Uppdatering a450 moderkort + godis

Permalänk
Medlem

Uppdatering a450 moderkort + godis

Kör en rätt ok burk för mitt användnings område.
Msi B450 TOMAHAWK pci e 3
Amd 3600x
32gb ram DDR 4
480mb m2 pci e3 läs 3000 mb/s
Evega etc 3060 pci e4

Ram minne och gpu får åka med. Kommer även använda m2 disken som finns sedan tidigare.

Nya riggen
Gigabyte B550 Gaming X V2 Pci e4
Amd 5600x
1TB m2 läs 6000 mb/s

Har ett corsair 750 w nättagg och ett ok fractical design chassi. Noctua NH-D15 CPU kylare. Kylpasta köpt CPU kommer bytas får se om jag byter på gpu.
Det börda bi bättre drag i den. Ett moderkort med mer bandbredd pci e3 till pci e4
Har ni några åsikter om uppgraderingen.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

Kopierar du ofta stora filer till/från din nvme-ssd? Om ja då kanske det är vettigt med pcie-4 till nvme-platsen. Alltså att det är något som du gör så ofta så att det är viktigare att det går på halva teoretiska tiden?
För GPU's så är gen4-gen3 skillnaden så pass liten att dom flesta knappt märker skillnad i benchmarks, än mindre i spel.

Om svaret är nej så kan du uppdatera bios på B450 och köra en 5600X direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kopierar du ofta stora filer till/från din nvme-ssd? Om ja då kanske det är vettigt med pcie-4 till nvme-platsen. Alltså att det är något som du gör så ofta så att det är viktigare att det går på halva teoretiska tiden?
För GPU's så är gen4-gen3 skillnaden så pass liten att dom flesta knappt märker skillnad i benchmarks, än mindre i spel.

Om svaret är nej så kan du uppdatera bios på B450 och köra en 5600X direkt.

Fullt möjligt att göra så. Men laddnings tiders av os och spel lär inte öka. Att nyttja gpu fulla potential då pci e 4 har dubbel bandbredd hemfört med tidigare generation.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpo03:

Fullt möjligt att göra så. Men laddnings tiders av os och spel lär inte öka. Att nyttja gpu fulla potential då pci e 4 har dubbel bandbredd hemfört med tidigare generation.

Laddtiderna kommer inte gå ner på en nivå där du kommer märka någon skillnad heller Det är så otroligt mycket annat som gör laddning av OS/Spel/appar tar tid än själva läsningen från din ssd.

Det är som sagt inte så stor skillnad mellan gen 3 och gen 4 för GPU's. 1-2% i prestandaökning är vad du kan räkna med att gå från PCIE3x16 till PCIE4x16.

Vill du spendera mer pengar på en uppgradering som praktiskt inte kommer ge dig mycket mer prestanda än att bara uppgradera CPU så ska du ju såklart göra det men jag personligen ser det lite som ett slöseri.
Detsamma gäller egentligen även uppgraderingen till 5600X då vi inte vet vilka spel du spelar och i vilken upplösning/grafisk kvalitet.

Frågan jag skulle ställt från början är egentligen: Vad vill du uppnå med en uppgradering (mer fps? i vilka spel? etc) och vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Jag hade bara uppdaterat bios och köpt en 5700x3d.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz CL30 - Corsair Rmx 850w - Phanteks XT Pro Ultra