TV LG Oled 65". Horisonella linjer och stängs av sig själv. Har provat det mesta utan framgång.

Permalänk
Medlem

TV LG Oled 65". Horisonella linjer och stängs av sig själv. Har provat det mesta utan framgång.

TV LG oled65b9sla
Inköpt 2020 10 16. 18000 kr.

TVn har fungerat bra fram tills för 3 dagar sedan. Nu visar den horisontella linjer. Linjerna går inte hela vägen till höger. Skärmen har också en vit linje högst upp på vänster sida. Linjerna finns där oavsett om det är Tv kanal, app eller meny.
Sedan igår har den också börjat stänga av sig själv efter ca 5-15 minuter.

Jag har provat flera åtgärder utan att lösa problemet:
Fabriksåterställning.
Uppdatering av pixel.
Stäng av TV:n, håll strömknappen intryckt i 1 minut och vänta i en hel dag innan jag slog på TV:n.
Försökte utan att HDMI-kablar var anslutna.
Uppdaterade programvaran.

Jag ringde LG idag. Ingen garanti efter 3 år och de hade inga tips på vidare åtgärder. Han sa att i väldigt sällsynta fall kan TVn börja fungera normalt igen efter en tid.

Ringde Elcare, verkstad som LG rekommenderade. Där springer kulorna iväg. Frakt till dem+undersökning 2000 kr+delar (ny panel t ex kostar 10000 kr)+jobb. Inte lönt att reparera.

Kollade med försäkringsbolag, allriskförsäkring. Fyra år gammal TV ersätts med 20% minus självrisk. Anta att ny likvärdig TV kostar 17000 kr, då ersätter dem med 3400-1500=1900 kr.

Jag är sur över att en 18000 kr TV pajar efter drygt 4 år. Känns surt att redan köpa ny TV.

Därför tänkte jag höra om någon har något tips på vad jag kan testa för att fixa problemet med linjerna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

Därför tänkte jag höra om någon har något tips på vad jag kan testa för att fixa problemet med linjerna?

Tyvärr, du kan inte göra något åt detta. Komponenter som fallerar. Att felsöka vilka och byta ut något på en TV utanför garantier och reklamationer kostar ofta mer än att köpa nytt. Aptrist när det sker efter så kort tid.

Billigaste du kommer undan är eventuellt att köpa en motsvarande TV begagnad, likt en begagnad B- eller C-modell.

Eftersom du inte har något att förlorar beror sådan här problem ibland på glappkontakt mot transistorskiktet så försiktigt massage kan hjälpa. I alla fall för en del LCD:er men det är snarlik reglering via transistorskikt hos OLED också. Dock ser felen mer regelbundna ut som om det vore fel på en bildkrets snarare än fel på panelen. Så ett riktigt långskott är att få tag på en B9:a med trasig/skadad panel men fortfarande intakt mainboard. Tiden och böket med detta är dock också en kostnad.

Edit: Åh dessutom, i en del fall har liknande problem löst sig genom att lossa interna kablar, göra rent kontaktytor och sätta tillbaka dem. Också ett långskott men "gratis" att försöka.

Permalänk
Medlem

Tack, Laxpudding.
Tyvärr är inte alla kompetenta nog att ro hem en B9a, öppna upp TVn lossa kablar och rengöra kontaktytor.

Hur masserar man panelen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

Hur masserar man panelen?

Med ömhet, förslagsvis med en mikrofiberduk för att undvika kladd och avtryck. Ska inte pressa, bara så om milt applicerat tryck påverkar strecken eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med ömhet, förslagsvis med en mikrofiberduk för att undvika kladd och avtryck. Ska inte pressa, bara så om milt applicerat tryck påverkar strecken eller inte.

Över hela skärmen eller bara i kanterna?

Permalänk
Medlem

Damn det var otur. Om det inte skulle fixa sig med Laxpuddings tips så finns det ändå ganska bra deals på LG B4 just nu.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470151 - 65" för 14000kr

Vill du gå upp i storlek och känner för att spendera lite extra så går 77" för 18000kr hos LG med Benify rabatt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

Över hela skärmen eller bara i kanterna?

Där du ser att det får en effekt. Men förslagsvis börja i kanterna.

Om det nu får effekt alls vill säga. Om det är fel på bildkretsarna som orsakar detta kommer panelmassage inte hjälpa.

Detta är alltså en av de sista utväg man tar till när man ändå inte har något att förlora. Apparaten är redan i limbo. Skulle säga att i majoriteten fall med linjer och döda pixlar så hjälper inget. Men det är gratis att försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Damn det var otur. Om det inte skulle fixa sig med Laxpuddings tips så finns det ändå ganska bra deals på LG B4 just nu.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470151 - 65" för 14000kr

Vill du gå upp i storlek och känner för att spendera lite extra så går 77" för 18000kr hos LG med Benify rabatt.

Till och med 12 339 kr för en 65B4 på LG:s hemsida med rabattkod BENI25_ALLALG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Till och med 12 339 kr för en 65B4 på LG:s hemsida med rabattkod BENI25_ALLALG

Jävligt bra pris. Ser dock ut att vara slut.

Fanns visst kvar med ett annat modellnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jävligt bra pris. Ser dock ut att vara slut.

Fanns visst kvar med ett annat modellnummer.

Ja, denna finns:

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b46la/buy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där du ser att det får en effekt. Men förslagsvis börja i kanterna.

Jag ska testa att massera.
Två dagar efter att linjerna dök upp så började TVn stänga av sig själv. Skumt. Någon idé varför den gör det? Kanske den stänger av sig själv för att göra en automatisk pixel refresh.

Laxpudding: Något tips på åtgärd mot att TVn stänger av sig själv? Massage lär inte hjälpa.

Tack alla andra för köptips.
Ja, LG OLED65B46LA kostar 14000 kr. Förvisso är stativet på min nuvarande LG betydligt snyggare.

Men ifall jag vill ha en LG Oled 65" så verkar LG OLED65B46LA vara bästa alternativet. Det finns även denna för samma pris https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b46la/buy/ men kanske är det sämre prestanda?

Visst blir man sugen på att köpa större när man skaffar ny TV, men 77" känns onödigt stort. Plus att det kostar åtminstone 4000 kr till.

Fråga: Skillnad på B gentemot C eller G? Jag förstår att ju högre bokstav desto finare modell. Nuvarande TV är B. Tekniskt sett vet jag inte skillnaden med B gentemot C eller G. Jag antar att man ser ingen skillnad såvida man inte synar skärmarna vid sidan om varandra, men jag kan ha fel. Är det stativen som skiljer så är det för mig inte livsviktig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Två dagar efter att linjerna dök upp så började TVn stänga av sig själv. Skumt. Någon idé varför den gör det? Kanske den stänger av sig själv för att göra en automatisk pixel refresh.

Laxpudding: Något tips på åtgärd mot att TVn stänger av sig själv? Massage lär inte hjälpa.

Tack alla andra för köptips.
Ja, LG OLED65B46LA kostar 14000 kr. Förvisso är stativet på min nuvarande LG betydligt snyggare.

Men ifall jag vill ha en LG Oled 65" så verkar LG OLED65B46LA vara bästa alternativet. Det finns även denna för samma pris https://www.lg.com/se/tv-soundbars/oled/oled65b46la/buy/ men kanske är det sämre prestanda?

Visst blir man sugen på att köpa större när man skaffar ny TV, men 77" känns onödigt stort. Plus att det kostar åtminstone 4000 kr till.

Fråga: Skillnad på B gentemot C eller G? Jag förstår att ju högre bokstav desto finare modell. Nuvarande TV är B. Tekniskt sett vet jag inte skillnaden med B gentemot C eller G. Jag antar att man ser ingen skillnad såvida man inte synar skärmarna vid sidan om varandra, men jag kan ha fel. Är det stativen som skiljer så är det för mig inte livsviktig skillnad.

I regel är det väl typ stativet, lite ljusstarkare bild och lite bättre processor som brukar vara skillnaden mellan B och C-modellen

Är du lite bitter på LG och vill testa något annat så har du ju Samsung S90D 65 tum för 16 140 kronor via deras app med koden SHOPAPP5

Den har en QD-oledpanel istället för Woled. Saknar dock Dolby vision.

https://www.samsung.com/se/tvs/oled-tv/s90d-65-inch-oled-4k-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Har testat några gånger. Den stänger av sig själv efter 9 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

I regel är det väl typ stativet, lite ljusstarkare bild och lite bättre processor som brukar vara skillnaden mellan B och C-modellen

Är du lite bitter på LG och vill testa något annat så har du ju Samsung S90D 65 tum för 16 140 kronor via deras app med koden SHOPAPP5

Den har en QD-oledpanel istället för Woled. Saknar dock Dolby vision.

https://www.samsung.com/se/tvs/oled-tv/s90d-65-inch-oled-4k-t...

Inte omöjligt det blir en Samsung. Har en extra TV i arbetsrummet. En 27" från 2011 (3187 kr), förvisso mycket basic men fungerar bra än idag.

Gör mig förbannad att LG TV för 18000 kr lägger av efter drygt 4 år.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att strömkabeln sitter i ordentligt där bak?🤔 Om den är ansluten till grenkontakt prova att sätta den direkt i väggen. När den stänger av sig, kan det ha samband med att nått extra ljust visar sig i bilden?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Inte omöjligt det blir en Samsung. Har en extra TV i arbetsrummet. En 27" från 2011 (3187 kr), förvisso mycket basic men fungerar bra än idag.

Gör mig förbannad att LG TV för 18000 kr lägger av efter drygt 4 år.

Fullt förståeligt, även om man bara har 3 års reklamationsrätt är en TV en sådan grej man förväntar sig ska hålla i typ 6-10 år liksom.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall TV:n stänger av sig efter en stund är det tydligt att problemet sitter i mainboard eller strömförsörjning. Så panelen är nog helt oskyldig här.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

B-serien använder äldre panelteknik och ligger generellt ett par generationer efter med finesser mot C-modellerna. Då det är ganska små steg för varje generation (nya varje år) är det inga drastiska skillnader. C-modellen är bättre än B-serien och har mer ljusstyrka överlag vilket märks om man får chansen att jämföra dem sida vid sida. Relativt vad du har är en B4 fem år modernare än din trasiga B9 och därmed är både B4:n och C4:n förbättringar.

G-serien lyfter då ljusstyrkan och det dynamiska omfånget rejält, 30–50 procent högre än C-serien, samt slimmad design och fem års garanti. Men priset då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Har du kollat så att strömkabeln sitter i ordentligt där bak?🤔 Om den är ansluten till grenkontakt prova att sätta den direkt i väggen. När den stänger av sig, kan det ha samband med att nått extra ljust visar sig i bilden?

Ja, strömkabeln sitter i ordentligt. Har testat att koppla den direkt i väggen. Tror inte det är något extra ljust som visar sig. Ihår verkade det som att efter precis samma tid så tänger den av.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall TV:n stänger av sig efter en stund är det tydligt att problemet sitter i mainboard eller strömförsörjning. Så panelen är nog helt oskyldig här.

OK, så panelen kan vara OK. Linjerna på skärmen kom förvisso före problemet med avstängning. Oavsett var problemet ligger så känns det olönsamt att skicka iväg TVn på en reparation.

Skrivet av Laxpudding:

B-serien använder äldre panelteknik och ligger generellt ett par generationer efter med finesser mot C-modellerna. Då det är ganska små steg för varje generation (nya varje år) är det inga drastiska skillnader. C-modellen är bättre än B-serien och har mer ljusstyrka överlag vilket märks om man får chansen att jämföra dem sida vid sida. Relativt vad du har är en B4 fem år modernare än din trasiga B9 och därmed är både B4:n och C4:n förbättringar.

G-serien lyfter då ljusstyrkan och det dynamiska omfånget rejält, 30–50 procent högre än C-serien, samt slimmad design och fem års garanti. Men priset då.

Tack för förklaringen. B4 låter som ett vettigt val.
Du som har koll på läget, om du skulle lägga ca 14-16000 kr på en TV skulle du välja LG eller något annat märke (Samsung)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

Du som har koll på läget, om du skulle lägga ca 14-16000 kr på en TV skulle du välja LG eller något annat märke (Samsung)?

Min stående rekommendation är att välja den TV som matchar behovet och plånboken. Fördelen LG är att det är bekant för din del och ger det du hade i modernare form. Samsungs motsvarande modell till B-serien är S85-serien och de är inte bättre än B4:n. Samsung S90-serien är ett lyft mot B4 och där är jämförelsen istället mellan S90 och C-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Min stående rekommendation är att välja den TV som matchar behovet och plånboken. Fördelen LG är att det är bekant för din del och ger det du hade i modernare form. Samsungs motsvarande modell till B-serien är S85-serien och de är inte bättre än B4:n. Samsung S90-serien är ett lyft mot B4 och där är jämförelsen istället mellan S90 och C-serien.

Tack. Får väl bli LG igen även om senaste erfarenheten varit illa.
Tycker det oklart om garanti/reklamationsrätts-tiden. Ibland verkar det vara 3 år och ibland 5 år, kanske beror på om det är B, C eller G?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

Tack. Får väl bli LG igen även om senaste erfarenheten varit illa.
Tycker det oklart om garanti/reklamationsrätts-tiden. Ibland verkar det vara 3 år och ibland 5 år, kanske beror på om det är B, C eller G?

G-serien har 5 års garanti. Tror den är utformad så att efter 3 årig reklamationsrätt byter ut trasiga komponenter fjärde och femte året där du betalar kringkostnader (arbetet etc.) men betalar inte för själva komponenterna.

Permalänk
Medlem

Laxpudding eller annan kunnig. En fråga.
Blir inte många kronor man får ut från hemförsäkringens allriskförsäkring.
Med största sannolikhet är det panelfel.

Jag vet inte hur panelfel brukar uppstå, speciellt inte på en så pass ny TV. Allriskförsäkringen verkar gälla om det har skett en oförutsedd händelse, någon typ av åverkan. Jag har inte lagt märke till någon sådan händelse. Det enda jag kan tänka mig är följande:
Ibland kollar vi på film från en USB-sticka. Den sticks in en bra bit ner till vänster på baksidan. Jag har vana av att sticka in den och har långa armar. Min sambo är relativt kort och når inte lika lätt.
Kanske har hon råkat lägga lite tyngd uppe på skärmens vänstra sida? Kanske det har orsakat en press som skapat den vita linjen uppe till vänster och därefter de horisontella linjerna.
Låter det som en trolig teori?

Rent generellt, horisontella linjer på en 4 år gammal TV är det troligast att de dykt upp efter en yttre åverkan?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

Laxpudding eller annan kunnig. En fråga.
Blir inte många kronor man får ut från hemförsäkringens allriskförsäkring.
Med största sannolikhet är det panelfel.

Jag vet inte hur panelfel brukar uppstå, speciellt inte på en så pass ny TV. Allriskförsäkringen verkar gälla om det har skett en oförutsedd händelse, någon typ av åverkan. Jag har inte lagt märke till någon sådan händelse. Det enda jag kan tänka mig är följande:
Ibland kollar vi på film från en USB-sticka. Den sticks in en bra bit ner till vänster på baksidan. Jag har vana av att sticka in den och har långa armar. Min sambo är relativt kort och når inte lika lätt.
Kanske har hon råkat lägga lite tyngd uppe på skärmens vänstra sida? Kanske det har orsakat en press som skapat den vita linjen uppe till vänster och därefter de horisontella linjerna.
Låter det som en trolig teori?

Rent generellt, horisontella linjer på en 4 år gammal TV är det troligast att de dykt upp efter en yttre åverkan?

I ditt fall ser det mer ut som komponentfel, likt att en minnesmodul inte längre är frisk eller någon krets inte kommunicerar exakt. Detta eftersom det är regelbundna streck över bilden, likt att det är någon bitflip som upprepar samma fel. Detta kan också ge en instabil drift, TV:n är ju i praktiken en inbäddad dator vilket leder till krascher/hängningar.

Skadad eller glapp panel är mycket mer kaos och ofta, men inte alltid vertikala linjer i alla möjliga färger och ofta en kombination av både och.

Stänger av sig själv eller inte startar alls kan också vara problem strömförsörjningen.

Alla felen är väldigt vanliga även utan yttre påverkan. Detta är hur döden hos skärmar och TV ser ut. Det kan uppstå spontant eller i kombinationer av omständigheter. Kruxet är att tiden och kostnaden att leta efter exakt var felet ligger och sedan byta komponenter ofta är lika dyrt som att köpa nytt. Så man kan fundera länge på vad som gick sönder men det hjälper sällan om man inte redan har kunskaperna (och tiden+viljan) att själv titta efter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Här har du en trasig LCD-panel som fått smällar. Det är kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I ditt fall ser det mer ut som komponentfel, likt att en minnesmodul inte längre är frisk eller någon krets inte kommunicerar exakt. Detta eftersom det är regelbundna streck över bilden, likt att det är någon bitflip som upprepar samma fel. Detta kan också ge en instabil drift, TV:n är ju i praktiken en inbäddad dator vilket leder till krascher/hängningar.

Skadad eller glapp panel är mycket mer kaos och ofta, men inte alltid vertikala linjer i alla möjliga färger och ofta en kombination av både och.

Stänger av sig själv eller inte startar alls kan också vara problem strömförsörjningen.

Alla felen är väldigt vanliga även utan yttre påverkan. Detta är hur döden hos skärmar och TV ser ut. Det kan uppstå spontant eller i kombinationer av omständigheter. Kruxet är att tiden och kostnaden att leta efter exakt var felet ligger och sedan byta komponenter ofta är lika dyrt som att köpa nytt. Så man kan fundera länge på vad som gick sönder men det hjälper sällan om man inte redan har kunskaperna (och tiden+viljan) att själv titta efter.

Hemska bilder du visade.

Komponentfel innebär noll kr på försäkringen. Om en drulle klumpat sig och skadat panelen blir det en liten ersättning (efter åldersavdrag och självrisk). Två av LGs auktoriserade verkstäder svarade direkt efter att ha sett bilderna att det var panelfel och inte lönt att laga.

Om man kör på den linjen, panelfel (även om det säkert stämmer med komponentfel som du skrev), verkar det troligt att det orsakats av kortväxt person lagt tyngd på skärmen då den försökt må baktill?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boppo:

Hemska bilder du visade.

Komponentfel innebär noll kr på försäkringen. Om en drulle klumpat sig och skadat panelen blir det en liten ersättning (efter åldersavdrag och självrisk). Två av LGs auktoriserade verkstäder svarade direkt efter att ha sett bilderna att det var panelfel och inte lönt att laga.

Om man kör på den linjen, panelfel (även om det säkert stämmer med komponentfel som du skrev), verkar det troligt att det orsakats av kortväxt person lagt tyngd på skärmen då den försökt må baktill?

Försäkringsärenden och formuleringar är inte min starka sida. Så pröva på du.