TV LG Oled 65". Horisonella linjer och stängs av sig själv. Har provat det mesta utan framgång.
TV LG oled65b9sla
Inköpt 2020 10 16. 18000 kr.
TVn har fungerat bra fram tills för 3 dagar sedan. Nu visar den horisontella linjer. Linjerna går inte hela vägen till höger. Skärmen har också en vit linje högst upp på vänster sida. Linjerna finns där oavsett om det är Tv kanal, app eller meny.
Sedan igår har den också börjat stänga av sig själv efter ca 5-15 minuter.
Jag har provat flera åtgärder utan att lösa problemet:
Fabriksåterställning.
Uppdatering av pixel.
Stäng av TV:n, håll strömknappen intryckt i 1 minut och vänta i en hel dag innan jag slog på TV:n.
Försökte utan att HDMI-kablar var anslutna.
Uppdaterade programvaran.
Jag ringde LG idag. Ingen garanti efter 3 år och de hade inga tips på vidare åtgärder. Han sa att i väldigt sällsynta fall kan TVn börja fungera normalt igen efter en tid.
Ringde Elcare, verkstad som LG rekommenderade. Där springer kulorna iväg. Frakt till dem+undersökning 2000 kr+delar (ny panel t ex kostar 10000 kr)+jobb. Inte lönt att reparera.
Kollade med försäkringsbolag, allriskförsäkring. Fyra år gammal TV ersätts med 20% minus självrisk. Anta att ny likvärdig TV kostar 17000 kr, då ersätter dem med 3400-1500=1900 kr.
Jag är sur över att en 18000 kr TV pajar efter drygt 4 år. Känns surt att redan köpa ny TV.
Därför tänkte jag höra om någon har något tips på vad jag kan testa för att fixa problemet med linjerna?