Så förvandlas RTX 5090 till AI‑kort

Permalänk
Melding Plague

Så förvandlas RTX 5090 till AI‑kort

GPU och minne monteras på nya kretskort med kylare av blower-typ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar blower kylare.

Visst de är inte lika effektiva men det är MYCKET lättare att hantera temperaturer i datorn som helhet med dem. Mitt Corsair Obsidian 500D chassi är jättefint, men att köra multi-GPU med axial-kylare på dem kan man bara glömma!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Åh nej, 5090 rycks ur händerna på vanliga konsumenter

Permalänk

Jag ser fler och fler konsument AI tjänster dyka upp där såna här billiga grafikkort skulle kunna användas. Det handlar om enkla saker som man laddar upp ett foto och AI ändrar. Det var t.ex en tjej som såg ut som hon var under vattnet. Skapa egna låtar osv.
Idiot, slöseri på resurser och annat kan folk säga. Jag själv ser det lite som gamers, de gör egentligen också ”onödiga saker”, men eftersom de är så många och varje spenderar mycket pengar så är det de som har drivit grafikkortutvecklingen framåt.

Så jag tror dessa grafikkorten kommer använda i ena och andra AI tjänsten som många kommer använda.

Att det sedan är korkat att ladda upp foton etc på internet är en annan fråga.

Permalänk
Musikälskare

AI-utmattning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Alla vill ha Jensen Huang produkter oavsett vad! IT-sallad deluxe! Passar till allt och alla!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser fler och fler konsument AI tjänster dyka upp där såna här billiga grafikkort skulle kunna användas. Det handlar om enkla saker som man laddar upp ett foto och AI ändrar. Det var t.ex en tjej som såg ut som hon var under vattnet. Skapa egna låtar osv.
Idiot, slöseri på resurser och annat kan folk säga. Jag själv ser det lite som gamers, de gör egentligen också ”onödiga saker”, men eftersom de är så många och varje spenderar mycket pengar så är det de som har drivit grafikkortutvecklingen framåt.

Så jag tror dessa grafikkorten kommer använda i ena och andra AI tjänsten som många kommer använda.

Största problemet med AI:ns slöseri är att det även resulterar i ohyggliga mängder skräpdata som förorenar hela nätet och ökar sitt fotavtryck bortom bara själva genereringen, eftersom allt ska lagras och indexeras också.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Hade en prat med klarnas kundservice i går , Med en
ai bot. Bad om att få en human kundebehandlare.. Och jag blev flyttad till en ny ai kundebehandlare... Fuck that sa jag . Och eskalera saken till deras * Special team * = en human kundebehandlare..... Kundservice idag e nått heltt annat æn før 5-10 år sedan..

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42

Permalänk
Medlem

Tidigare var det restriktioner på RTX 4090 eftersom det var lite för kraftfullt över någon nivå för att få säljas i Kina.

Nvidia avtäcker nedskalade Geforce RTX 4090D för den kinesiska marknaden

Men nu är RTX 5090 mindre kraftfullt än ett RTX 4090 ?
Åtminstone om det säljs i Kina ?

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Största problemet med AI:ns slöseri är att det även resulterar i ohyggliga mängder skräpdata som förorenar hela nätet och ökar sitt fotavtryck bortom bara själva genereringen, eftersom allt ska lagras och indexeras också.

Jag har sett både skräp och vettig data, där min definition på vettig är att många gillar den. Det kan vara en animerad kattklipp som många gillar.
Men oavsett, så får sök och delningstjänster lära sig att hantera detta, det finns många olika metoder. Men det kommer bli enklare för varje år som går att skapa t.ex. AI filmklipp som vissa tycker är meningslösa.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Åh nej, 5090 rycks ur händerna på vanliga konsumenter

Fan helt galet ju, 5090 eller en splitterny bra dator med ett 9070xt, fan galna priserna har blivit på high end kort.

Minns när ett 2080 ti kostade 10k

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Fan helt galet ju, 5090 eller en splitterny bra dator med ett 9070xt, fan galna priserna har blivit på high end kort.

Minns när ett 2080 ti kostade 10k

och ännulängresen kunde man köpa ett 4070xt2 eller vad det hetter med 2 gpus på ett kort dyraste kortet på marknaden 4500 kr

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Varför inte 12pin? Den som alla säger är så säker! Alla vet ju att de kontakterna som smälter är använderfel! >_<

Permalänk
99:e percentilen

Otroligt att det går att ta loss en GPU och VRAM från ett kretskort utan att de går sönder. Inget man gör hemma i vardagsrummet precis …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av molle89_89:

och ännulängresen kunde man köpa ett 4070xt2 eller vad det hetter med 2 gpus på ett kort dyraste kortet på marknaden 4500 kr

590 gtx menar du?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Otroligt...

I Kina finns det massor av tinkers..

Å ja det är helt troigt..

Tillbaka till min ståndpunkt, Nvidia är inte längre ett GPU företag.

Men frågan är snarare varför de behöver bygga om dessa Ai-kort.
Varför inte bara köra dem som de är.. menar utrymme (storlek) eller strömförbrukning bordet inte vara ett problem..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Otroligt att det går att ta loss en GPU och VRAM från ett kretskort utan att de går sönder. Inget man gör hemma i vardagsrummet precis …

Ptja en värmepistol och en pincett är nog allt du behöver. Att sen sätta ihop det efteråt och få ett kort som fungerar är nog den kluriga biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Till skillnad mot dig är jag förvånad över att detta inte är en mycket större marknad. Det finns produkter som säljs i sådana gigantiska serier att även modifieringar går att göra i industriell skala.

Ett exempel som bör nämnas är gamla serverprodukter som paketeras om till konsumentprodukter, vi känner alla till de billiga kinesiska moderkort som säljs med en 6-8 år gammal Xeonprocesssor och ECC-minne. Men känns ju som att marknaden borde kunna inbegripna även moderna prylar. Typ en iPhone med större minnesmängd, en Nintendo Switch som säljs ny med redan installerat modchip etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Tillbaka till min ståndpunkt, Nvidia är inte längre ett GPU företag.

Men frågan är snarare varför de behöver bygga om dessa Ai-kort.
Varför inte bara köra dem som de är.. menar utrymme (storlek) eller strömförbrukning bordet inte vara ett problem..

Det nya kretskortet är bestyckat med 96 Gigabyte ram. Det är därför de bygger om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ta loss dom är inte såå himla svårt att göra hemma i vardagsrummet med en varmluftspistol. Med en enkel undervärmare så blir det ännu lättare. Det krävs ju dock ett par offer innan man får in känslan för hur man skall göra.

Men att få fast chippen ordentligt på ett nytt kretskort är lite besvärligare för hemmameckare (men inte omöjligt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Ta loss dom är inte såå himla svårt att göra hemma i vardagsrummet med en varmluftspistol. Med en enkel undervärmare så blir det ännu lättare. Det krävs ju dock ett par offer innan man får in känslan för hur man skall göra.

Men att få fast chippen ordentligt på ett nytt kretskort är lite besvärligare för hemmameckare (men inte omöjligt!)

Jo tack jag vet! Har precis gjort det åt ett dussin kinesiska beställare! Börjar få in tekniken nu!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Typ en iPhone med större minnesmängd

Det finns, vet inte hur vanligt förekommande däremot och om det är nåt som finns till salu.
https://www.youtube.com/watch?v=CKzS5v1nJ4w&ab_channel=Direct...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skrivet av Alexraptor:

Utvecklarna sitter inte på externa tjänster, då skulle de inte behöva ha kraftfullare hårdvara. Det handlar om att ta hårdvaran till sig själv. Sen om det är kattvideos som hamnar på tiktok och facebook och skräpar ned är kanske en annan fråga där jag skulle säga att "skräpandet" är det minsta problemet. Problemet är väl då främst att folk tar inläggen som trovärdiga. Det börjar bli allt svårare att urskilja vad som är verkligt och inte.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det finns, vet inte hur vanligt förekommande däremot och om det är nåt som finns till salu.

Det var ju definitivt inte första gången killen gjorde det jobbet med alla mallar, cnc-maskin redan inställd etc.

Permalänk
Medlem

Nvidia kan inte göra med 8pin men kineser som moddar om kortet kan det.

Vi i Sverige kan inte klaga mycket. Sett flera 5090 för riktpriset senaste tiden. Men jag antar att 27-28k är för mycket för de flesta. Det är det för mig. Eller så vill de som köper 5090 inte köpa instegsmodeller som Ventus.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xfade:

Skrivet av Icetec:

Ptja en värmepistol och en pincett är nog allt du behöver. Att sen sätta ihop det efteråt och få ett kort som fungerar är nog den kluriga biten.

Skrivet av hakro807:

Till skillnad mot dig är jag förvånad över att detta inte är en mycket större marknad. Det finns produkter som säljs i sådana gigantiska serier att även modifieringar går att göra i industriell skala.

Skrivet av holo:

Se där ja. Jag har inte så stor erfarenhet av kretskortskonstruktion, som ni kan ana. Hade inte vågat mig på att ta loss GPU och VRAM från ett grafikkort för tiotusentals kronor iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jo tack jag vet! Har precis gjort det åt ett dussin kinesiska beställare! Börjar få in tekniken nu!

Det är inte kinesiska hemmafixare som gör sådana här modifikationer utan kinesiska elektronikföretag som har identifierat en ny nisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Nvidia kan inte göra med 8pin men kineser som moddar om kortet kan det.

Det är inte en moddad pcb, det är en helt ny PCB med plats för dubbelt så många ramchips. Gör man en helt ny PCB så kan man också konstruera om elförsörjningssystemet medans man är i farten så man slipper brand i datacentret.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som tyckte det var konstigt att RTX 4090 är för kraftfullt att få säljas i Kina,
medan det verkar som att RTX 5090 inte är det ?

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

590 gtx menar du?

nej det var ati eller amd

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av molle89_89:

nej det var ati eller amd

Tänker du på 4870X2 kanske?
Även senare 6990, 7990, 8990, 295x2 och Radeon Pro Duo.

Hade inget av dem, men hade tidigare ett Geforce 9800GX2 som jag ganska snabbt bytte mot två dedikerade kort istället.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200