Vinn nätagg från Seasonic

Koppla N64 via reciever till tv

Permalänk
Medlem

Koppla N64 via reciever till tv

Tjena!
Försöker få alla mina konsoler att slira ihop med recievern och tvn. Endast mitt n64 strular i nuläget.
Min reciever (pioneer vsx-922) har ingångar för anologt, varav mitt Wii funkar i, men inte N64(endast ljud)

Borde inte wii och n64 skicka samma typ av signal? Båda är väl komposit(gul, röd, vit).

N64 funkar utan problem direkt in i tvn

Permalänk

Ja kompositsignalen bör vara samma oavsett vad som kopplas.

Inte så att du satt den gul i sub pre out eller nått?

Ser ut att sitta runt samma område och även den gul rca.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja kompositsignalen bör vara samma oavsett vad som kopplas.

Inte så att du satt den gul i sub pre out eller nått?

Ser ut att sitta runt samma område och även den gul rca.

Nej, testade igen precis. Wii funkar galant, men såfort jag försöker få igång n64 går det ej.

Satte in det direkt i tvn innan, och det funkade. Ska däremot byta tv, och då lär den inte ha så gamla kontakter…

Permalänk

Låter ju märkligt...

För bildsignalmässigt så borde de va exakt samma.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Inte så att du blandar PAL och NTSC ?
Det skulle även kunna bero på att signalnivån är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte så att du blandar PAL och NTSC ?
Det skulle även kunna bero på att signalnivån är fel.

Jepp, Nintendos äldre konsoler tenderar att vara lite quirky med sina signaler. Receivern kanske är mindre tolerant än TVn osv.

Det brukar rekommenderas att man kopplar från kompositsignalen med 75ohm mot jord och eliminerar DC-bias med en 220uF konding på serie när man bygger egen kompositkabel till PAL N64. Är oklar över hur originalkabeln är kopplad, men det går ju lätt att mäta sig till. Kanske något att prova om originalkabeln är kopplad utan det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, Nintendos äldre konsoler tenderar att vara lite quirky med sina signaler. Receivern kanske är mindre tolerant än TVn osv.

Det brukar rekommenderas att man kopplar från kompositsignalen med 75ohm mot jord och eliminerar DC-bias med en 220uF konding på serie när man bygger egen kompositkabel till PAL N64. Är oklar över hur originalkabeln är kopplad, men det går ju lätt att mäta sig till. Kanske något att prova om originalkabeln är kopplad utan det.

Jasså då är jag med. Låter som att lättaste lösningen är att köpa hem ett gäng hdmi konverterare istället

Någon som har tips på sådana, som faktiskt funkar och gärna gör bilden ut bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djundje:

Jasså då är jag med. Låter som att lättaste lösningen är att köpa hem ett gäng hdmi konverterare istället

Någon som har tips på sådana, som faktiskt funkar och gärna gör bilden ut bra?

Om du menar den generiska typen av komposit till HDMI-adaptrar man kan köpa för ett par hundralappar, så är de i stort sett oanvändbara till spel. De introducerar ofta rejäl inputlag, dvs det kommer gå märkbar tid mellan att du trycker på knappen och Mario hoppar. Skitstörigt.

Det finns konsolspecifika adapterkablar, men de är oftast rätt dyra, vi snackar nära nog tusenlappar. De är dock både bra och enkla att använda, och kommer vad jag vet i samtliga fall använda bästa tillgängliga analoga bildsignal från respektive konsol. I fallet PAL N64 är det S-video, som är en bra bit bättre än komposit. Tyvärr är det bara NTSC-versionerna som lätt kan fås att trycka ut RGB, som är helt oencodad, och ger nära nog perfekt bild. Konsolspecifika adapterkablar är förstås också optimerade för spelande, och introducerar ingen märkbar inputlag.

Har man flera konsoler som du kan någon form av upscaler vara ett lite mer ekonomiskt alternativ separata adapterkablar för varje konsol. Själv kör jag en gammal OSSC tillsammans med en komposit/S-video till VGA-adapter för konsoler som bara kan ge de signalerna, men idag finns flera andra attraktiva alternativ på marknaden som jag dock inte testat själv. Ska jag peka ut en svaghet hos OSSC är det väl att den kör med bob deinterlacing. Inte ett problem på gamla konsoler som trycker ut lågupplösta progressiva signaler, men med Playstation och senare som kör mkt med 480i, 576i, och sådant kan det bli rätt jobbigt när det inte rör sig mycket på skärmen. Hade gärna tagit en frame inputlag för någon buffrad variant på temat. Att låta TV:n sköta deinterlacingen introducerar oftast galen inputlag.

Det finns även modkits till många konsoler som hämtar signalen direkt från grafikchippet, innan signalen DA-omvandlas. De ger bästa möjliga kvalitet, inga signalförluster alls. De är dock både dyra och bökiga att installera, kräver ofta precisionslödning. Inget lämpligt projekt för den som aldrig eller sällan hållit i en lödkolv. Gissar att det inte är ett alternativ för dig som verkar vara ute efter en enkel lösning, men tar med det för kompletthetens skull.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det finns många alternativ.

Allt ifrån gamla Framemeister till OSSC och Retrotink.

Ett enklare billigare alternativ bör vara nedan. Tänk dock på att det är en brittisk sida så tullavgifter tillkommer.

https://www.retrogamingcables.co.uk/SUPER-NINTENDO-SUPER-FAMI...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller