Slut på Windows 95 och disketter för amerikanska flygledare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

För 20 år sedan jobbade jag en skogaholms fabrik,
Div styrsystem av stora maskiner kodade av en konsult som trillat av pinn pga ålder.

Så en konsult som trillat av pinn kodade styrsystemen!? Snacka om övertidsarbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Borde de inte kunna köpa in samma system som används i andra länder? Tänker att det kanske finns flygledartorn i världen som redan uppgraderat?

Skulle USA köpa in system från andra länder till deras luftfart? .... sure

Permalänk

Är ni intresserade av ämnet bör ni även kolla in avsnittet Trump Pardons & Air Traffic Control av Last Week Tonight with John Oliver

http://www.youtube.com/watch?v=MZARkhJP3v4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är hit "if it's not broken, don't fix it" leder tillslut. Man måste ha en strategi för regelbunden uppgradering om man inte vill hamna här.

Certifieringsprocesserna är helt galna i ATC-svängen. Det enda som möjligen kan mäta sig med det är kärnkraften, typ. Inkörningsperioden lär också ställa till med enorma logistiska problem, kan tänka mig att dilemmat spelar i samma liga som övergång från från vänster- till högertrafik, eller från imperialmått till metriska dito. Undrar om det inte är en fråga om att skjuta upp eländet tills det verkligen inte går längre snarare än att man tyckt att det inte finns anledning att fixa något som inte är trasigt.

Vad det gäller just systemet med "pappersremsor", flight progress strips, så kan man i övrigt fråga sig om det är så himla mycket effektivare med IT-system? Intressant i sammanhanget är att handover mellan instanser, säg approach och tower, har skett via IT i årtionden, men inom instanserna har man fortsatt köra strips. Varför har man blandat istället för att köra det i datorn från början till slut om det inte finns några fördelar alls med papper?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns det något bevis på att det faktiskt är Windows 95 som körs?

Varför inte Windows NT 4.0?

Tänker lite på att få ser skillnad på exempelvis Windows XP och Windows Embedded POSReady 2009.

Att nämna Windows 95 som folk känner till skapar finare rubriker! Men är det faktiskt Windows 95 som använts, så är det en bedrift att det inte skett fler flygkatastrofer.

Jag det vore märkligt om man inte valde NT istället för alla dessa år sedan. Windows NT 4 är utseendemässigt väldigt likt Windows 95 så de kan ha blandat ihop dem möjligen...

Windows 95 behövde startas om regelbundet eftersom det läcker minne, speciellt GDI och User resurser som det bara fanns 64 KB av varje. Även applikationer lämnade ofta inte tillbaks allt RAM-minne när de avslutades/minnet inte behövdes längre (detta sköttes inte av operativsystemet som idag, utan varje applikation var ansvarig att allokera och släppa sitt minne efter behov och alla använde samma pool av minne). Antar att de i så fall löste det genom att ha redundanta system och starta om en Windows 95-maskin i taget enligt något schema.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Windows 95 behövde startas om regelbundet eftersom det läcker minne, speciellt GDI och User resurser som det bara fanns 64 KB av varje.

Lite så jag minns det också. Kommer igår att antalet program i systray också var starkt begränsat.

Som lite extra kuriosa på det hela, så besökte jag Trafikflyghögskolan på F5 i Ljungbyhed någongång runt 1995/1996 för att kolla in deras utbildning. Ganska säker på att det var Solaris (Sun) eller IRIX (SGI) som användes för utbildningen, men självklart så kan de ha kört något annat för flygledningen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Så en konsult som trillat av pinn kodade styrsystemen!? Snacka om övertidsarbete...

Tja, insisterar kunden på att få den mest seniora konsulten så....

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var ett skämt. Finns det fortfarande datorer med Windows 95? Flygledare borde väl ha det absolut senaste när det gäller säkerhet och stabilitet. Men dom kanske inte gör så mycket med datorerna än endast det de gör och det verkar fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag trodde det var ett skämt. Finns det fortfarande datorer med Windows 95? Flygledare borde väl ha det absolut senaste när det gäller säkerhet och stabilitet. Men dom kanske inte gör så mycket med datorerna än endast det de gör och det verkar fungera.

Vill man ha stabilitet så använder man absolut inte det senaste. Man använder väl beprövad teknik.
Flygledarsystem och andra system med krav på hög tillförlitlighet uppgraderar man inte utan en mycket bra anledning. "Det är gammalt" är inte en tillräckligt bra anledning.

Permalänk
Medlem

Såg en av de senare Ghostbusters-filmerna på Max – ganska kul! De använde flera retrodatorer, bland annat IBM PC och CBM PET. Det intressanta var dock att IBM PC verkade ha lite fler färger än vanligt, som EGA eller CGA.

Skrivet av Erik_T:

Vill man ha stabilitet så använder man absolut inte det senaste. Man använder väl beprövad teknik.
Flygledarsystem och andra system med krav på hög tillförlitlighet uppgraderar man inte utan en mycket bra anledning. "Det är gammalt" är inte en tillräckligt bra anledning.

Problemet är väl när hårdvaran slutar fungera. Jag hjälpte en mekanisk verkstad med lite IT – de hade Windows NT 4.0 som styrde CNC-maskiner, med hårdvara som stått i en smutsig industrimiljö år ut och år in. VAX används fortfarande inom militären och liknande sammanhang. Med tanke på att Hemvärnet använde gevär m/96 långt in på 2000-talet är det kanske inte så förvånande.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jo man uppgraderar om prylarna är 30 år gamla! Det finns något som heter utveckling, det finns nya saker som är stabila. Det handlar om kompetens och kunna bedöma. Windows 95 är inte precis den stabilaste och säkraste plattformen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jo man uppgraderar om prylarna är 30 år gamla! Det finns något som heter utveckling, det finns nya saker som är stabila. Det handlar om kompetens och kunna bedöma. Windows 95 är inte precis den stabilaste och säkraste plattformen.

W95 i sig är kanske inte den stabilaste plattformen, men vet man att det system man har är stabilt (därför att man använt det i 30 år!) och om det kostar multum att uppgradera oavsett när man uppgraderar, då väntar man så länge det bara går med uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har hört från en insatt källa att höglagret till chips/ostbågar/hårtbröd-fabriken i Filipstad är helt beroende av ett styrsystem i DOS skrivet av en ensam konsult som nu är i pensionsåldern...

Hörde om en bilmekaniker i Polen som fortfarande använder en Commodore 64 för att mäta avgaser och dylikt. Det var något sådant.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Finns massor ute på produktionsindustrin, där processer drivs av windows 95-xp-datorer.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som kan sådant här. Blir det inte väldigt sårbart med så gamla system? Speciellt en flygplats dom är ett skyddsobjekt. Känns som en dröm för en hacker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

En fråga till er som kan sådant här. Blir det inte väldigt sårbart med så gamla system? Speciellt en flygplats dom är ett skyddsobjekt. Känns som en dröm för en hacker?

"inte upppkopplat"

Permalänk
Medlem

Nördträff? Nej, bageri i Indiana.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att SAAB får vara med och leverera lösningar med sitt flygledningssystem och digitala flygledartorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

<Uppladdad bildlänk>

Nördträff? Nej, bageri i Indiana.

Visste att läst om det förut.

https://www.sweclockers.com/nyhet/40353-bageri-anvander-commo...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns det något bevis på att det faktiskt är Windows 95 som körs?

Varför inte Windows NT 4.0?

Tänker lite på att få ser skillnad på exempelvis Windows XP och Windows Embedded POSReady 2009.

Att nämna Windows 95 som folk känner till skapar finare rubriker! Men är det faktiskt Windows 95 som använts, så är det en bedrift att det inte skett fler flygkatastrofer.

Informationen kommer väl från de som förvaltar systemen och är väl insatta i deras arkitektur, inte från någon utomstående som gluttat på en skärmdump?

Systemet är säkert testat som funktionsdugligt någon gång på 1990-talet, och sedan har väl knappt något hänt med dess ingående delar eller anslutningar till omvärlden, förutom utbyte av trasig hårdvara. Så det funkar väl åtminstone i teorin lika bra som när det var nytt. Men kompatibel hårdvara borde vara svår att få tag på nu, så det är säkert där en stor del av riskerna ligger med att köra vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

målet är att projektet ska vara klart om fyra år – är orealistisk.

vafa..
https://hxc2001.com/floppy_drive_emulator/

kan jag få fyra års konsultlön nu, tack?

Floppyemulatorn kanske ersätter 0,0001 procent av alla de olika systemkomponenter som är föråldrade, och gör dessutom absolut ingenting för att förnya den övergripande, föråldrade systemarkitekturen.

Dessutom kanske en floppyemulator skapar mer problem än den löser.

"Nu har vi ju slutat använda disketter, så nu kan vi stryka hela budgeten för att uppgradera systemet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Jag har massa Maxell, Fuji oöppnade disketter..ibland är det inte så smart att hamstra när det är billigt samma är det med Cd-r

Hårdvaluta!
Vi är många som använder disketter dagligen !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Hårdvaluta!
Vi är många som använder disketter dagligen !

haha..men kanske blir guld värt inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Såg en av de senare Ghostbusters-filmerna på Max – ganska kul! De använde flera retrodatorer, bland annat IBM PC och CBM PET. Det intressanta var dock att IBM PC verkade ha lite fler färger än vanligt, som EGA eller CGA.

Problemet är väl när hårdvaran slutar fungera. Jag hjälpte en mekanisk verkstad med lite IT – de hade Windows NT 4.0 som styrde CNC-maskiner, med hårdvara som stått i en smutsig industrimiljö år ut och år in. VAX används fortfarande inom militären och liknande sammanhang. Med tanke på att Hemvärnet använde gevär m/96 långt in på 2000-talet är det kanske inte så förvånande.

Hehe, man ska nog inte spotta på åtminstone de svenska Mauservarianterna. Särskilt skarpskytteversionen är något av en legend, som faktiskt kan mäta sig med moderna vapen. Har du en stund över kan du glo denna och denna video

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, man ska nog inte spotta på åtminstone de svenska Mauservarianterna. Särskilt skarpskytteversionen är något av en legend, som faktiskt kan mäta sig med moderna vapen. Har du en stund över kan du glo denna och denna video

Skarpskytteversionen var ju m/40. Med tanke på att jänkarna har byggt om M14 till skarpskyttegevär… Numera får även vpl använda AK4 – ingen efter 7.62 biter bättre på bolsjeviker än AK5.

Nackdelen är att ryssen har infanterikött i obegränsade mängder...

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag hoppas att SAAB får vara med och leverera lösningar med sitt flygledningssystem och digitala flygledartorn.

Federal Aviation Authority (FAA) väljer SAAB lösningar för ytterligare 26 flygplatser i USA.
https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2025/saabs-aerob...