ägg i samma korg, så tror inte de kommer överge konsumenter helt, utan de kommer fortsätta att utnyttja att viss RnD kan utnyttjas för flera kundbaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

5070 får du ju billigare idag än du gav för 2070.

Du får ett INNO3D Geforce RTX 5070 12GB Twin X2 OC för 6990kr hos Inet.

Fast du kanske menade 5070Ti som kostar 11k hos Inet?

Ditt 2070 för 7099kr motsvarar för övrigt 9007kr idag efter inflationsjustering (bortser från skillnad i USD/SEK här).

Fast 5070't är egentligen inte ett 5070.
Det är mer 5070Ti som är ett 5070, och där kostar samma model som jag har haft(asus 2070 strix oc) 14490kr.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC