Hur felsöker jag en Macintosh SE/30?

Permalänk

Hur felsöker jag en Macintosh SE/30?

Jag vill sälja en Macintosh SE/30 men behöver en diskett med operativsystem för att testa den.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. / § 9 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av senorbepe:

Jag vill sälja en Macintosh SE/30 men behöver en diskett med operativsystem för att testa den.

Hur långt kommer du när du försöker starta upp maskinen? Du borde se ett frågetecken mitt på skärmen om inte någon startenhet hittas.

Finns det inget OS på hårddisken?

Har själv en Mac Classic i fungerande skick.

Permalänk

Macintosh SE/30

När jag startar upp den går skärmen igång men bara flimmer. Vad kan det tyda på (har inte gamla datorer som hobby men hittade en på vindan jag använde på 80-talet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av senorbepe:

När jag startar upp den går skärmen igång men bara flimmer. Vad kan det tyda på (har inte gamla datorer som hobby men hittade en på vindan jag använde på 80-talet)

Nätenheten eller bildröret är slut.

Om den kommer igång till punkten att den kan göra en selftest skall den spela en eller flera toner för att indikera resultatet. En klar ton betyder "OK", vilket i praktiken innebär att RAM och CPU är OK. Om det bara är att den saknar system (eller disken är slut), så skall du få en ikon med en diskett med ett blinkande frågetecken. Får du den tonen och skärmen flimrar så är det sannolikt där problemet ligger. Får du ingen ton så kommer den inte igång alls, och då är det mer troligt med en nätenhet som inte längre kan leverera korrekt ström.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av senorbepe:

Utgår från min MAC Classic och batteriet har benämningen SL-150(Dom brukar ofta ha två benämningar) och gissar att det är samma.

Dom läcker tillslut och det fräter på moderkortet. kan vara det problemet eller om man har tur så har det inte alls läckt, då är det bara en trasig komponent. Kondensatorer kan läcka dom med precis som batterier men det är bra kvalitet på sånt här, det har inte hänt än på min och batteri var helt vilket kanske betyder att någon bytt ut det för ett antal år sen eller tur att det var av bra kvalitet.

Vindar bjuder på kyla och otrolig hetta på sommarn och det har ju pendlat ett antal cykler. Säg om det vart 40 grader varmt i bland och -10 då har du en pendling på 50 grader varje år. Det är inte snällt.

i alla fall det kan ju vara nån enstaka trasig komponent efter alla år eller i värsta fall så har baterikladdet frätt sönder banorna på PCB.

man har du tur så är det bara är på kablarnas kontakter, det kan gå till sig om du sätter i kontakten och drar ur den nån 50 gånger. Egentligen gör rent med isopropylalkohol på alla kontakters ytor med nånting som du pillar in mot kontakternas ytor. topps/Tandpetare.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Finns MACgrupper för äldre datorer på FB som är väldigt bra för sånt här.
Det brukar ofta vara ett välkänt problem, ofta en sak att byta ut men då passar man kanske på att byta alla kondensatorer och ny hållare för minnesbatteriet på dom modeller som är kända för att ha dom problemen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av senorbepe:

Hallå?

Visa signatur