Alternativ till Backblaze utanför USA, privatperson

Permalänk
Medlem

Alternativ till Backblaze utanför USA, privatperson

Kamrater,

Jag kör Mac OS och Time Machine lokalt och Backblaze för off site (Time Machine skyddar inte mot stöld och brand).

Nu tänker jag att man kanske inte kan lita på den nya situationen i USA och funderar på alternativ.

Jag skall dra igång min Nextcloud-server, men ser inte den som back up, utan bara för synk och delning av filer.

1 TB är på gränsen för vad jag behöver, så gärna mer. Har haft obegränsat hos Backblaze så har inte tänkt på storleken.

Vänligen, Ylan

Permalänk
Medlem

Det norska företaget Jottacloud erbjuder oändligt med lagringsutrymme för 119 kr per månad.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det norska företaget Jottacloud erbjuder oändligt med lagringsutrymme för 119 kr per månad.

"Upload speed gradually reduced after 5 TB"

Bara "unlimited" om du har all tid i världen ;). Så i praktiken finns det en gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Upload speed gradually reduced after 5 TB"

Bara "unlimited" om du har all tid i världen ;). Så i praktiken finns det en gräns.

Fortfarande obegränsat lagringsutrymmet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack,

Jag tänkte att det skulle vara väsentligen dyrare, men nu ser jag att priset hos Backblaze gått upp också!

Skall höra om brollan vill dela på 5TB familj.

Vänligen, Ylan

Permalänk
Medlem

Nu har jag växlat, och tagit bort min back up hos Backblaze. Litet läskigt.

Kan konstatera att det inte känns riktigt lika bra som hos Backblaze, men eftersom vi är fem som kan använda det (i praktiken inte så många) blir det billigare. Det är krypterat, men inte som hos Backblaze där inte ens Backblaze kommer åt datan, men då kan man inte dela filer, men det gör jag på egen server. I skrivande stund och enligt Jottaclouds app 88,5 Mb/s upp.

Sambon, ongen och eventuellt min bror tror jag det räcker till. Det är bara jag som har mer än 1 TB data, de andra har klart mindre.

Vänligen, Ylan

Permalänk
Medlem

Rclone har stöd för Jotta. Genom Rclone kan du lägga på ett eget krypteringslager.

Som jag fattat är data hos Jotta krypterat när det lagras på disk, men Jotta och deras personal har nycklarna och kan läsa datat.

Jag hade nästan 1Gbit mot Jotta upp till 5TB, nu vid 8TB toppar jag på 50Mbit.

Permalänk

Vi har precis dragit igång BuyByte. En svensk S3-lagringstjänst byggd på Ceph. Just nu rullar första poden i Sundsvall, och eftersom vi precis gått live letar vi efter folk som vill testa tjänsten (gratis så klart!).

Den är helt kompatibel med AWS S3, så det mesta som funkar där borde funka här också. Vi har lagt upp enkla guider för WinSCP, Restic och Kopia. Rclone borde också lira utan problem.

Permalänk
Medlem

Mega.io har filerna krypterade end-to-end så att företaget inte kan dekryptera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Fortfarande obegränsat lagringsutrymmet

Poängen är att det kan gå så långsamt att det är i praktiken blir omöjligt att använda mycket lagring, ponera att du begränsas till 1 MB/s, hur lång tid behöver du för att ladda upp 10 TB exempelvis?

I bästa fall är "unlimited" missvisande.

Permalänk

Framförallt om dom också begränsar ned. Kan bli jobbigt när du väl behöver filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Mega.io har filerna krypterade end-to-end så att företaget inte kan dekryptera dem.

Jag använde MEGA innan Jottacloud. Hade då runt 2 TB hos dom och hade megaproblem med att komma åt mina filer, för det tog såpass lång tid att avkryptera allt via webbläsaren, att sidan kraschade flera gånger. Till slut tröttnade jag på skiten och bytte till lokal lagring, innan jag fann Jottacloud några år senare. Kunde inte vara gladare. En sån lättnad.

Skrivet av dlq84:

Poängen är att det kan gå så långsamt att det är i praktiken blir omöjligt att använda mycket lagring, ponera att du begränsas till 1 MB/s, hur lång tid behöver du för att ladda upp 10 TB exempelvis?

I bästa fall är "unlimited" missvisande.

Därför låter man allt ligga i bakgrunden och låta det tugga på. Set and forget, right?

Skrivet av KrillBert:

Framförallt om dom också begränsar ned. Kan bli jobbigt när du väl behöver filerna.

Vad jag minns det som, så begränsar de endast uppladdningshastigheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag använde MEGA innan Jottacloud. Hade då runt 2 TB hos dom och hade megaproblem med att komma åt mina filer, för det tog såpass lång tid att avkryptera allt via webbläsaren, att sidan kraschade flera gånger. Till slut tröttnade jag på skiten och bytte till lokal lagring, innan jag fann Jottacloud några år senare. Kunde inte vara gladare. En sån lättnad.

Därför låter man allt ligga i bakgrunden och låta det tugga på. Set and forget, right?

Vad jag minns det som, så begränsar de endast uppladdningshastigheten.

Ok, jag har knappt 50 GB så det tar några sekunder att att dekryptera.

Permalänk
Medlem

Jag kör storj.io som sekundär backup för min nas, bytte nyligen från Backblaze och är nöjd 😊

Oklart vart de är baserade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag kör storj.io som sekundär backup för min nas, bytte nyligen från Backblaze och är nöjd 😊

Av ren nyfikenhet undrar jag från vilket land i EU Storj är baserat?

Jag har letat här och var på deras webbsida, men de till synes vägrar berätta vilket land företaget är baserat i. De berättar inte ens var ordet storj kommer från, endast hur det uttalas och hur andra uttalar ordet. Enligt DeepL är storj och storjay ett brittiskt ord för stork. Så... företaget är brittiskt? Men samtidigt tar betalt i USD?

Väldigt lurigt.

Men sen gjorde jag en nätsökning på Shawn Wilkinson. LinkedIn visade hans profil utan JavaScript (visade att han är från Mableton, Georgia, USA), men så fort jag tillät JavaScript via NoScript, möttes jag av en logga in-vägg. Gick in på hans profil på X, och där står det att han är från Atlanta, GA, vilket ligger i USA. Men företaget Storj är baserat på Shawns vision.

Storj finns inte listad på european-alternatives.eu/alternatives-to.

Sen använder Storjs webbsida tjänster från Google, Cloudflare och Apple (tre amerikanska storföretag), samt 6 andra tredjepartsdomän, där 1 av dessa 6 är plausible.io (estnisk analytiktjänst med fokus på integritet, öppen källkod och självinstallation). Fick veta detta via NoScript.

Jag skulle inte nämna Storj som ett europeriskt alternativ, förrän jag faktiskt vet att det är baserat i EU. För än så länge vet vi inte vilket land Storj är baserat i, och mannen bakom visionen, är baserad i USA. Så efter all forskning, pekar allt på att det är antingen baserat i USA eller i Storbrittanien.

Själv skulle jag inte lita ett dugg på Storj, för de verkar ha allt bakom lås och bom (bland annat stängd källkod) (se uppdateringen nedan). Man måste då lita på vad de hävdar och visar, något som verkligen inte är bra nu för tiden.

Uppdatering
Hittade nyss källkoden för bland annat deras Storj V3 Network. Efter en snabb koll har de källkoden för deras mjukvara öppen, men inte servern. Om jag har förstått allt rätt, kan man alltså ta reda på vad som händer mellan klient och server, men inte vad som händer efter att sin data har nått servern. Precis som hur det är med Telegram och deras MTProto.

Om någon mer här har mer koll på detta och orkar engagera sig trots att det är ett amerikanskt företag, och det visar sig att jag har fel (att källkoden för servern är stängd), rätta mig gärna med en länk som motbevisar det jag skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv kör jag backup hemma och som offsite användar jag Seedhost.eu (Även om det är ämnat för annat ).
Kör Nextcloud och man kan installera Wireguard och lite annat på köpet.
Hostas hos Leaseweb i nederländerna vad jag förstått det som.
Pröjsar 15€ i månaden för 5TB lagring och 10 TB trafik.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har letat här och var på deras webbsida, men de till synes vägrar berätta vilket land företaget är baserat i. De berättar inte ens var ordet storj kommer från, endast hur det uttalas och hur andra uttalar ordet. Enligt DeepL är storj och storjay ett brittiskt ord för stork. Så... företaget är brittiskt? Men samtidigt tar betalt i USD?

Väldigt lurigt.

Men sen gjorde jag en nätsökning på Shawn Wilkinson. LinkedIn visade hans profil utan JavaScript (visade att han är från Mableton, Georgia, USA), men så fort jag tillät JavaScript via NoScript, möttes jag av en logga in-vägg. Gick in på hans profil på X, och där står det att han är från Atlanta, GA, vilket ligger i USA. Men företaget Storj är baserat på Shawns vision.

Sen använder Storjs webbsida tjänster från Google, Cloudflare och Apple (tre amerikanska storföretag), samt 6 andra tredjepartsdomän, där 1 av dessa 6 är plausible.io (estnisk analytiktjänst med fokus på integritet, öppen källkod och självinstallation). Fick veta detta via NoScript.

Jag skulle inte nämna Storj som ett europeriskt alternativ, förrän jag faktiskt vet att det är baserat i EU. För än så länge vet vi inte vilket land Storj är baserat i, och mannen bakom visionen, är baserad i USA. Så efter all forskning, pekar allt på att det är antingen baserat i USA eller i Storbrittanien.

Själv skulle jag inte lita ett dugg på Storj, för de verkar ha allt bakom lås och bom (bland annat stängd källkod). Man måste då lita på vad de hävdar och visar, något som verkligen inte är bra nu för tiden.

Flera gånger i Terms of Service nämns områden/städer i USA när lagar och om man inte kan komma överens,
https://www.storj.io/legal/terms-of-service avsnitt 16 och framåt,
så det är nog hög sannolikhet att det är ett amerikanskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Väldigt lurigt.

Själv skulle jag inte lita ett dugg på Storj, för de verkar ha allt bakom lås och bom (bland annat stängd källkod). Man måste då lita på vad de hävdar och visar, något som verkligen inte är bra nu för tiden.

Sant, jag trodde det var baserat i EU men som du säger är det extremt oklart så dumt av mig att rekommendera det.

All data jag har där är dock krypterad så dom kan ju inte komma åt det iaf.
Såg dock nu att dom infört en minimum avgift på $5/månaden från och med 1 Juli!!
https://storj.dev/dcs/pricing#minimum-monthly-billing

Så jag tar tillbaka vad jag sa och rekommenderade inte Storj

Permalänk
Medlem

https://uloz.to/koupit-disk
Har upp till 100TB 👌💦💦💦

Permalänk
Medlem

EU har en site med europeiska (EU/EFTA) alternativ till många olika amerikanska tjänster inklusive fillagring.
https://european-alternatives.eu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

EU har en site med europeiska (EU/EFTA) alternativ till många olika amerikanska tjänster inklusive fillagring.

"EU har" är en lite konstig vändning, men det är en användbar sajt oavsett.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"EU har" är en lite konstig vändning, men det är en användbar sajt oavsett.

Tack, det blev visst lite konstigt där när jag skrev om. Det är ju en privatperson som driver den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det gör inget att du länkade om den (webbsidor som den ska nästan helst spammas till folk), men jag hade redan länkat till den #20889234

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Storj är en distribuerad lagringstjänst där den vanliga varianten sprider ut din data över hela världen hos användare som kör deras node operator mjukvara. I princip vem som helst kan köra den om man vill upplåta disk åt storj och få lite betalt för det.

De har också en select-tjänst där det krävs högre krav på de som tillhandahåller lagring.

Datan delas upp i små bitar och lagras på flera noder, så att datan ska vara tillgänglig även om någon nod saknas.

Permalänk
Medlem

Jag kör hetzner objects för offsite, typ 5-6 EUR per TB och det är ok för mig.

Ska även kika in buybyte!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter svar på samma fråga men skulle helst också vilja ha automatisk backup från en sån tjänst till min Synology-NAS också. Finns det ens några EU-alternativ för det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag är också ute efter svar på samma fråga men skulle helst också vilja ha automatisk backup från en sån tjänst till min Synology-NAS också. Finns det ens några EU-alternativ för det?

Installera rclone på NAS'en och kör mot Jotta tex.