Vill köpa ny dator, max budget 20K

Permalänk
Medlem

Vill köpa ny dator, max budget 20K

Hej, har en helt ok setup som varat 5 år. GTX 1660 Super, Ryzen 5 3600. 650 watt. Gammalt asus motherboard. Men känner att den strånglar enormt med att köra nyare spel som Oblivion remastered, Senuas saga 2 Hellblade och den kan inte ens öppna upp Doom eftersom den inte har ray tracing.
Har redan kikat själv men tänkte att jag frågar experterna om råd för ett helt nytt build. Känns inte lönt att upgradera bitar i denna eftersom det är säkert en del som behövs upgraderas oavsett

Permalänk
Medlem

Vill du ha den färdigbyggd av t.ex. Inet eller kan du tänka dig att beställa från flera ställen och bygga själv? Gör en del för vad som går in i budgeten.

Edit, förslag:

Några hundra dyrare med allt från Inet och om du ska ha byggnation med så går du tyvärr över budget. Men mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Kör helst direkt via Inet och att de bygger upp det, helt okej att det går över med några hundringar. När det kommer till CPU fläkten, brukar stock CPU fan för AMD inte vanligtvis vara rätt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonaino:

Kör helst direkt via Inet och att de bygger upp det, helt okej att det går över med några hundringar. När det kommer till CPU fläkten, brukar stock CPU fan för AMD inte vanligtvis vara rätt bra?

X3D har ingen kylare med när man köper den och jag skulle inte rekommendera en stock kylare om man köper en ny burk.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonaino:

Så här kan det se ut på Inet.

https://www.inet.se/lista/f8od2/jonaino

Permalänk
Medlem

Hade valt 5070 ti för en tusenlapp mer och ett kvalitetsagg, cpun går att spara in på, typ en 7700

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Hade valt 5070 ti för en tusenlapp mer och ett kvalitetsagg, cpun går att spara in på, typ en 7700

5070 Ti är 2 000 kr dyrare än 9700 XT på Inet.

Nätaggregatet jag har valt är riktigt bra för sitt pris även om det finns ännu bättre så klart. Det är en ny version av RM850e som är klart tystare än föregångaren. Fläkten lär aldrig ens behöva dra igång med det här bygget.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råden, var rätt nära det jag redan tänkt själv. Får bara ta min tid när det kommer till GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

5070 Ti är 2 000 kr dyrare än 9700 XT på Inet.

Nätaggregatet jag har valt är riktigt bra för sitt pris även om det finns ännu bättre så klart. Det är en ny version av RM850e som är klart tystare än föregångaren. Fläkten lär aldrig ens behöva dra igång med det här bygget.

Värt 5000 kr mer för att slippa amd

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl