Skrivet av djundje:
Jasså då är jag med. Låter som att lättaste lösningen är att köpa hem ett gäng hdmi konverterare istället
Någon som har tips på sådana, som faktiskt funkar och gärna gör bilden ut bra?
Om du menar den generiska typen av komposit till HDMI-adaptrar man kan köpa för ett par hundralappar, så är de i stort sett oanvändbara till spel. De introducerar ofta rejäl inputlag, dvs det kommer gå märkbar tid mellan att du trycker på knappen och Mario hoppar. Skitstörigt.
Det finns konsolspecifika adapterkablar, men de är oftast rätt dyra, vi snackar nära nog tusenlappar. De är dock både bra och enkla att använda, och kommer vad jag vet i samtliga fall använda bästa tillgängliga analoga bildsignal från respektive konsol. I fallet PAL N64 är det S-video, som är en bra bit bättre än komposit. Tyvärr är det bara NTSC-versionerna som lätt kan fås att trycka ut RGB, som är helt oencodad, och ger nära nog perfekt bild. Konsolspecifika adapterkablar är förstås också optimerade för spelande, och introducerar ingen märkbar inputlag.
Har man flera konsoler som du kan någon form av upscaler vara ett lite mer ekonomiskt alternativ separata adapterkablar för varje konsol. Själv kör jag en gammal OSSC tillsammans med en komposit/S-video till VGA-adapter för konsoler som bara kan ge de signalerna, men idag finns flera andra attraktiva alternativ på marknaden som jag dock inte testat själv. Ska jag peka ut en svaghet hos OSSC är det väl att den kör med bob deinterlacing. Inte ett problem på gamla konsoler som trycker ut lågupplösta progressiva signaler, men med Playstation och senare som kör mkt med 480i, 576i, och sådant kan det bli rätt jobbigt när det inte rör sig mycket på skärmen. Hade gärna tagit en frame inputlag för någon buffrad variant på temat. Att låta TV:n sköta deinterlacingen introducerar oftast galen inputlag.
Det finns även modkits till många konsoler som hämtar signalen direkt från grafikchippet, innan signalen DA-omvandlas. De ger bästa möjliga kvalitet, inga signalförluster alls. De är dock både dyra och bökiga att installera, kräver ofta precisionslödning. Inget lämpligt projekt för den som aldrig eller sällan hållit i en lödkolv. Gissar att det inte är ett alternativ för dig som verkar vara ute efter en enkel lösning, men tar med det för kompletthetens skull.