Kivra satsar på egen e-legitimation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

extremt jätte jätte jätte DÅLIG idé.
Snart har vi 50 tjänster för BankID, vilket betyder att chansen att minst EN blir hackad är 100% pga. human error och girighet, och så är vi helt fucked, BYE BYE alla mina pengar på bank-kontot

Statistiskt så har högst andel människor i slutet på månaden 0 kr bank-kontot. Så det är väll ingen förlust antar jag.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ja, statligt med anonymiseringsfunktion är det bästa. Kivra kommer jag inte ens ta i med tång. BankID är en nödvändighet idag men när det statliga kommer så säger jag upp det omedelbart. Privata företag ska inte ha den makten.

Vi måste sträva efter att samhällskritiska funktioner ska drivas av staten.

Staten kan ha en kontrollfunktion också, som ser till att bankid sköter sig enligt gällande lagar. Det är nog åt det hållet det går om det fortsätter utvecklas olika alternativ.

Skrivet av Jagers:

extremt jätte jätte jätte DÅLIG idé.
Snart har vi 50 tjänster för BankID, vilket betyder att chansen att minst EN blir hackad är 100% pga. human error och girighet, och så är vi helt fucked, BYE BYE alla mina pengar på bank-kontot

Om bankidservrarna blir hackade blir du inte av med alla dina pengar. Det är inte så att nyckeln till kassaskåpet ligger där och skräpar. Det krävs att de har din mobil och din pinkod/fingeravtryck/ansikte också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förhoppningen jag försöker hålla fast vid är att med fler godkända alternativ så kanske det kommer en gemensam verifieringslösning som alla kan fungera med och att i slutänden alla fungerar överallt.

Kan vi hoppas på att samma lösning kommer för laddstolpar? Eller det kanske redan finns, i så fall får någon gärna dela med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Vi hör nästan dagligen om hur kriminella nätverk infiltrerar samhällsfunktioner. De bedriver skolor, vårdcentraler och moskéer.
Vad vet vi om Kivras ägare. De kan sälja sin verksamhet till Ryssland eller Saudi Arabien vilken dag som helst.
Då kan ägaren plundra samtliga användares bankkonton och skicka till utlandet.
Nej, det är STATEN Sverige, som är skyldig till att få fram ett säkert digitala ID nu, inte riskkapitalister!

Det är inte särskilt svårt att hitta vilka ägarna till Kivra är. Bolaget har två huvudägare med en förkrossande majoritet, varav den ena är FAM AB med 40,1 %. FAM ägs av Wallenbergstiftelserna och är inte något "Pump & Dump"-bolag. Att sälja till bankkontoplundrare, om vi nu tänker oss en teknisk lösning som tillåter det, skulle vara ett spännande initiativ då Investor är huvudägare i SEB med över 22 % (nästa ägare ligger på knappt 5 %).

Permalänk
Medlem

Undrar hur kivra eller klarna ska verifiera identitet och koppla till sin id tjänst.
Bankid kräver trots allt verifiering på legitimation på kontor eller via online. Kivra och klarna slipper det idag eftersom de har låtit bankerna utföra denna kontroll med bankid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Vad bra, då kan man ha bankid på sig själv och kivra-id på sin äldre släkting.

Slipper jag flera telefoner när jag ska hjälpa äldre släktingar.

Bara ett tips..

Det upplägget är olagligt, du begår urkundsförfalskning om du loggar in med någon annans legitimation. För att det ska gå rätt till ska du logga in med din egen och vara utsedd som ombud hos banken.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bara ett tips..

Det upplägget är olagligt, du begår urkundsförfalskning om du loggar in med någon annans legitimation. För att det ska gå rätt till ska du logga in med din egen och vara utsedd som ombud hos banken.

Folk vet inte om detta eller skiter i det. En på jobbet har bankid på alla sina släktingar och köpte en telefon som tydligen klarar av att köra android i olika "sandboxar" så han kan ha det.

Det är väll nu kriget om id kanske startar? Ditt lokala ica kanske snart kan ge dig ett "ica id".

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kivra är lite halvskurkigt företag som jag inte gärna är beroende av. Att man är beroende av bankerna är illa nog, men där har vi finnansinspektionen och en ganska stram lagstiftning i ryggen. Det har vi inte allts på samma sätt mot Kivra, som gör lite som de vill. Kommer jag att skaffa "KivraID"? Aldrig i skogen.
Det här hade vart väldigt enkelt om staten gick till bankerna (som äger BankID) och sa "Hej, vi tänkte ta över BankID från er. Har ni något emot det?"
Jag tror faktiskt bankerna inte skulle tycka det var ett dugg besvärligt att bli av med Finansiell ID-Teknik BID AB (D.v.s. BankID), eftersom de inte gör någon vinst och ska inte göra någon vinst heller. Det är inte syftet. Omsättningen är lite drygt en halv miljon, så det är i princip en halv person som är verksam i bolaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swednick:

Kivra är lite halvskurkigt företag som jag inte gärna är beroende av. Att man är beroende av bankerna är illa nog, men där har vi finnansinspektionen och en ganska stram lagstiftning i ryggen. Det har vi inte allts på samma sätt mot Kivra, som gör lite som de vill. Kommer jag att skaffa "KivraID"? Aldrig i skogen.
Det här hade vart väldigt enkelt om staten gick till bankerna (som äger BankID) och sa "Hej, vi tänkte ta över BankID från er. Har ni något emot det?"
Jag tror faktiskt bankerna inte skulle tycka det var ett dugg besvärligt att bli av med Finansiell ID-Teknik BID AB (D.v.s. BankID), eftersom de inte gör någon vinst och ska inte göra någon vinst heller. Det är inte syftet. Omsättningen är lite drygt en halv miljon, så det är i princip en halv person som är verksam i bolaget.

Snickelidingsnack, DiGG ska granska att Kivras lösning uppfyller tillitsnivå 3. Står ju i artikeln till och med.

https://e-identitet.se/news/vilken-loa-niva-behover-ni/

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Ser inte att det erbjuds något som inte freja eID redan erbjuder i sin lösning.
Kanske ser vi ytterligare en nysatsning på e-id nu som vi sett tidigare, hur många minns t.ex telias e-id eller använder SITHS eID?

Skrivet av Torpedvägg:

Vi hör nästan dagligen om hur kriminella nätverk infiltrerar samhällsfunktioner. De bedriver skolor, vårdcentraler och moskéer.
Vad vet vi om Kivras ägare. De kan sälja sin verksamhet till Ryssland eller Saudi Arabien vilken dag som helst.
Då kan ägaren plundra samtliga användares bankkonton och skicka till utlandet.

Kompletterar @ztenlund svar med länk.
Det är Wallenberg invest som ligger bakom Kivra.
https://www.merinfo.se/foretag/Kivra-AB-5568402266/2k3a6oq-l8...
Tryck på + så ser du att samtliga utom två är via Wallenberg Investments AB .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ser inte att det erbjuds något som inte freja eID redan erbjuder i sin lösning.
Kanske ser vi ytterligare en nysatsning på e-id nu som vi sett tidigare, hur många minns t.ex telias e-id eller använder SITHS eID?
Kompletterar @ztenlund svar med länk.
Det är Wallenberg invest som ligger bakom Kivra.
https://www.merinfo.se/foretag/Kivra-AB-5568402266/2k3a6oq-l8...
Tryck på + så ser du att samtliga utom två är via Wallenberg Investments AB .

41an invest är H&M's Karl-Johan Persson förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Statistiskt så har högst andel människor i slutet på månaden 0 kr bank-kontot. Så det är väll ingen förlust antar jag.

Fast det gäller juh inte mig, alla andra skiter jag i...

Skrivet av pine-orange:

Om bankidservrarna blir hackade blir du inte av med alla dina pengar. Det är inte så att nyckeln till kassaskåpet ligger där och skräpar. Det krävs att de har din mobil och din pinkod/fingeravtryck/ansikte också.

Fast det är juh där vi hamnar till slut för att dessa företag tycker att "göra det så enkelt som möjligt är det folk vill ha"
så till slut hamnar vi i en situation där typ, dem sparar logintokens på servern eller nått helt idiotiskt eller nån kivra-ID app där du inte behöver identifiera dig med 2fa eller den INTE är unik för DEN telefonen så den funkar på ALLA telefoner och VART som helst i världen.

Situationen du beskriver är juh där vi är nu, dvs, skiten fungerar(förhoppningsvis) och det är nästan omöjligt att bli hackad(förhoppningsvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Sjukt att det ens tillåts att privata aktörer tillhandahåller legitimationer för de som vill, det borde ju självklart vara en statlig sak att utfärda sådant och ingen privat.

För egen del tycker jag det finns plats för både och, så länge det finns interoperabilitet. Och eftersom Kivra här kommer att förhålla sig till eIDAS2 och EUDIW så borde det kunna uppnås. Det är hur som helst bra om det kommer fler konkurrenter än Freja som utmanar BankId. Huruvida polismyndigheten ror sitt uppdrag om statlig elegitimation i hamn återstår ju däremot att se. Vi är tyvärr rätt långt efter många andra europeiska länder i den här frågan.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fast det är juh där vi hamnar till slut för att dessa företag tycker att "göra det så enkelt som möjligt är det folk vill ha"
så till slut hamnar vi i en situation där typ, dem sparar logintokens på servern eller nått helt idiotiskt eller nån kivra-ID app där du inte behöver identifiera dig med 2fa eller den INTE är unik för DEN telefonen så den funkar på ALLA telefoner och VART som helst i världen.

Situationen du beskriver är juh där vi är nu, dvs, skiten fungerar(förhoppningsvis) och det är nästan omöjligt att bli hackad(förhoppningsvis).

Såna här appar behöver uppfylla vissa standarder för att de ska kunna användas för personidentifiering och signering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Staten kan ha en kontrollfunktion också, som ser till att bankid sköter sig enligt gällande lagar. Det är nog åt det hållet det går om det fortsätter utvecklas olika alternativ.

Det fungerar inte med myndigheternas kontrollfunktioner på skolor eller i vården så varför skulle det fungera på en ID-tjänst?

Inget privat företag ska se vilka tjänster jag loggar in på. De kommer alltid att prioritera sina aktieinnehavare före sina kunder.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Jag läste först att det car Klarna, det var en liknande nyhet om detta för inte så länge sedan

Ska alla göra eget? När ska regeringen vakna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fast det gäller juh inte mig, alla andra skiter jag i...

Jag hade gärna sett lite konkurens, det är bra stuff.
Tror inte på konceptet "en tjänst to rule them all" 3-4 däremot låter som good shit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Jag hade gärna sett lite konkurens, det är bra stuff.
Tror inte på konceptet "en tjänst to rule them all" 3-4 däremot låter som good shit

Hur är konkurrens bra i dethär fallet ?

precis som konkurrens var bra för bilbesikningen va? skulle bli mycket billigare att besikta bilen, etc etc, vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Såna här appar behöver uppfylla vissa standarder för att de ska kunna användas för personidentifiering och signering.

absolut, tills dem inte behöver uppfylla den standarden längre pga. att branschen gör om reglerna, mutar myndighetspersonerna som behövs för att göra om reglerna, eller på annat sätt fuckar upp hela branschen. Inte helt omöjligt att säg kivra-ID blir den enda exklusiva appen som fungerar med Quish(för att kivra köpt dem exklusiva rättigheterna), det nya Swish som år 3092 ALLA ungarna använder och eftersom Quish inte är en sån "officiel" tjänst som därför inte behöver följa dessa "standarder" längre så.... osv osv osv osv.... jag kan måla upp 4000000 olika scenarion för dig hur denna typ av "konkurrens" kommer gå totalt åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

absolut, tills dem inte behöver uppfylla den standarden längre pga. att branschen gör om reglerna, mutar myndighetspersonerna som behövs för att göra om reglerna, eller på annat sätt fuckar upp hela branschen. Inte helt omöjligt att säg kivra-ID blir den enda exklusiva appen som fungerar med Quish(för att kivra köpt dem exklusiva rättigheterna), det nya Swish som år 3092 ALLA ungarna använder och eftersom Quish inte är en sån "officiel" tjänst som därför inte behöver följa dessa "standarder" längre så.... osv osv osv osv.... jag kan måla upp 4000000 olika scenarion för dig hur denna typ av "konkurrens" kommer gå totalt åt helvete.

Om du har några konkreta invändningar så kanske det är värt att diskutera dem men det här saknar verklighetsförankring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Hur är konkurrens bra i dethär fallet ?

precis som konkurrens var bra för bilbesikningen va? skulle bli mycket billigare att besikta bilen, etc etc, vad hände?

Vad är det för fel med bilbesiktningen nu då?

Först stabiliserade den till marknaden, tillgängligheten blev ju mkt högre.
Istället för att vara tvungen att boka 2 mån i förväg och helt omöjligt att få en tid på sommarn.

Kvaliteten och brottsligheten är ju inte komersialiserandes fel. Det är ju juristikens fel.

Går ju att lösa med licens & certifieringar men verkar finnas 0 intresse...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du har några konkreta invändningar så kanske det är värt att diskutera dem men det här saknar verklighetsförankring.

Bara om man är naiv nog att tro att detta är nånting bra som går åt rätt håll... finns juh en bra anledning till varför vi bara har Bank-ID eller hur? jag tror inte det handlar om att regeringen vill ha exklusiva rättigheter och vara dem enda som kan tjäna pengar på det. Så vad tror du är anledningen till att vi bara har ett Bank-ID just nu?

Skrivet av Jocke83:

Vad är det för fel med bilbesiktningen nu då?

Först stabiliserade den till marknaden, tillgängligheten blev ju mkt högre.
Istället för att vara tvungen att boka 2 mån i förväg och helt omöjligt att få en tid på sommarn.

Kvaliteten och brottsligheten är ju inte komersialiserandes fel. Det är ju juristikens fel.

Går ju att lösa med licens & certifieringar men verkar finnas 0 intresse...

Hade aldrig något problem med att få tid för besiktning i Västerås, kanske stämmer i andra städer men inte här, besiktningen har gått upp med nästan det dubbla i pris trots att regeringens nyckelpunkt var att det skulle bli billigare att privatisera det.
Det är 100ggr lättare att muta besiktningsmannen nu för att få igenom fordonet, hört flera sådana historier.

Jag håller absolut inte med om att "Kvaliteten och brottsligheten är ju inte komersialiserandes fel." igen, bilbesiktningen borde vara nog med bevis för det, med hur mycket lättare det nu är att hitta en besiktning som tar mutor jämfört med när det var statligt ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Bara om man är naiv nog att tro att detta är nånting bra som går åt rätt håll... finns juh en bra anledning till varför vi bara har Bank-ID eller hur? jag tror inte det handlar om att regeringen vill ha exklusiva rättigheter och vara dem enda som kan tjäna pengar på det. Så vad tror du är anledningen till att vi bara har ett Bank-ID just nu?

Hade aldrig något problem med att få tid för besiktning i Västerås, kanske stämmer i andra städer men inte här, besiktningen har gått upp med nästan det dubbla i pris trots att regeringens nyckelpunkt var att det skulle bli billigare att privatisera det.
Det är 100ggr lättare att muta besiktningsmannen nu för att få igenom fordonet, hört flera sådana historier.

Jag håller absolut inte med om att "Kvaliteten och brottsligheten är ju inte komersialiserandes fel." igen, bilbesiktningen borde vara nog med bevis för det, med hur mycket lättare det nu är att hitta en besiktning som tar mutor jämfört med när det var statligt ägt.

Meh, det är väll typ 20 år sen det kostade 300.
500 idag är inte dyrt... Måste ju va någon som jobbar också som får rimligt betalt utan att stressa ihjäl sig också.

Bättre så här än subventioner iaf.
Subventioner är ett osundhets tecken.

minns när jag låg och sola i 5 timmar någon sommar på motorhuven i väntan på en tid till dropin för att det inte gick att få tag på tid.

För att inte nämna hur många ggr mr blå snodde mina skyltar för att bilen var obessad och ny i min ägo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Meh, det är väll typ 20 år sen det kostade 300.
500 idag är inte dyrt... Måste ju va någon som jobbar också som får rimligt betalt utan att stressa ihjäl sig också.

Bättre så här än subventioner iaf.
Subventioner är ett osundhets tecken.

minns när jag låg och sola i 5 timmar någon sommar på motorhuven i väntan på en tid till dropin för att det inte gick att få tag på tid.

och kan du ge ett exempel på varför konkurrens är bra för Bank-ID? måste du boka tid 2 månader i förtid just nu för att logga in på försäkringskassan eller vad försöker du säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

och kan du ge ett exempel på varför konkurrens är bra för Bank-ID? måste du boka tid 2 månader i förtid just nu för att logga in på försäkringskassan eller vad försöker du säga?

Finns det t.ex ett krog-id.. 3 strikes your out, skulle kunna leda till en rätt schysst krog-miljö.
Osv osv.
Finns många intressanta scenarion man skulle vilja testa som inte bör ha något med ett standard id-kort att göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Konkurrens skapar innovation. Typ lite som de flesta här på forumet vill att Nvidia inte ska stå själva på prestandatronen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Finns det t.ex ett krog-id.. 3 strikes your out, skulle kunna leda till en rätt schysst krog-miljö.
Osv osv.
Finns många intressanta scenarion man skulle vilja testa som inte bör ha något med ett standard id-kort att göra

vad har det med konkurrens att göra? det du föreslår kan redan lösas på många olika sätt idag om man nu vill det, helt utan att en ny ID app behövs.
Hittills har jag bara hört massor med åsikter från folk som känns hjärntvättade till att tycka att "konkurrens är bra, alltid" utan att ha några riktiga argument till varför konkurrens i dethär specifika fallet skulle vara bra

Skrivet av Jumpcut:

Konkurrens skapar innovation. Typ lite som de flesta här på forumet vill att Nvidia inte ska stå själva på prestandatronen.

Jo dethär är väl kanske det första argumentet som iaf. betyder nånting men å andra sidan har jag svårt att se hur konkurrens för legitimering skulle innovera nånting bra i detta fall, känns mest som att det kan introducera massor med extra risker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jo dethär är väl kanske det första argumentet som iaf. betyder nånting men å andra sidan har jag svårt att se hur konkurrens för legitimering skulle innovera nånting bra i detta fall, känns mest som att det kan introducera massor med extra risker

Egentligen finns ju redan Freja, så ett alternativ finns ju som tvingar BankID att vara lite bättre för varje år. Och ja, det är väl inte ett jättehett område att innovera kring kanske.

Personligen hoppas jag att polisen inte fuckar upp totalt nu så vi får en statlig e-legitimation hösten 2026.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det fungerar inte med myndigheternas kontrollfunktioner på skolor eller i vården så varför skulle det fungera på en ID-tjänst?

Inget privat företag ska se vilka tjänster jag loggar in på. De kommer alltid att prioritera sina aktieinnehavare före sina kunder.

När du jämför med något får du nog utveckla resonemanget lite mer än att bara konstatera att det inte fungerar. Jag vet inte ens vad det är du syftar på, vad är det som inte fungerar med privatägda skolor eller vården?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Av den enkla anledningen att det var bankerna som gemensamt tog fram BankID och att de sedan inte släppte in något annat id-system (fören Staten eller EU tvingar dem) vilket gjorde att det var absolut enklast för alla andra att helt sonika acceptera BankID.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|