Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Beskrev det tidigare idag, men hamnade i fel tråd...

Vissa prylar har inget serienummer, eller också obegripligt vilket det är...

Jag har kört gratis batteri-dealen en gång tidigare, serienumret kollas inte, jag skrev: 111111111 (9 - 10 siffror) på en skruvdragare jag köpte, inga problem, batteriet kom på ca 1½ vecka via PostNord.

Web-formuläret sväljer det och ingen vidare koll sker. Det viktigaste är ett uppladdat giltigt kvitto skulle jag tro.
Gäller även för förlängning av garanti till 3år.

Tack; prövade det så får vi se hur det går. Registreringen gick igenom i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeed84:

Tack; prövade det så får vi se hur det går. Registreringen gick igenom i alla fall.

Förra gången fick jag 4 dagar efter registreringen en PostNord-avisering om ett paket från Tyskland (Portica GMBH Marketing) var registrerat.
Sen tog det några dagar så kom ett "Grattis" mejl från Bosch på svenska, batteriet anlände ca 5 dagar senare vid DPD >Postnord.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Varning: CDON säljer 5 UHD-Blu-ray för en tusing under något som kallas Green Friday (tror jag?). Ville inte tipsa om detta, utan snarare varna då jag anser att det är ett riktigt uselt erbjudande.

De har alltid kört med 100–110kr styck under sina tidigare kampanjer fram till förrförra året. Detta är alltså en ökning på 82% i pris jämfört med tidigare kampanjer. Flera av filmerna som ingår i kampanjer går redan att köpa för 150kr/st på Ginza.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

200 m2?!
Okej, jag har inte denna Bosch, men jag har en Ryobi i samma prisklass... Men jag har sproilans nytt 4Ah-batteri och en 2 år gammal maskin. Och den visar 1 plupp av 4 möjliga efter att ha klippt i max 15-20min på mina två radhus-gräsmattor à 10-12 kvadrat (plus att jag brukar köra längs husväggen på allmänningen, säg 10 till då)...

Antingen har jag köpt fel märke, eller så.... Well. Fantasi-siffra.

Det är nog 200m2 per batteri/laddning, med 3 batterier kan den ju mer än med ett

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

200 m2?!
Okej, jag har inte denna Bosch, men jag har en Ryobi i samma prisklass... Men jag har sproilans nytt 4Ah-batteri och en 2 år gammal maskin. Och den visar 1 plupp av 4 möjliga efter att ha klippt i max 15-20min på mina två radhus-gräsmattor à 10-12 kvadrat (plus att jag brukar köra längs husväggen på allmänningen, säg 10 till då)...

Antingen har jag köpt fel märke, eller så.... Well. Fantasi-siffra.

Du måste hinna klippa mycket mer än 30-35 kvm på 15-20 min?
Jag klippte 570 kvm på 40 minuter senast. Visserligen bensindriven självgående klippare i standard storlek men så mycket mer kan den inte ta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du måste hinna klippa mycket mer än 30-35 kvm på 15-20 min?
Jag klippte 570 kvm på 40 minuter senast. Visserligen bensindriven självgående klippare i standard storlek men så mycket mer kan den inte ta.

Well, säkert.
Kom ihåg att med väldigt liten gräsmatta så kan man inte bara knalla på, man får vända och vrida mest hela tiden. Grind ska öppnas, stentrappan ska hanteras varsamt med tanke på knivar, torkvinde-fästet i marken som sticker upp. Manövrera runt Magnolia, äppelträd, kantstenar, krukor, rabatt. Man går rakt fram i c:a 2-3m i taget. Prova att stanna upp var 3:e meter nästa gång, vänd klipparen 180-grader, och återkom med tidsåtgången.

Nu är väl tiden ointressant i mina ögon dock.
Om jag klipper 25 kvadrat + väggkanten på 10 till och har 1 plupp kvar på batteriet, ett nytt 4Ah, hur usel är då min Ryobi jämfört med en Bosch utlovade 200 kvadrat?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well, säkert.
Kom ihåg att med väldigt liten gräsmatta så kan man inte bara knalla på, man får vända och vrida mest hela tiden. Grind ska öppnas, stentrappan ska hanteras varsamt med tanke på knivar, torkvinde-fästet i marken som sticker upp. Manövrera runt Magnolia, äppelträd, kantstenar, krukor, rabatt. Man går rakt fram i c:a 2-3m i taget. Prova att stanna upp var 3:e meter nästa gång, vänd klipparen 180-grader, och återkom med tidsåtgången.

Om jag klipper 25 kvadrat + väggkanten på 10 till och har 1 plupp kvar på batteriet, ett nytt 4Ah, hur usel är då min Ryobi jämfört med en Bosch utlovade 200 kvadrat?

200 kvadrat gäller knappast en hinderbana till gräsmatta. Snarare nära på optimala förhållanden.

Klipptid är egentligen mer intressant mått än kvadratmeter även om den också påverkas av belastningen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FirstRodeo:

Köpte Bosch skruvdragare + cirkelsåg och enligt kvittot kostade dessa 2990kr ink moms vardera. Bosch rewards godkände då min claim på ProCORE18V 5,5Ah! Billigast på prisjakt ca 1400kr.

Galet bra deal för totalt 2990kr 🙂

Jag fick istället två 4 Ah batterier då jag först bara kunde ansöka på cirkelsågen, men sen efter att jag registrerat skruvdragaren på mitt konto kunde ansöka på den också.
Inte så fy skam med skruvdragare, cirkelsåg, 2st 5Ah och 2st 4Ah batterier för 2990kr heller 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Produkt: Bosch sladdlösa gräsklippare EasyMower 18V-32-200 (1 x 4,0 Ah-batteri, 18V-system, klippbredd: 32 cm, i kartong)
Länk: https://www.amazon.se/dp/B09TC9PH5G
Pris: 1546 kr (-19 % 2122 kr - 170:- rabattkupong)
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10272189

Enkel klippare, men väldigt prisvärd:
Medföljande tillbehör: EasyMower 18V-32-200, 1 x 4,0 Ah PBA 18V-batteri, 1 x AL 1830-laddare, kartong
Sen kan man utnyttja Bosch batterikampanj tom 250630, då får man gratis ytterligare ett Bosch 4Ah batteri sänt från Tyskland.

Dock leverans av klipparen i december står det, men det är oftast 'felaktigt' från Amazon. Klipparen går dock att registrera hos Bosch ändå, vilket jag gjorde igår.

Leveranstiden nu ändrad från December till nästa vecka, 12-13 Juni

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well, säkert.

Fast de utlovar väl inget? De rekommenderar att den gräsklipparmodellen används för ytor på max 200 m2. Och det rekommenderade batteriet för gräsklipparen är >=4.0Ah.

Jag är ingen expert på batteridrivna gräsklippare, men jag förmodar att mindre modeller är mindre kraftfulla, klippar mindre och samlar upp mindre? Och att rekommendationen på ytan kommer baserat på maskinens dimensioner snarare än hur långt minimum-batteriets kapacitet räcker. Jag klipper min tomt med ett 6 aH-batteri utan problem och det känns ju som att 4 aH är i minsta laget för en gräsmatteklippning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Fast de utlovar väl inget? De rekommenderar att den gräsklipparmodellen används för ytor på max 200 m2. Och det rekommenderade batteriet för gräsklipparen är >=4.0Ah.

Jag är ingen expert på batteridrivna gräsklippare, men jag förmodar att mindre modeller är mindre kraftfulla, klippar mindre och samlar upp mindre? Och att rekommendationen på ytan kommer baserat på maskinens dimensioner snarare än hur långt minimum-batteriets kapacitet räcker. Jag klipper min tomt med ett 6 aH-batteri utan problem och det känns ju som att 4 aH är i minsta laget för en gräsmatteklippning.

Nu är jag inte speciellt engagerad i frågan, jag reagerade mest på påståendet 200 kvadrat, och hur långt därifrån jag själv klipper...

Men okej. En länk till min klippare där man "utlovar" 150 kvadrat, uppenbarligen är jag inte den ende som reagerar på att ytan inte kan täckas av den klipparen med det batteriet man säger. allt enligt de omdömen som listas: https://se.ryobitools.eu/tradgard/grasmatteskotsel/grasklippare/olm1833b/olm1833b/

Så. Vi är väl lurade av marknadsföringen, man påstår nånting som säkert är sant, men vi förväntar oss nånting annat i verkliga livet.
Lite som att påstå att Ryan Air har noll antal haj-attacker på sina flighter... Vilket ju är helt sant. Om inte planet råkar krascha i indiska oceanen då, vilket skulle kunna hända i verkliga livet.

Offtopic och ointressant. Men köp Bosch-klipparen för all del, jag hade säkert också gjort det om jag hade behovet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

LG rea hos Tretti med Cashback på upp till 3000kr.

Bla:
Tvättmaskin F4Y5EYP6W0F för 5040kr med Cashback.
Side-by-side Kylskåp med is och vatten-automat GSLV71MCLE för 10990kr med Cashback.

Har ett par LG tvättmaskiner som är väldigt snarlika (något mindre kapacitet) och är väldigt nöjd. Det här priset är bra för en 11 kg maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bla:
Side-by-side Kylskåp med is och vatten-automat GSLV71MCLE för 10990kr med Cashback.

Fristående kyl + frys:
https://www.tretti.se/vitvaror/frys/frysskap/product/lg-gfe61... + https://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/fristaende-kylskap/pro...

Detta är ett makalöst bra pris för något av det bästa man kan köpa i kylskåp och frys just nu. Vi köpte dessa under black friday (dock i svart) och då var de nedsatta till totalt 19k för båda. Här kan man få dom i rostfritt för knappt 15k.

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.com/str/winekhstock?_tab=about
Jag skulle vara väldigt skeptisk till säljaren. Jag säger inte att de är bedragare, men det är inte någon du skulle anförtro dina pengar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

https://www.ebay.com/str/winekhstock?_tab=about
Jag skulle vara väldigt skeptisk till säljaren. Jag säger inte att de är bedragare, men det är inte någon du skulle anförtro dina pengar till.

Tänkte precis samma sak, man är ju väldigt fundersam.
Kan ju dock vara felskrivet pris? Eller namn på varan? Kanske är en G4.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Verkar säljas av en italiensk privatperson som enligt tidigare recensioner på eBay inte gillar returer?

Permalänk
Medlem

Håll er borta från denna "deal"! CDON själva kommer (som vanligt!) att ta noll ansvar om det går fel vilket i detta fall är 99% säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Fick Bosch sladdlösa EasyMower 18V-32-200 klipparen idag, enligt spec ingår en AL 1830-laddare, (3A) men i lådan låg en AL 18V 44 laddare som klarar 4.4A laddström.
Så ytterligare lite plus på denna redan bra deal:
https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/al-18v-44-1600a031x0

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Fick Bosch sladdlösa EasyMower 18V-32-200 klipparen idag, enligt spec ingår en AL 1830-laddare, (3A) men i lådan låg en AL 18V 44 laddare som klarar 4.4A laddström.
Så ytterligare lite plus på denna redan bra deal:
https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/al-18v-44-1600a031x0

Bara ett plus tills du behöver utnyttja garantin och laddaren du skickar in inte är den specificerade.

Permalänk
Medlem

Fick också min Bosch sladdlösa EasyMower 18V-32-200 idag, fick osckså AL 18V 44 laddare som klarar 4.4A laddström.
Provklippt lite där McDreamy inte kommer och fungerade fint, bättre än vad jag föreställt mig. Perfekt storlek som jag var ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Bara ett plus tills du behöver utnyttja garantin och laddaren du skickar in inte är den specificerade.

Din "idé" håller inte:

Från etiketten på förpackningen med laddare och batteri:
Översta numret är OEM# för AL 1830 - dvs. 3A laddaren
Undre numret är OEM# för AL 18V 44 - dvs. 4.4A laddaren

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Fristående kyl + frys:
https://www.tretti.se/vitvaror/frys/frysskap/product/lg-gfe61... + https://www.tretti.se/vitvaror/kylskap/fristaende-kylskap/pro...

Detta är ett makalöst bra pris för något av det bästa man kan köpa i kylskåp och frys just nu. Vi köpte dessa under black friday (dock i svart) och då var de nedsatta till totalt 19k för båda. Här kan man få dom i rostfritt för knappt 15k.

Kollade på LGs hemsida och vad är skillnaden från de du länkat till dessa:
https://www.lg.com/se/kyl-frys/fristaende-frys/gft41pzgsz/
+ https://www.lg.com/se/kyl-frys/fristaende-kyl/glt51pzgsz/

När man köper de tillsammans där kostar de 13,5k och överväger själv att köpa men vet inte riktigt om de du länkat är bättre?

Edit verkar vara wifi på den du länkade(vad det nu är bra för) och frysfacket åtminstone

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bla:

Är det någon som har koll på hur tvättmaskinen från LG placerade sig i Råd & Röns stora test av tvättmaskiner...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Kollade på LGs hemsida och vad är skillnaden från de du länkat till dessa:
https://www.lg.com/se/kyl-frys/fristaende-frys/gft41pzgsz/
+ https://www.lg.com/se/kyl-frys/fristaende-kyl/glt51pzgsz/

När man köper de tillsammans där kostar de 13,5k och överväger själv att köpa men vet inte riktigt om de du länkat är bättre?

Edit verkar vara wifi på den du länkade(vad det nu är bra för) och frysfacket åtminstone

Jag vet faktiskt inte, tycker ofta det är en djungel med vitvaror där tillverkarna verkar fula sig med att ge de olika återförsäljarna olika modellnummer för vad som oftast ser ut att vara samma produkter så att vi slutkunder ska få det svårare att prismatcha.

Som du säger ser den ut att sakna wifi bland annat (jag har inte ens anslutit våra till wifi, det kan bara användas för att stänga av vacation mode om jag förstått det rätt) och även att den saknar manöveringspanelen på framsidan, det pekar väl på att det är en äldre modell åtminstone. Isbehållaren verkar saknas också, den gillar jag skarpt. Ser även att den inte har MetalFresh vad nu det innebär exakt. Antagligen är det ingen större skillnad under huven så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Är det någon som har koll på hur tvättmaskinen från LG placerade sig i Råd & Röns stora test av tvättmaskiner...?

Verkar dåligt…
Är det någon som kan uttala sig om nämnd tvättmaskin är något att ha?
Lyckas inte googla fram just den i någon test.
Lurar på att slå till men är inte i akut behov.
Vill ju som alla andra göra ”klippet”…

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Verkar dåligt…

Om du behöver en maskin - Köp. LG föredrar jag i vart fall framför Samsung. Men nästa köp blir Bosch och inget annat.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Verkar dåligt…

Skrivet av Nucky:

Om du behöver en maskin - Köp. LG föredrar jag i vart fall framför Samsung. Men nästa köp blir Bosch och inget annat.

Jag köpte min Boschtvättmaskin år 2000. Den funkar fortfarande fint!
De tysktillverkade (dyrare) Boschmodellerna lär ha bäst kvalitet i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Skrivet av LANberg:

Jag köpte min Boschtvättmaskin år 2000. Den funkar fortfarande fint!
De tysktillverkade (dyrare) Boschmodellerna lär ha bäst kvalitet i dag.

Har liknande erfarenhet ifrån att läst massor av konsumenttester.

LG och Samsung är grymma på TV och bildskärmar, och en massa annat (har Samsung telefon), men på vitvaror så verkar kvaliteten och livslängden vara extremt svajande. Här föredrar jag helt klart Europatillverkade vitvaror framför Korea.

Även japanska vitvaror, som tex. Panasonic, skall vara grymt bra kvalitet, men då de inte finns att köpa lätt här i Sverige så fick det bli Bosch även för oss när vi skaffade nya tvättmaskin och torktumlare tidigare i år.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Vill bara flagga för Bosch (och säkert andra också) som åtminstone på vissa modeller låser funktioner som att köra sköljprogram till appen. Det finns alltså ingen knapp på maskinen för att köra skölj utan det går bara att starta genom en app. Heldumt.

Citat:

I wanted to run just a rinse cycle to make sure the water would go in, the water would pump out through the sump, and everything worked post-install.

But I couldn't find a way to do a rinse cycle on the control panel.

So I looked in the manual and found this note:

Bosch dishwasher manual mention of Home Connect

It says options with an asterisk—including Rinse, Machine Care (self-cleaning), HalfLoad, Eco, and Delay start, are "available through Home Connect app only and depending on your model."

Läs mer här:
https://www.jeffgeerling.com/blog/2025/i-wont-connect-my-dish...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Just lg tvättmaskiner skall vara helt okej men själv har jag Siemens (5.3k vid rea) och är väldigt nöjd.

Förra maskinen ingick i köpet av bostadsrätt och var från 2006, ersattes förra året pga att den slog sönder motvikten i maskinen 🙂 också Siemens

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop