Jag har ett par externa portabla hårddiskar där utforskaren inte hittar hårddisken.
I enhetshanteraren finns hårddisken under en enhetsbeteckning ,jag kan också via verktygsfältet mata ut hårddisken.
Men samtidigt kan jag inte använda hårddiskarna eftersom utforskaren inte hittar dem.
Jag har testat på olika datorer med Windows 10 respektive Windows 11.
Hur får jag utforskaren att kommunicera med hårddisken ?
Om det är 3,5", har du då även anslutit extern strömkälla? Det krävs.
Om det är 2,5", välj att koppla bort enheten via ikonen, dra sedan ut USB-kabeln och återanslut den igen inom några sekunder, gärna till en annan USB-port men oftast inte nödvändigt.
Det är inte helt ovanligt att USB-anslutna 2,5"-enheter inte får tillräckligt med uppstartström när de ansluts första gången.
För övrigt så bör man unvika att initera diskar man vet redan är partitionerade.
Att man inte får någon information, likt bilden visar är oftast ett tecken på att det är problem med strömförsörjning eller kommunikationsfel.