RTX 5090 kort kvarliggandes på butikshyllor?

Permalänk

RTX 5090 kort kvarliggandes på butikshyllor?

Hej!

Har hållit koll de senaste 3-4 veckorna på lagersaldot samt priset på 5090 kort då jag funderat på att bygga ny dator.

Om man bara kollar på Inet så har de över 302st 5090 kort till salu just nu (förmodligen mer eftersom om saldot är över 50st så står det bara "50+"). Häromveckan när jag kollade lagersaldot hade de runt 290st, så lagersaldot bara växer verkar det som.

Säljs det så pass dåligt av 5090 korten här i Sverige/Europa och i så fall vad beror det på? Om man kollar på USA så säljer de ju som smör och är alltid slut i butiker. Jag undrar vad fasiken gör man som återförsäljare om man sitter på 5090 kort till ett värde av cirka 9 miljoner och ingen köper (30,000 x 302)! Kan man förvänta sig en framtida prisnedgång?

Tack för era synpunkter!

Permalänk
Skrivet av Lamalamanson:

Säljs det så pass dåligt av 5090 korten här i Sverige/Europa och i så fall vad beror det på?
Om man kollar på USA så säljer de ju som smör och är alltid slut i butiker. Kan man förvänta sig en framtida prisnedgång?

5090 kostar ju cirka 30k här i Sverige och att det då säljs dåligt efter den initiala hypen beror nog helt och hållet på priset. De som verkligen har velat köpa har köpt och de prismedvetna väljer bort kortet.

Sedan är det ju skillnad på inkomster mellan länder. Vi har ju ett extremt högt skattetryck här i Sverige så vi får inte lika mycket pengar över som exempelvis personer i USA. Plus att våra priser är högre dessutom.

Det är ju NVIDIA vi talar om så någon prisnedgång är inte att räkna med.

Permalänk
Medlem

De ligger kvar på hyllorna för att korten är så billiga.

.....

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Finns ingen efterfrågan längre på hela RTX 5xxx serien, de som ville ha köpte de första månaderna och nu finns det inga kunder att sälja till.

Sänker man priserna så kommer nya kunder som inte betalar vad som helst för en GPU.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av user02151:

5090 kostar ju cirka 30k här i Sverige och att det då säljs dåligt efter den initiala hypen beror nog helt och hållet på priset. De som verkligen har velat köpa har köpt och de prismedvetna väljer bort kortet.

Sedan är det ju skillnad på inkomster mellan länder. Vi har ju ett extremt högt skattetryck här i Sverige så vi får inte lika mycket pengar över som exempelvis personer i USA. Plus att våra priser är högre dessutom.

Det är ju NVIDIA vi talar om så någon prisnedgång är inte att räkna med.

Ja amerikanarna betalar mindre i moms (ca 8% i "sales tax") men korten säljs ändå slut när de kostar 4000$ där borta. Sedan är det ju trots allt 342mn av dem vs 10,42mn av oss svenskar och amerikaner konsumerar mer generellt.

Du har nog rätt i att priset helt enkelt är för högt men jag undrar vad fasiken gör man som återförsäljare om man sitter på 5090 kort till ett värde av cirka 9 miljoner och ingen köper (30,000 x 302)! Får kanske skicka dem till jänkarna!

Tack för ditt svar =)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamalamanson:

Ja amerikanarna betalar mindre i moms (ca 8% i "sales tax") men korten säljs ändå slut när de kostar 4000$ där borta. Sedan är det ju trots allt 342mn av dem vs 10,42mn av oss svenskar och amerikaner konsumerar mer generellt.

Du har nog rätt i att priset helt enkelt är för högt men jag undrar vad fasiken gör man som återförsäljare om man sitter på 5090 kort till ett värde av cirka 9 miljoner och ingen köper (30,000 x 302)! Får kanske skicka dem till jänkarna!

Tack för ditt svar =)!

Ja, sen tjänar de ju också långt mycket mer än oss. Sales tax är allt mellan 0-7.9%.
De flesta stater ligger långt under 8%.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Majoriteten av PC-gamers tycker att RTX 5000-serien är tok för dyr, där RTX 5090 är ju löjeväckande dyr. Titan-kort kostade bara 10-12 tKr en gång i tiden och det ansågs vara "för dyrt" redan då.

Själv har jag en maskin med ett RTX 3090 Ti och ser ingen som helst anledning överhuvudtaget att uppgradera, då den duger alldeles utmärkt till även de mest krävande spelen som jag har.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Majoriteten av PC-gamers tycker att RTX 5000-serien är tok för dyr, där RTX 5090 är ju löjeväckande dyr. Titan-kort kostade bara 10-12 tKr en gång i tiden och det ansågs vara "för dyrt" redan då.

Själv har jag en maskin med ett RTX 3090 Ti och ser ingen som helst anledning överhuvudtaget att uppgradera, då den duger alldeles utmärkt till även de mest krävande spelen som jag har.

Jo priserna är helt åt skogen. Men om återförsäljarna inte sänker priserna är jag nyfiken på hur de ska bli av med alla korten. 3090:t håller fortfarande väldigt bra det hade jag varit supernöjd med, sitter själv på ett 3070 och kör allt i 4K men det hänger med så där.