Nvidia Geforce RTX 5060: Bäst, men otillräcklig

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Nu har vi precis laddat upp videon och experimenterat med nya sätt att visa diagram på. Feedback uppskattas 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nu har vi precis laddat upp videon och experimenterat med nya sätt att visa diagram på. Feedback uppskattas 😊

Var? Ser den inte på framsidan…

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

Var? Ser den inte på framsidan…

Jag tror den listas när artikeln bumpas ikväll, men man kan se den här nu: https://youtu.be/R-Ek5Xpt6Uo

Det verkar vara mindre renderingsfel i transitions, så det är möjligt att den plockas ned och laddas upp igen. Men det är inte det viktiga för min frågeställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag tror den listas när artikeln bumpas ikväll, men man kan se den här nu: https://youtu.be/R-Ek5Xpt6Uo

Det verkar vara mindre renderingsfel i transitions, så det är möjligt att den plockas ned och laddas upp igen. Men det är inte det viktiga för min frågeställning

Tack för en bra och tydlig sammanfattning!

Lugn, tydlig och behaglig berättarröst har du Freddan!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av SnowgubbeN:

Tack för en bra och tydlig sammanfattning!

Lugn, tydlig och behaglig berättarröst har du Freddan!

Tack så hjärtligt, @SnowgubbeN! Nu känner jag mig varmt välkommen

Permalänk
Medlem

Imo skall alla kort i en ny generation klara av att köra högsta inställningarna i alla spel (inte 4K)
70-80-90 skall bara vara mer av allt och klara sig längre.
Att behöva köra medium settings i 1080p för ett nytt kort är skit.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tack så hjärtligt, @SnowgubbeN! Nu känner jag mig varmt välkommen

Vet du vad? Detta var både nytt och bra!

Vissa grafer var på skärmen ganska kort (medan det fortfarande pratades om innehållet)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tyckte om staplarna och upplägget med head to head kring närliggande kort. Kanske kan vara intressant med ett fps/watt diagram också när det görs head to head.

Sen tycker jag du verkligen gör ett bra jobb med att presentera infon på ett intressant sätt. Keep it up!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu tröttnar jag på nvidias priser. Har idag beställt ett 9070 då Nvidia inte ge något till spelarna oavsett prisläge. Idag ångrar jag köpet av 3090 då jag den gången gav pengar till ett företag som inte gynnar de som byggt företaget Nvidia.

Kort levererat. Men en gammal 3700 amd CPU hänger inte med tydlig begränsning även till att nå 144 bilder/s

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Imo skall alla kort i en ny generation klara av att köra högsta inställningarna i alla spel (inte 4K)

Ja, alla tycker väl olika, för mig låter detta som en urusel ide som går emot allt som vart PC-gaming för mig historiskt när det kommer till grafik.

Jag har spelat på pc sen grafikkorten kom, och har haft allt från low-end till high(/est)-end, och jag begriper inte alls den här logiken. Och vad jag vill minnas så har det i princip bara vart en priod där det var "enkelt att maxa" spel, det var under en period runt ps3 eran där konsollerna, speciellt med deras brägransade mängd minne höll tillbaka PC REJÄLT, till en sån grad att hela communityn skrek sig hesa. Vi satt där med oanvänd hårdvara och i princip inga inställningar att skala vår hårdvara med. Utöver det har detta aldrig vart någon "regel", på "hedenhös tid" så var man tvungen att ställa ner upplösning i princip allt avancerat, jag vill inte minnas något jag kunde utnyttja min fulla öpplösning på CRT-tiden t ex.

Liksom det fina med PC är ju valbarheten, alltså att maxa är ju i princip per definition att o-optimera sitt spel. Det ska var där för dom som vill pressa gränserna, för att urbjuda längre livslängd för spelet då det då även skalar med nya genrationer av hårdvara utan att behöva släppa massa remasters och andra dubbeldipp-försäljningar. Högsta inställningarna ska inte vara där för att alla bara ska kunna slänga på dom, det är hela poängen med att ha en skala med inställningar, där det finns "medium" nivåer fär detta syfte. Liksom vad är poängen med att speltillverkare ska börja ta bort inställningar för att dom är för krävande? För att vissa grafikkortköpare ska må bättre? Eller ska Nvidia vara tuvgna att släppa 5090 som ett 60-kort för att det råkar finnas någon extrem super-sampling att sätta igång?

Om man nu vill låta någon annan bestämma över detta, så finns det andra platformar... Så länge speltillverkarna ser till att spelen är skalbara och erbjduer en bra spelupplevelse på mainstreamhårdvara så ser jag inte problemet här. Och som nämnt tidigare så stitter jag på ett 2080Ti som har en liknande prestandanivå, och jag tycker att iaf många fall att det också är så, jag kan absolut spela moderna spel med tillfredställande grafik/inställningar*

* Eftersom jag 11GB VRAM och inte 8GB kan jag dock inte svara för hur stort/eller icke problem 8GB är idag vid normala inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Så om ett exempelsystem är PCIe 4.0 x8 så hade den optimalt dragit in hela minnesmängden från en dator med 32GB RAM på en sekund, eller kanske mer relevant fyllt hela sina 8GB på 250 millisekunder.

När man jämfört PCIe 4, 16x vs 8x, så brukar det vara några procents skillnad i fps. Det är väl samma bandbredd mellan pcie 4 16x och pcie 5 8x. Gissar att skillnaden är samma. Så jag tror inte skillnaden är jättestor, men där finns en skillnad.

Dock kan man inte förvänta sig teoretisk maxprestanda under optimala förutsättningar.

Det kan bli mer framestuttering om frames behöver vänta på att texturer laddas in och ut ur VRAM. Men det är kopplat till hur man byggt scenerna i spelet och hur effektiv hanteringen av VRAM är.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Det är också kopplat till att många nya spel som byggs kräver mycket mer.

Jag vet inte om det beror på att det är större skillnad mellan 90 och 60 nuförtiden och att som du säger att utvecklare siktar mot 80-90 i stället för att sikta mot 60-70.

Jag vet inte om det är beror på att spel är dåligt optimerade för att man ska tjäna mer pengar eller att man strävar efter hyperrealism och supersnygga spel, men säkert lite av båda.

Jag tycker inte att det är korttillverkarnas fel att spelen är så mycket mer krävande nu. Förutom introduceringen av RT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu tröttnar jag på nvidias priser. Har idag beställt ett 9070 då Nvidia inte ge något till spelarna oavsett prisläge. Idag ångrar jag köpet av 3090 då jag den gången gav pengar till ett företag som inte gynnar de som byggt företaget Nvidia.

Köpte du ett XT? Skillnaden mellan ett icke-XT och 3090 är väl ganska liten? 10-11%?

Eller det är till en annan dator kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu är man kanske jäkligt kinkig men att ett kort släpps 2025, för detta pris och leverarar "god prestanda" med fakepixlar i 1080p...
Känns riktigt dåligt ärligt talat. God prestanda i 1080p var väl normen 2005 eller nått

Jag tycker att det finns god anledning att vara lite kinkig (vilket väl även recensionen understryker), men "god prestanda i 1080p" är ju inte jämförbart över tid på det sättet.

Det är ju inte så att ett grafikkort från 2005 som levererade "god prestanda i 1080p" då (tveksamt att det var en grej vid tidpunkten? jag tror att vi är några år för tidigt ute vad gäller 1080p-användande öht) gör någon som helst nytta sett till dagens spel.
Även om du tar det vassaste som fanns då, typ ett 6800 Ultra, så är det ju helt hopplöst att använda idag annat än till retrospelande, oavsett upplösning.

Det är väl egentligen bara självklarheter, men ett kort från den tiden saknar ju en massa funktionalitet som idag helt krävs (i DirectX-termer kompatibelt med 9.0c), det har väldigt lite beräkningskraft, det har väldigt lite VRAM (256 MB).

Det faktiska problemet är väl istället vid en jämförelse med de närmast föregående generationerna, där vi har kort som fortfarande går att använda.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Köpte du ett XT? Skillnaden mellan ett icke-XT och 3090 är väl ganska liten? 10-11%?

Eller det är till en annan dator kanske?

Grabbens speldator fick en uppgradering från 6600 till 9070

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

När man jämfört PCIe 4, 16x vs 8x, så brukar det vara några procents skillnad i fps. Det är väl samma bandbredd mellan pcie 4 16x och pcie 5 8x. Gissar att skillnaden är samma. Så jag tror inte skillnaden är jättestor, men där finns en skillnad.

Dock kan man inte förvänta sig teoretisk maxprestanda under optimala förutsättningar.

Det kan bli mer framestuttering om frames behöver vänta på att texturer laddas in och ut ur VRAM. Men det är kopplat till hur man byggt scenerna i spelet och hur effektiv hanteringen av VRAM är.

Tja, säg det... jag har personligen bara sett data på samma gen moderkort och grafikkort i x8 vs. x16-variant, inte sprungit på säg pcie 2.0 kontra 3.0-brädor med samma GPU, och där har det inte diffat mycket eller inte alls, historiskt. Men det kanske finns testsviter därute som testar en större mängd spel på 3.0 kontra 4.0 t.ex, det vore fint.

Min magkänsla säger mig att 1 gen bakåt från nu har liten inverkan i snitt, men jag tror inte folk med väldigt gamla moderkort har så mycket att välja på, utbudet grafikkort i ett visst prissegment är väldigt litet idag. Man får vackert ta den lilla prestandasmällen lägre pci-överföringshastighet kan ge - eller byta "hela" systemet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tack för bra genomgång!

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Enda jämförelsen vi vill se är 5060 vs 1060 6gb.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är också kopplat till att många nya spel som byggs kräver mycket mer.

Jag vet inte om det beror på att det är större skillnad mellan 90 och 60 nuförtiden och att som du säger att utvecklare siktar mot 80-90 i stället för att sikta mot 60-70.

Jag vet inte om det är beror på att spel är dåligt optimerade för att man ska tjäna mer pengar eller att man strävar efter hyperrealism och supersnygga spel, men säkert lite av båda.

Jag tycker inte att det är korttillverkarnas fel att spelen är så mycket mer krävande nu. Förutom introduceringen av RT.

Det är definitivt mycket större skillnad mellan 60-90 kort nuförtiden.
Och tyvärr så är det inte 60-80 kort som spelföretagen köper och bygger spel runt utan 90.
Stor anledning till att vi ser så dåligt optimerade spel med alldeles för höga krav.
Kan förstå att företagen vill göra snygga spel med mycket lullull men majoriteten av spelarna har inte i närheten av vad som krävs.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selo:

Det är definitivt mycket större skillnad mellan 60-90 kort nuförtiden.
Och tyvärr så är det inte 60-80 kort som spelföretagen köper och bygger spel runt utan 90.
Stor anledning till att vi ser så dåligt optimerade spel med alldeles för höga krav.
Kan förstå att företagen vill göra snygga spel med mycket lullull men majoriteten av spelarna har inte i närheten av vad som krävs.

I princip alla spel går ju att spela på ett kort som 5060/5060 Ti, med en stor asterisk för VRAM-brist då. Om de hade 12-16 GB VRAM så vore det ju inga problem att köra alla spel på lite lägre inställningar. (Och även med 8 finns det nog inget spel de inte orkar driva i 1080p med låga inställningar.)
Självklart går inte att allt att spela på högsta inställningarna med hög FPS, men om det gick skulle det ju inte finnas någon marknadssegmentering, och snabbare kort vore helt meningslösa. Till och med konsolsidan har ju sådan segmentering numer med Series S/X och PS5/PS5 Pro.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Enda jämförelsen vi vill se är 5060 vs 1060 6gb.

Från närmare 3 ggr snabbare upp till oändligt snabbare, beroende på spel och settings.

Permalänk

Man kan ju hitta begagnade 3080 för liknande pengar och dom är betydligt starkare. Även mitt 3080 känns snart för klent så förstår inte syftet med detta kortet. Vem vill köpa GPU för flera tusen sen måste det uppgraderas igen efter 1-2 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Även mitt 3080 känns snart för klent så förstår inte syftet med detta kortet.

Ät det så svårt att tänka bortom sig själv och sina egna krav? Verkar vara vanligt drag på Swec iofs...

Iaf, utanför pojkrummet så finns en gigantisk värld med folk som sitter på betydligt slöare doningar än 3080 och/eller inte har som krav att precis allt ska vara högt uppställt.

I denna gigantiska värld finns det de som trots allt ändå önskar mer kräm (eller är förstagångköpare)- och det är DE kort som 5060 vänder sig till.

5060 är inte optimalt (kanske framförallt så krävs det att man jobbar lite med settings så att det inte dukar under - plus att det förstås är störande när det är minnesmängd och inte processorkraft som flaskar) men det hela ska sättas i kontext oxå:

Ovanstående kan man ju komma ihåg när nån säger att detta kort är dåligt. Det är en såndär rätt typisk överdrift som vissa gärna drar till med - inte sällan hör ihop med oförmågan att tänka utanför sig själv, lustigt nog.

Ja begagnat finns. Men tro det eller ej; inte alla är pigga på att gå den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag ser inga problem med detta. Instegskort är enligt mig menat att köra populära onlinespel och de flesta indiespel.
Sen ska enligt mig ett instegskort kosta under 2 papp också.

Onlinespel och indiespel med grafikkort för 3,7k? Snarare nya spel med lägre grafikinställningar är mer rimligt att kräva.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Hjälpsam

En video på Youtube där han jämför skillnaden mellan RTX560 8GB och 16GB.
Noterar att det är minnet som stryper prestandan på modellen med 8GB, det är inte GPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Visst är det fantastisk utveckling! Efter 5 år når Nvidias 5060 ända upp till 3070 prestanda! Det är verkligen bra jobbat! Jag är helt lamslagen av förundran hur snabbt utvecklingen går hos Nvidia....
Helt underbart att det finns folk som försvarar detta kort med att det är bra kort om man inte kör max inställningar i 1080p.. suck. Det minsta dessa 60 kort bör göra till det priset ÄR att klara max på 1080p o hjälpligt i 1440p med sänkta inställningar. Det borde vara ett minimum idag 2025... Minimum! Ska man ha 5060 i tex 3 år. Vilka nya spel tror ni den ens kommer klara av hjälpligt i endast 1080p?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Klen GPU löses med att man spelar på lägre upplösning och mindre FX. För lite minne löses genom att man spelar med kluddiga texturer och lågdetaljerade modeller. Räcker det senare inte till, så är man rökt. Extra minne kostar en bråkdel av vad GPUn + pcb kostar. Så varför hittar vi inte 16-32 GB som standard på moderna instegs och mellanklassgrafikkort?

Att mängden minne hos dyrare grafikkort inte är 48-96 GB beror på att Nvidia och AMD har bildat en kartell och delat upp grafikkortsmarknanden i "konsumentkort" och "professionella kort". De förra är begränsade till max 32 GB, medans de senare har maximal mängd (2-3 ggr mer) minne och kostar 5-6 gånger mer trots att det är samma GPU och nästan identisk PCB. Utan den här kartellen hade du haft större val som konsument.

Till sist. Minnesmängden har noll korrelation till gpuns prestanda. 5060 ti och 5080 har samma mängd minne. Det som avgör är hur stor datamängd den valda applikationen använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Visst är det fantastisk utveckling! Efter 5 år når Nvidias 5060 ända upp till 3070 prestanda! Det är verkligen bra jobbat! Jag är helt lamslagen av förundran hur snabbt utvecklingen går hos Nvidia....
Helt underbart att det finns folk som försvarar detta kort med att det är bra kort om man inte kör max inställningar i 1080p.. suck. Det minsta dessa 60 kort bör göra till det priset ÄR att klara max på 1080p o hjälpligt i 1440p med sänkta inställningar. Det borde vara ett minimum idag 2025... Minimum! Ska man ha 5060 i tex 3 år. Vilka nya spel tror ni den ens kommer klara av hjälpligt i endast 1080p?

Vilket år kunde xx60 kort köra med max inställningar i 1080p?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilket år kunde xx60 kort köra med max inställningar i 1080p?

Förstår du inte vad jag menar med detta? Menar du att vi fortfarande ska nöja oss med halvdan 1080p från mellanklass när det är lägsta upplösningen vi eg kör på? Fler o fler kör 1440p o det är i princip medelvägen idag. Så de minsta du kan begära är att du ska kunna köra det med dugliga inställningar. Försök göra det med 5060 8g så får du uppleva härlig stuttering.
För var 1080p vanlig skärm teknik men idag är 1440p det. Då bör du kunna begära att överpriset mellanklass kort ska klara det.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Klen GPU löses med att man spelar på lägre upplösning och mindre FX. För lite minne löses genom att man spelar med kluddiga texturer och lågdetaljerade modeller. Räcker det senare inte till, så är man rökt.

Exakt detta. DLSS/FSR/XESS kan inte lösa problemen som uppstår när VRAM inte räcker till.
Det är samma korkade resonemang som när 2060S skulle släppas, för många som påstod att 8GB minnet inte skulle göra någon större skillnad. Tog inte länge innan det dök upp exempel på spel som fungerade fin-fint med ett Super men som var en värdelös upplevelse på vanliga 2060.

Övertygad att många köper dessa (5060/ti, 9060) 8GB-kort med förväntan att kortet kommer räcka lika länge som deras tidigare XX60 (eller motsvarande). 8GB-korten har börjat få problem i 1080P idag. Kommer bara bli värre.

Vänta på ett 5060 "Super", 9060XT alternativt spara ihop till en bättre GPU istället för att kasta bort pengar på sånt här skräp. Visst, om man endast ska lira titlar som finns ute nu så kör på, korten duger till det. Man kan få en bra upplevelse även i 1440p med lättare titlar men i alla andra mer krävande situationer framöver kommer korten få problem.

Visa signatur

MLG Lurker