Microsoft stramar upp USB-kraven för Windows-datorer

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD:
Kan vi samtidigt utplåna DisplayLink?

Min jobbdator fungerar 100 ggr bättre i hemmamiljö med min 34" Odyssey med inbyggd USB-hubb, jfm Lenovo-dockan på kontoret med DisplayView samt dubbla Eizo-skärmar (som i sin tur har egna USB-hubbar med ljudutgångar).

Var mindre än en vecka sedan en docka hängde sig här och skärmarna frös (när DisplayView hängde sig).

Ang. energisparläge, så är detta relativt lätt att ändra i Device Manager som slutanvändare, men på jobbet kräver allt adminrättigheter vilket vi sällan har.

Har stängt av allt vad energisparläge heter överallt på min privata laptop och förlitar mig istället på Standby (S3).

Jobbdatorn med Standby (S0) lever bokstavligt talat sitt egna liv och är väldigt opålitlig iom detta. Speciellt när övrig hårdvara också alltid är "aktiv".

Tycker det är smått otroligt hur Microsoft kan förstöra Windows så totalt, när det faktiskt är ett bra system i grunden (när man själv kan ta kontrollen).

Tidigare nollställde Windows min powerconfig efter varje feature update, så inte konstigt att jag numera vägrar lämna min gamla utgåva! Gav upp efter varit på 21H2 och vänt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

då är de dom som är noobs som inte köper rätt saker med USB-C. sluta köp USB-A tillbehör så behöver man inte adapter...

Mitt tangentbord är 10 år gammalt och fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur fungerar det på de energisnåla enheterna då, exempelvis Surface Pro X? Jag menar, om datorn i sig drar max 15w, ska man då behöva leverera 15w till direkt till USB?

Vad jag förstått så är det minimum 7,5W som gäller för USB 4 på tablets, vilket jag skulle räkna allt med löstagbart tangentbord som.

Annars får de väl kalla portarna för USB 3 resp. Thunderbolt 3.

Själv är jag även förvirrad över vad Thunderbolt 3 egentligen innebär. Inte heller lätt när min iGPU är mer begränsande än standarden i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du får vänta tills USB 5! Lär krävas ~25W för att driva en gammal extern HDD. Bara i idle drar många äldre diskar över 5W.

Jo fast usb idag kör ju redan bra över 50watt iaf från "laddare", en del skärmar och dockar leverar det lätt och det kan nog en laptop också, så desktop tycker jag inte borde vara problem. och man kan ju trixa till det med caps för spin up, säkerligen...

Aja nu har ju USB minnen och SSD's (både nvme i usb sticka och 2,5" sata till usb) blivit billigare och snabbare så HDD behövs inte längre, lite sent nu! haha

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jo fast usb idag kör ju redan bra över 50watt iaf från "laddare", en del skärmar och dockar leverar det lätt och det kan nog en laptop också, så desktop tycker jag inte borde vara problem. och man kan ju trixa till det med caps för spin up, säkerligen...

Aja nu har ju USB minnen och SSD's (både nvme i usb sticka och 2,5" sata till usb) blivit billigare och snabbare så HDD behövs inte längre, lite sent nu! haha

Jo, men smidigt trots det! Har kvar min gamla Iomega Zip 250 med USB samt ett par externa CD/DVD-brännare. Hade varit skönt med en kontakt för allt istället för att skapa råttbon av sladdar.

Hade varit perfekt om prylen ovan haft USB-C som strömförsörjning, så hade jag kunnat använda valfri nätadapter (12V/2A) eller ännu hellre direkt från hubb/dator.

Min sista "aktiva" IDE HDD sitter i min gamla Playstation 2 med HDLoader Typ något som jag numera rör var 5:e år på sin höjd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

För trådlös mus så är väl löstagbar kabel ganska bra idé.

Jag skulle säga att det per definition är ett krav att det inte finns en fast kabel som hänger ut från den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När usb-c först kom och skulle stöda 12v och så tänkte jag aha va bra då kan man börja ge ström för externa hårddiskar och så så slipper man separat 12V DC nätdel med Barreljack alternativt att nya sladdar kanske kan ha en break out barrelplug för gamla hårddiskkabinett.

NOPE lol.

Skrivet av walkir:

<Uppladdad bildlänk>

Hade varit perfekt om prylen ovan haft USB-C som strömförsörjning, så hade jag kunnat använda valfri nätadapter (12V/2A) eller ännu hellre direkt från hubb/dator.

Jag vet inte var ni får 12V USB ifrån ?

HÖGRE än 12V ?
Ja
Men specifikt 12V ?
Inte vad jag kan se

USB power

5V
9V
15V
20V
28V
36V
48V

Där den lägsta är "Low power device" med 5V 100mA = 0,5W
Högsta är 48V 5A = 240W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle säga att det per definition är ett krav att det inte finns en fast kabel som hänger ut från den.

Jo så klart...

Men, nu har jag mestadels kört trådade möss.
Har väl haft några trådlösa som kört AA batterier och så.

Men om vi för att lättare göra exempel, tittar på prylar med uppladdningsbara batterier i allmänhet.

Exempelvis en trådlös telefon:

Nu är jag inte helt säker på hur det är på just den modellen.
Men den typen av trådlösa telefoner brukar vanligen ha några metallstift i botten.
När de placeras i basstationen/laddningsstationen så har den också någon form av metallstift eller piggar eller dylikt som kommer i kontakt med varandra.
Strömsladd är ansluten till basstation/laddstation, men inte till själva telefonen.

Jag har förresten ett trådlöst tangentbord som använder den metoden för laddning också.
Att man placerar tangentbordet i en slags hållare/laddstation när man behöver ladda det.

Sen finns det också "trådlösa laddare"
Där själva laddaren har sladd.
Men sen har den inte direkt elektriskt ledande kontakt med prylen som ska laddas.
Utan laddas via induktion istället.
Exempel:

Fördelen med någon av de metoderna kan vara att man inte behöver koppla in och ur sladdar.
Nackdelarna är att dels behöver man ha någonstans att ha laddaren,
samt att man vanligtvis inte kan använda prylen medans den laddar.

Så om du trodde att direktansluten kabel till prylen man vill ladda är enda sättet att ladda något med uppladdningsbara batterier så trodde du fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

HÖGRE än 12V ?
Ja
Men specifikt 12V ?
Inte vad jag kan se

USB power

5V
9V
15V
20V
28V
36V
48V

Högsta är 48V 5A = 240W

12V ska ha varit med i PD 1.0 men sedan övergets som "officiellt" mode men finns i vissa PSU's ändå. det är dock inget krav längre och inget man ska räkna med om man gör en DIY PD trigger, det är dessutom "illa" att den defaultar till 15V om 12v inte finns, istället för det lägre 9V.

med det sagt känns det trivialt att steppa ner 15v till 12v på enhetssidan. t.ex att man gör det onboard USB till Sata adaptern då.
fattar inte riktigt vad du hakat upp dig på?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

@GuessWho:
Det går att ställa Voltage mellan 3,3 - 21V vad jag förstått genom PPS (Programmable Power Supply):
https://community.infineon.com/t5/Knowledge-Base-Articles/The....

Mest en tanke från min sida för att slippa släpa med mig en massa nätadapters på resande fot. 12V är en vanlig standard kring campingutrustning, gamla äldre datorprylar m.m.

Edit:
Min UGREEN Nexode har just PPS och är en pryl jag skaffade just för kommande tältande:
https://eu.ugreen.com/collections/power-bank/products/ugreen-...

För övrigt specad till bland annat 12V på samtliga portar

Permalänk
Medlem

med det sagt känns det trivialt att steppa ner 15v till 12v på enhetssidan. t.ex att man gör det onboard USB till Sata adaptern då.

Jo det är väl den rimligaste lösningen.

fattar inte riktigt varför du avsiktligt har fel när du verkar veta vad som är rätt ?

Udda form av trollande du sysslar med.
Men okej, varför ska man trolla som alla andra...
okej , touche.

SweClockers troll of the day går till GizmoTheGreen
Grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast hur ska man förstå det här? Jag satt tillslut med 5-8st kablar som var hämtade från en ”kabellåda” där överblivna medföljande kablar hamnat. Förmodligen var dom billigaste möjliga och därför hade dom ”låga specs”.

Ingen(!) av kablarna hade ju någon sorts märkning… så hur fasen ska man förstå vad en kabel förväntas funka med?

En lösning hade varit att bygga alla kablar enligt högsta spec, men då hade det väl klagats på kostnad istället.

Hur som helst blir det bara förjäkla stökigt när gemene man måste vara insatt i kabelstandarder och sen sitta och testa sig fram då kablarna inte ens är märkta.

Dom kablar som klarar 5 Ampere 100 Watt och 5 Ampere 240 Watt skalll vara märkta.
Alla omärkta är 3 Ampere eller mindre beroende på utförande som en äldre USB kontakt i en ända... som då kan vara begränsad till både läger effekt och hastighet.

Hälla: https://www.sweclockers.com/nyhet/34220-de-forsta-usb-type-c-...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är väl inte så farligt att kräva att om en dator sägs ha USB 3 eller USB 4, så ska faktiskt standarden följas fullt ut?

https://cdn.neowin.com/news/images/uploaded/2025/05/1748673359_windows_11_usb_c_support.webp

Idag har min laptop USB 3 (3.2) samt Thunderbort 3 på samma port, villet synkar dåligt med tabellen ovan.

Det är MS minimikrav!

Synkar väl med USB standarden där en del är option.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

HÖGRE än 12V ?
Ja
Men specifikt 12V ?
Inte vad jag kan se

USB power

5V
9V
15V
20V
28V
36V
48V

Högsta är 48V 5A = 240W

12V ska ha varit med i PD 1.0 men sedan övergets som "officiellt" mode men finns i vissa PSU's ändå. det är dock inget krav längre och inget man ska räkna med om man gör en DIY PD trigger, det är dessutom "illa" att den defaultar till 15V om 12v inte finns, istället för det lägre 9V.

Skrivet av walkir:

@GuessWho:
Det går att ställa Voltage mellan 3,3 - 21V vad jag förstått genom PPS (Programmable Power Supply):
https://community.infineon.com/t5/Knowledge-Base-Articles/The....

Mest en tanke från min sida för att slippa släpa med mig en massa nätadapters på resande fot. 12V är en vanlig standard kring campingutrustning, gamla äldre datorprylar m.m.

Edit:
Min UGREEN Nexode har just PPS och är en pryl jag skaffade just för kommande tältande:
https://eu.ugreen.com/collections/power-bank/products/ugreen-...

För övrigt specad till bland annat 12V på samtliga portar

Det är uppriktigt rätt förvirrande med alla sidor som ger olika information, samtidigt som den tekniska specifikationen är dold bakom medlems login hos USB-IF.

Egentligen skall man helt skylla på USB-IF, vad vore fel om dom vore öppna med dokumentation?
Om man betänker att kravet för användande av deras Logga är att produkten är certifierad.

Vet att USB-IF har specificerat 5v, 9v, 15v, 20v, 28v, 36v och 48v. Där som ex. 12v inte är listat.

Däremot så kommunicerar inte USB-IF utåt att det är implementerat en handskakning som kan anges i steg om 50mV, varvid det i praktiken borde vara möjligt med 0v, 50mv, 100mv, 150mv --osv--

Samtidigt så kan strömstyrkan starta på 0A och gå uppåt i 50mA steg.

Det med 50mV och 50mA steg är då med ett E-chip (om jag nu har förstått det rätt), men får erkänna att det lätt förvirrar då man även kan använda enklare E-chip som sänker med en resistor.

USB-IF består av över 700 tech medlemmar som säkert käftar i mun på varandra så det osar innan dom lyckas enas runt en standard.

Ovanpå det så är det implementerat ett antal olika sätt för bestämmande av effektnivå gällande spänning (V) och ampere (A), en del är för bakåtkompatibilitet. Samtidigt så känns en del knappast ens nödvändiga för bakåtkompatibilitet.

Antagligen så är det önskemål ifrån tillverkare som redan har produkter ute på marknaden där dom gått förbi tidigare USB standarder.
Som exempel Dell som saluför laptops som kan ladda med 130W över USB 100W om man använder en DELL 130W laddare.
En certifiering verkar endast kräva att vissa grunder är okej, vilket man kan tycka inte borde vara en godkänd certifiering.
För USB-IF så verkar det vara okej.

Alla vill helt enkelt ha med sitt och samtidigt behålla kakan...

Fastän jag älskar USB-C så känns det som om USB-IF har byggt ett Babels torn.

Visa signatur

--