Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Kapa pcb

Hejsan!

Jag har nyligen byggt ett eget chassi.
I samband med detta fick jag väldigt snällt utskickat en front IO panel av ett företag (vill inte skriva vilka så det inte blir världens anstormning med goodwill grejer till de), men självaste pcb/kretskort är något för långt.
Jag hade behövt kapa det med någon centimeter, gärna mer...
Vart kan man kapa kretskortet utan att det pajar eller slutar funka pga kretsar som blivit avhuggna? Exempelvis på sidorna eller annat.
Vänligen se länkade bilder.
Om jag inte är helt bakom flötet, på sista bilden mellan usb porten och audio jack, så är det bara ett streck som ser ut som en typ av trace fast den ser inte ut att vara kopplad någon vart. Skulle detta vara ett ställe att hitta på om man delar på pcb istället?

Mvh

Permalänk
Medlem

Som du skriver så verkar det inte gå några spår där. Om det inte är stora pengar och svårt att beställa nytt hade jag bara testat. Annars får man leta pcb design online och se om det finns något där eller våga fråga de. Sannolikt svarar inte vanliga support på detta men du kan väl räkna med att du är utanför garanti om du sågar av en bit. Alternativt returnera och leta kortare pcb...

Permalänk
Medlem

Utan att vara expert på pcb så är det väl där det inte finns "spåret där kretsen går" samt lödpunkten. Så där fasthålen finns bör du kunna kapa men kräver att den inte spricker när du kapar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

En dremel med liten kapskiva borde fungera? och andningsskydd för jag tror -inte- det är nyttigt att andas in.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar
Såg nu att jag skrivit lite fel. Syftar på linjen nästan i mitten, mellan usb och audio, som syns på de två FÖRSTA bilderna, inte de sista

Samma fråga om kanterna på 3 och 4, om man kan kapa precis bredvid traces ?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det ser ut att kunna gå bra.
Visst sitter sladdarna för USB-portarna mellan resp bredvid dem? Så från höger (som sett i bild 1) är det USB 3.0, sladd för USB 3.0, USB 2.0, sladd för USB 2.0? Känns i princip självklart, men bäst att dubbelkolla.

Om ja så sitter de helt separat från allt annat, så om du kapar linjen du pekade ut så kommer USB-portarna fortsätta fungera. Och detsamma för ljud och annat på andra sidan förstås, eftersom inga ledningsbanor korsar strecket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med ledningsbanor på andra sidan kretskortet?
Den blå USB-kontakten ser inte ut att ha några genomgående hål vilket talar för att den är ytmonterad på andra sidan med två genomgående fästhål.

Om du har en liknande avdelning på andra sidan, mellan USB-och de övriga så går det säkert att dela den där också om du vill att den ska bli mycket mindre.

Det enklaste är att du ritar in i bilderna, använd tex paint, hur du önskar kapa så blir det enklare att komma med en klar kommentar.

Tillägg.
Om du har en stark lampa så kanske du kan lysa rakt igenom kretskortet för att se om det finns några ledningsbanor där det ser ut att vara delat mellan USB-portarna och de övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tack alla för svar
Såg nu att jag skrivit lite fel. Syftar på linjen nästan i mitten, mellan usb och audio, som syns på de två FÖRSTA bilderna, inte de sista

Samma fråga om kanterna på 3 och 4, om man kan kapa precis bredvid traces ?

Det är nästan omöjligt att veta säkert

Det ser ut som att usb-portarna är separata från resten, men det behövs mätningar för att vara säker

Pcb kan ha flera osynliga lager inuti som inte går att se utifrån/på bilder. Det kan vara att från 2-10 lager utan problem, det skulle i så fall kunna bli stökigt

Jag skulle mäta alla pinnar på kontakterna och se om de går direkt till sladden som ansluter mot moderkortet. Det borde vara så enkelt, men vissa får för sig att göra saker onödigt komplicerade

Och vi har inte någon tydlig bild på sidan med alla kontakter, det kan gå ledningsbanor på den sidan också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Pcb kan ha flera osynliga lager inuti som inte går att se utifrån/på bilder. Det kan vara att från 2-10 lager utan problem, det skulle i så fall kunna bli stökigt

Extremt osannolikt att ett sånt här simpelt/billigt PCB har mer än 2 lager, dvs att man inte kan se alla ledningsbanor på ytan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Glada nyheter allihopa
Drog itu enligt omnämnd linje med några minuter med en kniv (var smal och fick inte plats med såg samt kablar som inte gick att ta loss).
Kopplande in och testade, och allting fungerar som om ingenting har hänt
Tack alla för hjälpen!