Identifiera högtalare / Uppgradering köpråd

Permalänk

Identifiera högtalare / Uppgradering köpråd

Hej!

Jag sitter på några smått antika högtalare som jag tycker duger alldeles utmärkt för mig, bor i lägenhet och dessa kan producera mer ljud än mitt samvete mäktar med. Ytan är drygt 4,5x3,5 meter och måste stå nära en vägg.
Det jag först och främst vill med tråden är att identifiera vad det faktiskt är för högtalare mer än modellnamn och specifikationer.

Bilder på högtalaren:

Baksida:

Framsida:

Dold text

Det enda som går att identifiera på den är spec.lappen på baksidan som säger "SX 903", att det är 70W RMS, 40 - 20k Hz, 8 Ohm, samt "Made in Sweden". Dessa högtalare har jag ärvt av mina föräldrar och som jag minns det så hade vi dessa när jag var en liten grabb på 90-talet (kan minnas fel!).
Den bör ha varit kopplad till en JVC RX-302L receiver-enhet som jag även använder än idag, minns att det fanns både kasett, cd och LP-enheter och var i en sådandär inglasad historia. Skulle vara kul om någon vet något mer om högtalarna då jag inte lyckats hitta något via google.

Det andra är att jag funderar på att uppgradera mig lite. De börjar bli rejält slitna och ytan har börjat släppa (antingen är det någon typ av plastfanér eller ultratunn fanér.), även receivern börjar bli sliten i reglagen och är inte helt hundra.
Det jag undrar nu är om någon har förslag på en vettig uppgradering här? Både aktiva/passiva är av intresse. Kan väldigt lite om högtalare så vet inte mer än så.
Ska användas ihopkopplad med en dator för musik, film och ev. spel. En fördel om de är snygga och passar ihop med vit färg.
Har kollat lite på Yamaha HS8 men vet inte om det är ett vettigt alternativ för mig.

Permalänk
Medlem

Det där ser väldigt JWS-igt ut.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Eller Genexxa, men same shit different name.

Du får nog bättre vad du än köper.

Edit: Just dessa verkar vara Sonab, som också är samma sak som JWS och Genexxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Eller kanske Genexxa, samma tillverkare i Falkenberg men utan namn på lappen bak,
jag tror inte att jag sett någon JWS där det inte stått JWS överst på den lappen.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Samma högtalare nämndes för ca: 7-år sedan i forumet, men utan mer information...

Verkar som det är Sonab som @Doomfarer skriver, även Genexxa hade högtalare med liknande beteckning (SX 900) där etiketten med SX var snirligare.

Källa: https://sikoauktioner.se/auktion/281687

Att hitta mer information är nog rätt hopplöst, även om jag har ett svagt minne av liknande högtalare i slutet av 70-talet.
Om mitt minne stämmer? Inte en aning.

Om man försöker följa någon gammal länk så hamnar man på förstasidan hos dagens BRL.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Tack för era inlägg om identifieringen av högtalaren. Fick i alla fall en lite klarare bild av vad det är för högtalare jag har. Är ganska imponerad över att receivern fortfarande fungerar då den bör vara närmare 35 år gammal.

Önskar fortfarande rekommendationer för vad jag bör uppgradera till och vad jag exakt behöver för att få det att fungera. Kommer som sagt vara ansluten till en dator för musik, film och spel. Anslutningarna kommer vara antingen 3,5mm eller 6,3mm (mest troligt 2x6,3mm). (Balanced TRS)
De kommer stå ganska högt på hyllor och nära vägg, max storlek är 38x40cm (LxB) och max 15kg, ytan de ska täcka är ca 4x4m.