Nu får Meta träna AI med dina Facebook-inlägg

Permalänk
Medlem

FB har jag aldrig haft men kanske dags att avsluta IG-kontot. Öppnar appen en gång i halvåret

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag skriver aldrig något vettigt där ändå så träna på bara. Hur många varianter av Grattis på födelsedagen kan AI komma fram till blir så spännande att följa. Sitter som på nålar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

De får träna så mycket det vill på min icke existerande data, då jag inte använder mig av metas tjänster.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

För dom som mot förmodan skulle använda FB så kan man bli kvitt att dom får använda datan på detta sätt

- Integritetscenter
- Under Integritetsämnen finns AI hos Meta
- Så fungerar generativa AI-modeller
- Information du har delat op Metas produkter
- Skicka in invändan

Man SKALL INTE skriva någonting i invändan utan bara skicka in den blank, annars kan det kärva har jag hört.

Använder inte själv FB men har ett konto och skriver där ytterst sällan men har ändå skickat in invändan och att jag inte vill att dom skall använda min data.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Lägger jag upp en bild på min webbsida, som är tillgänglig för allmänheten och någon tankar ner den och börjar sälja tryck av den, då har den personen begått upphovsrättsbrott.

Kanske lite naivt frågat, men bara om du skriver ngnstans på din egen webbsida om copyright, etc? Annars är det ju som att lägga en bild på en parkbänk?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

För dom som mot förmodan skulle använda FB så kan man bli kvitt att dom får använda datan på detta sätt

- Integritetscenter
- Under Integritetsämnen finns AI hos Meta
- Så fungerar generativa AI-modeller
- Information du har delat op Metas produkter
- Skicka in invändan

Man SKALL INTE skriva någonting i invändan utan bara skicka in den blank, annars kan det kärva har jag hört.

Använder inte själv FB men har ett konto och skriver där ytterst sällan men har ändå skickat in invändan och att jag inte vill att dom skall använda min data.

Hur är det med meta business suite? Jag försökte det för klubben jag ansvarar för, hittar visserligen ngn formuläret där, men det ser ut som en privatpersonens formulär, vill vet för/efternamn, etc,

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Bara för att något är publikt så innebär det inte per automatik att man har nyttjanderätt eller inte behöver respektera upphovsrätten. Lägger jag upp en bild på min webbsida, som är tillgänglig för allmänheten och någon tankar ner den och börjar sälja tryck av den, då har den personen begått upphovsrättsbrott.

Hurvida Meta "äger informationen" är väl lite mer en laglig gråzon, särskilt här i EU, med hur regler omkring giltiga användaravtal faktiskt ser ut.

Jag håller med dig till 100%. Den enda frågan jag har är hur ska man lyckas Ai från andra världsdelar?
Lagstiftningen som gäller lokalt inom Europa och USA hjälper inte, det måste till en spärr på något sätt som gör det krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Kanske lite naivt frågat, men bara om du skriver ngnstans på din egen webbsida om copyright, etc? Annars är det ju som att lägga en bild på en parkbänk?

Upphovsrätten gäller så fort du har skapat ett verk. T.ex. målat en tavla, fotograferat en parkbänk eller skrivit en novell. Du behöver inte skriva något om copyright eller liknande på din hemsida för att det ska gälla (även om många gör det). Om du däremot vill ge andra rätt att använda verket behöver det skrivas.

Lagen är likartat formulerad både i Sverige, USA och EU.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Känns skönt att jag är permanent avstängd från samtliga meta tjänster. Vet ej varför men det känns bra

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Jag håller helt med. Det borde gälla alla företag som samlar data på något sätt. Erbjud ett alternativ där man betalar för sig. Klart!

Nej, då blir det opt-out. Inte opt-in.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nej, då blir det opt-out. Inte opt-in.

Ja det har du rätt i. Korrekt borde således vara att man erbjuds ett gratis alternativ där ens data används medans ordinarie betalversion är helt privat.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Nädu Meta! Jag avsa mig både på Facebook & Instagram... så där kommer ni inte få röra nåt 😎

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utesluta mig? Nej tack vart skriver jag på så jag kan lära AI massa nonsens!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Facebook/Instagram/osv är ju helt fyllda med bots och falsk information numera. Vad för kvalité av data förväntar de?

En AI som tränas på AI botar som skriker på varandra, sign me up.

Permalänk

Det här kommer sluta med:

Från och med den 1 April 2041 får Meta börja träna sina Robocops på EU-användares privata samtal, överbevakningskameror, drömmar, glasögonkameror och kondomer. Beslutet har fått tummen upp av Kinas dataskyddsmyndighet, som agerar tillsynsmyndighet för Meta inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det här kommer sluta med:

Från och med den 1 April 2041 får Meta börja träna sina Robocops på EU-användares privata samtal, överbevakningskameror, drömmar, glasögonkameror och kondomer. Beslutet har fått tummen upp av Kinas dataskyddsmyndighet, som agerar tillsynsmyndighet för Meta inom EU.

Snarare 2031 i så fall

Permalänk

Det är lugnt. Facebooks AI har redan permanent bannat mig och 10 000-tals andra personer på felaktiga grunder(bara under Mars), Samt att Facebook redan använder AI för sina "överklaganden" vid spärrat konto... Det går iheller inte att få tag i en enda levande människa på hela meta som kan hjälpa en eller verifiera att deras AI faktiskt har gjort korrekt beslut.

Permalänk
Medlem

Känns som ett rätt dålig datamängd att träna på, men vad vet jag!