Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag använder Borås Elhandelsbolag. De var billiga och bjöd på månadsavgiften första året. Sen i lagom tid tills mitt avtal skulle gå ut hörde de av sig och frågade om jag ville binda om och få månadsavgiften slopad 1 år till. Väldigt smidigt att förlänga. Kan rekommendera dem.

Lutar åt dem faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att avtalet säger så?
<Uppladdad bildlänk>

Det kan jag inte argumentera emot förstås. Det låter lite märkligt att få det 3 år i rad bara. Det står ingenting på fakturan heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det kan jag inte argumentera emot förstås. Det låter lite märkligt att få det 3 år i rad bara. Det står ingenting på fakturan heller?

Står bara följande

Tagen från senaste fakturan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

[...]
min erfarenhet är att kilowattpriset är typ en piss i havet på fakturan typ 90% av den är avgifter av olika slag som tillkommer oavsett leverantör, nätavgift, överföringsavgift, osv.
[...]

Elpriset är i närmaste obetydligt för mig också.

~ 80 % av elfakturan är skatt och övriga avgifter.

Min region har även implementerat prismodellen som alla får senast år 2027. Initialt innebär det ytterligare kostnader under vissa månader av året. Många äldre känner igen denna prismodell från exempelvis att koppla upp sig på Internet före klockan 18 på 1990-talet, där ett argument ofta var att man behövde prisa ut segment av befolkningen för att systemet inte skulle kollapsa. Nu har det blivit så med elektricitet.

Under månaderna med högeffektskatt är elfakturan ~90 % skatt och övriga avgifter.

Det är absurt hur det har blivit.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Schysst/Smart bolag som ger dig rabatten för att förlänga. Det klassiska är att de ger 12 månader rabatt och sen försvinner rabatten och de satsar på att man är för lat för att byta.

Sätter personligen en reminder och byter bolag var 12:e månad just för att få maximal rabatt/bäst pris. Gör lite skillnad när man förbrukar 18.000kwh/år. Hade jag bott i en lägenhet hade jag antagligen inte brytt mig lika mycket.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilket elbolag du väljer den stora kostaden och boven är elnätet och den kan du inte byta eller påverka. Jäkla kommunistland

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står bara följande
<Uppladdad bildlänk>

Du har ju påslag... De heter volym påslag och inköpskostnaden.

Skrivet av Mindfighter:

Schysst/Smart bolag som ger dig rabatten för att förlänga. Det klassiska är att de ger 12 månader rabatt och sen försvinner rabatten och de satsar på att man är för lat för att byta.

Sätter personligen en reminder och byter bolag var 12:e månad just för att få maximal rabatt/bäst pris. Gör lite skillnad när man förbrukar 18.000kwh/år. Hade jag bott i en lägenhet hade jag antagligen inte brytt mig lika mycket.

Han har ju inte rabatt dock,de har enbart döpt om det
Inköpskostnaden, volym påslag

Här är min faktura från januari
Hade cashback på 1000kr därav inte full månadsrabatt 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju påslag... De heter volym påslag och inköpskostnaden.

Här är min faktura från januari
Hade cashback på 1000kr därav inte full månadsrabatt 🙂<Uppladdad bildlänk>

Jag har fortfarande rabatt på fast påslag. Skulle kostat mer om jag inte haft rabatt på fast påslag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Påslag har alla, frågan är hur mycket. Han har rabatt på månadsavgiften, men inte hela. Byter man var 12:e månad brukar man kunna slippa undan den helt, alltid någon som kör kampanj där man får månadsavgiften i rabatt i 12 månader. Jag sätter påminnelse 11 månader framåt och byter efter 12 månader till den för tillfället billigaste på elskling som är med i schysst elhandel och inte figurerar på klagomålslista. Nemas Problemas så här långt

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Spelar ingen roll vilket elbolag du väljer den stora kostaden och boven är elnätet och den kan du inte byta eller påverka. Jäkla kommunistland

Har inget med kommunism att göra, snarare kapitalism

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Påslag har alla, frågan är hur mycket. Han har rabatt på månadsavgiften, men inte hela. Byter man var 12:e månad brukar man kunna slippa undan den helt, alltid någon som kör kampanj där man får månadsavgiften i rabatt i 12 månader. Jag sätter påminnelse 11 månader framåt och byter efter 12 månader till den för tillfället billigaste på elskling som är med i schysst elhandel och inte figurerar på klagomålslista. Nemas Problemas så här långt

Jag rekommenderar att titta på Refunder ibland

Bytte till Fortum 1a december 500kr presentkort Coop och 50 000 poäng (extra 500kr presentkort) om jag hade kvar det i 3 månader, 20 av 55kr rabatt på månads priset.
I mars bytte jag till telinet, 1000kr cashback hade abonnemanget en månad 😁 så har jag gjort i flera år...

Men nu har vi imd istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Betalar runt 350 kr i månaden för lägenhet i Eskilstuna för elnät EEM och elhandel Vattenfall. Vid ca 110 kWh ska sägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag har rabatt på hela månadsavgiften. samt på det fasta påslaget. Så inte allt, men större del

Visa signatur

Permalänk

Jag har haft Göteborg Energi i lite drygt ett år och har inte haft några bekymmer, med undantag för ett planerat avbrott på två timmar (som de förvisso skickade sms om några dagar innan). Går säkert att hitta aningen billigare men inget jag orkat sätta mig med.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har rabatt på hela månadsavgiften. samt på det fasta påslaget. Så inte allt, men större del

Kikade på fakturan du la upp, ser ut som du betalar 40kr i månadsavgift

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kikade på fakturan du la upp, ser ut som du betalar 40kr i månadsavgift
<Uppladdad bildlänk>

Det är fel person du pratar mot. Min faktura ser ut så här

Och som du kan se på den, så står det "Fast månadsavgift 39.00kr/mån" och sen "Rabatt fast månadsavgift -39.00kr/mån"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är fel person du pratar mot. Min faktura ser ut så här

Fort men fel.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ta billigaste på elskling eller liknande tjänst och sätt en kalenderpåminnelse att byta när kampanjpriset upphör (oftast 12 mån) och gör om det igen. Inte särskilt ansträngande men tråkigt att det ska behövas. Inga enorma summor då de stora posterna ändå är fasta avgifter och skatt man inte kommer undan. Detta kan appliceras på bolån, försäkringar, bredband mm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Detta var riktigt smart faktiskt.
Finns det någon "preskriptionstid" eller kommer de ihåg när du 2 år senare kommer tillbaka och kör med "hej, jag skulle vilja nyttja eran nykund-kampanj"? Har för mig att de bara kör detta på nya kunder, kan dock ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Finns det någon "preskriptionstid" eller kommer de ihåg när du 2 år senare kommer tillbaka och kör med "hej, jag skulle vilja nyttja eran nykund-kampanj"? Har för mig att de bara kör detta på nya kunder, kan dock ha fel.

Man får kolla villkoren, men brukar räcka att inte vara kund när man vill bli kund igen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Hmm. Har du någon koll på antalet kwh du spenderar årligen?
Brukar stå på fakturan.

år 2024 : 2228 kWh

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Varför skriver folk att de har fakturaavgift? Jag har då aldrig haft någon fakturaavgift, man byter väl till e-faktura omgående oavsett abbonemang man tecknar?

Jag går in varje år och väljer det billigaste på elskling. Aldrig varit något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför skriver folk att de har fakturaavgift? Jag har då aldrig haft någon fakturaavgift, man byter väl till e-faktura omgående oavsett abbonemang man tecknar?

Jag går in varje år och väljer det billigaste på elskling. Aldrig varit något problem.

Hos dom flesta så åker man på minst en fakturaavgift då det krävs innan man kan byta till e-faktura av någon anledning.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Stockholmselbolag är riktiga bedragare.

Försökte lura på min släkting att byta för att det skulle bli ”billigare” (i praktiken 200% dyrare). Säljaren satt i en timme för att få släktingen att skriva ja via sms, tack o lov Doro + noll teknisk kompetens gjorde att släktingen inte kunde acceptera och säljaren gav upp i frustration.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Jag har e-faktura men alla de bolag jag har testat har ändå haft faktura-avgift... sen kör "alla" (som jag sett under åren) med rabatt på hela faktura-avgiften första 12 månaderna, därav att man byter årligen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hos dom flesta så åker man på minst en fakturaavgift då det krävs innan man kan byta till e-faktura av någon anledning.

Den första brukar skickas till mejl eller Kivra av vad jag sett.

Däremot bytte jag till Telenor bredband för ett tag sen och de hade 49kr fakturaavgift fast att första fakturan gick till Kivra.

Då blev jag lite förbannad så ringde och fick den makulerad. Men riktigt dåligt då Kivra är en gratis tjänst för företagen så ren och skär ocker från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Det är ingen vacker läsning.

https://se.trustpilot.com/review/www.svekraft.se
https://se.trustpilot.com/review/cheapenergy.se
https://se.trustpilot.com/review/motalaenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/goteborgenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/varbergenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/www.stockholmselbolag.se

Det är ingen som kommer över betyget "dålig". Hur kan det ha blivit så här? Har elbolagen blivit som hyresvärdar och gör lite som de vill iom att folk är i beroendeställning?

Grejen är att elbolag inte riktigt "syns" förrän det är nå skit (oftast gäller det väl höga priser eller driftavbrott), och då känner kunder behovet att recensera. Så det är nog svårt att hitta elbolag med fin-fina betyg.

Vill du hålla nere priset kan du väl kika på att göra så som andra har nämnt att jaga kampanjavtal. Då får du också möjlighet att "provköra" några olika leverantörer under en längre tid. Men sen tror jag inte det skiljer särskilt mycket när det kommer till tillgänglighet/pålitlighet.

Permalänk
Medlem

Då blev jag lite förbannad så ringde och fick den makulerad. Men riktigt dåligt då Kivra är en gratis tjänst för företagen så ren och skär ocker från deras sida.

Företag har rätt att ta ut faktura-avgift oavsett hur fakturan skickas. Sen att de flesta brukar "bjussa" på det när man har e-faktura för att det faktiskt är bra även för dom är en annan sak.

Framförallt elbolag älskar faktura-avgifter även om man har e-faktura i min erfarenhet...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Okej, kanske ingen butiksfråga, men ändå hör till konsumentkategorin. El och gamers... ja, jag behöver inte förklara mer än så. Mod får gärna kapa tråden om vdb anser att den är felaktigt placerad eller upplagd.

Tänkte skaffa nytt elavtal, ska byta från min nuvarande till en ny leverantör p.g.a. oseriös inställning till sina kunder och smyghöjningar som inte utannonseras innan den automatiska förlängningen kickar igång.

Har kollat lite på Elskling.se men de avstår från att rekommendera bolag då det strider mot deras opartiska policy. Samtidigt har jag tittat på Trustpilot och här är några av ratings från kunderna till bolagen som dyker upp som billigast och levererar till min region.

Det är ingen vacker läsning.

https://se.trustpilot.com/review/www.svekraft.se
https://se.trustpilot.com/review/cheapenergy.se
https://se.trustpilot.com/review/motalaenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/goteborgenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/varbergenergi.se
https://se.trustpilot.com/review/www.stockholmselbolag.se

Det är ingen som kommer över betyget "dålig". Hur kan det ha blivit så här? Har elbolagen blivit som hyresvärdar och gör lite som de vill iom att folk är i beroendeställning?

Till frågan: Kan ni rekommendera ett pålitligt bolag som är billigt och schysst mot konsumenterna?

När gick du senast in och skrev en positiv recension själv? "5/5, fungerar alltid"

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag skiter i vilket elbolag jag har. Telinet, Cheap Energi, Stockholms Elbolag, Vattenfall, Skellefteå Kraft... osv och osv. Är samma skit alltsammans. Man betalar via e-faktura och ser glad ut. Jag byter varje år via Elskling till ett nytt bolag med kampanjpris. Aldrig haft några problem med något bolag de senaste 15 åren. Eller ja, Telinet hade något slags "Elpris med tak" som skulle skydda mot pristoppar. Men beräkningen var sådan att det var helt omöjligt att nå deras pristak, detta var den där första vintern då priserna var helt katastrof.

Min förbrukning är en bit över 20 000 kwh per år, så för mig blir det en ganska stor skillnad om jag kan få ner priset per kwh en del.