Fractal Design Ridge - Risk för turbulens?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Ridge - Risk för turbulens?

Jag är mitt i tagen att bygga en mITX-maskin i ett FD Ridge med ett 9070 XT Hellhound. Har inte fått GPU:n än så kan inte kontrollera ännu, men jag är rätt säker på att det går in 2st Arctic P14 slim-fläktar under grafikkortet. Min fundering är om det är fördelaktigt att sätta dit chassifläktarna, eller om det kan bli turbulens mellan dom och grafikkortets fläktar?

Hur långt emellan fläktarna bör det vara för att man inte ska riskera att fläktarna stör varann? Funderar också på om man ska köra chassifläktarna med generellt lägre varvtal för att undvika att dom blåser hårt på GPU-fläktarna.

Någon som har erfarenhet kring detta?

Permalänk
Moderator
Moderator

Turbulens uppstår i praktiken så fort luft rör sig, så fenomenet i sig kommer man aldrig undan. Däremot blir det antagligen inget problem om inte chassifläktarna i botten suger in såpass mycket luft att det överstiger den luftmängd grafikkortets fläktar drar igenom. Fläktar på någorlunda låga varvtal bör alltså inte försämra grafikkortets kylning, huruvida det blir bättre är mer oklart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Turbulens uppstår i praktiken så fort luft rör sig, så fenomenet i sig kommer man aldrig undan. Däremot blir det antagligen inget problem om inte chassifläktarna i botten suger in såpass mycket luft att det överstiger den luftmängd grafikkortets fläktar drar igenom. Fläktar på någorlunda låga varvtal bör alltså inte försämra grafikkortets kylning, huruvida det blir bättre är mer oklart

Nä jag tror att jag ska prova med 2st 140mm slim-fläktar, hittade en artikel nånstans där man testat det och GPU:n i det fallet blev 8C svalare som följd av att chassifläktarna försedde grafikkortet med mer luft. Måste bara kolla så att måtten stämmer och att det finns plats för fläktarna när grafikkortet är på plats, men det ser preliminärt definitivt ut att göra det.

Permalänk
Medlem

Lägger bara till här att det var i en video jag hade hittat effekten av att lägga till 140mm-fläktarna om någon annan ramlar in här och vill veta mer: https://youtu.be/O35_SNzDaR4?t=157