Nykomling ska tillverka kretsar med helt ny teknik

Permalänk
Melding Plague

Nykomling ska tillverka kretsar med helt ny teknik

Små partikelacceleratorer ska generera röntgenstrålning med laser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta skulle behövas. Men det kommer köpas upp om det lyckas och stoppas i papperskorgen…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Partikelaccelerator, laser, plasma, x-ray. Mycket sci-fi i några få paragrafer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Detta skulle behövas. Men det kommer köpas upp om det lyckas och stoppas i papperskorgen…

Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Allt utom det du nämner är vardag i många industriprocesser, inte så Sci-Fi.

Permalänk
Medlem

Häftigt. Men den riktiga innovationen kommer bli att placera din chiptillverkning bredvid en aktiv kärnreaktor, för att använda en small stråle av neutroner för din litografi, lite som "Fast neutron therapy".

Permalänk

Varför upplösningen ska bli högre med elektroner istället för fotoner har jag svårt att se.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeboden:

Varför upplösningen ska bli högre med elektroner istället för fotoner har jag svårt att se.

När tekniken är färdig 2030 eller så kommer de klara mellan 6 till 20nm bred stråle. EUV är 10+ nm

Idag är TSMC i full produktion med 3nm process.
Fabs med 2nm har redan dragit igång i inkörningsskede med tidiga ordrar.

Skillnaden jag förstår det som är att EUV stråle kan fokuseras med optik för att uppnå.. nednå? bättre upplösning. Medan en partikelstråle kan vara svårare att fokusera men har betydligt längre livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vad baserar du det på?

På det som sker i världen över just nu.
Harman group som i princip kör monopol på ljudbranchen. Hur 97% av all information på nätet går via 3 aktörer. Hur de stora spelarna har fritt fram att döda all form av konkurens. Tänk dig att för 20 år sedan fick xbox folket flytta ifrån Windows folket, för det var för ”bra” för microsoft. Win skulle lev utan webläsare m.m. 20 år senare och vi e butt fucked

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Harman group som i princip kör monopol på ljudbranchen. Hur 97% av all information på nätet går via 3 aktörer. Hur de stora spelarna har fritt fram att döda all form av konkurens. Tänk dig att för 20 år sedan fick xbox folket flytta ifrån Windows folket, för det var för ”bra” för microsoft. Win skulle lev utan webläsare m.m. 20 år senare och vi e butt fucked

Du har en väldigt snäv bild på världen om du tror att det är standard. Det finns mer exempel på nystartade företag i etablerade industrier som inte köps upp än vad det finns på företag som blir uppköpta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du har en väldigt snäv bild på världen om du tror att det är standard. Det finns mer exempel på nystartade företag i etablerade industrier som inte köps upp än vad det finns på företag som blir uppköpta.

Att starta nytt kan vem som helst göra när som helst. Att faktiskt lyckas är en annan sak, de är betydligt färre, och vad brukar hända med de som lyckas?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att starta nytt kan vem som helst göra när som helst. Att faktiskt lyckas är en annan sak, de är betydligt färre, och vad brukar hända med de som lyckas?

Räcker väl i det här fallet att prata om att starta nytt. Ingen färdig teknik finns än. Här handlar det om finansierings-fiske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag antar du menar att "Allt det du nämner" och inte "Allt utom det du nämner"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Samsung äger väl Harman? Läste precis att Harman köpt upp B&W, Denon m.fl.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Precis. Slamsug äger Harman, Harman köpte Sounds United. Otroligt vilket monopol det är nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Slashgibber:

Det är dock EXTREMT vanligt att just det händer. Att det finns nystartade företag som inte köps upp är inte samma som att alla nystartade företag som äger IP på en bättre process köps upp.

Dvs, om de faktiskt kommer ha en chans att göra samma sak fast bättre och billigare så kommer de antagligen bli uppköpta. Extremt rimligt från det större företagets perspektiv, då de annars skulle bli utkonkurrerade rätt fort, men dåligt för konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeboden:

Elektronerna är ett mellansteg. Har du elektroner vid höga energier kan du skapa fotoner, det syns kort i deras konceptvideo, men inte så bra i någon text.

Det är samma princip som synkotron strålkällor, som MAX IV i Lund. En stråle av högenergi-elektroner fås att "vibrera" fram och tillbaka. Hur aggresivt den accelerationen är bestämmer våglängd för det utstrålade ljuset. Se här för fysiken: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synchrotron_radiation

Skillnaden är att själva acceleratorn är mindre. MAX IV är en ring 500m i omkrets. Dock osäker hur effekten skiljer sig mellan de två.

Potentiellt spännande, men kommer ta ett tag innan det är en produkt att köpa. Det här är strål/ljuskällan. Efter det har du hela optiken att fixa som är bra komplicerad den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du får läsa mer naturveteskap, Illustrerad Vetenskap t.ex.
1895 X-ray (Röntgenstrålning)
1920 Partikelaccelerator
1928 Plasma (1879 Radiant Matter)
1960 Laser (Lidar 1961, teorin fanns från 1930)

Laser är ju ganska sci-fi, minns att hologram var hett på slutet av 70-talet när vi besökte KTHs datorer. Några år senare släpptes den första CD-skivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Precis Masimo sålde Soununited (Denon, Marantz, Polk Audio, B6W).
Tur att någon köpte upp Soundunited så dessa märken finns kvar.
Denon/Maranz AVR:s är ju bland dom populäraste om man kolla kollar runt på AVS Forum Och AV-.Forums och andra ställen.
Dom har ju hållit igång utvecklingen på dessa enheter avsevärt mer än tex Yamaha, och andra märken.
Och då menar jag typ märken som vanliga arbetare har kunnat köpa även typ dyraste top modellen eller Pre/pro, men nu har allt blivit så astronomiskt dyrt även hos D&M så i dagsläget skulle jag aldrig köpa topp modellerna. Jag köpte SR7010 när den var nysläppt, då för 14kkr, helt överkomligt för en toppmodell, men idag kostar D&M's topp långt not om 30kkr vilket jag aldrig skulle lägga på en hemmabio stärkare, inte för den usla (ljud)kvalitet filmerna kan vara i ibland (Bluray) och att ingen AVR eller ens Trinnov, Storm Audio eller liknande super dyra prylar klarar av, att köra 24bit@192khz i full Atmos eller DTS:X/Pro, varför måste det samplas ner till 48lkhz av en Trinnov Altitude 32 för ca 400kkr är för mig en gåta.
Det måste väl finnas CPU:er kraftiga nog för konsument produkter i för vanliga AVR's, och den hyper dyra prisklassen som den kostar som tex Trinnov borde klara av det.
Eller att dom kunder ha bättre downsamplings algoritmer, för när man spelar musik både med och utan kalibreringen så låter det fruktansvärt dåligt, det gjorde då det från min SR7010, har även läst att det är så på dom nyare, pga hur ljudet transporteras genom moderbrädan och hur dac:en hanterar ljudet, även direct läget lät sämre än vad min nuvarande stereo gör med samma högtalare och slutsteg.

Men glad att SU blev uppköpt tillslut. B&W, D&M hade nog överlevt ändå, fast i mindre skalor än nu.
Det var glada nyheter för mig som har Denons värsta hörlurar (överpris i Sverige, men det är en annan diskussion)

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skrivet av mc68000:

Du får läsa mer naturveteskap, Illustrerad Vetenskap t.ex.
1895 X-ray (Röntgenstrålning)
1920 Partikelaccelerator
1928 Plasma (1879 Radiant Matter)
1960 Laser (Lidar 1961, teorin fanns från 1930)

Laser är ju ganska sci-fi, minns att hologram var hett på slutet av 70-talet när vi besökte KTHs datorer. Några år senare släpptes den första CD-skivan.

Tror ni missade sentimentet i det jag skrev.

Inte att det är science fiction, utan att det låter som baksidan på en sci-fi-bok.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?