Permalänk
Representant
Skrivet av Mullvaden83:

VIlken stad? Stockholm?

Yes, men även lite i Norrköping nu närmast.

Skrivet av basn:

Sådär, då va man tydligen överflyttad? tidigare än de skulle men jag märkte helt plötsligt bara att jag hade annan ip så det är väl bra!

Enda negativa som märkts hittils är ju att all ms har gått upp till allt, har ett hopp där allt går från 0.7 till 25?
Antar att det är till Stockholm eftersom jag är i karlstad men det är ändå extremt högt hopp?

Välkommen in!
Kikar på detta och återkommer.

Skrivet av basn:

Jag tror dock inte PTRen är rätt, jag borde inte ha 0.7ms till stockholm hence varför obe borde felsöka mot mittnät

Fixar detta strax också!

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Obenet blir nästa isp. Vilken annan isp skriver 23:59 på natten för att hjälpa kunder i ett forum?

För stunden bundet hos Bahnhof. Men en månad innan bindningstiden är slut så säger jag upp det.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Representant
Skrivet av basn:

Givetvis vet jag hur routing fungerar, nu är det ju i deras eget nät efter det lämnar stadsnätet så tänker att obe kan titta själva men du kan få spekulera.
<Uppladdad bildlänk>

Vi har fixat PTR recordsen och märkte att det kanske var lite suboptimal route så vi har fixat till det!
Kan du kanske dela en ny mtr/traceroute?

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi har fixat PTR recordsen och märkte att det kanske var lite suboptimal route så vi har fixat till det!
Kan du kanske dela en ny mtr/traceroute?

Japp, de ser mycket bättre ut!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Ett tips bara, er hemsida fastnar i antivirusprogram.

Endast skumma sidor som brukar fastna i det.

Avast:

Avira klagar också:

Fastnar även hos NordVPN:
https://nordvpn.com/sv/link-checker/

… finns det nån chans att snylta till sig en gratis VPN med dedikerat IP? Lovar att vara snäll med den!

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123 de har inte vpn som tjänst, du kan dock få flera ip om du har dem som isp (även statisk tilldelad ipv4 och ipv6 via DHCP.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Ett tips bara, er hemsida fastnar i antivirusprogram.

Skumt. Ger de några användbara detaljer om du klickar på "View More Details" på Avira-sidan? Man blir ju onekligen lite nyfiken på vad anledningen kan vara.

VirusTotal visar bara att en mjukvara jag aldrig hört talas om markerat sidan som suspicious. De andra säger att den är ok eller ej granskad.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Skumt. Ger de några användbara detaljer om du klickar på "View More Details" på Avira-sidan? Man blir ju onekligen lite nyfiken på vad anledningen kan vara.

VirusTotal visar bara att en mjukvara jag aldrig hört talas om markerat sidan som suspicious. De andra säger att den är ok eller ej granskad.

Tyvärr, ingen mer info. Har tryckt och letat men nä. Varnar bara av någon konstig anledning

EDIT:

https://www.urlvoid.com/scan/obe.net/

Permalänk
Medlem

Tyvärr, ingen mer info. Har tryckt och letat men nä. Varnar bara av någon konstig anledning

EDIT:

Den enda ledtråden där är ju att det rör sig om någon form av block list som den råkat hamna på. Varför kan man ju fråga sig.

OBS: Spekulationer följer nedan.

Eventuellt är det så enkelt som att de tittat på AbuseIPDB eller liknande där Obenets kunder rapporterats. Det vore ju dock ganska poänglöst att lägga till domänen på en blocklista för en sådan sak eftersom det kommer att se likadant ut hos praktiskt taget alla ISP:er, och det påverkar ju inte om domänen i sig är skadlig eller inte.

Sedan kör väl AzireVPN via Obenet också (genom att köpa hosting från Obehosting AB), och VPN-tjänster tenderar ju att dra till sig en del folk som använder tjänsten för attacktrafik. Samma sak gäller väl till viss del VPS:er som andra bolag (HostUp.se m.fl.) hostar i Obenets datahall. Någon kan ju ha spunnit upp en phishing-sida på en sådan eller liknande vid något tillfälle.

En annan möjlighet vore att sidan vid något tillfälle blivit hackad och att någon lyckats injicera extra javascript-kod på sidan eller liknande, men i så fall borde rapporten kunna vara tydligare om så faktiskt hade skett. Annars blir den ju inte speciellt användbar.

Med tanke på att ingen annan detekterat något så känns det som att det troligen rör sig om en false positive som borde rapporteras in som en sådan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Representant

EDIT:

Nu ska det vara cleant!

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Skrivet av Obenet:

Nu ska det vara cleant!

Bra jobbat, nu funkar hemsidan igen!

Väldigt synd att jag har fast villafiber från telenor, hade velat ha er som ISP annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Nu ska det vara cleant!

Fick ni reda på vad orsaken var?

Visa signatur

Permalänk
Representant
Skrivet av blunden:

Fick ni reda på vad orsaken var?

Tyvärr inte, vi mailade bara att det måste vara en false-positive.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Tyvärr inte, vi mailade bara att det måste vara en false-positive.

Misstänkte det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Provade ringa supporten idag... första försöket gick inte bra, andra va super! fick prata med rätt person direkt som kollade tom BGP och såg att de flappa mot mittnät.
Så jävla nöjd kund nu!

Visa signatur

Permalänk

Kan inte @Obenet ordna en VPN-tjänst där ni använder er ISP? Som inte är blacklistad som VPN så att vi kan komma åt alla svenska streamingtjänster ;D

Permalänk
Medlem

Kan inte Obenetwork ordna en VPN-tjänst där ni använder er ISP? Som inte är blacklistad som VPN så att vi kan komma åt alla svenska streamingtjänster ;D

VPNa hem istället?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av basn:

VPNa hem istället?

Nee, ska ju vara no-logg osv. ANONYMT

Permalänk

@Obenet
Har ni någon möjlighet till, eller planer på, att koppla upp villakunder direkt med liknande det som ofta kallas för "villafiber"? Så som bl.a Bahnhof, Telenor och Tele2 gör idag?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

@Obenet
Har ni någon möjlighet till, eller planer på, att koppla upp villakunder direkt med liknande det som ofta kallas för "villafiber"? Så som bl.a Bahnhof, Telenor och Tele2 gör idag?

Jag ägde adressen https://www.villafiber.se/ förut som OBEnet verkar ha köpt

Permalänk

Intressant! Skulle vara fint att höra från Obenet om det går att delge fler detaljer eller tidsplan om de planerna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Intressant! Skulle vara fint att höra från Obenet om det går att delge fler detaljer eller tidsplan om de planerna.

Jag har telenor villafiber i Stockholm. Betalar cirka 380kr i månaden för 500/500Mbit.

Har du 10Gbit idag? Jag ångrar lite att jag inte köpte Bahnhof 10Gbit, det hade varit roligare men antar att månadsavgiften är väldigt dyr då.

Får ju typ 3-4 publika ip-nummer med telenor som man kanske inte heller hade fått av bahnhof.

OBEnet hade varit kul att höra vad de har för planer.

Permalänk
Medlem

@Obenet

Varför går det Göteborg -> Danmark innan det går upp till Stockholm?

Från erat LG:

traceroute to 93.177.80.27 (93.177.80.27) from 195.128.255.254, 30 hops max, 52 byte packets 1 ae4-10.cph-dlr.obe.net (185.242.229.118) 6.836 ms 15.553 ms 5.786 ms MPLS Label=190 CoS=0 TTL=1 S=1 2 ae3-12.bmm-sk1.obe.net (195.128.255.126) 14.709 ms 14.454 ms 14.807 ms MPLS Label=22 CoS=0 TTL=1 S=1 3 ae2-354.kis-kg.obe.net (195.128.254.13) 14.736 ms 14.771 ms 15.192 ms 4 as213113-1.peer.sonix.network (185.1.215.11) 14.782 ms 14.658 ms 14.791 ms 5 hispeed.kamel.network (93.177.80.27) 14.789 ms 14.691 ms 14.645 ms

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Representant
Skrivet av basn:

Provade ringa supporten idag... första försöket gick inte bra, andra va super! fick prata med rätt person direkt som kollade tom BGP och såg att de flappa mot mittnät.
Så jävla nöjd kund nu!

Vi försöker alltid ha kort RTT till kundnöjdhet – ibland måste man bara route:a om till rätt tekniker!

Kan inte @Obenet ordna en VPN-tjänst där ni använder er ISP? Som inte är blacklistad som VPN så att vi kan komma åt alla svenska streamingtjänster ;D

Vi ska vara bäst på att vara Internetleverantör, men däremot finns det ett gäng VPN-leverantörer som hostar sina grejer i våra datahallar!

@Obenet

Vi har rätt mycket planer på Villafiber och expanderar just nu våran etablering så vi når ut till så många som möjligt när vi lanserar.

Vi tackar och bugar!

Skrivet av matte56:

@Obenet

Varför går det Göteborg -> Danmark innan det går upp till Stockholm?

Det är våran väg just nu - vi håller på att tänder en direktlänk mellan Stockholm och Göteborg dock.

Jag har telenor villafiber i Stockholm. Betalar cirka 380kr i månaden för 500/500Mbit.

Det borde vi kunna slå!

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem

Finns det planer att utöka hos fibra's nät i Västmanland?

Inväntar att få fiber inkopplat under kommande kvartalet och ni verkar utan tvekan vara den mest intressanta leverantören på marknaden idag!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Har du 10Gbit idag? Jag ångrar lite att jag inte köpte Bahnhof 10Gbit, det hade varit roligare men antar att månadsavgiften är väldigt dyr då.

Får ju typ 3-4 publika ip-nummer med telenor som man kanske inte heller hade fått av bahnhof.

OBEnet hade varit kul att höra vad de har för planer.

Betalar 349kr/mån för 10Gbit, nappade på när de hade ett väldigt bra erbjudande och har lyckats förlänga det två år i taget. Kanske blir svårt för Obenet att matcha 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Representant

Betalar 349kr/mån för 10Gbit, nappade på när de hade ett väldigt bra erbjudande och har lyckats förlänga det två år i taget. Kanske blir svårt för Obenet att matcha 😊

Challenge accepted.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Skrivet av Obenet:

Challenge accepted.

🫡

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@Obenet går det göra nått åt latencyn från Mittnät? har ju dubbla latencyn typ mot bahnhof 5vs10? inte ett stort problem men ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

@Obenet går det göra nått åt latencyn från Mittnät? har ju dubbla latencyn typ mot bahnhof 5vs10? inte ett stort problem men ändå

Latency mot vad? Allt?

Frågan är väl var Mittnät lämnar över trafiken till ISP:erna. En del standsnät verkar ju göra det långt bort från en del av städerna de servar tyvärr.

Ser trafiken ut att ta en omväg när du gör en traceroute mot någon lämplig server?

Visa signatur