Permalänk
Medlem

Tips på nytt chassi?

Hej!

Sammanfattning för den som inte orkar läsa så mycket

Tips på nytt chassi. Har define r5 idag och är nöjd med det. Men vill ha ett mer modernt chassi med tex usb-c kontakter i fronten.
Ej glassida
ATX
Har bara m2-enheter, inget större.
Fokus på tyst chassi!

-------

Jag har idag ett gammalt Fractal Design Define R5 som jag har varit nöjd med. Funderar att framöver bygga en ny burk och undrar därför nu ang. ett chassi att ersätta detta.

Jag gillar minimalistisk design. Ingen glassida (är totalt ointesserad av RGB med andra ord). Tyst! ATX miditower (möjligen kan ett kompakt sådant funka. Men är inget krav).
Jag har inga 3,5 enheter, inga 5,25 enheter, bara m2 ssd:er.
Det är bra att kunna få plats med ett modernt snabbt grafikkort.
Jag kör idag med en stor luftkylare, och vill ha möjlighet om jag väljer att fortsätta på det spåret i framtiden.
Chassit ska inte vara för omodernt. Vill ha minst en usb-c port i fronten, gärna två. Ska vara framtidssäkert på detta och andra sätt.
Det får inte vara för låg kvalitet på och gärna med känsla för detaljer.

Fokus är på tyst chassi, men bra om luftflödet är allefall hyggligt bra då överklockning kan bli intressant även i framtiden.

En till sak som jag kom på. Datorn kommer sitta i en docka under skrivbordet och kommer hissas upp. En rem kommer sitta runt datorn (om detta påverkar val pga tex saker som sticker ut från chassit och gör att detta med remmen inte funkar..)

Så man kan väl säga sammanfattningsvis att jag är ute efter ett chassi att ersätta Fractal Design Define R5, som jag gillar, fast vill ha ett modernare.

Har ni chassiexperter här några tips?

Ett chassi som jag kollade upp är Be Quiet Silent Base 802.
Men ser nu att det är ett riktigt stort och är onödigt, framförallt, högt för mig.

Andra tips?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Köp valfri 5.25" panel med de in/ut-gångar du villhöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Köp valfri 5.25" panel med de in/ut-gångar du villhöver?

Bra tips faktiskt Jag kollar på det nu.

Stort minus är att dörren till chassit måste vara öppen hela tiden då när panelen ska användas.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Meshify 3 kanske?

I stort sett samma storlek som ett Define R5 så det är ju inte direkt ett litet chassi

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag är likt TS på jakt efter ett nytt chassi. Har nu ett Fractal Design Define S, men det tar upp alldeles för mycket utrymme på skrivbordet, speciellt djupet är ett problem. Jag skulle vilja ha ett mindre djupare chassi, gärna med glassida. Men vill ändå ha plats för de komponenterna jag har idag i signaturen, vill alltså inte behöva byta ut något mer än chassit.
Har ni några tips?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen med något tips? 😬

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Ingen med något tips? 😬

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5397525
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5397524

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat, men Antec P10C ser kanske ut att vara i linje med dina önskemål.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Fractal design Define 7 XL. Fungerar bra och är knäpptyst, även med 6 NAS-hårddiskar igång. Finns i flera storlekar så kan anpassas efter behov av diskar / grafikkort / kylning etc.

Alla Fractal Design Define 7 från inet

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon