Lite frågor kring att driva el mobilt (okunnig som satan)

Permalänk

Lite frågor kring att driva el mobilt (okunnig som satan)

God dagens,

Jag har lite frågor kring att driva el till en mobil verksamhet. Det handlar om att driva 4-5h/dag och ska vara mobilt så jag kan ta med det.

Är okunnig på vad saker drar och hurpass mycket kraft elverket behöver ha.

Det som ska drivas är följande:
Espressomaskin (ca 1800w)
Vattenkokare (1000-1400w)
Kylbox (45w)
Vinylspelare (250w)
Aktiva högtalare (?)

Kan nada om elförbrukning och vore super tacksam över lite svar så jag slipper sitta som ett frågetecken här hemma

Permalänk
Medlem

Det är två saker som behöver tas med dels alla maskiner som måste kunna köras samtidigt. Det styr hur stor effekt, Watt, du behöver kunna ta ut och sen hur många timmar varje maskin kommer gå. Tvivlar att varken espressomaskin eller vattenkokaren kommer gå konstant. Där tar du effekten på maskinen gånger antalet timmar den kommer gå för att få energibehovet i kWh.
T ex vattenkokare 1.4 kWh*1.5h blir 2.1 kWh t ex.

Permalänk
Medlem

Ska du ha igång allt samtidigt adderar du bara effekten för alla apparater och köper ett elverk som kan generera motsvarande effekt.
Sen är det väl inte troligt att vattenkokaren står och kokar vatten på full effekt hela tiden.

Ex. Har du ett elverk på 2000W så måste du slå av de andra apparaterna när du ska köra espressomaskinen på 1800W så inte effektuttaget överskrider 2000W

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lechristoph:

Jag har lite frågor kring att driva el till en mobil verksamhet. Det handlar om att driva 4-5h/dag och ska vara mobilt så jag kan ta med det.

Du nämner skivspelare och sådär, hur tråkigt vore det att ha ett elverk som står och puttrar? Du har t.ex. denna som klarar det du vill, men det är i princip en gräsklipparmotor som står och puttrar i närhet till din verksamhet.

Annars finns ju diverse powerstations som exempelvis denna som är släpbar. Den klarar 4000w kontinuerligt (dubbla i spikar) och låter relativt lite. Det är en kylfläkt bara. Den där klarar 4kW i EN timme, men som någon ovanför var inne på så drar ju inte dina grejer 4kW hela tiden utan du kanske kan räkna på hälften eller ännu mindre beroende på hur du tänkt din verksamhet.
Behöver du mer batteri så kan du hänga på dessa

Permalänk

Tusen tack för snabba och toppen svar och ska nu försöka svara på allt.

När det kommer till användning så kommer självklart inte maskinerna puttra på hela tiden så ska försöka kalkylera ut en mer exakt förbrukning men svårt då det kan variera dag till dag. Men kan ju förklara lite vad jag ska göra: en lådcykel med musik och espresso/kaffe som rullar runt till olika platser i stan där jag sedan kommer stå och servera kaffe och bjuda på lite skön musik soliga dagar. Verksamheten kommer börja som hobbyverksamhet för att se hurpass attraktivt det är men maskinerna är ju någonting jag kommer använda hemma också (bortsett ifrån elverk haha) så därför vill jag landa så billigt som möjligt. Men kommer köra 3-5h lördagar och söndagar samt att vattenkokaren är batteridriven (makita).

När det kommer till buller då det ska spelas musik söker jag därför någonting som är relativt tyst eller möjlighet att kedja fast i en stolpe lite längre bort (ska se över lite med lagar om hur man får gå tillväga).

Allt är rätt färskt så hör mig för och försöker lära mig så mycket jag bara kan om att driva en sådan verksamhet samt elförbrukning etc.

Tack igen,

Christoph

Permalänk

Tror du lär behöva rätt stor batteribank för att köra allt utan någon direkt laddning i 4-5h.

Runt lasten på wn 10A 230v ac säkring i last är något är nog inte orimlig så batteribank på ~ typ 8-10kwh typ är nog vad som behövs.

Aka ~1000Ah batteri.

Vilket skulle motsvara runt 10-15 st blybatterier i normalbilstorlek ungefär för du kan ju inte riktigt räkna med att solpaneler kommer räcka att driva det helt konstant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lechristoph:

Men kan ju förklara lite vad jag ska göra: en lådcykel med musik och espresso/kaffe [...] samt att vattenkokaren är batteridriven (makita).

Det där elverket är stort och väger 50 kilo. Powerstationen väger med ett extra batteri (som du nog vill ha) 85kg. Det är mycket vikt att trampa runt på när dina övriga maskiner, och vatten, säkert lägger på lika mycket till. Det blir tungt när man ska upp i så höga effekter som vattenkokning och dylikt kräver!

Makitas vattenkokare drar 1000w och drivs av 2x18v batterier. Om jag huvudräknar rätt kan du koka cirka 2 liter vatten och det tar över 5 minuter per liter. Att ladda dem gör ju iofs att du kan komma ned i effekt på elverk/powerstation men att ladda batterier från ett batteri ger dig förluster så att vattenkokaren "drar" ännu mer, även om det är över längre tid.
Plus att du inte får sälja för mycket kaffe för då får du slut på vatten..

Dessa ser man ju på lite festivaler och sådär. Jag tror de kopplar in extern ström trots att de har 'riktiga' bilar: https://www.fogarolli.com/
Det känns kanske som du ska höra med kommunen om det finns platser där du kan få tillgång till eluttag. De är nog klart mer positiva till det än ett dieselverk i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem

Effektförbrukningen på grammofonen är orimligt hög (typ minst 10 ggr för hög) eller menar du nån gammal jukebox eller annat komplett ljudsystem ?

Men ett elverk på minst 2kW lär räcka om du inte ska köra bryggare och vattenkokare samtidigt och väljer ljudsystem med omsorg så det har hög verkningsgrad så du inte behöver mycket effekt till ljudet.
Bygg nån extra ljuddämpande kapsling för elverket så borde det gå att få det tillräckligt tyst även om det står i närheten. Du kan ju placera elverket med extra kåpor på en cykelkärra så går det lätt att dra iväg det "en kabellängd bort" för att minska buller och avgaser.

Apropå vattenkokaren så kanske det är enklare att skippa den och koka vattnet via gasol i en panna i stället för elektriskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Det där elverket är stort och väger 50 kilo. Powerstationen väger med ett extra batteri (som du nog vill ha) 85kg. Det är mycket vikt att trampa runt på när dina övriga maskiner, och vatten, säkert lägger på lika mycket till. Det blir tungt när man ska upp i så höga effekter som vattenkokning och dylikt kräver!

Makitas vattenkokare drar 1000w och drivs av 2x18v batterier. Om jag huvudräknar rätt kan du koka cirka 2 liter vatten och det tar över 5 minuter per liter. Att ladda dem gör ju iofs att du kan komma ned i effekt på elverk/powerstation men att ladda batterier från ett batteri ger dig förluster så att vattenkokaren "drar" ännu mer, även om det är över längre tid.
Plus att du inte får sälja för mycket kaffe för då får du slut på vatten..

Dessa ser man ju på lite festivaler och sådär. Jag tror de kopplar in extern ström trots att de har 'riktiga' bilar: https://www.fogarolli.com/
Det känns kanske som du ska höra med kommunen om det finns platser där du kan få tillgång till eluttag. De är nog klart mer positiva till det än ett dieselverk i alla fall.

Jo jag har oroat mig lite kring vikt och tänkte som du skrev om höra med kommunen om eluttag. Hade ju varit absolut enklast och att bli kvitt vikt på närmare 50kg haha. Men ska spåna lite och återkommer med uppdatering när jag utvecklat idéen mer och hört med kommunen. Åter igen, tusen tack för respons!

Permalänk
Medlem

Tror du kanske tänker i lite fel ände, de som inte har möjlighet att köra med elanslutning kör med gas.

Ja, det finns även espressobryggare med gasol till uppvärmning.

Den el som behövs om kyl, vattenkokare, bryggare etc går på gas blir så pass liten att det går att driva på mindre batterier, som en eller ett par AGM-batterier beroende på om vi pratar om en hel foodtruck eller något mindre. Så visst går det att lösa, men på de flesta platserna där det är aktuellt brukar det finnas el att tillgå om du frågar.