Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Medlem

Ready Player One. Sedan såg jag filmen. Sedan Ready Player Two.

Tvåan var inte bra. Jag tror inte att den blir film.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Skrivet av cfw:

Mistborn: The Bands of Mourning, näst-sista boken i mistbornserien. Tills vidare iaf, som jag förstått det så tänker sig författaren en eller två serier till i det universumet.

Hoppas på det. Lämge sen en fantasy bok hade så finstämd kombo av action, världbygge, och engagerande persongalleri. Tror det hjälper att de inte hoppar mellan 5 olika karaktärer som så många fantasy böcker gör. Otyg.

Permalänk
Medlem

House of Trump, House of Putin av Craig Unger om Trumps långa samröre med ryssland.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Kalle Anka Pocket #570 på Toa.

Permalänk
Medlem

The light fantastic, andra discworld-boken. Rolig fantasybok

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Hoppas på det. Lämge sen en fantasy bok hade så finstämd kombo av action, världbygge, och engagerande persongalleri. Tror det hjälper att de inte hoppar mellan 5 olika karaktärer som så många fantasy böcker gör. Otyg.

Ja verkligen, är riktigt bra böcker! Blir nog att utforska någon av hans andra serier sen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Sambon håller på introducera mig till Brandon Sanderson.

Har läst tre första böckerna ur Mistborn, och sen en fristående bok Elantris som alla var riktigt bra. Så många olika välskrivna karaktärer har egna agendor så man vet nästan aldrig var det ska barka.

Läser Warbreaker nu. Den är inte riktigt lika slukande för målet är inte lika tydligt, men helt okej värld.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk

George Orwell : 1984
Anne Appelbaum Röd hungersnöd : Stalins krig mot Ukraina
Homeros : Illiaden
Andrej Djakov : Resan till mörkret

Visa signatur

XFX Speedster Merc 310 7900 XTX
Ryzen 7 5800X3D
Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB
LG 27GS85Q 27" 1440p
MSI G244F 25" 1080p

Permalänk
Medlem

Cujo av Stephen King.

Efter att ha dragit några nitlotter* i King-lotteriet kom Cujo som en frisk fläkt. Karaktärerna kändes levande och trovärdiga. Dramat och sidospåren lyfte boken. Tempot var dessutom ganska högt (för att vara King) och ibland var det rent av lite obehagligt**. Ger den 8.5/10 i betyg.

*Talismanen och Thinner, riktiga sömnpiller.

**Man kan tycka att alla Kings böcker borde vara obehagliga eftersom han framställs som en skräckförfattare. Men för egen del läser jag honom främst för han förmåga att blanda trovärdigt trasiga karaktärer med drama och obskyra övernaturligheter.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Nu ska jag ge mig på Asimov’s ”Foundation”-serie och se hur den står sig i förhållande till serien på Apple TV+

OT-varning!
Serien bygger på karaktärerna och grundstoryn till "viss" del. Jag gillar serien, men man ska absolut inte förvänta sig att det är samma grej. De har gett sig ljusår verkligen från böckernas värld som mer är av episodisk karaktär med decennier och generationer mellan varje episod, och där är det ett nytt persongalleri i varje gång. I serien återkommer karaktärerna med olika tricks för att överleva i tid och rum, mer eller mindre lyckat kanske. Det de gjort runt kejsaren med genetisk återfödelse är dock rätt genialiskt tycker jag och ger en ny glöd i den här tappningen.

M.a.o Foundation i Apple TV+ är nåt helt annat än böckerna. Se serien med ett öppet sinne och ta det som en helt separat grej som är inspirerat av böckerna, inget annat. Böckerna å sin sida är ju rätt "torra" med gubbar som sitter och pratar och röker och med ganska lite action. De har inte åldrats helt väl, men grundidén med Asimov psykohistoria var jag som ung tokfascinerad av. Ett absolut läs-måste om man gillar sci-fi, men att göra film av dom rätt av hade nog blivit rätt tråkigt. Det är nog därför det dröjt så länge och fått den här vändningen.

Vad man skulle vilja se är en filmatiseringav Arthur C. Clarkes "Möte med Rama". Fantastisk bok. Trodde länge det var den enda, men sen upptäckte jag uppföljarna och de var inte lika bra, och avslutningen lite pladask IMHO. Men den första! Wow.

Permalänk
Medlem

Om uträkning av omfång 2 - Solvej Balle

Håller med recensenterna att den tappar lite fart från ettan.
Dock en kanske inte helt oförutsägbar cliffhanger i slutet driver mig till att forsätta i serien.

Men har påbörjat en ny serie emellan:
Mörk stad : en dystopi om mänsklighetens undergång av JS Axell

Permalänk
Medlem

The war of the worlds av H. G. Wells

En sån där bok man hört om under hela uppväxten och känner till grundhandlingen i men aldrig läst själva boken.
Intressant att se hur man tänkte sig framtid och sci-fi från 1897. Och boken hade ett lite annat perspektiv än vad jag trodde vilket var intressant. Kan rekommenderas och finns att få tag i gratis som ebok från https://www.gutenberg.org/ebooks/36

Visa signatur

Ryzen 5 7600X | RAM 2x16GB DDR5 | MSI Suprim RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter väldigt bra, jag har tänkt läsa den serien snart, potentiellt som nästa.

Senast läste jag Void-trilogin av Peter F Hamilton, sci-fi/space opera. Jag började läsa nästa bok i samma universum (The Abyss Beyond Dreams, i serien Chronicle of the Fallers) häromdagen.

De tidigare böckerna i samma universum (Pandora's Star + Judas Unchained) läste jag för typ ett år sedan. Det är nog dem man bör börja med. Rekommenderas starkt till rätt publik: de som gillar space operas med detaljerad world building.
Fördelen med hans böcker är just grym world building; man känner verkligen att man är i hans universum.
Nackdelen är också hans world building -- om man inte har tålamodet. Hundratals sidor av den första boken i en serie brukar vara långa kapitel som introducerar karaktärer, som till en början helt brukar sakna någon koppling till varandra. Man måste verkligen ha tillit till att han gör något meningsfullt med det till slut. Och det törs jag lova att han gör.

Tyvärr så blev bok #7 ett rent fiasko.
Författarens fru har fått barn och han har haft svårt att få tid till att skriva, vilket märks lite på bok 6 också.
Som sagt dock är bok #7 riktigt illa om du frågar mig så vill du ha en komplett serie så måste jag nu avråda från att läsa Sun Eater.
Mycket sorgligt!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Avslutade nyligen Wheel of Time (A Memory of Light), av Robert Jordan och Brandon Sanderson.

Nu blir det nog tillbaka till Discworld nästa...

Permalänk
Medlem

Igår anlände sommarpocketboken, det fick bli "Slutet" av Mats Strandberg.
Har ju hänt att en bok varit så bra att man plöjt den innan semestern börjat så man får köpa fler. Tycker att denna verkar ha en intressant kontext.
https://www.amazon.se/dp/9129723779

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Recept på micro mugg kaka.

& Dune av Frank Herbert huvud bok 5. Rejäl godwill angående arabien som väger upp terrordåden måste jag säga, ingen jag känner har ju kolat av ett sånt.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

OT-varning!
Serien bygger på karaktärerna och grundstoryn till "viss" del. Jag gillar serien, men man ska absolut inte förvänta sig att det är samma grej. De har gett sig ljusår verkligen från böckernas värld som mer är av episodisk karaktär med decennier och generationer mellan varje episod, och där är det ett nytt persongalleri i varje gång. I serien återkommer karaktärerna med olika tricks för att överleva i tid och rum, mer eller mindre lyckat kanske. Det de gjort runt kejsaren med genetisk återfödelse är dock rätt genialiskt tycker jag och ger en ny glöd i den här tappningen.

M.a.o Foundation i Apple TV+ är nåt helt annat än böckerna. Se serien med ett öppet sinne och ta det som en helt separat grej som är inspirerat av böckerna, inget annat. Böckerna å sin sida är ju rätt "torra" med gubbar som sitter och pratar och röker och med ganska lite action. De har inte åldrats helt väl, men grundidén med Asimov psykohistoria var jag som ung tokfascinerad av. Ett absolut läs-måste om man gillar sci-fi, men att göra film av dom rätt av hade nog blivit rätt tråkigt. Det är nog därför det dröjt så länge och fått den här vändningen.

Vad man skulle vilja se är en filmatiseringav Arthur C. Clarkes "Möte med Rama". Fantastisk bok. Trodde länge det var den enda, men sen upptäckte jag uppföljarna och de var inte lika bra, och avslutningen lite pladask IMHO. Men den första! Wow.

Haha. Härligt med svar på en 3 år gammal kommentar 😅😉

Men jo jag upptäckte ganska snabbt att det var vääääldigt stora skillnader på serien och böckerna. Men jag gillade de bägge. Så länge man betraktar serien som att den tagit inspiration från böckerna så funkar det ganska bra😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Acid:

Ready Player One. Sedan såg jag filmen. Sedan Ready Player Two.

Tvåan var inte bra. Jag tror inte att den blir film.

Kan hålla med, Ready Player Two är inte skräp men heller inte i samma klass som första, om något så tycker jag tvåan känns onödig.

Permalänk
Medlem

Deadhouse Gates av Steven Eriksson, andra boken i Malazan Book of the Fallen, för andra gången. Läste ut serien för ett fåtal år sedan men den är så löjligt bra.

Annars började jag läsa Brandon Sandersons Wind and Truth men tröttnade ganska fort, det börjar kännas lite som cookie cutter fantasy.

Läser också något helt annat, Built From Broken av Scott Hogan. Träningsbok som primärt hanterar oss semigamla och småtrasiga människor som inte vill lägga oss ned och dö utan fortsätta träna och förhoppningsvis bli i bättre skick. Den sjuka vården vill mest avskriva oss om man inte har turen att snubbla över en intresserad doktor.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Haha. Härligt med svar på en 3 år gammal kommentar 😅😉

Men jo jag upptäckte ganska snabbt att det var vääääldigt stora skillnader på serien och böckerna. Men jag gillade de bägge. Så länge man betraktar serien som att den tagit inspiration från böckerna så funkar det ganska bra😊

Oj, var det så gammalt inlägg. Sorry. Man blir lite lurad av att SweClockers lägger upp riktigt gamla trådar på startsidan ibland.

Permalänk
Medlem

Åratal sedan man läste en bok i helhet senast, men läser just nu Musashi's five rings.

Permalänk
Medlem

Det sovande folket av Fredrik Reinfeldt.
Känns ovanligt ärligt för att vara en politisk bok.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk

Ken Follet - Katedralserien
5st böcker som jag blev helt uppslukad av. Historiska personer och platser blandas med fiktion. Böckerna tar plats i staden Kingsbridge under olika skeden av historen. Bok 1-3 täcker 1100-talet fram till 1500-talet. Sen hoppar den 4:e boken bakåt i tiden till 900-talet för att sedan i den 5:e hoppa tillbaka till slutet av 1700-talet och den industriella revolutionen.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Oj, var det så gammalt inlägg. Sorry. Man blir lite lurad av att SweClockers lägger upp riktigt gamla trådar på startsidan ibland.

Ingen fara 😊👍🏼 har blivit lurad själv ibland.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
SpelClockers

Senaste boken jag läste ut var Onyx Storm av Rebecca Yarros, men just nu läser jag ACOTAR är inne på dom sista sidorna av boken. Efter det blir det förmodligen del två i ACOTAR serien.

Har ni tips på mer fantasy får ni gärna tipsa!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, skicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Shroud av Adrian Tchaikovsky. Intressant koncept om hur liv på andra planeter kan te sig.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Nu var det tyvärr länge sedan jag kunde sitta ner och läsa en fysisk pappersbok, så svaret varierar lite beroende på vad du räknar som att "läsa en bok".

Fysisk Pappersbok: Liftarens Guide till Galaxen. Världens bästa bok som man har läst om flertalet gånger.

Storytel: Mordet på Orientexpressen. Insåg att jag aldrig läst Agatha Christie så jag började lyssna igår och lät hela boken gå i ett streck.

RoyalRoad: The Castle in the Middle of Nowhere. Intressant koncept från början, men inte en speciellt bra bok och väldigt mycket som man hade kunnat skippa IMO.

Permalänk
Medlem

The Devils, av Joe Abercrombie (som ljudbok på engelska). Har väldigt svårt att få ro att sitta ner och faktiskt läsa numera. Ljudböcker har däremot gjort tråkiga vardagssysslor till ett större nöje än tidigare.

The Devils:
Europe is in turmoil: the Eastern and Western Churches are in schism and the usurper Empress Eudoxia is dead. Only one thing is certain: the elves are coming and they will eat everyone.

In a bid to consolidate power in the East, Her Holiness, Pope Benedicta the First, commands the hapless Brother Diaz to lead a ragtag bunch of ne’er do wells to install a thief upon the Serpent Throne of Troy. Comprised of a self-important necromancer, a geriatric vampire, an undead knight, an ex-pirate, an oversexed werewolf, and a vanishing elf, the Church of Holy Expediency makes haste towards its destination. But Eudoxia’s sons are closing in, and they have their mother’s hideous experiments in tow. To fight devils, one must be prepared to use devils…

En stor portion mörk humor. Stundtals hårresande. Skitigt. Vuxet.

När det gäller ljudböcker kan jag för övrigt rekommendera The Dresden Files av Jim Butcher. James Marsters, som läst in dem på engelska, gör ett grymt bra jobb med att gestalta huvudpersonen, en Wizard, tillika privatdetektiv i nutidens Chicago. Man behöver ta sig igenom första och andra boken, som inte håller lika bra klass som de övriga 16 böckerna (finns 18 totalt, tre till på väg). Från bok 3-4 börjar serien ta fart och sedan går den inte att släppa.

Permalänk
Medlem

Mörkrets Ring 2 av 3 delar, av Victor Perumov. Del tre - Adamanten från Henna - verkar inte gå att få tag på, inte på engelska eller svenska i varje fall

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jag läser Harry Clifton-serien av Jeffrey Archer, inne i bok tre just nu (Välbevarade hemligheter). Jag gillar hans sätt att skriva, småputtrigt och lugnt, jag lockas att läsa som avkoppling.