Checka in stationär dator på flyget.

Permalänk

Checka in stationär dator på flyget.

Hej alla experter.

Är hemma i Sverige över sommaren och har införskaffat en ny gaming dator till grabben. I början av augusti flyger vi tillbaka till Gran Canaria där vi bor nu för tiden. Så nu gäller det att planera för bästa möjliga transport för datorn. Förra gången fick vi ner datorn i ett handbagage men det kommer inte få plats nu. Dock har vi gott om plats i stora incheckade bagage så min plan är att stoppa ner chassit där, väl skyddat såklart. Kommer använda frigoliten som kom med orginalkartong.

Det jag funderar på är väl egentligen om jag ska montera bort alla komponenter och låta dom ligga i sina orginalkartonger? Fördelen blir att det blir extremt säkert för alla komponenter. Nackdelen att det tar väldigt mycket plats och såklart lite mer jobb. En fördel är ju dock att jag kan lägga en hel del komponenter i deras kartonger i själva chassit. Sen kan jag lite viktigare komponenter (GPU) i handbagage istället.

Alternativet som jag funderar på är att låta moderkort sitta kvar tillsammans med CPU, m2 och alla chassifläktar. Således montera bort GPU, CPU-fläkt, PSU och RAM och låta dom flyga i ett handbagare i sina orginalkartonger.

Hur känslig är PSU? CPU borde väl kunna sitta kvar fastklämd i mb eller?

Vad hade ni gjort?

Tack snälla för hjälp. Listar komponenterna nedan om det har någon påverkan.

ASUS TUF B650-E WIFI
MSI Ventus2x 4070 Super
7500f
Cooler master 212 Hyper Pro cpu-fläkt
Kinsgston m2
G-Skill Trident Neo 32 GB 6000/Cl30
Cooler master MWE Gold 750 V2 ATX3.1

Permalänk
Medlem

Defintivt tagit av gpu och tornkylare.

Permalänk
Medlem

Ja precis, hade plockat ur och packat CPU-kylare och GPU separat, samt kollat så allt annat sitter fast ordentligt. Givetvis är det hård väska som gäller. Smågrejer typ RAM och sådant väger inte tillräckligt mycket för att de ska utsätta kontakter etc för några större krafter ens vid kraftiga stötar. Nätdelen är rejält förankrad med skruv.

Är man beredd att ta utrymmessmällen är det förstås som du själv listat ut bäst att packa allt i originalkartonger.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kolla noggrant alla skruvar och leta efter lösa delar i lådan efter resan, vibrationer har en förunderlig förmåga att hitta på s.ttyg. En skruv som kilar sig fast under moderkortet kan vara en katastrof om den vidrör fel ledning när datorn startas.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt alla komponenter i sina lådor och packat ner ordentligt i väskan. Chassit hade jag gett bort och köpt nytt i spanien.

Visa signatur

press nu1mlock