Permalänk
Medlem

Minirouter till mediaskåp

Jag skulle vilja ha en minirouter som jag får plats med i mediaskåpet och mata vidare till ett uttag på ett annat ställe där jag kan ha en större router. Vid sökningar så får jag bara upp grejer med massa avancerade funktioner osv, det jag är ute efter är en enkel plug n play grej som kan leverera vidare till nästa uttag utan att förlora bandbredd.
Jag har för tillfället en Asus Rt ax55 vid skåpet och en ax 53u som mesh om det spelar någon roll. Har inte dubbla uttag vid väggkontakterna i huset utan det är bara ut, inget tillbaka. 150/150 men är inne på att skaffa 600 Mbit så vill inte begränsa mig för det. Vad finns det för enkla alternativ?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

För det första så vill man inte ha två routrar, det bäddar för problem.

Vad är en minirouter för dig? Storlek?

Vill du ha wifi från stället du säger att du vill ha router 2? Då är det en accesspunkt du vill ha där.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Skulle det fungera med en powerline-adapter kanske? De klarar ju 600 numera.

Permalänk
Medlem

Det är nog rätt ont om nerdummade WiFi-lösa (och därmed små+billiga) konsumentroutrar ”for dummies”, som bara kan pluggas in och köras. Inte min marknad, så jag har inga rekommendationer.

Men jag inbillar mig att jag själv skulle valt mellan Mikrotik hEX S (OpenWrt-stöd, snålt med flash), Edgerouter 4 (OpenWrt-stöd, dyr, stor) och Edgerouter-X (struligt OpenWrt-stöd på grund av ännu mindre flash, gammal).

Vill du ha bra tips (från någon annan) så bör du nog ange måtten på utrymmet.

Och vara tydlig med om du behöver mer än en tråd ut från skåpet till dina enkel-uttags-rum, vilket antagligen gör just en enkel router i skåpet till den enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag satt in en Unifi Cloud Gateway Ultra i skåpet och sedan sedan kört Asus routrarna i AP läge.

Vill du ha AiMesh så kanske en Asus ExpertWiFi EBG15 går in, mått:
Bredd 121 mm
Djup 75 mm
Höjd 26 mm

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kanske missförstår dig totalt här, men varför sätter du inte bara en ethernetkabel mellan inkommande (t.ex. mediakonverterare eller RJ45-uttag) och det uttag i mediaskåpet som går till det uttag i lägenheten/huset där du vill placera routern?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Kanske missförstår dig totalt här, men varför sätter du inte bara en ethernetkabel mellan inkommande (t.ex. mediakonverterare eller RJ45-uttag) och det uttag i mediaskåpet som går till det uttag i lägenheten/huset där du vill placera routern?

För att få trådat till alla rummen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Själv har jag en gammal Mikrotik Hex, alternativ till den idag är Hex Refresh eller Hex S 2025, men tänk på att de inte har Openwrt-stöd som de äldre modellerna. Hex är mycket liten, mindre än min accesspunkt till och med.

Ubiquitis UniFi Cloud Gateway Ultra är lite mer konsumentvänliga än Mikrotiks modeller och kan vara ett bra val. Andra alternativ som Alta Labs route10 dyker också upp i forumet ibland, och verkar som ett bra val om man behöver mer än 1 Gbit/s. Det finns andra alternativ också, UniFi Cloud Gateway Ultra är enkelt att komma igång med då allt du behöver är en mobil (eller platta) och deras app (den ställer in den över bluetooth) så den är nog enkel att komma igång med även som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För att få trådat till alla rummen?

Förstås... Då hade jag nog också rekommenderat en UniFi Cloud Gateway Ultra.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag skulle vilja ha en minirouter som jag får plats med i mediaskåpet och mata vidare till ett uttag på ett annat ställe där jag kan ha en större router. Vid sökningar så får jag bara upp grejer med massa avancerade funktioner osv, det jag är ute efter är en enkel plug n play grej som kan leverera vidare till nästa uttag utan att förlora bandbredd.
Jag har för tillfället en Asus Rt ax55 vid skåpet och en ax 53u som mesh om det spelar någon roll. Har inte dubbla uttag vid väggkontakterna i huset utan det är bara ut, inget tillbaka. 150/150 men är inne på att skaffa 600 Mbit så vill inte begränsa mig för det. Vad finns det för enkla alternativ?

Två alternativ här, antingen sätter du router likt edgerouter i mediaskåpet och sedan en switch där du tänkt ha den andra routern (två routrar är bara rakt av en dålig idé som det nämnts tidigare.

Alternativ två är att som det nämnts innan kör kabel dit du vill ha routern och skippa att ha något i mediaskåpet, har du bara ett uttag där routern står så kan du dela en kabel dock blir det begränsat till 100mbit vilket förmodligen inte är önskvärt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du har ungefär samma förutsättningar som jag. Dvs RJ45-uttag i alla rum, som är dragna från mediaskåpet, där det är extremt lite plats för "media". Jag funderar på att köra Pfsense Netgate 1100 + en kompakt switch i mitt mediaskåp. Väldigt liten, men dyr som ett as (3000 kr). Men jag tänker att det är en fin lösning annars? Sen kan man komplettera med trådlösa accesspunkter där det passar, antingen där man har befintliga uttag, eller, jag funderar på att dra extra kablar på vinden och montera trådlösa accesspunker i innertaket.

Någon som har erfarenhet av Netgate 1100?

https://www.dustinhome.se/product/5011254400/1100-pfsense-security-gateway
https://www.pfsense.org/products/

Permalänk
Medlem

Tanken har inte ens slagit mig att jag kan dra en sladd mellan inkommande och vidare till ett uttag. Jag kör trådlös mesh så jag behöver inte mer än 1 utgång till nästa punkt.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Tanken har inte ens slagit mig att jag kan dra en sladd mellan inkommande och vidare till ett uttag. Jag kör trådlös mesh så jag behöver inte mer än 1 utgång till nästa punkt.

Om det nu finns uttag i flera rum så hade jag starkt rekommenderat att köra trådad backhaul på ditt mesh. Då får du mycket bättre prestanda jämfört med trådlös mesh. Trådlös mesh använder man när man inte har möjlighet att dra kabel, men kabel finns ju redan i dina väggar så då ska du absolut utnyttja det.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag hänger inte riktigt med på skälva frågan. Men så jag tolkar det, så låter det som att det är en nätverksswitch som du är ute efter? de fungerar som en grenuttag fast för nätverket, en port in fler portar ut

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Röd pil är från media konverter till min router (TP-link)
Grön pil är från router till dum switch (TP-link)
Blå pilar är till komponenter eller uttag i lägenheten där det skall kopplas med kablar och ej köras trådlöst.

Kort o gott används inte mitt mediaskåp för routern utan bara som kopplingslåda/fördelningslåda.

Tolkar din fråga som att så jag gjort det löst ditt problem med..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Kör själv med en 2.5Gbit switch i skåpet och vlan för att få ut WAN där jag så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

https://i.imgur.com/4IEIRMc.png
Röd pil är från media konverter till min router (TP-link)
Grön pil är från router till dum switch (TP-link)
Blå pilar är till komponenter eller uttag i lägenheten där det skall kopplas med kablar och ej köras trådlöst.

Kort o gott används inte mitt mediaskåp för routern utan bara som kopplingslåda/fördelningslåda.

Tolkar din fråga som att så jag gjort det löst ditt problem med..

Nej, för TS har inte dubbeluttag i rummen och kan därför inte dra någon kabel tillbaka till skåpet som du har gjort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Mikrotik hEX S. Haft sådan själv. Kan matas as PoE, eller PoE-mata en sak. Finns ingen anledning att köra OpenWRT på den heller, RouterOS gör det mesta väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Hos en familjemedlem har jag petat in en gammal NanoPi R4S med OpenWRT i ett mediaskåp, tillsammans med en billig gigabitswitch. Minimal kostnad och riktigt stabilt. Haft problem med wifi men då pga åttavåningshus i extremt tätbefolkad stadsdel så oerhört mycket wifinät som konkurrerar om luftutrymmet.

Om TS pallar vänta (på frakt av aktuell motsvarande modell) och flasha openwrt så är detta en fin setup. Flasha är banalt enkelt.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode