Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Förstår inte riktigt varför alla är upprörda. Verkar som de flesta har ändrat ton från "låter för bra för att vara sant, men jag chansar och ser vad som händer" till "det är inget uppenbart prisfel och nu ska de smutskastas för att de makulerar köpen".

Har varit intressant att följa tråden eftersom jag själv avstod från att chansa när jag såg fyndtipset tidigt på morgonen. Men tror att det är dags att släppa detta nu och gå vidare.

Kanske för att en koncern med ägare i miljardärklassen uppenbart fuckat upp och deras svar på det är att blåljuga och mygla för att spara nånstans i runda slängar 2k x #kort sålda vilket allt tyder på är begränsat till faktiskt lagersaldo vilket lär vara < 100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Förstår inte riktigt varför alla är upprörda. Verkar som de flesta har ändrat ton från "låter för bra för att vara sant, men jag chansar och ser vad som händer" till "det är inget uppenbart prisfel och nu ska de smutskastas för att de makulerar köpen".

Har varit intressant att följa tråden eftersom jag själv avstod från att chansa när jag såg fyndtipset tidigt på morgonen. Men tror att det är dags att släppa detta nu och gå vidare.

Är personligen inte upprörd överhuvudtaget, det blev bara kvällsunderhållning med den juridiska biten som jag tycker blev intressant. Har väl för mycket tid över Tycker det är bra att som konsument informera sig om vad som faktiskt gäller i sådana här situationer.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad vet vi?

Att Komplett inte vill sälja grafikkorten för 5390;-

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag förstår att du inte känner dig personligt drabbad eftersom du inte la en beställning – men för oss som faktiskt gjorde det handlar det inte bara om "att chansa". Det som irriterar många är att:

* Komplett skickade en tydlig orderbekräftelse med korrekt summering av beställningen.

* Det fanns ingen information om att avtalet inte var bindande eller att ytterligare bekräftelse skulle krävas.

* Priset låg på ca 44 % rabatt, vilket är helt i linje med deras kampanjbudskap om “upp till 50 %” rabatt – alltså inget uppenbart fel.

Så nej, det är inte att “ändra ton” – det är att stå på sig som konsument när en återförsäljare backar från ett giltigt avtal utan laglig grund. Att många reagerar nu handlar inte om girighet utan om principer och förtroende för hur företag hanterar sina misstag.

Att man "chansade" utesluter inte att man fortfarande har rättigheter enligt Konsumentköplagen, särskilt när avtalet uppfyller kraven på ett giltigt köpeavtal.

Och när företaget sedan slutar svara på frågor, plockar ner produkten, och hänvisar till tekniska fel utan transparens – då är det helt rimligt att kunder reagerar.

Vill man gå vidare så får man såklart göra det. Men det är också helt legitimt att ifrågasätta och stå upp för sin rätt.

Jag beställde också men äsch skitsamma, man var beredd på att det inte skulle gå igenom. Företaget har rätt att neka. Man får se det från den ljusa sidan, nu har man pengar till en pissljummen falcon på en varm sommarkväll!

Permalänk
Skrivet av RobinK:

Jag beställde också men äsch skitsamma, man var beredd på att det inte skulle gå igenom. Företaget har rätt att neka. Man får se det från den ljusa sidan, nu har man pengar till en pissljummen falcon på en varm sommarkväll!

Du verkar inte riktigt förstå - om ett giltigt avtal anses ha ingåtts så har inte företaget "rätt att neka" som du skriver.

Och för tydligheten skull, ja jag la en beställning som en chansning, nej jag räknade inte med att få den men det var för att jag antog att Komplett hade en giltig anledning att avboka beställningen genom att reservera sig för att det inte är en orderbekräftelse, vilket det ju inte riktigt verkar som att de har gjort.

I mina ögon borde det vara en lätt vinst i ARN men jag har anmält fall till ARN som jag ansett varit helt uppenbart i min favör, där ARN ändå dömt till företagets fördel. Så jag upplever ARNs beslut som väldigt nyckfulla och är är inte alls säker på vad utfallet skulle vara, även om jag tycker att det juridiskt borde vara tydligt till konsumentens fördel även i det här fallet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag förstår att du inte känner dig personligt drabbad eftersom du inte la en beställning – men för oss som faktiskt gjorde det handlar det inte bara om "att chansa". Det som irriterar många är att:

* Komplett skickade en tydlig orderbekräftelse med korrekt summering av beställningen.

* Det fanns ingen information om att avtalet inte var bindande eller att ytterligare bekräftelse skulle krävas.

* Priset låg på ca 44 % rabatt, vilket är helt i linje med deras kampanjbudskap om “upp till 50 %” rabatt – alltså inget uppenbart fel.

Så nej, det är inte att “ändra ton” – det är att stå på sig som konsument när en återförsäljare backar från ett giltigt avtal utan laglig grund. Att många reagerar nu handlar inte om girighet utan om principer och förtroende för hur företag hanterar sina misstag.

Att man "chansade" utesluter inte att man fortfarande har rättigheter enligt Konsumentköplagen, särskilt när avtalet uppfyller kraven på ett giltigt köpeavtal.

Och när företaget sedan slutar svara på frågor, plockar ner produkten, och hänvisar till tekniska fel utan transparens – då är det helt rimligt att kunder reagerar.

Vill man gå vidare så får man såklart göra det. Men det är också helt legitimt att ifrågasätta och stå upp för sin rätt.

Glöm inte att de som betalade med faktura eventuellt nu fått en helt onödig kreditupplysning i sitt namn, inklusive mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du verkar inte riktigt förstå - om ett giltigt avtal anses ha ingåtts så har inte företaget "rätt att neka" som du skriver.

Och för tydligheten skull, ja jag la en beställning som en chansning, nej jag räknade inte med att få den men det var för att jag antog att Komplett hade en giltig anledning att avboka beställningen genom att reservera sig för att det inte är en orderbekräftelse, vilket det ju inte riktigt verkar som att de har gjort.

I mina ögon borde det vara en lätt vinst i ARN men jag har anmält fall till ARN som jag ansett varit helt uppenbart i min favör, där ARN ändå dömt till företagets fördel. Så jag upplever ARNs beslut som väldigt nyckfulla och är är inte alls säker på vad utfallet skulle vara, även om jag tycker att det juridiskt borde vara tydligt till konsumentens fördel även i det här fallet.

Jovisst jag förstår, men det har ju uppenbarligen blivit fel med prissättningen och då har dom rätt att neka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Glöm inte att de som betalade med faktura eventuellt nu fått en helt onödig kreditupplysning i sitt namn, inklusive mig själv.

Precis, undrar om Komplett ser till så den försvinner?

Förövrigt är det en rätt så fattig efterkonstruktion av komplett.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av RobinK:

Jovisst jag förstår, men det har ju uppenbarligen blivit fel med prissättningen och då har dom rätt att neka.

Återigen, nej inte om det juridiskt anses att det har ingåtts ett juridiskt bindande avtal... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Herregud... Ni visste att priset var orimligt och chansade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

De hade nog förlorat miljoner om de lät detta gå igenom, så man förstår ju Komplett. Kul om någon lyckas bestrida det!

De hade ju inte så många kort i lager eller? typ 50st, max 200k, kanske jag har fel

Permalänk
Moderator
Moderator

Det där är dock fel. Även om ett avtal ingåtts har företaget "rätt att neka" om exempelvis Avtalslagens 32 § (felaktigt pris där köparen ej handlat i god tro) eller 36 § (om något avtalsvillkor skulle visa sig vara oskäligt) är uppfyllda.

Konsumentverket:

Citat:

Om du fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.

Om priset är uppenbart felaktigt

Undantag är om priset uppenbart att är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället. Är det så behöver företaget inte sälja till det priset.

edit: Här finns för övrigt ett relevant avgörande i ARN som tar upp just detta:

Citat:

Konsumenten såg på en sportaffärs hemsida att man sålde ut en roddmaskin till ett det förmånliga priset 5 995 kr, dock utan att reflektera över att det kunde vara ett oskäligt lågt pris (50 procent) eftersom företaget ofta har reor och stora kampanjer. Konsumenten beställde en maskin och fick en bekräftelse på mailen, men dagen efter kom ett meddelande från kundtjänst om att köpet hävts därför att det var fel pris och konsumenten borde ha förstått det. Konsumenten begärde att få köpa varan till avtalat pris.

Frågan är om konsumenten insåg eller borde ha insett misstaget. Om det vore så var företaget inte bundet av den felaktiga viljeförklaringen och något bindande avtal kan inte anses ha träffats (s.k. förklaringsmisstag). Företaget hävdade bl.a. att det erbjudna priset var under inköpspriset och långt under marknadspriset samt att man enligt köpvillkoren hade rätt att häva köpet vid felaktiga priser. Nämnden konstaterade att man vid bedömningen huruvida en konsument kan antas ha varit i ond tro beträffande priset bl.a. ska beakta om avtalet rör en vara för vilken normalpriset är allmänt känt, vilket inte ansågs vara fallet här. Det ansågs inte heller kunna förväntas att en konsument i någon nämnvärd utsträckning ska sätta sig in i prisbilden och därför haft anledning att misstänka att priset var felaktigt. Vid kampanjerbjudanden kan stora prissänkningar f.ö. ha andra orsaker än misstag.

I detta fall ansågs priset inte avvika på ett så markant sätt från vad som var rimligt att konsumenten borde ha insett att det var lägre än vad företaget avsett. Då företaget inte presenterat något annat skäl till att avtalet inte skulle vara bindande, ansågs konsumenten ha rätt att få roddmaskinen till avtalat pris – detta oavsett att företaget i sina villkor förbehöll sig rätten att häva köpet vid felaktigt pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är dock fel. Även om ett avtal ingåtts har företaget "rätt att neka" om exempelvis Avtalslagens 32 § (felaktigt pris där köparen ej handlat i god tro) eller 36 § (om något avtalsvillkor skulle visa sig vara oskäligt) är uppfyllda.

Konsumentverket:

44% rabatt för en produkt oavsett vilken under en kampanj är inte felaktigt pris.
Felaktigt pris är nog när det är uppenbart för vem som helst att tex en iphone inte kan kosta 999kr istället för 9999kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är vi där igen...
Först, självklart kan inte Komplett sålla bland köparna och leverera utifrån om varje individ handlade i god tro eller inte. Det lär vara omöjligt att bevisa.
Och ja, jag har redan sagt att för en lekman så kanske 44% kan räknas som rimlig rabatt, dvs finns säkert en del där ute som handlade i god tro, så den delen av köplagen kanske skulle kunna gå att applicera? ("I am not a lawyer" )

Men återigen: 44% rabatt är orimligt om man är insatt - speciellt efter alla argument som kommit fram i tråden åter och åter, så jag kan inte förstår att så många fortfarande verkar protestera mot det. Måste nästan vara att de försöker lura sig själva att det var en legit deal som Komplett måste stå för?

Det finns en liten opportunist och hycklare i oss alla
När jag såg priset så slog jag till rätt omedelbums, utan att göra någon massiv analys eller själaransakan, mer än att det troligen är felregistrerat men komplett överlever om de råkar skicka ut mitt grafikkort.
Alla drar vi strecket nånstans. Jag lade beställningen och hade jag fått kortet i handen hade jag antagligen tackat och tagit emot och använt kortet. (inget scalpande)
Nu när jag inte fick kortet och med allt som kommit fram i tråden, så är det inte mer med det, mer än lite besvikelse och en gnutta ånger att jag föll för impulsen från början.

Påpekade endast att det inte har relevans, juridiskt. Jag poängterade tydligt att det som kvarstår är moraliska spörsmål (bland annat.)

Att du drar gränsen vid att utnyttja deras prisfel, men inte vill dra det längre än så, betyder inte att du står över de som vill göra det. De använder samma logik som du: "komplett överlever om de råkar skicka ut mitt grafikkort.", varken mer eller mindre. De är bara villiga att ta det ett steg längre. Jag funderar själv fortfarande på om det är värt mödan, eller om jag borde gå till kyrkan och bikta mig.

I alla fall, tänker fortsätta följa den juridiska diskussionen här, jag har iaf inte bestämt mig kring det moraliska än.

Skrivet av BostonGurkan:

Men tror att det är dags att släppa detta nu och gå vidare.

Det är väl bara att avfölja tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tman88:

44% rabatt för en produkt oavsett vilken under en kampanj är inte felaktigt pris.
Felaktigt pris är nog när det är uppenbart för vem som helst att tex en iphone inte kan kosta 999kr istället för 9999kr.

För ett kort som kom ut för 3 månader sen? Jo det är ett felaktigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är dock fel. Även om ett avtal ingåtts har företaget "rätt att neka" om exempelvis Avtalslagens § 32 (felaktigt pris där köparen ej handlat i god tro) eller 36 § (om något avtalsvillkor skulle visa sig vara oskäligt) är uppfyllda.

Konsumentverket:

Åhfan. Då blir dom ju skyldiga att genomföra affären då eftersom jag handlade i god tro? Jag menar, de stoltserar ju med banners här på sweclockers om rea upp till 50% i samband med prissänkingen av det här kortet. Så varför skulle man tro något annat än att de kommer leverera som avtalat? 44% är ju knappast oskäligt om man nu lockar folk med lovord om upp till 50%?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Wow, att ni orkar. Det var ett uppenbart fel på priset. Ni gav det en chans och det gick inte hem denna gången, äg det och gå vidare :).

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tman88:

Det är dock en separat fråga, och det är, som så ofta annars, en bedömningsfråga där vi alla har åsikter om vilka förutsättningar som gäller och hur det då skall bedömas. Om köparen inte beställt i god tro eller borde insett att priset var felaktigt så har Komplett rätt att inte fullföja beställningen, även om ett avtal annars anses vara ingått. Hur du eller jag tycker det borde vara påverkar inte det.

Det som är obestridligt är att många i tråden inte beställt i god tro, och därmed har Komplett i dessa fall rätt att neka. Tycker man sig vara oförstående till att prissättningen skulle vara felaktig kan man, som nämnts tidigare, dra ärendet till ARN. Jag tror många i forumet (åtminstone jag och några till) dreglar lite över en redogörelse därifrån, oavsett vad utfallet blir.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är dock en separat fråga, och det är, som så ofta annars, en bedömningsfråga där vi alla har åsikter om vilka förutsättningar som gäller och hur det då skall bedömas. Om köparen inte beställt i god tro eller borde insett att priset var felaktigt så har Komplett rätt att inte fullföja beställningen, även om ett avtal annars anses vara ingått. Hur du eller jag tycker det borde vara påverkar inte det.

Det som är obestridligt är att många i tråden inte beställt i god tro, och därmed har Komplett i dessa fall rätt att neka. Tycker man sig vara oförstående till att prissättningen skulle vara felaktig kan man, som nämnts tidigare, dra ärendet till ARN. Jag tror många i forumet (åtminstone jag och några till) dreglar lite över en redogörelse därifrån, oavsett vad utfallet blir.

Haha ja det är lite lustigt. Jag är nog en av få som bara förutsatte att det inte rört sig om prisfel eller liknande. Trots det fick jag min beställning annullerad. Men oavsett så har de väl antagligen läst tråden och valt att inte hävda prisfel utan skyller på andra omständigheter i försök att slippa hållas ansvariga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av twit:

Konsumentverket:
edit: Här finns för övrigt ett relevant avgörande i ARN som tar upp just detta:

Det blir som sagt svårt för företaget att hävda att 44% rabatt är uppenbart orimligt när rean är uttryckligen "upp till 50% rabatt på utvalda varor". Att man ej handlat i god tro är också svårt att påvisa.

36 § är irrelevant, att du öht tar upp den försvagar dina argument.

När används 36 § avtalslagen?

I paragrafens andra stycke skrivs att bedömningen av vad som är oskäligt ska främst tas hänsyn till partsförhållandena. Paragrafen används väldigt sällan om det inte föreligger en situation där partsförhållandena är endast lite eller inte alls ojämna. Ett exempel på väldigt ojämlika parter är en konsument å ena sidan med en väldigt underlägsen ställning i förhållande till ett stort företag på andra sidan.

Paragrafen används väldigt restriktivt, vilket innebär att den väldigt sällan används. Det finns inte heller några skriva riktlinjer för vad som innebär oskäligt.

Sen ger jag inte mycket för ARNs bedömningar som sagt, de har dömt till min nackdel i helt uppenbara fall. Deras utlåtanden är väldigt godtyckliga IMHO.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Chris_Kadaver:

Haha ja det är lite lustigt. Jag är nog en av få som bara förutsatte att det inte rört sig om prisfel eller liknande. Trots det fick jag min beställning annullerad. Men oavsett så har de väl antagligen läst tråden och valt att inte hävda prisfel utan skyller på andra omständigheter i försök att slippa hållas ansvariga.

Så dra det till ARN. Vad är väl 150:- för att i sämsta fall få driva ett ärende, avtvinga Komplett lite arbetstid och därtill skriva en intressant och påhejad tråd i vårt forum?

36 § är irrelevant.

Jag exemplifierade omständigheter där ett företag inte är bundet av ett ingånget avtal. Jag har inte argumenterat för att § 36 är applicerbar i detta fall, däremot har jag argumenterat för att § 32 är det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blir som sagt svårt för företaget att hävda att 44% rabatt är uppenbart orimligt när rean är uttryckligen "upp till 50% rabatt på utvalda varor". Att man ej handlat i god tro är också svårt att påvisa.

36 § är irrelevant, att du öht tar upp den försvagar dina argument.

När används 36 § avtalslagen?

I paragrafens andra stycke skrivs att bedömningen av vad som är oskäligt ska främst tas hänsyn till partsförhållandena. Paragrafen används väldigt sällan om det inte föreligger en situation där partsförhållandena är endast lite eller inte alls ojämna. Ett exempel på väldigt ojämlika parter är en konsument å ena sidan med en väldigt underlägsen ställning i förhållande till ett stort företag på andra sidan.

Paragrafen används väldigt restriktivt, vilket innebär att den väldigt sällan används. Det finns inte heller några skriva riktlinjer för vad som innebär oskäligt.

Sen ger jag inte mycket för ARNs bedömningar som sagt, de har dömt till min nackdel i helt uppenbara fall. Deras utlåtanden är väldigt godtyckliga IMHO.

Att ni orkar..🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Att du drar gränsen vid att utnyttja deras prisfel, men inte vill dra det längre än så, betyder inte att du står över de som vill göra det. De använder samma logik som du: "komplett överlever om de råkar skicka ut mitt grafikkort.", varken mer eller mindre. De är bara villiga att ta det ett steg längre.

Ett steg nedåt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av twit:

Så dra det till ARN. Vad är väl 150:- för att i sämsta fall få driva ett ärende, avtvinga Komplett lite arbetstid och därtill skriva en intressant och påhejad tråd i vårt forum?

Jag exemplifierade omständigheter där ett företag inte är bundet av ett ingånget avtal.

Okej, jag diskuterade såklart det aktuella fallet. Det går såklart att komma på jättemånga exempel på när ingångna avtal inte är giltiga om man vill, men då tycker jag diskussionen spårat lite off topic, håller du inte med?

Om vi håller oss till det aktuella fallet, menar du att Komplett har reserverat sig tillfredsställande mot att det handlar om en orderbekräftelse som de har skickat ut? Är vi överens om att de isf har ingått ett avtal som de måste hålla om de inte kan påvisa att en konsument inte har handlat I god tro eller att priset är helt oskäligt?

Jag säger inget alls om huruvida Komplett "borde" skicka ut korten eller inte, jag är mer intresserad av om de har ingått ett juridiskt bindande avtal eller inte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av twit:

Tycker man sig vara oförstående till att prissättningen skulle vara felaktig kan man, som nämnts tidigare, dra ärendet till ARN. Jag tror många i forumet (åtminstone jag och några till) dreglar lite över en redogörelse därifrån, oavsett vad utfallet blir.

Haha jag dregler definitivt över det, hoppas någon antingen går vidare till ARN eller en tingsrätt. Men Komplett är nog inte så sugen på det av olika skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett steg nedåt?

Möjligtvis!
Kan nog göras ett argument för att framhärdandet i något moraliskt tveksamt/felaktigt är värre än att sluta efter ett första misslyckat försök. När jag tänker efter.
Får meditera lite mer på saken!

Permalänk
Medlem

Klistar in detta relevanta exempel från ARN för de som är intresserade: https://www.arn.se/vanligafall/?q=&page=1&cat=130

"Konsumenten såg på en sportaffärs hemsida att man sålde ut en roddmaskin till ett det förmånliga priset 5995 kr, dock utan att reflektera över att det kunde vara ett oskäligt lågt pris (50 procent) eftersom företaget ofta har reor och stora kampanjer. Konsumenten beställde en maskin och fick en bekräftelse på mailen, men dagen efter kom ett meddelande från kundtjänst om att köpet hävts därför att det var fel pris och konsumenten borde ha förstått det. Konsumenten begärde att få köpa varan till avtalat pris.

Frågan är om konsumenten insåg eller borde ha insett misstaget. Om det vore så var företaget inte bundet av den felaktiga viljeförklaringen och något bindande avtal kan inte anses ha träffats (s.k. förklaringsmisstag). Företaget hävdade bl.a. att det erbjudna priset var under inköpspriset och långt under marknadspriset samt att man enligt köpvillkoren hade rätt att häva köpet vid felaktiga priser. Nämnden konstaterade att man vid bedömningen huruvida en konsument kan antas ha varit i ond tro beträffande priset bl.a. ska beakta om avtalet rör en vara för vilken normalpriset är allmänt känt, vilket inte ansågs vara fallet här. Det ansågs inte heller kunna förväntas att en konsument i någon nämnvärd utsträckning ska sätta sig in i prisbilden och därför haft anledning att misstänka att priset var felaktigt. Vid kampanjerbjudanden kan stora prissänkningar f.ö. ha andra orsaker än misstag.
I detta fall ansågs priset inte avvika på ett så markant sätt från vad som var rimligt att konsumenten borde ha insett att det var lägre än vad företaget avsett. Då företaget inte presenterat något annat skäl till att avtalet inte skulle vara bindande, ansågs konsumenten ha rätt att få roddmaskinen till avtalat pris – detta oavsett att företaget i sina villkor förbehöll sig rätten att häva köpet vid felaktigt pris.

OBS! En grundförutsättning är att ett bindande avtal verkligen har ingåtts mellan parterna. Om konsumenten har fått en beställningsbekräftelse och det av köpevillkoren eller på annat sätt tydligt framgår att en denna inte utgör en accept utan kommer att följas av en orderbekräftelse, har inget bindande avtal ingåtts genom beställningsbekräftelsen – detta gäller även om köpesumman redan då har dragits från konsumentens konto.

2019-19947; 2016-09392 (ref.)

Köp på internet eller via telefon"

Det är även ytterst relevant att Komplett även har flertal kampanjer "vårsläpp", "månadens gamingdeals" etc. och t.ex processor (Intel Core Ultra 7 265KF) med samma 44% rabatt.

Folk ska dock inte glömma att ARN's beslut inte är juridiskt bindande.

En annan finns här https://lagen.nu/avg/arn/2016-09392

Där argumenteras att köpare ej fått orderbekräftelse, utan endast beställningsbekräftelse. Hur var det för er som köpte 9070 xt, fick ni orderbekräftelse också?

Permalänk
Moderator
Moderator

Om vi håller oss till det aktuella fallet, menar du att Komplett har reserverat sig tillfredsställande mot att det handlar om en orderbekräftelse som de har skickat ut? Är vi överens om att de isf har ingått ett avtal som de måste hålla om de inte kan påvisa att en konsument inte har handlat I god tro eller att priset är helt oskäligt?

Jag säger inget alls om huruvida Komplett "borde" skicka ut korten eller inte, jag är mer intresserad av om de har ingått ett juridiskt bindande avtal eller inte.

Jag har varken läst det material de skickar ut eller vad de skriver på sin hemsida, så det vore hemskt korkat att ge mig på en bedömning i just frågan huruvida de gjort en godtagbar friskrivning eller inte.

Med det som bakgrund antar jag ändå att Komplett vid det här laget borde ha såpass erfarenhet och borde varit i liknande situationer flera gånger tidigare att de nu är tillräckligt tydliga i sin kommunikation, men om de trots goda förutsättningar (i form av att vara en etablerad aktör som pysslat med det här länge) missar på den fronten skall de självklart också hållas ansvariga för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Möjligtvis!
Kan nog göras ett argument för att framhärdandet i något moraliskt tveksamt/felaktigt är värre än att sluta efter ett första misslyckat försök. När jag tänker efter.
Får meditera lite mer på saken!

Går säkert att vända på det och framhärda att det är karaktärslöst att inte fortsätta på den redan beslutade inslagna vägen också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Går säkert att vända på det och framhärda att det är karaktärslöst att inte fortsätta på den redan beslutade inslagna vägen också

Haha! Njaa, men jag uppskattar välviljan