Snabbkoll: Har du köpt Switch 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Switch 2 går på 5100 SEK (5650 med Mario Kart World) ute i Europa.

Själv hade jag inte köpt en gammal Switch till överpris idag. Switch gick på under 2500 SEK i Japan vid lanseringen i mars 2017.

Sen fungerar handkontroller, joycons m.m. till Switch 1 även fint på Switch 2. Det är annars där den stora dolda kostnaden ligger.

Ja jag har hört det men jag beställer inte saker utomlands, åtminstone inte direkt. Det känns krångligt vid eventuella returer

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Ja jag har hört det men jag beställer inte saker utomlands, åtminstone inte direkt. Det känns krångligt vid eventuella returer

Jo, förstår hur du tänker. Själv har alla mina reklamationsärenden via Amazon.de varit smidiga.

Självklart mer strul att skicka tillbaka direkt till exempelvis Nintendo.ie, men även där har deras kundtjänst varit snabb med att lösa mina problem.

Om Bergsala inte kryddat priset så mycket, så hade jag hellre köpt allt i Sverige. Dock svårt att motiveras till det då precis allt från Nintendo (läs Bergsala) är minst 10% dyrare här utöver våra vanliga (redan höga) påslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, förstår hur du tänker. Själv har alla mina reklamationsärenden via Amazon.de varit smidiga.

Självklart mer strul att skicka tillbaka direkt till exempelvis Nintendo.ie, men även där har deras kundtjänst varit snabb med att lösa mina problem.

Om Bergsala inte kryddat priset så mycket, så hade jag hellre köpt allt i Sverige. Dock svårt att motiveras till det då precis allt från Nintendo (läs Bergsala) är minst 10% dyrare här utöver våra vanliga (redan höga) påslag.

Mwn att köpa från Tyskland, hur påverkar det konsolen? Finns svenska eller engelska ändå? Konsolen är tänkt att användas av mina toddlers primärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Mwn att köpa från Tyskland, hur påverkar det konsolen? Finns svenska eller engelska ändå? Konsolen är tänkt att användas av mina toddlers primärt.

Det är exakt samma hårdvara inom hela EU

Använder mina gamla trådlösa KMD-handkontroller från Switch 1 som jag gett 250:-/styck.

Givetvis fungerar även en Switch 1 bra fortfarande, men då hade jag satsat på en begagnad enhet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Switch har inte stöd för svenska oavsett var du köper den ifrån, men engelska stöds förstås.

Permalänk

Nej, blir aldrig något köp från giriga Shitendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var inte helt säker på när det blir en Switch 2, men kom till samma slutsats som du: tänker man köpa en enhet kan man lika gärna göra det nu.

Får se hur snabbt/ofta lagret fylls på, den är nu "out of stock" hos Nintendo Irland/Tyskland (och rimligen då alla deras EU-butiker om det är samma lager). Är det någon som vet/hört något från Nintendo kring nivån på produktion? Försäljningen har ju, för att uttrycka det milt, gått rätt bra initialt.

Finns att beställa från irländska Nintendo Store: https://store.nintendo.ie/en

Skulle tro att de fylls på en gång per vecka eller varannan vecka.

Skrivet av Neon:

Jag hade nog kunnat tänka mig att betala en bit över 1000 kr bara för Mario Kart, det har en speciell plats i vår familj och vi har spelat det regelbundet i många, många år. Men här räcker det inte med 1000 kr, man måste lägga 6900 kr, och det går inte direkt att säga att spelet ser så extremt mycket bättre ut heller. I jämförelse med Mario Kart 8 med enormt antal banor så ser det inte ut som den stjärna som det hade behövt vara, särskilt inte för de pengarna, iallafall inte för oss.

Visst lär de släppa fler spel, men Nintendo är rätt långsamma när det gäller nya titlar, särskilt från sin egen katalog. Och ärligt talat har vi nog vuxit ifrån dem vid det här laget.

Jag gillar inte att känna mig lurad, och i det här fallet hade jag gjort det, särskilt med tanke på hur giriga Nintendo har framstått de senaste åren.

Nintendo är mycket men de pumpar ut fler spel per år än Sony och Microsoft gör tillsammans (om man bortser från Bethesda/ActivisionBlizzard köpen). Har varit så sedan de lanserade Switch iom att deras utvecklare inte längre behöver delas på mellan en stationär och en bärbar konsol.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns att beställa från irländska Nintendo Store: https://store.nintendo.ie/en

Skulle tro att de fylls på en gång per vecka eller varannan vecka.

Nintendo är mycket men de pumpar ut fler spel per år än Sony och Microsoft gör tillsammans (om man bortser från Bethesda/ActivisionBlizzard köpen). Har varit så sedan de lanserade Switch iom att deras utvecklare inte längre behöver delas på mellan en stationär och en bärbar konsol.

Tack! köpte en med mario kart.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Datainjenjör, det tro fan att just du inte anser att 7000kr är några pengar.

Sa inte att det inte var några pengar.
Sa att det är många barnfamiljer som har råd att avvara 7000 kr på ren lyxkonsumtion, vilket inkluderar inköp av konsol av senaste snitt.

Sen hoppas jag att ingen betalar 7000 kr iofs. Iaf inte för bara konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sa inte att det inte var några pengar.
Sa att det är många barnfamiljer som har råd att avvara 7000 kr på ren lyxkonsumtion, vilket inkluderar inköp av konsol av senaste snitt.

Sen hoppas jag att ingen betalar 7000 kr iofs. Iaf inte för bara konsolen.

Jaha, då har vi helt olika uppfattning om barnfamiljers ekonomi. Den skiljer sig betydligt beroende på vart man bor inlandet och vad man jobbar med och jag vågar killgissa på att dom allra flesta inte har 7000kr till lyxkonsumption

Och jag håller med, 7000kr är alldeles för högt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är exakt samma hårdvara inom hela EU

Använder mina gamla trådlösa KMD-handkontroller från Switch 1 som jag gett 250:-/styck.

Givetvis fungerar även en Switch 1 bra fortfarande, men då hade jag satsat på en begagnad enhet istället.

Okej och om man ska tex köpa nya digitala spel, är marknaden öppen även för en importerad?

Ja vi siktar just nu på en begagnad som man kan få för runt 1500-2000

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Okej och om man ska tex köpa nya digitala spel, är marknaden öppen även för en importerad?

Ja vi siktar just nu på en begagnad som man kan få för runt 1500-2000

Switch 1 är helt regionsfri, så det är bara kontot i sig som knyts till en specifik eShop. Köpte min Switch 1 i Japan och har alltid kört mot svensk eShop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jaha, då har vi helt olika uppfattning om barnfamiljers ekonomi. Den skiljer sig betydligt beroende på vart man bor inlandet och vad man jobbar med och jag vågar killgissa på att dom allra flesta inte har 7000kr till lyxkonsumption

Om det är de allra flesta låter jag vara osagt men med tanke på hur mkt lyx det spenderas på andra håll (nya mobiltelefoner var och varannat år, inte minst) så vet jag med säkerhet att väldigt många har råd att investera i 7000 kr vart 7e år eller så (spel exkluderade).

Själv bränner jag i dagarna nästan exakt den summan på att skicka kidsen till kollo, lustigt nog.

Citat:

Och jag håller med, 7000kr är alldeles för högt.

Ja syftade på Bergsalas pris. Hoppas så många som möjligt undviker den kanalen.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt Switch 2 med Mariocart för 5666kr ink frakt från Nintendo IE. Ganska nöjd med priset och produkten. Beställningen och leveransen gick smidigt. Levererades av DHL och fick hem den igår och jag la beställningen 04/06. Så tveka inte på att beställa från Irland istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Gjorde en snabb sökning och hittade detta, inte jättestor skillnad?

Nintendo Switch 2024
Paper Mario: The Thousand‑Year Door (88)
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom (86)
Super Mario Party Jamboree (81)
Mario & Luigi: Brothership (80)
Mario vs. Donkey Kong (remake) (76)
Princess Peach: Showtime! (74)

Sony PlayStation 5 2024
Astro Bot (94)
The Last of Us Part II: Remastered (90)
Helldivers 2 (83)
Rise of the Rōnin (81)
Stellar Blade (81)
Lego Horizon Adventures (70)

(X) = Metacritic-betyg

Det stora problemet för Nintendo har varit att Switch inte klarar av att driva många tredjepartsspel, vilket har satt mer press på dem att själva producera titlar. Dessutom har de pysslat mer med re-releaser, remakes.

Många av Nintendos spel är dessutom relativt korta och kräver sannolikt inte lika lång utvecklingstid.

Microsoft publicerar däremot ganska få spel själva, och fokuserar istället mer på cross-platform och Game Pass.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Gjorde en snabb sökning och hittade detta, inte jättestor skillnad?

Nintendo Switch 2024
Paper Mario: The Thousand‑Year Door (88)
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom (86)
Super Mario Party Jamboree (81)
Mario & Luigi: Brothership (80)
Mario vs. Donkey Kong (remake) (76)
Princess Peach: Showtime! (74)

Sony PlayStation 5 2024
Astro Bot (94)
The Last of Us Part II: Remastered (90)
Helldivers 2 (83)
Rise of the Rōnin (81)
Stellar Blade (81)
Lego Horizon Adventures (70)

(X) = Metacritic-betyg

Det stora problemet för Nintendo har varit att Switch inte klarar av att driva många tredjepartsspel, vilket har satt mer press på dem att själva producera titlar. Dessutom har de pysslat mer med re-releaser, remakes.

Många av Nintendos spel är dessutom relativt korta och kräver sannolikt inte lika lång utvecklingstid.

Microsoft publicerar däremot ganska få spel själva, och fokuserar istället mer på cross-platform och Game Pass.

De spel som inte är egenutvecklade utan endast publicerade av Nintendo/SONY är kursiverade ^^.
Tog även med 2023, vilket visar hur stor output Nintendo har, att 2024 blev färre spel beror på att utveckling av spel skiftade till Switch 2 under 2024. Listorna tagna från Wiki. SONY har senaste åren lagt ner en hel del spel/studios pga att de satsade hårt på free-to-play modellen. Vilka av spelen som SONY utvecklade själva 2024 anser du inte vara en remake/remaster/kortare spel?

Nintendo Switch 2024
Another Code: Recollection
Mario vs. Donkey Kong (remake)
Princess Peach: Showtime!
Endless Ocean Luminous
Paper Mario: The Thousand‑Year Door
Luigi's Mansion 2 HD
Nintendo World Championships: NES Edition
Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Super Mario Party Jamboree
Mario & Luigi: Brothership

Sony PlayStation 5 2024
Astro Bot
Concord
Helldivers 2
Horizon Zero Dawn Remastered
The Last of Us Part II: Remastered
Lego Horizon Adventures
MLB The Show 24
Rise of the Rōnin
Stellar Blade
Until Dawn Remake
My First Gran Turismo (demo)

Här är för 2023:

Nintendo Switch 2023
Fire Emblem Engage
Metroid Prime Remastered
Kirby's Return to Dream Land Deluxe
Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon
Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Everybody 1-2-Switch!
Pikmin 4
Pikmin 1+2
Detective Pikachu Returns
Super Mario Bros. Wonder
WarioWare: Move It!
Super Mario RPG

Sony PlayStation 5 2023
Final Fantasy XVI
Marvel's Spider-Man 2
MLB The Show 23

Edit; Slänger även in 2022.

Nintendo Switch 2022
Pokémon Legends: Arceus
Kirby and the Forgotten Land
Nintendo Switch Sports
Mario Strikers: Battle League
Fire Emblem Warriors: Three Hopes
Xenoblade Chronicles 3
Splatoon 3
Mario + Rabbids Sparks of Hope
Bayonetta 3
Pokémon Scarlet and Violet

Sony PlayStation 5 2022
Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Horizon Forbidden West
Gran Turismo 7
MLB The Show 22
The Last of Us Part I

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Finns den ens kvar i någon butik nu, ser att de är helt slut i alla Europeiska länder i Nintendos shop. Kommer nästa lager in i mitten på juli, någon som kan bekräfta?

Visa signatur

————————————————
i5 14400F, 32 GB RAM, RTX 4060, m2 nvme 1 TB, 8 TB Seagate Exos, Acer Predator 43” CG437KP 4K 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

De spel som inte är egenutvecklade utan endast publicerade av Nintendo/SONY är kursiverade ^^.
Tog även med 2023, vilket visar hur stor output Nintendo har, att 2024 blev färre spel beror på att utveckling av spel skiftade till Switch 2 under 2024. Listorna tagna från Wiki. SONY har senaste åren lagt ner en hel del spel/studios pga att de satsade hårt på free-to-play modellen. Vilka av spelen som SONY utvecklade själva 2024 anser du inte vara en remake/remaster/kortare spel?

Nintendo Switch 2024
Another Code: Recollection
Mario vs. Donkey Kong (remake)
Princess Peach: Showtime!
Endless Ocean Luminous
Paper Mario: The Thousand‑Year Door
Luigi's Mansion 2 HD
Nintendo World Championships: NES Edition
Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Super Mario Party Jamboree
Mario & Luigi: Brothership

Sony PlayStation 5 2024
Astro Bot
Concord
Helldivers 2
Horizon Zero Dawn Remastered
The Last of Us Part II: Remastered
Lego Horizon Adventures
MLB The Show 24
Rise of the Rōnin
Stellar Blade
Until Dawn Remake
My First Gran Turismo (demo)

Här är för 2023:

Nintendo Switch 2023
Fire Emblem Engage
Metroid Prime Remastered
Kirby's Return to Dream Land Deluxe
Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon
Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Everybody 1-2-Switch!
Pikmin 4
Pikmin 1+2
Detective Pikachu Returns
Super Mario Bros. Wonder
WarioWare: Move It!
Super Mario RPG

Sony PlayStation 5 2023
Final Fantasy XVI
Marvel's Spider-Man 2
MLB The Show 23

Edit; Slänger även in 2022.

Nintendo Switch 2022
Pokémon Legends: Arceus
Kirby and the Forgotten Land
Nintendo Switch Sports
Mario Strikers: Battle League
Fire Emblem Warriors: Three Hopes
Xenoblade Chronicles 3
Splatoon 3
Mario + Rabbids Sparks of Hope
Bayonetta 3
Pokémon Scarlet and Violet

Sony PlayStation 5 2022
Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Horizon Forbidden West
Gran Turismo 7
MLB The Show 22
The Last of Us Part I

Här finns en komplett lista: Reddit

Det är dock inte helt tydligt vem som faktiskt har finansierat utvecklingen, att ett spel har en viss utgivare betyder inte nödvändigtvis att de stått för huvuddelen av finansieringen.

Resurskraven för spelen spelar förstås också in. Nintendo utvecklar relativt många mindre spel med tillsynes begränsad budget.

Oavsett detta har Nintendo under lång tid valt att satsa på betydligt svagare hårdvara, vilket gör det mycket svårare att porta tredjepartsspel. Det är därför naturligt att de själva producerar en större andel av utbudet. Utan att ha grävt djupt i siffror, skulle jag anta att Xbox och PlayStation har betydligt fler titlar från etablerade tredjepartsstudios.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bayonetta3:

Finns den ens kvar i någon butik nu, ser att de är helt slut i alla Europeiska länder i Nintendos shop. Kommer nästa lager in i mitten på juli, någon som kan bekräfta?

I Sverige är det iallafall lugna bananer, finns gott om både i butiker och online.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Här finns en komplett lista: Reddit

Det är dock inte helt tydligt vem som faktiskt har finansierat utvecklingen, att ett spel har en viss utgivare betyder inte nödvändigtvis att de stått för huvuddelen av finansieringen.

Resurskraven för spelen spelar förstås också in. Nintendo utvecklar relativt många mindre spel med tillsynes begränsad budget.

Oavsett detta har Nintendo under lång tid valt att satsa på betydligt svagare hårdvara, vilket gör det mycket svårare att porta tredjepartsspel. Det är därför naturligt att de själva producerar en större andel av utbudet. Utan att ha grävt djupt i siffror, skulle jag anta att Xbox och PlayStation har betydligt fler titlar från etablerade tredjepartsstudios.

Antal släppta spel.

Switch: 6175
PS5: 992
Xbox Series: 709

Källa: wiki

Ja Nintendo har fler 1st party men också onekligen fler tredjepartsspel. Switch tog ju över som the go to system för japansla RPGs från PS bland annat.

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Antal släppta spel.

Switch: 6175
PS5: 992
Xbox Series: 709

Källa: wiki

Ja Nintendo har fler 1st party men också onekligen fler tredjepartsspel. Switch tog ju över som the go to system för japansla RPGs från PS bland annat.

Vi köpte Switchen när den släpptes. Det fanns några bra AAA titlar (även om man räknar bort dubbel- och re-releaserna från Wii U), men de spelades igenom ganska snabbt, sen blev det tomt. Det märktes att det rådde en brist, Nintendo jobbade hårt med att fylla ut utbudet med indiespel och re-releaser, men varför ska vi betala för gamla spel om och om igen? Och visst, indiespel kan vara roliga en stund, men de finns oftast på andra plattformar också, ofta i bättre utförande.

Efter ett par år sålde vi Switchen i frustration över det magra spelutbudet och köpte istället ett PS4. Det blev en fullträff, hela familjen fastnade direkt och vi har spelat regelbundet sedan dess. Utbudet är helt enkelt större (för oss), spelen känns generellt mer påkostade och längre.

Vi köpte dock ett begagnat Switch lite senare, främst för att vi uppfattade det som att utbudet blivit större och vi ville ta del av extra tilläggen i Mario Kart 8 Deluxe. Men återigen gick det ganska snabbt att ta sig igenom AAA titlarna så de senaste 5–7 åren har vi bara dammat av konsolen när det blivit dags för Mario Kart, vilket man förvisso inte ska underskatta, men hade det funnits till annan konsol så hade vi inte befattat oss med Nintendo mer.

Det jag vill säga är att det är skillnad på spel och spel. Jag skulle också kunna knåpa ihop ett gäng indiespel i källaren, men det kan ju inte jämföras med titlar som GTA 5 eller Red Dead Redemption 2.

Men ja, du har säkert rätt i att Nintendo har ett större utbud, problemet är väl att det helt enkelt inte tilltalar oss på samma vis längre.

Visa signatur