Windows Anteckningar får textformatering

Permalänk
Melding Plague

Windows Anteckningar får textformatering

Grundläggande textstilar med stöd för Markdown.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

WordPad byter namn till Windows Anteckningar.

Permalänk
Medlem

Hehe. Som att det inte redan är tillräckligt med problem med teckenkodning på Windows (UTF-16 vs UTF-8 vs 1252 vs Latin1) nu lägger man in tecken som finns men inte visas i Notepad också.

Permalänk
Medlem

Hela poängen med Notepad är att det är en enkel, ren texthanterare, utan massa funktioner. Perfekt för att klistra in och rensa text från just formattering! Jävla Microsoft!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

WordPad byter namn till Windows Anteckningar.

Typ, och då genom att skrota Wordpad och sedan gradvis lägga till liknande funktionalitet i Notepad istället.

Gillar att de jobbar med markdown istället, dock. Känns mer relevant. Men förstår inte riktigt varför det är just Notepad som ska ha allt detta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tur att Notepad++ finns och att man lyckades charma IT-avdelningen så man fick ha det på jobbet också.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde göra ett nytt program för det. Anteckningar är bra. Rör inte det tack.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Vidrigt. Notepad är ju till för att rensa bort formatering som Microsoft tvingar med en.

De kan i alla fall fixa så att ctrl-shift-v någonsin hade fungerat, eller ännu hellre gjort att inställningarna som nästan alla officeprogram har också hade respekterats.

Fan ta formatering vid kopiering.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tyckte nya notapad var rätt okej. Men när de blandar in AI så avinstallerade jag den och det blev notepad++ istället.

Vet inte vad jag ska tycka om det detta nya med markdown, är ju en fördel att man kan stänga av det i inställningar. Det ska MS ha plus för.

Det finns ett sätt att få tillbaka gamla notepad i inställningar. men det verkar som de har blockerat att man kan associera gamla notepad med .txt filer.

https://www.winhelponline.com/blog/restore-old-classic-notepa...

Men metod nr 2 säger bloggen ska fixa det också. Jag är nöjd nu med Notepad++ med en vs2015-dark theme.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
99:e percentilen

Endast halvt relaterat, men varje gång Notepad nämns kastas jag tillbaka i tiden till när jag började lära mig koda i högstadiet. Då skrev jag all min HTML-kod i just Notepad, och jag hann nog minsann börja knacka JavaScript också innan jag lärde mig att det fanns program som faktiskt var avsedda för att skriva kod. Obegripligt att jag stod ut egentligen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vidrigt. Notepad är ju till för att rensa bort formatering som Microsoft tvingar med en.

De kan i alla fall fixa så att ctrl-shift-v någonsin hade fungerat, eller ännu hellre gjort att inställningarna som nästan alla officeprogram har också hade respekterats.

Fan ta formatering vid kopiering.

Amen!
Ctrl c , öppna notepad, ctrl v, ctrl a, ctrl x.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Ännu ett bevis på att Microsoft inte förstår sina användare.

Får nog vara tacksam för att Microsoft Edit blir standard i kommande versioner av Windows 11.

Som många andra, så kör jag Notepad++ för skript, konfigfiler och dylikt. Men ibland är man begränsad till förinstallerade appar av olika skäl. Då har det varit skönt att förlita sig på Notepad som inte förstör filer.

Det finns redan massor av Microsoft-appar som trasslar sönder våra filer på jobbet. Vi behöver inte ännu en "smart" app där inställningarna utgår ifrån dina lokala maskins språkinställningar. Det är redan en enda röra genom SharePoint, OneDrive, VDI:n och min lokala maskin.

Tänk vad trevligt om Microsoft testat sina system utanför USA och Indien innan dessa når ut till Insiders?

Permalänk
Datavetare

Så med andra ord använder den versionen av Notepad Markdown som filformat, men låter en editera direkt i "render mode" (till höger i VS Code nedan)

Tycker Markdown är super, så oavsett om detta egentligen är vettigt eller ej för Notepad blir det 👍

BTW: ChatGPT är ändå rätt coolt. Klippte in bilden från artikeln och gav prompt "extract Markdown in this image". Den nailade det direkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hela poängen med Notepad är att det är en enkel, ren texthanterare, utan massa funktioner. Perfekt för att klistra in och rensa text från just formattering! Jävla Microsoft!

Just vid att klistra in text tycker jag är nåt MS borde fixa så att text alltid är oformaterad som standard.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Om de nu vill ha en avancerad editor hade de väl kunnat fortsätta med wordpad istället?

Känns lite som att lägga till en zombie-shooter-survival i Civilization 3 eller något

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Perfekt för att klistra in och rensa text från just formattering!

Exakt min tanke. Textformatering vid kopiering är ett otyg. Jag använder ofta Notepad som formateringsrensare för t ex chat-meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Exakt min tanke. Textformatering vid kopiering är ett otyg. Jag använder ofta Notepad som formateringsrensare för t ex chat-meddelanden.

Gör samma sak i Paint för bilder, just för att tvätta bort allt lull-lull som annars förvränger bilderna i Word, PowerPoint m.m.

Just Paint har Microsoft redan förstört, då det nya gränssnittet inte går att minimera längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Tycker dom borde göra ett nytt program för det. Anteckningar är bra. Rör inte det tack.

Som andra redan sagt, de hade ju wordpad.

Jag förstår inte varför de inte låter anteckningar vara just den mest basala anteckningsprogrammet det var och kunde lägga in AI, rättstavning, formatering osv. osv. osv. i Wordpad istället.

Permalänk
Medlem

Gillar stöd för Markdown men förtroendet för hur Microsoft förvaltar sina mjukvaror är i princip obefintligt efter alla fadäser. Kommer de till exempel att använda filformatet .md eller komma med något eget påhitt? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Amen!

Bästa sättet är att markera texten och släppa den på skrivbordet, eller har MS förstört den också?

När jag gjorde det Windows 7 så fick man en passande textfil om inte innehållet uppenbart var något annat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Slängde ut nya anteckningar, och körde in gamla istället.
När jag behöver nått mer avancerat finns Notepad++

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nooooo!

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Bästa sättet är att markera texten och släppa den på skrivbordet, eller har MS förstört den också?

När jag gjorde det Windows 7 så fick man en passande textfil om inte innehållet uppenbart var något annat.

Testade precis och det fungerade inte med min version av Windows 11 och Chrome. Smart grej annars, synd att det inte fungerade jag hade inte hört talas om det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Känns som att Microsoft försöker utplåna skrivbordet i Windows 11. Drag'n'drop fungerade perfekt överallt tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Håll inne shift.
Men ja, utan formatering borde vara standard.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att få utvärdera nya Notepad. Något säger mig att det mesta av gnället är obegfogat, som vanligt...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en ny omarbetad version av WordPad istället (som komplement till Anteckningar). Har själv mer användning för det än Anteckningar. Använder Open Office idag för att kunna öppna mina rtf dokument, men det är inte optimalt, den är helt klart klumpigare och långsammare och passar egentligen bättre till lite mer "avancerade" dokument. Använder bara Anteckningar just nu om jag bara ska klippa och klistra med kortare text/länkar tillfälligt o.s.v.

Permalänk
Medlem

WOW! FORMATERING!!!!!!!

Vad är detta bra för? Hela poängen med notepad är att det inte är bloated. Finns ju massor med verktyg om man vill ha mer avancerade prylar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Amen!

Vad gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör det?

Kopierar markerad text, klistrar in det i anteckningar, markerar allt, klipper ut den rena texten utan formatering för att kunna klistra in någon annanstans.

Det är något en del har i ryggmärgen och det har funkat därför att notepad inte har haft stöd för formatering.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)