Radeon RX 9060 XT: Prisvärt kort för budgetbyggaren

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rosenvik:

Så bliddere helt enkelt eftersom att båda korten har 16 GB grafikminne. Det kändes mer relevant, helt enkelt. Dock är ray tracing, på det stora hela, irrelevant för RX 9060 XT.

Att det är irrelevant när man kör "native"-läge är jag helt med på, samma lär gälla motsvarande på Nvidia sidan.

Men givet allt hallå om 8 GB vs 16 GB är det ändå omöjligt att blunda för att framtida spel kommer i allt större utsträckning kräva ray-tracing. Inte nödvändigtvis för att ge AAA-nivå på grafiken, utan helt enkelt för att det är ett billigare sätt att uppnå motsvarande ljussättningsnivå.

Den högst relevanta frågan för potentiella köpare är då huruvida ray-tracing fungerar när man applicerar uppskalningsteknik, för man kan utgå ifrån att sådant kommer förutsättas allt mer framåt. Så prestanda, kvalité samt tillgänglighet på uppskalning är en högst kritiskt komponent framåt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Zemlan:

Ser ju riktigt fint ut den nya grafiken! Stort uppsving!

Det gav mig lite nostalgiska minnen från skoltiden när en lärare, för att jävlas lite, skrev vilka sidor de med gröna matteboken skulle göra med röd penna och de med röd bok med grön på tavlan.

Var ju en och annan som föll för det och blev väldigt förvirrande och det tyckte han var kul, haha. Jag också för den delen för jag läste vad det stod, gick inte på färgen, hehe 😁

Min poäng när man läser mellan raderna är alltså att jag gillar färgkodade staplar, men för att vara mer pedagogiskt så ska nog röd vara AMD, grön Nvidia och blå Intel. I övrigt är det ju riktigt snyggt vid en snabb anblick.

Tror fler påpekade det men jag ville delge min nostalgiska anekdot. Så jag skriver kommentaren ändå 😜

Hehe, ja - jag förstår tänkte:) Jag har kört vår ordinarie diagramfärg i ordinarie ordning - men kanske när man gör en jämförelse mellan 2-3 produkter så kan man specifikt färgkoda dessa. Skall fnula på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Eller är det det? En del nya spel kräver raytracing för att överhuvudtaget starta, och det kommer ju inte bli färre av dom. Och dessa kort verkar ha tillräckligt med kapacitet för att överleva den trenden, medan dom äldre AMD korten kanske får det värre.

Lite svårt att sia om, men trenden är där.

Dessa spel brukar dock inte ha så krävande Ray tracing så länge du inte slår på mer ray tracing effekter kunde köra Indian jones spelat på max grafik native 1440p ett kort som har usel ray tracing prestanda men fick ändå runt 100fps.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag tycker att 5060 Ti är det bättre kortet att jämföra med öht - 5060 kommer att gå mot 9060.

Har ni något 4060 Ti 16GB på lager? Eftersom 5060 beter sig nästan exakt som 4060 Ti, så skulle man ju kunna uppskatta hur ett 5060 16GB skulle bete sig med ett sådant test. Vore intressant med RT om inte annat.

Sen undrar jag varför effektmätning på kompletta system är borta? Vi har sett tidigare att även om Nvidia ibland har lägre effekt på själva grafikkortet, så blir det kompletta systemets effekt oftast samma. Nvidia kräver mer av processorn, helt enkelt.

Tycker 5060 är det bästa jämförelse här eftersom att priset är nästan desamma i slutändan är det priset som spelar roll i en jämförelse och inte namnet på produkten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Uppdaterat under morgonen baserat på toppenbra feedback från er:
Enheter inlagda på diagram (dBA, etc)
Mer info om vad diagrammet handlar om ("1 920 × 1 080 pixlar Ultra, TAA (motsv.)"
Spelprestandaindex-diagrammets font är betydligt mindre, men kapar nu inte längre namn

Att göra:
PPK - Experimentera med att flippa X/Y (obs PPK-diagram kommer inte synas i alla videos, men är extra relevant för denna typ av kort)
1% lows i FPS-stapeln (som load/inte load-temps-diagrammet)
Diskutera färgkodning. Vi färgkodar inte diagram enligt tillverkare i vanliga fall, men det kan vara relevant just när 2-3 "lag" ställs mot varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Eller är det det? En del nya spel kräver raytracing för att överhuvudtaget starta, och det kommer ju inte bli färre av dom. Och dessa kort verkar ha tillräckligt med kapacitet för att överleva den trenden, medan dom äldre AMD korten kanske får det värre.

Lite svårt att sia om, men trenden är där.

Som senaste Indiana Jones då?

Ett spel som, under Linux, går att köra på Vega 56/Vega 64 kort, kort som då saknar strålspårning, detta genom att emulera tekniken...

Permalänk
Hjälpsam

Tack för ett trevligt test, det är kort i denna prisklass som jag kan tänka mig, jag vägrar betala nära 10 000kr för ett grafikkort.
Jag har inte hängt med vad gäller de senaste korten håller på att läsa in mig, bra att Intel finns med i matchen, vi behöver konkurrens.
En sak jag saknar är test mot en svagare dator, det är ju ofta till en sådan som kortet skall införskaffas, att göra detta med hela testsviten känns onödigt, men kanske ett urval av testerna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Där var det större skillnad mellan RTX 3000 och RTX 4000.
Ett RTX 4070 får ofta runt RTX 3080 prestanda men drar runt 100W mindre.
Så hyfsad skillnad på prestanda per watt.
Generellt så är hela RTX 4000 serien mer energieffektiva än RTX 3000.

RTX 5000 serien verkar tyvärr ungefär ha stått still där med ungefär samma nivå av energieffektivitet som RTX 4000.

4000-serien krympte en nod, det gjorde inte 5000-serien. Svårare är det inte. Nvidia verkar inte ha gjort så jättemycket med hårdvaran den här gången, utan det är mest mjukvaruförbättringar.

Skrivet av Defender:

9080Xt alt 9090Xt verkar vara på gång från AMD, kan bli intressant.

Högst oklart om det blir så. Det finns inga andra inplanerade Navi 4x, så det är mer troligt att det är något workstation-kort som missuppfattats. Det som det eventuellt skulle kunna vara är en ren krympning av Navi 48 (dvs 9070 XT) till 3nm. AMD skall som bekant göra en större uppdatering till nästa generation (UDNA) samtidigt som det blir ny minnesstandard i GDDR7, och då kanske man inte vill göra en krympning till 3nm samtidigt. Man kan då göra ett enda kort på ny process för att testa - det har de gjort förr. Radeon VII/Vega 20 var så till exempel. Räkna INTE med att det kortet finns i volym i så fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En sak jag saknar är test mot en svagare dator, det är ju ofta till en sådan som kortet skall införskaffas, att göra detta med hela testsviten känns onödigt, men kanske ett urval av testerna?

++ på just den här biten, men kanske i samband med 9060 så att lineuppen är komplett? Peta i de billigare korten i en gammal i5-4670k eller nåt åt det hållet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det finns fler aspekter av en recension än bara summeringen, dock.

RTX 5060 Ti fick inte gott RT-omdöme. Du är välkommen att läsa 5060-recensionen för att se vad jag tycker om dess kapacitet.

Aboslut, men om de inte spelar någon roll kanske de ska tas bort?

RTX 5060 Ti har som punkt tre på sina fördelar "Godkänd ray tracing-prestanda", vanliga 5060 är det närmsta ett "AMD-omdöme" vi kommer genom att det inte nämns alls bland för-/nackdelarna (ok, 9070XT fick faktiskt "bra RT-prestanda").
Tittar man på nvidias och AMDs släpp denna generationen så har alla nvidia-kort (utom 5060) fått RT nämnt i fördelslistan, medan alla AMDs kort (utom 9070XT (9070 lyckades med konststycket att få både fördel och nackdel)) fått det i nackdelslistan, trots att de i vissa fall inte är speciellt stor skillnad mellan dem och deras närmsta konkurrent (ex 5060 vs 9060XT)

Skrivet av Rosenvik:

Jag känner inte att en jämförelse mellan en MSRP-modell och en av de absolut vräkigaste modellerna är helt rättvis. En var prisvärd, sett till MSRP. Den andra var det inte, sett till vad man betalade i merkostnad.

Jag kan tycka att det kan vara relevant när den "vräkigaste modellen" överlag presterar bättre (raster), är ganska nära i RT, samt är tystare, svalare, och dessutom kostar mindre än "MSRP-modellen"; på vilket sätt är då priset omotiverat på "vräk-modellen"?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Så bliddere helt enkelt eftersom att båda korten har 16 GB grafikminne. Det kändes mer relevant, helt enkelt. Dock är ray tracing, på det stora hela, irrelevant för RX 9060 XT.

Ray tracing är, och har alltid varit irrelevant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvickstick:

Ray tracing är, och har alltid varit irrelevant.

Ray tracing är, och har alltid varit målet för realtids-datorgrafik.
Sen kan man tycka att det med dagens prestanda är för tidigt, men det har varit målet i typ 50 år vid detta laget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av sweisdapro:

Aboslut, men om de inte spelar någon roll kanske de ska tas bort?

RTX 5060 Ti har som punkt tre på sina fördelar "Godkänd ray tracing-prestanda", vanliga 5060 är det närmsta ett "AMD-omdöme" vi kommer genom att det inte nämns alls bland för-/nackdelarna (ok, 9070XT fick faktiskt "bra RT-prestanda").
Tittar man på nvidias och AMDs släpp denna generationen så har alla nvidia-kort (utom 5060) fått RT nämnt i fördelslistan, medan alla AMDs kort (utom 9070XT) fått det i nackdelslistan, trots att de i vissa fall inte är speciellt stor skillnad mellan dem och deras närmsta konkurrent (ex 5060 vs 9060XT)

Jag kan tycka att det kan vara relevant när den "vräkigaste modellen" överlag presterar bättre (raster), är ganska nära i RT, samt är tystare, svalare, och dessutom kostar mindre än "MSRP-modellen"; på vilket sätt är då priset omotiverat på "vräk-modellen"?

Hoppsan, jag menade förstås "RTX 5060" vid båda tillfällen i min första mening.

Du verkar ha frågeställningen "är RT-prestandan tillräckligt bra?", där jag har frågeställningen "Är RT-prestandan tillräckligt bra, och är den dessutom tillräckligt bra sett till vad man betalar för kortet?". RX 9060 XT har en tillräckligt bra RT-prestanda sett till vad man betalar för kortet, men jag anser inte att den är tillräckligt bra. Inte RTX 5060 heller. RTX 5060 Ti har en tillräckligt bra RT-prestanda, men inte sett till vad man betalar för kortet. Men jag tar hellre godkänd prestanda till en hög kostnad, än en otillräcklig prestanda till en god kostnad. Målet är trots allt att spela spel.

Du missförstår vad vi menar. RX 9070 XT Red Devil är inte värd merkostnaden över en RX 9070 XT MSRP-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hoppsan, jag menade förstås "RTX 5060" vid båda tillfällen i min första mening.

Du verkar ha frågeställningen "är RT-prestandan tillräckligt bra?", där jag har frågeställningen "Är RT-prestandan tillräckligt bra, och är den dessutom tillräckligt bra sett till vad man betalar för kortet?". RX 9060 XT har en tillräckligt bra RT-prestanda sett till vad man betalar för kortet, men jag anser inte att den är tillräckligt bra. Inte RTX 5060 heller. RTX 5060 Ti har en tillräckligt bra RT-prestanda, men inte sett till vad man betalar för kortet. Men jag tar hellre godkänd prestanda till en hög kostnad, än en otillräcklig prestanda till en god kostnad. Målet är trots allt att spela spel.

Du missförstår vad vi menar. RX 9070 XT Red Devil är inte värd merkostnaden över en RX 9070 XT MSRP-modell.

ursäkta, men vad är det som gör att 5060Ti har godkänd RT-prestanda, men inte 9060XT? Det är endast två av era testade titlar som 5060Ti drar ifrån nämnvärt, och i båda ligger det fortfarande sub-30 fps, vilket i mina ögon inte är tillräckligt/godkänt heller.

Du får även gärna motivera varför du INTE valde att nämna den sämre RT-prestandan som en nackdel för 5060 (då du tidigare förklarat att de baseras på någon typ av "relevans" för läsaren och kortet), över helt meningslösa saker som "inte framtidssäker", "DLSS 4 är mer opt-out än opt-in", eller "Förbättringar ses mest i mjukvaran".

EDIT: du verkar återkommande missförstå vad min kritik är i dessa trådar, det är INTE att jag tycker att AMD har bättre RT än nvidia, och att det är något som försöker gömmas.
Jag kritiserar användandet av ord som "godkänd" och "tillräcklig", istället för relativa termer som "sämre", "lägre" eller "mindre än..." som inte lägger någon subjektivt hintad gräns som gäller för prestandan.

För pratar vi "tillräcklig" prestanda i RT enligt mig så når inte ens 5080 det (över 60FPS stabilt).

Ponera till exempel att någon kollar runt på att köpa nytt grafikkort, och slöläser att 5060Ti har "godkänd RT-prestanda" medan 9070 har "otillräcklig ray tracing de flesta scenarion", vilket tror du att de kommer gå vidare med när 5060Ti dessutom visar sig vara mycket billigare?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av sweisdapro:

ursäkta, men vad är det som gör att 5060Ti har godkänd RT-prestanda, men inte 9060XT? Det är endast två av era testade titlar som 5060Ti drar ifrån nämnvärt, och i båda ligger det fortfarande sub-30 fps, vilket i mina ögon inte är tillräckligt/godkänt heller.

Du får även gärna motivera varför du INTE valde att nämna den sämre RT-prestandan som en nackdel för 5060 (då du tidigare förklarat att de baseras på någon typ av "relevans" för läsaren och kortet), över helt meningslösa saker som "inte framtidssäker", "DLSS 4 är mer opt-out än opt-in", eller "Förbättringar ses mest i mjukvaran".

EDIT: du verkar återkommande missförstå vad min kritik är i dessa trådar, det är INTE att jag tycker att AMD har bättre RT än nvidia, och att det är något.
Jag kritiserar användandet av ord som "godkänd" och "tillräcklig", istället för relativa termer som "sämre", "lägre" eller "mindre än..." som inte lägger någon subjektivt hintad gräns som gäller för prestandan.

För pratar vi "tillräcklig" prestanda i RT enligt mig så når inte ens 5080 det (över 60FPS stabilt).

Ponera till exempel att någon kollar runt på att köpa nytt grafikkort, och slöläser att 5060Ti har "godkänd RT-prestanda" medan 9070 har "otillräcklig ray tracing de flesta scenarion", vilket tror du att de kommer gå vidare med när 5060Ti dessutom visar sig vara mycket billigare?

Min motivation är att de punkterna är av större intresse för läsare än just specifikt en punkt om RT. Det är inte ett kort som kommer att åldras med värdighet. Du får räkna med att DLSS är ett måste. Det här kortet är inte en stor förbättring över föregående generation.

Jag förstår ditt scenario, men det känns högst konstruerat. Det är troligare att man antingen frågar personen i butik vilket kort som gäller, om man inte vill göra någon som helst efterforskning, eller att man faktiskt läser / tittar på mer av en recension än att slöläsa tre bulletpoints och sen stänga fliken. Måhända skippar man sektioner som inte är intressanta för ens scenario. Exempelvis är det fler som läser om spelprestanda än om energiåtgång.

Permalänk
Medlem

3589 kr för 8gb och 4189kr för 16gb, där ser man, jag trodde de skulle bli någon hundring högre. Mitt i prick med MSRP+moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

3589 kr för 8gb och 4189kr för 16gb, där ser man, jag trodde de skulle bli någon hundring högre. Mitt i prick med MSRP+moms.

Jo men enligt amerikanska artiklar är det enbart först X korten de kan hålla det priset

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men enligt amerikanska artiklar är det enbart först X korten de kan hålla det priset

Samma som med 9070-serien då. Men det verkar finnas mycket mindre efterfrågan initialt för 9060 XT och alla som söker aktivt har en chans att få tag på ett med MSRP, flera hundra fortfarande på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Min motivation är att de punkterna är av större intresse för läsare än just specifikt en punkt om RT. Det är inte ett kort som kommer att åldras med värdighet. Du får räkna med att DLSS är ett måste. Det här kortet är inte en stor förbättring över föregående generation.

Så varför är det då av sån vikt att på just AMD är det minsann inte "tillräckligt"?
Jag noterar att du även än en gång helt undviker att svara på VAD som är tillräcklig RT prestanda, något du menade 5060Ti hade, men inte 9060XT; är det 24FPS i AWII, eller 26FPS i BMW?

Skrivet av Rosenvik:

Jag förstår ditt scenario, men det känns högst konstruerat. Det är troligare att man antingen frågar personen i butik vilket kort som gäller, om man inte vill göra någon som helst efterforskning, eller att man faktiskt läser / tittar på mer av en recension än att slöläsa tre bulletpoints och sen stänga fliken. Måhända skippar man sektioner som inte är intressanta för ens scenario. Exempelvis är det fler som läser om spelprestanda än om energiåtgång.

Oavsett hur konstruerat scenariot skulle vara så förstår jag inte varför man skulle vilja göra risken möjlig för det ens uppstår när det lätt kan undvikas?

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av sweisdapro:

Så varför är det då av sån vikt att på just AMD är det minsann inte "tillräckligt"?
Jag noterar att du även än en gång helt undviker att svara på VAD som är tillräcklig RT prestanda, något du menade 5060Ti hade, men inte 9060XT; är det 24FPS i AWII, eller 26FPS i BMW?

Oavsett hur konstruerat scenariot skulle vara så förstår jag inte varför man skulle vilja göra risken möjlig för det ens uppstår när det lätt kan undvikas?

Inför 90-seriens lansering har AMD tryckt hårt på sina RT-förbättringar. Frågan som ligger i luften är då om den är tillräcklig. Med Nvidia har den stora generationsfrågan varit MFG, men det är inte något som vår testsvit tar i beakning.

Jag uppskattar att du läser och engagerar dig, men jag upplever att vi inte riktigt kommer vidare i diskussionen. Det tenderar att bli hårklyverier på hårklyverier, och ibland känns det som att du är mer intresserad av att hitta motsägelser än att försöka diskutera det övergripande resonemanget. Då blir det svårt att föra en givande dialog, så jag tänker att vi rundar av här och börjar preppa inför en härlig och solig nationaldag!

Permalänk
Medlem

Priserna sög ju ganska hårt på Inet. En 16GB modell på MSRP men resten var nära eller över 5000kr.

Någon som har haft koll på hur saldot rört sig?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Priserna sög ju ganska hårt på Inet. En 16GB modell på MSRP men resten var nära eller över 5000kr.

Någon som har haft koll på hur saldot rört sig?<Uppladdad bildlänk>

Prime OC hade typ 20-30st some gick bort, de fick inte in nåra reaper some också var MSRP

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Finns ju Reaper finns som inte är i lager men kan förhandsbokas. Det var ju 50+ innan så det är minst ett par som sålts men verkar inte vara så många. Under 50 totalt från Inet om jag gissar.

Gigabyte för 4259 var 8gb :p
Permalänk
Medlem

Vem köper 8 GB om det kostar mera än 16GB....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Modellerna nära eller över 5000 kr är inte MSRP-modeller, varje tillverkare har en MSRP-modell och ett antal som inte är det. Tex, för Sapphire så är Pulse MSRP-modellen, och Pure och Nitro+ är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Modellerna nära eller över 5000 kr är inte MSRP-modeller, varje tillverkare har en MSRP-modell och ett antal som inte är det. Tex, för Sapphire så är Pulse MSRP-modellen, och Pure och Nitro+ är det inte.

Nä det fattar jag med.

Menar bara att det var ett stort steg upp från MSRP till något annat. Gör ju inte mycket sålänge det finns god tillgång på de billiga korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Finns ju Reaper finns som inte är i lager men kan förhandsbokas, samt är ju Gigabyte Gaming endast 59kr över. Det var ju 50+ innan så det är minst ett par som sålts men verkar inte vara så många. Under 50 totalt från Inet om jag gissar.

Lurigt med den Gigabyte modellen då det är ett 8GB kort. Lätt hänt att tro att det är en 16GB när den ligger kring dess MSRP.

Reapern ser dock bra ut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Prime OC hade typ 20-30st some gick bort, de fick inte in nåra reaper some också var MSRP

Menar du 8GB Prime OC? Om den sålde så mycket är det väldigt förvånande faktiskt, sett till priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nä det fattar jag med.

Menar bara att det var ett stort steg upp från MSRP till något annat. Gör ju inte mycket sålänge det finns god tillgång på de billiga korten.

Den stora skillnaden i pris (tex 800 kr mellan Pulse och Pure...) är ju ett tecken på att MSRP-modellerna är rabatterade och kommer att gå upp i pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den stora skillnaden i pris (tex 800 kr mellan Pulse och Pure...) är ju ett tecken på att MSRP-modellerna är rabatterade och kommer att gå upp i pris...

Yep, tror tyvärr du har helt rätt på den punkten.

Visa signatur