Permalänk
Medlem

För tunga komponenter för mobo?

Har sedan tidigare en Darkrock 4 Pro monterad på mitt Asus B550-F , nu fick jag precis hem ett 3090 men blev lite paranoid över den samlade belastningen på moderkortet och att det kanske kan skada mobot över tid? 😅Har aldrig haft så tunga prylar i burken förr men jag misstänker att några här har lite bättre erfarenhet ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derz:

Har sedan tidigare en Darkrock 4 Pro monterad på mitt Asus B550-F , nu fick jag precis hem ett 3090 men blev lite paranoid över den samlade belastningen på moderkortet och att det kanske kan skada mobot över tid? 😅Har aldrig haft så tunga prylar i burken förr men jag misstänker att några här har lite bättre erfarenhet ...

GPU stöd är ett måste idag för tyngre grafikkort, ordnar du ett sånt så är det inget du behöver oroa dig för

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått några problem och jag antar att ditt B550-F även har "förstärkt" pci-e slot. Om du ändå är rädd kan och rekommenderas du använda något extra stöd/ben för grafikkortet. Man kan improvisera eller finns att köpa för det ändamålet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derz:

Nej CPU o GPU belastar mobo på olika sätt.

Din CPU kylare sitter där den sitter. Själva mobo är sjukt hård o hållbar.

Din PCI slot skulle må bättre av en GPU hållare dock.
Så det är själva sloten som sitter på mobo som är den svaga länken. Just för att GPU kylare har blvit så jävla stora.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Precis som bilar har, av tillverkaren, en angiven maxlast på taket så ska din moderkortstillverkare speca maxvikt på grafikkort. Om tillverkaren inte gjort det så kör på med en betongsäck som kort bara.

Visa signatur

//