Nintendo bannar Switch 2-konsoler som kör Mig Flash

Permalänk
Medlem

Hade inga planer att köpa något från konsumentfientliga Nintendo från första början men man blir inte mer sugen så att säga. Och att köpa eventuella begagnade eller refurbade enheter i framtiden blir ju också helt uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu är ju inte varenda spel till Nintendos konsoler utvecklade av Nintendo. Jag tycker det är rätt att banna konsoler som används till att pirata spel. Är man intresserad av att spela ett spel får man vara beredd att betala de som gjort spelet. Har man inga pengar finns det gått om gratisspel.

Ja grejen är ju att piraten som ändå inte kan gå online (för att "undvika ban) dels inte går online då dom inte bryr sig om online, och sedan inte alls blir påverkad av det, de kan ju fortsätta pirata hela biblioteket sen.

Det som är problemet är väl att hårdvaru-bannen är permanent alltså är just den enheten "e-waste" förutom då för pirater.

får en vanlig användare den begagnat eller liknande så kan dom inte få fw updates, inte spel updates eller dlc. alltså är den mer eller mindre värdelös nu, likt en "brick", för en vanlig användare.

Min switch oled är moddad för homebrew + ta backups på mina köpta digitala kopior och sparfiler (och fysiska, båda för emulator ändamål.)
Kör cfw på system (ej emunand) och än inte fått någon ban, jag har trotts allt inte piratat eller privatkopierat ett enda spel PÅ switchen och har heller inte för avsikt att göra det under switch 1+2's livstid. först då nintendo överger nuvarande E-shoppen blir det en giltig lösning att få tag i spel enligt mig.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag vill inte köpa en konsol som helt plötsligt kan bli kraftigt försämrad, så jag håller mig till mer öppna alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Men switchen kör ju mig veterligen i princip bara switch-spel (förvånande), så förutom privat backup, eller piratande fyller denna "Mig Flash" ingen större funktion. Då är en full "jailbreak" mer flexibel.

Dock väldigt smidigt med ett kort för alla spel på resande fot. Tänker främst på Nintendo Switch Lite som inte är lika lätt att modda, då RCM Jig inte fungerar.

Men ser man till många här i forumet som svär över allt bärbart, så borde en gammal Switch OG från innan 2019 vara att föredra.

Som någon nämnde, så var en Sony PSP en mindre katastrof som bärbar konsol pga UMD. Långsamma, otympliga och energislukande. Samt inget inbyggt skydd mot damm och smuts!

Där blev det istället backups från minneskort så fort det blev möjligt. Tidiga firmwares (upp till och med 1.5) kunde köra osignerad kod out-of-the-box

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min var plomberad, men kanske bara gäller Mario Kart World bundle?

Skrivet av srgb:

Min var också plomberad, alla ex ska vara plomberade. Däremot kan vissa exemplar ha trasig plombering, vilket det finns artiklar om på grund av fabrikationsfel i plasten som används.

Men de fuskar ju inte online de spelar privat/pirat kopior enligt nintendo.

jag köpte från Nintendo och hade ingen plombering på konsolen eller pro controller.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte hittat några tydliga bevis.

De enheter som är bannade har de bara använt migswitch med egna spel eller laddat ner från nätet?

Tilliten till användare på Internet är inte hög för min del.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kan man lägga switch2 spel på MIG:en eller är det bara folk som vill spela Switch1 spel på Switch2 som blir bannade nu?

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om mig/pirat men hoppas verkligen att homebrew blir möjligt framöver.

Det enda osm saknas på switch2 är en moonlight klient. Skulle bli den ultimata bärbara.

Permalänk
Medlem

Vem bemödar sig ärligt med att skaffa en piratkasett enbart för att föra över ett eller flera egena spel till den?

/doubt

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Kan man lägga switch2 spel på MIG:en eller är det bara folk som vill spela Switch1 spel på Switch2 som blir bannade nu?

Enbart Switch 1-spel, men är osäker på om dessa gick att använda för att kunna spela Switch 2-versionerna?

Exempelvis kräver min uppgradering av BotW (Zelda) för Switch 2 att jag har mitt Switch 1-spel i konsolen.

Kan tänka mig att många försökt uppdatera till Switch 2-versionen utan att faktiskt äga Switch 1-versionerna.

Är faktiskt smått skeptisk till att bannade personer enbart kört egna backups utan några som helst modifikationer. Illa nog att göra backups och sedan sälja vidare kassettena.

En liten tråd på GBATemp att plöja igenom vid tillfälle:
https://gbatemp.net/threads/the-switch-flashcart-thread-mig-s...

Edit:
Kanske är @SHOP.01media.com mer insatt i ämnet?

Permalänk
Medlem

tror detta är egentliga anledningen till game key cards, svårt att backa upp kasetter senare som inte har något innehåll. (ja inte just detta specifika faller då du bara kan ha i en kasett åt gången, men ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock väldigt smidigt med ett kort för alla spel på resande fot. Tänker främst på Nintendo Switch Lite som inte är lika lätt att modda, då RCM Jig inte fungerar.

Men ser man till många här i forumet som svär över allt bärbart, så borde en gammal Switch OG från innan 2019 vara att föredra.

Tja, lite nytta gör det då kanske... switch carts är iofs typ 2x2cm men man slipper kludda, ev. smutsa ner och tappa bort dom i och för sig.

Jag trodde att man tryckte i mediat en gång, installerade till Switchens interna lagring och sen kunde lägga undan låda/cart, åtminstone efter att enheten hade kollat att spelet var legimit... men det är väl för modernt och icke-1988-akigt för Nintendo.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vem bemödar sig ärligt med att skaffa en piratkasett enbart för att föra över ett eller flera egena spel till den?

/doubt

Jag har väldigt många fysiska spel. Hade helt klart varit sjukt smidigt att kunna ha allt/mycket på en enda kassett och lätt kunna byta spel med knapptryckning.

För övrigt så kollade jag igenom Reddit och de flesta verkar landa i detta

Citat:

I think I know what's happening.

If you update a title from the previous migflash firmware where it couldn't launch switch 1 games on the switch 2 its probably detecting the game loaded on the migflash is different from the update because the switch 2 is detecting a non matching title on their end. I think everyone who tried updating a game and loading the game and then got an error just got flagged and we will see huge ban wave soon.

As far as I am aware migflash latest version fixes this most likely as the games will boot but we will see.

Så gammal firmware laddade inte spelen korrekt med nycklar/signatur och det ser ut som att du kör något illegalt när det skickas Nintendos servrar = software tampering = ban. Även med ny firmware så kommer konsolen ihåg om du körde innan uppdaterad FW. Ser ingen som skrivit att de blivit bannade när de kört på enbart nyaste FW på flashkortet.

Permalänk

Surprised Pikachu face på att Shitendo bara fortsätter göra det svårare och svårare för kunderna att använda en produkt som man betalar för men ändå inte får äga. Fy och tvi. BOJKOTTA SHITENDO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Surprised Pikachu face på att Shitendo bara fortsätter göra det svårare och svårare för kunderna att använda en produkt som man betalar för men ändå inte får äga. Fy och tvi. BOJKOTTA SHITENDO.

Säg mig, vilka företag har support för inofficiella flashkort/mjukvaror och bannar inte när dessa skickar korrupt/felaktig data som ser ut som piratkopierade spel eller annan modifierad mjukvara som försöker ta sig in på deras servrar? Inte då Microsoft eller Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag har väldigt många fysiska spel. Hade helt klart varit sjukt smidigt att kunna ha allt/mycket på en enda kassett och lätt kunna byta spel med knapptryckning.

Absolut.
Men hur många tror du, procentuellt, skaffar piratkasetten plus läsare för €120 utan att vilja fylla den med switch-roms inte betalt en krona för? 🤔

Själv spelar jag sällan mer än några få spel åt gången, och de 8 som får plats i kort fickorna som är en del av mitt case har räckt hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Absolut.
Men hur många tror du, procentuellt, skaffar piratkasetten plus läsare för €120 utan att vilja fylla den med switch-roms inte betalt en krona för? 🤔

Själv spelar jag sällan mer än några få spel åt gången, och de 8 som får plats i kort fickorna som är en del av mitt case har räckt hittills.

I Reddit-tråden var det en hel del som skrivit att de använder med egna backuper. Men antagligen en låg andel.

Men eftersom risken för att det som hänt skulle kunna hända vid vilken uppdatering som helst har jag valt att avstå.

Nu var ju folk extremt korkade som testade på Switch 2 utan att få klartecken att det fungerade och utan uppdatering. Vilket de flesta på Reddit-tråden håller med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

I Reddit-tråden var det en hel del som skrivit att de använder med egna backuper. Men antagligen en låg andel.

Men eftersom risken för att det som hänt skulle kunna hända vid vilken uppdatering som helst har jag valt att avstå.

Nu var ju folk extremt korkade som testade på Switch 2 utan att få klartecken att det fungerade och utan uppdatering. Vilket de flesta på Reddit-tråden håller med om.

Folk var korkade och blev bannade. Enig. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så banna folk online som fuskar i spel är nu plötsligt tondövt?

De kan fortfarande använda konsolen. Bara inte tillsammans med folk online som INTE fuskar.

Eller du kanske missade den vinkeln i melodin?

Men de fuskar ju inte online de spelar privat/pirat kopior enligt Nintendo, så du kanske ska läsa Nintendos uttalande igen, eller missade du att faktistk läsa innan du kommenterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Men de fuskar ju inte online de spelar privat/pirat kopior enligt Nintendo, så du kanske ska läsa Nintendos uttalande igen, eller missade du att faktistk läsa innan du kommenterar?

Det används till båda och jag skiter i ena.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3