Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ööh va? Kollar man på l10 ultra s2 och mova e30 ultra så ser borstarna identiska ut?

Jag menar om du har möjlighet så välj en modell med duo borste om ni har mycket hår, oavsett om dessa modeller har det eller inte

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag menar om du har möjlighet så välj en modell med duo borste om ni har mycket hår, oavsett om dessa modeller har det eller inte

Kan passa på att tipsa om att det finns borstar som skär sönder håren. Skaffade en sådan borste i början av året, och efter det sitter det typ inget hår i borsten när jag rengör dammsugaren. Tidigare har det alltid suttit massor med hår runt just borsten.

Jag har aldrig haft en dammsugare med "duoborste", men har aldrig haft problem med att dammsugaren inte plockar upp håret. Har både tre långhåriga människor samt långhåriga katter hemma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan passa på att tipsa om att det finns borstar som skär sönder håren. Skaffade en sådan borste i början av året, och efter det sitter det typ inget hår i borsten när jag rengör dammsugaren. Tidigare har det alltid suttit massor med hår runt just borsten.

Jag har aldrig haft en dammsugare med "duoborste", men har aldrig haft problem med att dammsugaren inte plockar upp håret. Har både tre långhåriga människor samt långhåriga katter hemma.

Problemet enligt säljaren var att håret fastnar och bränner motorn. Märkte detta på min Dyson men nu har jag en robot sedan en vecka och inget hår sitter iaf fast

stavfel
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet enligt säljaren var att håret fastnar och bränner motorn. Märket detta på min Dyson men nu har jag en robot sedan en vecka och inget hår sitter iaf fast

Japp. Exakt detta har hänt mig. Håret letade sig in i lagret och friktionen gjorde att plastdetaljer "svetsade" ihop sig. Jag tänker att mängden hår i borsten står i relation till risken för att detta ska hända igen. Har som sagt ingen erfarenhet av duoborste, men märker stor skillnad med min borste som skär sönder håren.

Typ en sådan här borste är det jag pratar om.
https://www.inkclub.com/se/sv/St%C3%A4dmaterial/Dammsugarp%C3...

Bara tips om ytterligare alternativ för att lösa sina problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Q5 Pro - bra och billig utan tömningsstation

Hade lite svårt att slå till och köpa en robotdammsugare pga. gamla dåliga erfarenheter med Roomba. Ville först ha en modell som kunde undvika även låga hinder som sladdar, men när även de dyraste med AI och kameror inte klarade det enligt tester så föll valet på en enkel billig Roborock Q5 Pro utan ful tömningsstation. Bättre att gömma roboten under ett skåp! De säljs idag för 2290kr. Navigeringen med lidar som själv skapar en karta i appen är helt underbart bra! Den har bra batteritid, städar ok, ganska låg ljudnivå (ställbar), dålig moppning, mycket bra app. Jag tänker att även om det pajar om några år så är det inte hela världen när den kostade så lite. Att lägga 15 000kr + som de dyraste kostar känns helt vansinnigt i det avseendet.

Permalänk

Dreame L40 Ultra för 7340:-

Sorry råkade skriva 4340 ist 7340.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

7340 står det nu, vilket också det är väldigt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Det verkar vara en ny något annorlunda variant med tillägget "AE". Jämförelse finns här https://www.notebookcheck.net/Dreame-releases-cheaper-robot-v...

Permalänk
Medlem

Om någon har funderat på Dreame X50 så har Power har rea på dem för 11 890 SEK fram till 23:59 ikväll (2/6).
Ange rabattkoden SOMMAR i kassan.

Svart: https://www.power.se/hushaall-och-gaard/rengoring-och-dammsug...
Vit: https://www.power.se/hushaall-och-gaard/rengoring-och-dammsug...

Aldrig sett något så billigt pris för X50. Sen är det upp till var och en att avgöra om de är värda priset eller inte, då man kommer långt med betydligt billigare modeller

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Har kollat på 3 olika modeller
Mova Z50 Ultra
Mova V50 Ultra
Eufy E25

Alla helt splitternya, knappt på marknaden i Tyskland och England. Men går att beställa från Tyskland för bra priser (idealo.de).
Priserna i Sverige är ju helt absurda

Har kollat varje dag i 2 veckor efter tillfälle att kunna köpa och igår gick det att beställa en Eufy E25 från Tyskland tillsammans med deras pre-launch erbjudande (-150 eur)

Så fick denna + extra tillbehörskit (69 eur) för totalt 8250kr
https://www.ankernordics.com/robot-vacuum-e25?ref=home

Mova modellerna skulle bli betydligt dyrare (upp till 15 000kr) och det finns för/nackdelar med alla.

V50 har infällbart Lidar torn men använder moppar av polermodell.. Eufy E25 ska ha en om inte den bästa moppen på marknaden så det är jag riktigt sugen på! Enda nackdel den moppar inte längst in vid väggen.. Och de har redan nästa modell redo i Kina där moppen kan åka ut mot väggen.

Känns som Kina ligger 1 år före resten av världen. Vi får Dreame X50 när X60 redan finns i Kina

Permalänk

Erfarenhet av Roborock Qrevo MaxV. Dela gärna med er 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har kollat på 3 olika modeller
Mova Z50 Ultra
Mova V50 Ultra
Eufy E25

Alla helt splitternya, knappt på marknaden i Tyskland och England. Men går att beställa från Tyskland för bra priser (idealo.de).
Priserna i Sverige är ju helt absurda

Har kollat varje dag i 2 veckor efter tillfälle att kunna köpa och igår gick det att beställa en Eufy E25 från Tyskland tillsammans med deras pre-launch erbjudande (-150 eur)

Så fick denna + extra tillbehörskit (69 eur) för totalt 8250kr
https://www.ankernordics.com/robot-vacuum-e25?ref=home

Mova modellerna skulle bli betydligt dyrare (upp till 15 000kr) och det finns för/nackdelar med alla.

V50 har infällbart Lidar torn men använder moppar av polermodell.. Eufy E25 ska ha en om inte den bästa moppen på marknaden så det är jag riktigt sugen på! Enda nackdel den moppar inte längst in vid väggen.. Och de har redan nästa modell redo i Kina där moppen kan åka ut mot väggen.

Känns som Kina ligger 1 år före resten av världen. Vi får Dreame X50 när X60 redan finns i Kina

Narwal Flow då? Den kommer väl ganska så snart. Den har en "roller mop", verkar riktigt bra, vet inte hur bra i jämförelse med Eufy dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Narwal Flow då? Den kommer väl ganska så snart. Den har en "roller mop", verkar riktigt bra, vet inte hur bra i jämförelse med Eufy dock.

Finns inga riktiga tester (hittar inget annat än rykten från januari CES), går ej att köpa...
Den kanske blir toppen, den ska väl ha liknande moppsystem. Utifrån priserna på deras övrgia modeller så kanske den också blir dubbelt så dyr som Eufy E25 (8250kr från Tyskland just nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Finns inga riktiga tester (hittar inget annat än rykten från januari CES), går ej att köpa...
Den kanske blir toppen, den ska väl ha liknande moppsystem. Utifrån priserna på deras övrgia modeller så kanske den också blir dubbelt så dyr som Eufy E25 (8250kr från Tyskland just nu)

Ok! Bra pris på Eufy, men Lidar-tornet på Eufy kan ej dras ned? Verkar inte vara den smidigaste, undra om den kmr under typ tv-möbel, säng, osv.... Sånt är viktigt imo också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Ok! Bra pris på Eufy, men Lidar-tornet på Eufy kan ej dras ned? Verkar inte vara den smidigaste, undra om den kmr under typ tv-möbel, säng, osv.... Sånt är viktigt imo också.

Hmm, ne precis, inget sänkbart torn eller utfällbar mopp (bara borsten)

Så två nackdelar som jag ser det. Men fördelar + pris överväger det negativa.

Nedfällbart torn är ju splitternytt och fortfarande något som bara finns på +12 tkr modeller om jag inte har helt fel?
Och skillnaden är ju inte enorm, tumregeln är väl fortfarande 11-12 cm höjd, men med sänkbart torn är det 9-9.5 cm höjd den klarar. Så allt över 12 cm är ju inga problem, precis som på 99% av alla andra robotdammsugare där ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hmm, ne precis, inget sänkbart torn eller utfällbar mopp (bara borsten)

Så två nackdelar som jag ser det. Men fördelar + pris överväger det negativa.

Nedfällbart torn är ju splitternytt och fortfarande något som bara finns på +12 tkr modeller om jag inte har helt fel?
Och skillnaden är ju inte enorm, tumregeln är väl fortfarande 11-12 cm höjd, men med sänkbart torn är det 9-9.5 cm höjd den klarar. Så allt över 12 cm är ju inga problem, precis som på 99% av alla andra robotdammsugare där ute

Just utstickande mopp är guld värt,min 5AE Qrevo har det och löser alla hörn. Önskar dock att båda sidor hade den där borsten som drar in från sidan

Visa signatur

Permalänk

Fortfarande nöjd med ditt köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Fortfarande nöjd med ditt köp?

de tokrear ut den gamla modellen nu när E25 är på ingång, 12 000kr blev det svenska riktpriset.
https://www.proshop.se/Robotdammsugare/Eufy-Robotdammsugare-O...

Ikväll kommer min, fast för det nätta priset av 8250 😁

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet en enkel dammsugare som klarar mörka golv, grå-nästan-svart är golvet. Har idag en gammal IRobot I3 som ingick i lägenhetsköpet och för det mesta (men inte alltid) triggar drop-off sensorerna.

Har provat diverse fullösningar med att blocka sensorerna men det fungerar också halvdant och tar längre tid att hålla på med än att dammsuga golvet typ, så det är ingen lösning för den modellen iallafall.

Vill gärna ha bara en enkel modell då det är en liten övernattningslägenhet som inte används jätttemycket.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Inget slår denna!

Ecovacs Deebot X9 Pro Omni

https://vacuumwars.com/vacuum-wars-best-robot-vacuums/

Samt giggen har enormt bra pris på den nu!

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Permalänk
Medlem

Har ännu inte hoppat på tåget med robotdammsugare. Mitt främsta krav är att den inte får vara beroende av någon extern molntjänst och absolut inte någon kinesisk sådan. Hört om Valetudo men det ser mest ut att vara ett fåtal modeller med några år på nacken som stöds? Finns det ingen tillverkare som premierar öppenhet?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Har ännu inte hoppat på tåget med robotdammsugare. Mitt främsta krav är att den inte får vara beroende av någon extern molntjänst och absolut inte någon kinesisk sådan. Hört om Valetudo men det ser mest ut att vara ett fåtal modeller med några år på nacken som stöds? Finns det ingen tillverkare som premierar öppenhet?

Här är modellerna som stöder valetudo
https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har någon uppfunnit en robotdammsugare som inte blir helt igentvinnad av katthår från långhåriga katter än? Min S5 Max har kämpat på i 4 år nu men får slita loss katthår i borsten efter varje dammsugning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Har någon uppfunnit en robotdammsugare som inte blir helt igentvinnad av katthår från långhåriga katter än? Min S5 Max har kämpat på i 4 år nu men får slita loss katthår i borsten efter varje dammsugning.

Jag har en ROBOROCK S8 MaxV Ultra och 4 st ragdolls, en långhårig schäfer och en långhårig fru. Den fungerar över förväntan, kör den varje dag och gör rent borstarna med 2-3 veckors mellanrum.

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

De med duo roller skall hantera hår riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Det finns många nu som är extremt bra på att hantera alla sorters hår.

Mitt stående tips är att hålla koll på tester hos YouTube-kanalen Vacuum Wars.

De har även en webbsida där du kan se t.ex. just deras topprekommendationer för husdjur, men det är väl kanske de mer påkostade som syns mest där då de är "bäst på allt".
https://vacuumwars.com/best-robot-vacuum-for-pet-hair/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_orka:

Jag har en ROBOROCK S8 MaxV Ultra och 4 st ragdolls, en långhårig schäfer och en långhårig fru. Den fungerar över förväntan, kör den varje dag och gör rent borstarna med 2-3 veckors mellanrum.

Ah S8an har jag kollat på 👍

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej,
Det är en djungel med robotdammsugare och jag vet inte vad som är viktigt att titta på vid jämförelse. Varför är en robot för 15 tusen bättre än en för 4000 tusen? Vill gärna ha självtömning men inte lägga mer än 5000 egentligen. Tittade på Dreame d10 plus som kostar 4500 med tömning men osäker om den är bra. Jula har nu också en för 2500 men det känns väldigt billigt.
Vi har hus utan höga trösklar och en matta i vardagsrummet med två våningar. Finns det några experter här?

Min erfarenhet säger stt du får vad du betalar för med robotdammsugare. Allt under 5 är bajs, allt över 10 är överpris. Vi har en Dreame L20 ultra med självtömning och är supernöjda. Den kör på typ skosnören, men annars fixar den allt i barnklädesväg. Skurar golvet fint och tömmer behållaren bra.

Med det sagt tvivlar jag på att den är särskilt olika tex Q-Revo och alla andra i typ samma prisklass. Så mitt tips är att hålla dig mellan 5-10k så kommer du mest troligt inte att bli besviken.

Ps. Var noga med att roboten kan "se" med kamera, enbart lidar är skräp och den kommer köra på och fastna på det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag ersatte vår gamla Elektrolux med en Dreame X40 Ultra. Hade läst många positiva recensioner om den och Elektroluxen började bli lite sliten efter alla år.

Det sämsta med Dreamen är att det är riktigt jobbigt att hitta slitage-delar till den. Sidoborsten, rullen under, filter m.m. behöver oftast beställas med extremt lång leveranstid. Varför har inte återförsäljarna servicedelar till dessa? Jag provade pirat-delar men dom är riktigt dåliga. Inte ens pirat-damsugarpåsarna fungerade speciellt bra. Har försökt påtala detta för både Dreame och återförsäljare men dom är inte intresserade.

Den är också inte speciellt intelligent vid trösklar eller låga hinder. Här bara våldar den sig runt dessa utan finess. Min nästan 10 år äldre elektrolux var tillräckligt intelligent för att städa längs med trösklar och inte med ena hjulet ovanpå som Dreamen, trotts mängden sensorer som finns i den.

Men visst, den städar bra, har bra batteritid och den dammsuger tyst på lägre sug-nivå. För priset jag betalade så förväntade jag mig dock lite bättre intelligens i den och bättre support med service-delar som behöver bytas då och då.

Jag antar att alla höga betyg var från personer som inte långtidstestat, utan bara kört ett par dagar eller nån vecka för att sedan skriva en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Jag är också ganska anti-moln, när det inte är viktigt eller tillför så mycket.

vi har en Roborock Q5, som funkar bra utan att vara ansluten till nätverk.