Permalänk
Medlem

OC tips för Ryzen 5 5600G

Mobo: MSI B550M PRO VDH-WiFi

1. Vilka manuella BIOS-inställningar kan användas för säker OC? Vcore, GHz mm.
2. Skall finnas några olika appar som mer eller mindre automagiskt testar och ställer in OC.
Vilka rekommenderar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

2. Skall finnas några olika appar som mer eller mindre automagiskt testar och ställer in OC.
Vilka rekommenderar du?

PBO + CO: profit

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vilka rekommenderar du?

Vad är det du vill uppnå? är det bara mer prestanda så skulle jag rekommendera inte alls!

är det för att lära sig så skulle jag börja med att kolla guider på PBO och hur man använder AMD's mjukvara för att göra justeringar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är det för att lära sig så skulle jag börja med att kolla guider på PBO och hur man använder AMD's mjukvara för att göra justeringar.

Skrivet av norrby89:

Vad är det du vill uppnå? är det bara mer prestanda så skulle jag rekommendera inte alls!

Eftersträvar inte alla överklockare att höja prestandan?

Överklockade för 2 år sedan från 3.9GHz -> 4.45GHz (dvs. +15%) men har glömt inställningarna.
Möjligen kommer en oklockad CPU i "booster mode" upp till 4.4GHz? Isf. kan ju OC vara meningslös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Överklockade för 2 år sedan från 3.9GHz -> 4.45GHz (dvs. +15%) men har glömt inställningarna.
Möjligen kommer en oklockad CPU i "booster mode" upp till 4.4GHz? Isf. kan ju OC vara meningslös?

Testa att köra PBO, men sätt frequency +XXX (brukar vara max 200MHz) och se var du hamnar.
CPU-Z brukar vara ett snabbt sätt att se hur högt processorn boostar även vid All-core
när du hittat hur högt du kan nå börjar du leka med CO för att sänka spänningen (negativa nummer) så att den drar lite mindre än stock. Alternativt om du har rejält med kylning och har gott om temp-headroom när du inte kan nå högre PBO så kan du sätta positiva siffror och se om du kan nå högre frekvenser då.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag brukade göra det bara för att lära mig och se hur långt man kunde pusha hårdvaran, hade en gammal Core 2 duo som jag nästan lyckades dubbla frekvensen på.

Ja men med en 15% oc men tjänar man något på det? Används datorn till spel och man får ut 3 extra fps av ens överclockning så är det ganska meningslöst om man gör det endast för att få ut mer prestanda.

Men som sagt, hade börjat med pbo, sänk spänning en aning och se om man kan öka tillåten ström/effekt. Enklast är att söka på youtube efter "*ditt moderkort namn* bios overclocking" finns troligen redan videos med guider om det

Sen boostar väll en 5600g till till runt 4,3-4,4 ghz som standard med last på alla kärnor så man tjänar nog inget märkbart på att överclockade din cpu tyvärr.

Visa signatur

here we go!