Skrivet av GuessWho:
Jag vet inte var ni får 12V USB ifrån ?
HÖGRE än 12V ?
Ja
Men specifikt 12V ?
Inte vad jag kan se
USB power
5V
9V
15V
20V
28V
36V
48V
Där den lägsta är "Low power device" med 5V 100mA = 0,5W
Högsta är 48V 5A = 240W
Skrivet av GizmoTheGreen:
12V ska ha varit med i PD 1.0 men sedan övergets som "officiellt" mode men finns i vissa PSU's ändå. det är dock inget krav längre och inget man ska räkna med om man gör en DIY PD trigger, det är dessutom "illa" att den defaultar till 15V om 12v inte finns, istället för det lägre 9V.
med det sagt känns det trivialt att steppa ner 15v till 12v på enhetssidan. t.ex att man gör det onboard USB till Sata adaptern då.
fattar inte riktigt vad du hakat upp dig på?
Det är uppriktigt rätt förvirrande med alla sidor som ger olika information, samtidigt som den tekniska specifikationen är dold bakom medlems login hos USB-IF.
Egentligen skall man helt skylla på USB-IF, vad vore fel om dom vore öppna med dokumentation?
Om man betänker att kravet för användande av deras Logga är att produkten är certifierad.
Vet att USB-IF har specificerat 5v, 9v, 15v, 20v, 28v, 36v och 48v. Där som ex. 12v inte är listat.
Däremot så kommunicerar inte USB-IF utåt att det är implementerat en handskakning som kan anges i steg om 50mV, varvid det i praktiken borde vara möjligt med 0v, 50mv, 100mv, 150mv --osv--
Samtidigt så kan strömstyrkan starta på 0A och gå uppåt i 50mA steg.
Det med 50mV och 50mA steg är då med ett E-chip (om jag nu har förstått det rätt), men får erkänna att det lätt förvirrar då man även kan använda enklare E-chip som sänker med en resistor.
USB-IF består av över 700 tech medlemmar som säkert käftar i mun på varandra så det osar innan dom lyckas enas runt en standard.
Ovanpå det så är det implementerat ett antal olika sätt för bestämmande av effektnivå gällande spänning (V) och ampere (A), en del är för bakåtkompatibilitet. Samtidigt så känns en del knappast ens nödvändiga för bakåtkompatibilitet.
Antagligen så är det önskemål ifrån tillverkare som redan har produkter ute på marknaden där dom gått förbi tidigare USB standarder.
Som exempel Dell som saluför laptops som kan ladda med 130W över USB 100W om man använder en DELL 130W laddare.
En certifiering verkar endast kräva att vissa grunder är okej, vilket man kan tycka inte borde vara en godkänd certifiering.
För USB-IF så verkar det vara okej.
Alla vill helt enkelt ha med sitt och samtidigt behålla kakan...
Fastän jag älskar USB-C så känns det som om USB-IF har byggt ett Babels torn.