Genväg till CCT windows utility

Permalänk
Medlem

Genväg till CCT windows utility

När jag ställer i ordning datorer åt vänner, familjer o andra bekanta använder jag alltid Chris Titus verktyg "Windows Utility" genom irm "https://christitus.com/win" | iex i windows terminal. Men jag är lite nyfiken på om jag kan skapa en genväg som öppnar windows terminal som admin och sen automatiskt kör irm kommandot? De skulle spara lite tid + att jag kan spara genvägen på windows installationsmediet (usbminnet).

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan köra powershell-kommandon med powershell -Command.

T ex:

powershell.exe -Command "irm 'https://christitus.com/win' | iex"

Du kan skapa en genväg till det, sen bör du kunna högerklicka den och köra som admin. Eller eventuellt högerklicka genvägen och gå in på Advanced och bocka i att köra som admin där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du kan köra powershell-kommandon med powershell -Command.

T ex:

powershell.exe -Command "irm 'https://christitus.com/win' | iex"

Du kan skapa en genväg till det, sen bör du kunna högerklicka den och köra som admin. Eller eventuellt högerklicka genvägen och gå in på Advanced och bocka i att köra som admin där.

Ska genast testa! Tack för detta 😀

@Thomas det fungerade ruskigt bra detta. Stort tack för hjälpen

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bara skapa powershell-fil med det kommandot:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bara skapa powershell-fil med det kommandot:)

Bara och bara, jag är total novice när det kommer till där här med Powershell 😁

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrkhaglund:

Bara och bara, jag är total novice när det kommer till där här med Powershell 😁

Du kan väl ändå skapa nya filer? (högerklicka skrivbord > ny > textdokument)
Om du klickar på din egna länk så får du ner en fil med senaste versionen.

Annars kopierar du kommandot ovan som Thomas klistrade in, klistrar in det i en textfil och sparar den som exempelvis winutil.ps1 (Fil, spara som, välj alla filer i droplistan, spara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan väl ändå skapa nya filer? (högerklicka skrivbord > ny > textdokument)
Om du klickar på din egna länk så får du ner en fil med senaste versionen.

Annars kopierar du kommandot ovan som Thomas klistrade in, klistrar in det i en textfil och sparar den som exempelvis winutil.ps1 (Fil, spara som, välj alla filer i droplistan, spara)

Absolut, jag kan skapa filer utan problem. Men hade ingen aning om att jag kunde göra på det sättet som du skrev. Testade och fick högerklicka på filen och välja Run with Powershell så fungerade 👍

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrkhaglund:

Absolut, jag kan skapa filer utan problem. Men hade ingen aning om att jag kunde göra på det sättet som du skrev. Testade och fick högerklicka på filen och välja Run with Powershell så fungerade 👍

Mycket bra:)
Nu är det bara kombinera det med annat skript för installera drivare, uppdatera Windows,rensa installation och felkolla och mer.