Vill du ha en tyst burk, sikta på ett chassi med bra luftflöde så att fläktarna kan gå på låg rpm - detta har störst betydelse. Sedan får du ställa in fläktkurvor manuellt (om inte nu inet gör det?) på GPU, CPU-kylare och chassifläktar. De som jag rekommenderade tidigare är alla bra för ändamålet av ett tyst chassi.
Som tidigare användare nämnt så KAN du skaffa ett billigare chassi också om du vill spara pengar där. Ytterligare alternativ är:
- "vanliga" Antec Flux för 1499 kr och "vanliga" Fractal Design North för 1790 kr. Oklart hur de presterar ljudmässigt, men skulle anta att de för liiiite mer ljud än de större varianterna pga mer begränsat luftflöde. Bör inte vara galet mycket sämre dock.
- Fractal Design Meshify 3 Solid (1799 kr) som verkar ha ungefär lika prestanda som Flux Pro och North XL. Däremot kan GPU kompabilitet i framtiden bli ett problem då du kan ha maxlängd 349mm på din GPU och det finns en del kort i dag som redan inte passar. Det kortet du har valt idag passar dock, så det beror väl på hur framtidssäker du vill att chassit ska vara.
- Lian Li LANCOOL 216 RGB Vit
- Lian Li LANCOOL 207
- Lian Li LANCOOL 217 (hittar ingen tydlig information om dess prestanda, men den är rätt stilren och bör ha bra luftflöde och ljudnivå sett till designen)
Alla dessa är bra "tysta" alternativ. Sen är det ju upp till dig vad du tycker är snyggt osv också
Handlar ju såklart om vad man värderar i ett chassi och vill betala. Jag valde Flux Pro för jag tyckte den var snygg, luftflödet är i princp det bästa på marknaden (så den är tyst), genomgående grym kvalitet och maximal kompabilitet att slänga in tyngre hårdvara och diskar osv i framtiden. Mörkt tonat glas så man ser inte så mycket in i den. Superenkel kabeldragning pga storlek och design. Enda negativa med chassit är att det är stort och tungt, men ska den inte flyttas omkring så mycket så spelar det ingen roll.