Montera två vanliga 80 mm fläktar på en industrial pc. Tips?

Permalänk

Montera två vanliga 80 mm fläktar på en industrial pc. Tips?

Hej!

Jag har en protectli VP6600 maskin.

De inbyggda fläktarna suger så tänkte byta ut dem mot 2 st noctua 80mm fläktar som jag lägger ovanpå.
Jag vill dock att fläktarna sitter fast, att bara dra runt med buntband känns inte som ett bra alternativ.

Tacksam för tips på hur man kan få fläktarna att sitta fast?

Så ser maskinen ut:

Skruvar man bort locket ovanpå för att ta bort de "inbyggda" fläktarna ser det ut så här:

Jag tänkte om man ska ha någon platta för att få skruvhålen att passa, men det känns inte som någon bra lösning:

Tvinga fast fläktarna är nog en dålig lösning också:

Andra har gjort så här:

Tacksam för alla möjliga smarta tips!
Trevlig midsommar!!

Permalänk
Medlem

Buntband fungerar galant! Är bara en vanlig pc fläkt så buntband är mer än tillräckligt, har själv monterat hela tornkylare med bundband som hållit i flera år utan problem.

Annars så är det bara att borra hål och montera?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle gjort en liten platta som passar de befintliga skruvhålen och sedan gjort hål för Noctua-fläktarna i den.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem

Hade 3D printat något fäste, har du inte tillgång till en printer så hade jag bara kört buntband. Varför är buntband en dålig lösning tycker du?

Permalänk
Skrivet av Solanum95:

Varför är buntband en dålig lösning tycker du?

Det känns som att buntband kommer släppa? Jag kanske bara valt buntband av dålig kvalité iofs. Ni verkar ha bättre erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Det känns som att buntband kommer släppa? Jag kanske bara valt buntband av dålig kvalité iofs. Ni verkar ha bättre erfarenhet.

Är lantbrukare och använder buntband till det mesta 😊, kör oftast med märket ”THOMAS & BETTS” och dom är riktigt starka och hållbara. Vet dock inte vart man handlar dom som privatperson tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ja du måste ha använt något riktigt skräp. Buntband fungerar utmärkt för ändamålet 👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Borde funnits något man kan trycka in mellan kylflänsen som expanderar när man skruvar i den.

Har tyvärr ingen 3D-skrivare så tänker att jag kanske kan testa nått sånt här, för att kunna anpassa och använda ordinarie fläkthålen.
https://www.amazon.se/gp/product/B0CRHDM5R8/ref=ox_sc_act_ima...
https://www.amazon.se/gp/product/B0F8B2CXBZ/ref=ox_sc_act_ima...

I värsta fall blir det buntband-mania

Permalänk
Medlem

Buntband är helt okej att använda som en permanent lösning inom rimliga gränser och om du inte köper "billig skit". Ska du använda utomhus bör du se till att använda UV tåliga. Men för att hålla fast en liten datorfläkt är det mer än tillräckligt bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Silicone på tub har en del fästförmåga. Det vore troligtvis lämplig. Bara några klickar i hörnen så är det klart. Eller PL400.

Visa signatur

//