Prisras på Radeon RX 9070 XT ledde till orderkaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Nyckelordet är "kommer" komplett har en förhoppning att jag är nöjd med köpet.

Uppenbarligen är priset på 5390:- rimligt eftersom dom sålde kortet till det priset det som är orimligt är att dom erbjuder ett sämre kort till högre pris.

Kortet har ett MSRP i Sverige på 7990kr, vilket Ingen ÅF har kort för och så har det varit sen den första batchen tog slut vid lansering.

Att det då plötsligt finns kort för 5390kr från ingenstans ÄR för bra för att vara sant pga hur prisbilden och lagersaldot hos ÅF sett ut.

Så nej 5390kr är inte rimligt bara för att priset var det en stund när systemet buggade.

Tycker det är schysst av dem att erbjuda ett kort för under MSRP under dessa omständigheter.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tackar @komplett erbjöd aldrig mig detta utan sa bara tyvärr...

Det gjorde dom inte för mig heller förens jag skrev trevligt och frågade om dom inte kunde göra något pris på något annat 9070xt när det blev som det blev och eftersom jag faktiskt ville ha ett sånt kort.

Så nu är ett sånt kort beställt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det gjorde dom inte för mig heller förens jag skrev trevligt och frågade om dom inte kunde göra något pris på något annat 9070xt när det blev som det blev och eftersom jag faktiskt ville ha ett sånt kort.

Nice. Man kommer långt på att vara trevlig 🙂

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Varför diskuteras ens om priset var korrekt eller ej? Komplett har inte avbrutit någon beställning med hänvisning till prisfel. Såhär skrev väl Komplett i det massmail som skickades ut?

"Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde. Det stora prisavdraget på denna vara ledde dessutom till en enorm efterfrågan, och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt."
Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten."

Så makuleringarna beror enligt Komplett själva inte på att priset var fel, utan att det inte fanns i lager. Men kan man verkligen hävda att kortet var slut vid tidpunkt X, när man samtidigt har levererat kort till folk som beställde 12 timmar senare? Med tanke på anledningen Komplett gav till att makulera folks beställningar, så förstår jag fullt ut att de som beställde tidigt blir irriterade, när beställningar som lades långt senare har blivit skickade.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag fick erbjudandet med men det är svårt att hitta bra information om ljudnivåer temp. etc? Har du någon info om det?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Det som blir mest spännande är ju när någon eller några kanske får fel på kortet och gör rma/reklamation. Tror Komplett ger pengarna tillbaka på rotfläsk. Då blir det verkligen liv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Varför diskuteras ens om priset var korrekt eller ej? Komplett har inte avbrutit någon beställning med hänvisning till prisfel. Såhär skrev väl Komplett i det massmail som skickades ut?

"Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde. Det stora prisavdraget på denna vara ledde dessutom till en enorm efterfrågan, och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt."
Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten."

Så makuleringarna beror enligt Komplett själva inte på att priset var fel, utan att det inte fanns i lager. Men kan man verkligen hävda att kortet var slut vid tidpunkt X, när man samtidigt har levererat kort till folk som beställde 12 timmar senare? Med tanke på anledningen Komplett gav till att makulera folks beställningar, så förstår jag fullt ut att de som beställde tidigt blir irriterade, när beställningar som lades långt senare har blivit skickade.

Priset VAR fel. Du kopierar inte hela texten: meningen innan säger att det var fel på både lagersaldo och pris...
Dessutom har det tydligt bekräftats i det alternativförslag som skickats ut till kunder, se inlägg här:
och bild:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag fick erbjudandet med men det är svårt att hitta bra information om ljudnivåer temp. etc? Har du någon info om det?

Jag har prime och den går ganska högljutt i defualt settings. Med tweaks går det lätt att sänka fläkthastighet och strömförbrukning. I stock rullar mina fläktar i 1700-1900 RPM vid 316W.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Priset VAR fel. Du kopierar inte hela texten: meningen innan säger att det var fel på både lagersaldo och pris...
Dessutom har det tydligt bekräftats i det alternativförslag som skickats ut till kunder, se inlägg här:
och bild:
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/43629?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzQzNjI5IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJCNkE4NEMyRS05MjBCLTRFQzEtQjUxQi1EMUQ1MEI4NzBFNjcifSwia2V5IjoiNWY2NDRkMTBiNTA2OTk0OGU5ZTE3ZDgzMmU4ZDhjMTYifQ%3D%3D

Nu stod det så här i mailet man fick INNAN erbjudandet!

Citat:

Hej!

Vi måste tyvärr informera dig om att det uppstod ett större tekniskt fel hos Komplett.se den 1 juni. Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter, inklusive varan du beställde.

Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde. Det stora prisavdraget på denna vara ledde dessutom till en enorm efterfrågan, och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt."
Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten.

Vi förstår att detta är tråkigt och vi ber så mycket om ursäkt för besväret. Tack för ditt tålamod och din förståelse.

Med vänlig hälsning,

Komplett.se

Jag la min beställning 00:13.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tyvärr inte så mycket info om just det kortet vad jag kunnat hitta.
Men är ju mindre kylare så lär gå varmare och högre ljudvolymen än det första. Får bara byta fläktar i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

och bild:
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/43629?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzQzNjI5IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJCNkE4NEMyRS05MjBCLTRFQzEtQjUxQi1EMUQ1MEI4NzBFNjcifSwia2V5IjoiNWY2NDRkMTBiNTA2OTk0OGU5ZTE3ZDgzMmU4ZDhjMTYifQ%3D%3D

Men det där är inte deras "makuleringsmail".

Deras anledning är klart och tydligt att det inte kan levereras för att det är slut på grund av ett stort (det står inte FÖR stort) prisavdrag. Sen kan priset så klart ha varit fel också, men jag ser inte vad det har för betydelse när Komplett inte anger det som anledning till att ordrarna makulerades.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Men det där är inte deras "makuleringsmail".

Nej, men det är uppföljningsmailet till det makuleringsmailet. Fortfarande officiellt från Komplett.
Så varför tror du inte på dem?

Skrivet av NoAim:

Deras anledning är klart och tydligt att det inte kan levereras för att det är slut på grund av ett stort (det står inte FÖR stort) prisavdrag. Sen kan priset så klart ha varit fel också, men jag ser inte vad det har för betydelse när Komplett inte anger det som anledning till att ordrarna makulerades.

Läs den övre biten: "Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter". (min fetstil)
Dvs allt ovanstående var fel, dvs priset var fel och när många beställde så räknades inte heller lagersaldot för rean ner.

Komplett har inte formulerat sig klockrent i makuleringsmejlet (kanske medvetet - möjligt det är lättare att skylla på lagret?) men det framgår tydligt i annan kommunikation, och jag anser det uppenbart att ursprungliga priset var felaktigt lågt utifrån nuvarande marknadspriset för produkten. (det har stötts och blötts massor av gånger i de här trådarna - jag orkar inte dra det igen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, men det är uppföljningsmailet till det makuleringsmailet. Fortfarande officiellt från Komplett.

Det är enkelt enligt Komplett fanns inte varan i lager när jag beställde den 00:13 den 1 juni.

Ska jag tro på det menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det är enkelt enligt Komplett fanns inte varan i lager när jag beställde den 00:13 den 1 juni.

Vad som har uppenbart hänt är att ordnar har inte fått korrekt tidsstämpel av systemet när de väl började behandla ordrarna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du skulle i förväg förstått att om du beställer nu så får du inget kort men om du beställer 12timmar senare så får du ett. Du skulle förutsett dessa tidstämpelbuggar, det är därför det avtal som ni upprättat mellan er inte gäller från deras sida. 😁 Helt plötsligt är det ditt ansvar hur kompletts ordersystem mår. Tänk på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tror komplett formulerade mailet på det där viset för att kunna skylla på lagersaldot, men i slutändan så har de ju senare bekräftat att priset var fel.
Håller med så långt det inte går att lita på allt Komplett skriver. Som du säger själv så hänger ju inte riktigt lagerformuleringen ihop riktigt, så varför är så säker på att din pristolkning är sann?

För mig är det i vilket fall fortfarande glasklart att priset var fel. Man säljer inte ett färskt grafikkort som fram till nyligen knappt gått att få tag på och ligger över MSRP (och som komplett antagligen köpt in dyrt) för 44% rabatt.
Andra 9070XT kortet i samma månadskampanjs säljs med 4% rabatt.
Nu försöker jag åter släppa det här ämnet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Läs den övre biten: "Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter". (min fetstil)
Dvs allt ovanstående var fel, dvs priset var fel och när många beställde så räknades inte heller lagersaldot för rean ner.

Komplett harinte formulerat sig klockrent i makuleringsmejlet (kanske medvetet - möjligt det är lättare att skylla på lagret?) men det framgår tydligt i annan kommunikation, och jag anser det uppenbart att ursprungliga priset var felaktigt lågt utifrån nuvarande marknadspriset för produkten. (det har stötts och blötts massor av gånger i de här trådarna - jag orkar inte dra det igen)

Jag tror på dom när dom säger att det har blivit fel, men det jag undrar är vad det har för betydelse, när Komplett själva inte anger det som anledning till makuleringarna?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad som har uppenbart hänt är att ordnar har inte fått korrekt tidsstämpel av systemet när de väl började behandla ordrarna.

Låter som en perfekt efterkonstruktion...

Nu är det så att produkten fanns inte i lager när jag beställde den enligt komplett, var det sant eller falskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror komplett formulerade mailet på det där viset för att kunna skylla på lagersaldot, men i slutändan så har de ju senare bekräftat att priset var fel.
Håller med så långt det inte går att lita på allt Komplett skriver. Som du säger själv så hänger ju inte riktigt lagerformuleringen ihop riktigt, så varför är så säker på att din pristolkning är sann?

För mig är det i vilket fall fortfarande glasklart att priset var fel. Man säljer inte ett färskt grafikkort som fram till nyligen knappt gått att få tag på och ligger över MSRP (och som komplett antagligen köpt in dyrt) för 44% rabatt.
Andra 9070XT kortet i samma månadskampanjs säljs med 4% rabatt.
Nu försöker jag åter släppa det här ämnet...

Jag skulle säga att idag om något så är det rimligt att en butik säljer ett visst antal kort betydligt billigare runt lansering och sedan sälja resten av korten mycket dyrare. Det har vi sett allt förmånga exempel på de senaste månaderna. Hade priset varit 1000kr så hade det varit glasklart, men nu kändes det som det kunde vara en riktigt bra deal. Det är väll därför många är besvikna.

Permalänk
Medlem

Ja då kröp man till korset & tackade ja till erbjudandet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Låter som en perfekt efterkonstruktion...

Nu är det så att produkten fanns inte i lager när jag beställde den enligt komplett, var det sant eller falskt?

Du får vara hur bitter du vill men det är väldigt troligt med tanke på dagens system.
Hos dem kommer de förmodligen stå att alla har samma tid för beställningen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tldr; Snuttefiltar och nappflaskor till de drabbade 😂

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du får vara hur bitter du vill men det är väldigt troligt med tanke på dagens system.
Hos dem kommer de förmodligen stå att alla har samma tid för beställningen.

Problemet är inte att det står samma tid för beställningen problemet är dom skriver rakt ut att kortet fanns helt enkelt inte i lager vilket jag försöker få fram, vilket inte var sant.

Din vän med nappflaskan, ja ni kan suga på varandras "nappflaskor" bäst ni vill!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tldr; Snuttefiltar och nappflaskor till de drabbade 😂

Vem skickar ut dessa nappflaskor och snuttefiltar? Kan jag lägga en beställning hos dig som förespråkar detta? Det känns som du har mängder utav dessa hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Problemet är inte att det står samma tid för beställningen problemet är dom skriver rakt ut att kortet fanns helt enkelt inte i lager vilket jag försöker få fram, vilket inte var sant.

Din vän med nappflaskan, ja ni kan suga på varandras "nappflaskor" bäst ni vill!

Den fanns uppenbart inte i lager till alla hundratals som beställde.
Så när det vart din tur var lagret slut.

Behöver inte vara otrevlig bara för du är upprörd över att du inte fick en gpu 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den fanns uppenbart inte i lager till alla hundratals som beställde.
Så när det vart din tur var lagret slut.

Behöver inte vara otrevlig bara för du är upprörd över att du inte fick en gpu 👍

Den fanns aldrig i lager enligt komplett.

Men jag fick en GPU ett Prime ordern behandlas just i detta ögonblick!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Den fanns aldrig i lager enligt komplett.

Men jag fick en GPU ett Prime ordern behandlas just i detta ögonblick!

Grattis! Men det var inte det komplett skrev iofs om lagersaldot.

Men njut av din prime istället 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontaktade komplett via mail häromdagen och berättade att jag kände mig lite besviken över att inte ha fått ett red devil 9070 XT när jag var bland dom första att beställa ett, och som plåster på såren så gav dom gav mig 19% rabatt på ett Asus Prime 9060 XT istället för Prime 9070 XT som andra här har fått rabatt på och därmed känner jag mig nöjd och kommer fortsätta att handla ifrån komplett som vanligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: PowerColor RX 9070 XT Red Devil LE, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: 2x Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Keris II Ace, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG STRIX Scope II 96 Wireless, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Fick svar idag från komplett mail de skyller som sagt återigen på Systemfel och lagersaldo.

De erbjuder ett Asus Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC för 7299 kr.

Jag är tyvärr inte intresserad, så om någon annan är sugen så får ni hoppas de erbjuder er samma deal.

Jag fick även ett erbjudande på ett Asus TUF 9070 XT OC för samma pris, är det ett bättre kort?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Jag fick även ett erbjudande på ett Asus TUF 9070 XT OC för samma pris, är det ett bättre kort?

TUF är ett tier över Prime, ska vara bättre sett till kylning.

Lite konstigt att Komplett skickar ut olika erbjudanden till folk där vissa får dyrare modeller än andra, till samma pris.